Logga in

Visa fullständig version : Ändra framerate på en film

John M
2005-07-08, 22:16
Skulle vilja speeda upp några filmklipp som jag har, finns det något program som kan göra det? Har provat Avi frame rate, men det programmet speedar ju inte upp ljudet, som jag ju vill att den ska göra.

martin86
2005-07-08, 23:43
Skulle vilja speeda upp några filmklipp som jag har, finns det något program som kan göra det? Har provat Avi frame rate, men det programmet speedar ju inte upp ljudet, som jag ju vill att den ska göra.

En bra sida är: www.dvdrhelp.com

hasse36
2005-07-09, 07:54
Jag har speedat ljud på WAV-format.

Använd VirtualDubMod.
Öppna filen med File/Open video file ...
Välj Streams/Stream list
Klicka på Demux

Låt dig inte luras av Save WAV. Den verkar göra samma sak som Demux.
Ligger ljudet på MP3 så demuxas ljudet till just MP3.

Konvertera sedan ljudet till VAW. Finns hur många program som helst för detta. Själv använder jag Acoustica för MP3->WAV.

Ligger ljudet på AC3 så Googla med [convert AC3 wav]. Är det 5.1 så måste man kanske först dra ner det till 2 kanaler. Det finns program för det också...

För att sedan speeda soundet så kan man använda GoldWave. Där finns en funktion som heter Time Warp. Man skall där ange den procent till vilken hastigheten skall ökas. Är det ursprunliga ljudet på 23,976 frames/s (NTSC) och skall speedas till 25 frames/s (PAL) så skall man ange (25/23.976)*100 = ca 104,2709. OBS! Använd decimalpunkt i GoldWave.

Jag skriver inte mer för tillfället. Du får återkomma om du har några frågor.