handdator

Visa fullständig version : sömn

bosse_brutal
2005-07-10, 14:23
jag jobbar just nu som tidningsbud, vilket betyder att jag jobbar mellan ca 0200-0630. det kräver ju lite annorlunda sömnperioder, så jag undrar om det finns nått "optimalt" sätt att lägga upp sömnen på för att vara så pigg som möjligt?

har hör att det t.ex är bättre att få dygnets hela sömn på en och samma gång, att det skulle vara bättre att sova t.ex 07:30 till 15:30 och vara vaken till nästa morgon istället för att sova t.ex 23:30 till 01:40, vara vaken till 07:30 och sen sova till ca 13:30 som jag har gjort denna veckan. nu känns det jävligt cp, typ som att det går 2dar på varje dygn...
börja tidigare är inget alternativ, eftersom vissa tidningar som ska med inte kommer förrän 02:20-02:30

sen så är det väl så att när man sover så sover man olika djupt under vissa perioder, då borde man ju med lite timing kunna ställa klockan så att den ringde när man sov som minst dupt, och inte va så inni helvete trött när man vaknade? har för mig att jag sett nått diagramm på detta?

Yankeee
2005-07-10, 14:25
Har jobbat som tidningsbud och jag tyckte det var bäst att sova efter jobbet alltså 06-14 eller vad det blir. Då kan man sova hur länge man vill, behöver inte stressa sig i säng, får ju garanterat sina timmar iom att det i princip inte finns något att göra iaf på dagen till skillnad på kvällen, kan umgås med andra som jobbar på kvällen.

Tys0n
2005-07-10, 15:47
va uppe tills du börjar jobba och sen kämpa dig igenom tiden och gå och lägg dig sen och sov 8 timmar så kan du ju va på stranden sen :)