Visa fullständig version : Vilken sjukdom?
Var på vårdcentralen idag med anledning av detta (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46305) och läkaren sa då att jag ev kunde ha en sjukdom som hette "Behterew..." Någonting åt det hållet, men vet inte hur det stavas, någon som vet?
King Grub
2005-07-08, 15:02
http://bechterew.nu/
Tack som fan!
Du är en pärla!
Frågade du inte läkaren vad det var?
Nej, jag chansade på att det hette "Behterew" någonting...
King Grub
2005-07-08, 15:40
Låter lite konstigt, att inte ta reda på av läkaren vad det är man lider av.
Haha, jag var ironisk. Läkaren talade om vad det var, och skrev en lapp, men hon stavade fel, därför hittade jag inget på nätet om det.
FÖ verkar denna sjukdom suga hästpung!!
Ingen roligt sjukdom.. går i min släkt.
Min Morfar har det, han har börjat träna på senare år, han är 75 år.. det hjälper..
Man misstänkte att min bror hade det men det var "bara" något problem med en disk.. Tog lång tid att få det utrett..
Det vetenskapliga namnet för Bechterew är Ankylosing Spondylitis och syftar till att man över tiden riskerar att utveckla spondyliter, dvs benutväxter som gör att lederna, framförallt i höft, kors- och bröstrygg, helt blir sammanvuxna eller stelvuxna.
AS tycks vara ärftligt, men inte alla som bär på anlagen utvecklar AS. En hypotes är att AS kräver en kraftig infektion, urinrörs- eller gonnoré etc, för att över huvud taget kunna utvecklas.
Bästa sättet att komma tillrätta med AS är att träna, se till att hålla ett fullt rörelseomfång (både i träningen och vardagen - stretcha) och äta medelhavsdiet, dvs mycket grönsaker, rena proteinkällor från framförallt fisk, och avhålla sig från raffinerade kolhydrater och alkohol.
Ihållande värk pga ständiga inflamationer ger en påtaglig trötthet vilket inverkar menligt på arbetskapaciteten (du uppfattas som lat) och det kan vara en utmärkt idé att äta någon form av medicin regelbundet (ipren etc).
Din läkare ska kunna ge råd numer, annars bör du remitteras till reumatolog för fortsatt utredning, bättre diagnos (kan vara andra orsaker t ex Dish) och terapi.
Pronosen för AS är idag mycket bättre än vad den var för några årtionden sedan då folk slutade som rullstolsbundna puckelryggar. Beroende på vilken sorts AS du fått (allvarlig, medium eller lindrig) kan du med rätt livsstil behålla det mesta av din urprungliga rörlighet och styrka.
Hoppas det går bra.
Lizard
Tack så mycket Lizard! Känner igen det du skriver, även om jag inte haft några flugor i trumpeten.
Känns jävligt trist allting nu... Jag får provsvaren nästa vecka, bara att hålla tummarna på att det är något annat...
:( :( :(
Nej, jag chansade på att det hette "Behterew" någonting...
Jag hoppas du förstår att jag menade; Frågade du inte din läkare vad Bechterew var? ;)
Jo, jag frågade, men vill veta mer, konstigt?
Ska ju eventuellt dras med skiten hela livet.
Fan.
Jobbigt att höra Solros :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.