Visa fullständig version : Huvudvärkstabletter
Jag har en sprängande huvudvärk och 39.5 graders feber och undrar helt enkelt vilka tabletter som är bäst. Ipren, Alvedon, Panodil, Treo osv...?
Ipren tycker jag funkar bäst, inte speciellt mycket erfarenhet, bara vad jag upplevt de få gånger jag tagit smärtstillande.
Jag brukar ta Treo om det är "akut" eftersom de verkar fortare. Ibland tar jag en Treo och en Alvedon - lärt mig av en kompis med migrän. Sedan spelar det inte så stor roll tycker jag. Alla tre du nämnde är febernedsättande och smärtstillande.
Ta en av varje, dvs en pnaodil eller alvedon och en ipren! Klart bättre än två av den ena eller den andra.
Nalfaren
2005-07-07, 21:50
Ingen aning, tar nästan aldrig piller av ngn sort :)
Enda jag fick reda rätt nyligen är att Treo är blodförtunnande, och skall inte tas om du har ett sår som skall läka.. Annars minns jag att jag gillade flytande alvedon som liten, smakade godis ;)
s_himself
2005-07-07, 21:53
Tycker inte jag märker nån skillnad på dessa produkter.. men Treo är jag väl mest nöjd med. alltid 2 treo åt gången :)
Brisk Snu Garvo
2005-07-07, 22:25
Gå och lägg dej ungjävel och låt febern göra det den ska med kroppen, kommer den över 40 så kan du ta en eller två IPREn....
Kan inte sova. Jag sov för mycket under dagen
Prova att fråga en apotekare. Lyssna inte på alla jävla mormortips som dundrar in på det här forumet.
Mini: Om man tar huvudvärkstabletter mot migrän så har man inte migrän, inte ens om man tar två olika märken.
watertouch
2005-07-08, 02:09
Mini: Om man tar huvudvärkstabletter mot migrän så har man inte migrän, inte ens om man tar två olika märken.
Vad menar du med det?
Är det illa brukar jag ta en Panodil (paracetamol) och en Magnecyl (acetylsalicylsyra) på grund av att de olika aktiva substanserna enligt en läkare jag pratade med ska kunna verka "parallellt".
Om man känner att man håller på att få migrän, så kan man ibland ta en vanlig huvudvärkstablett för att hindra att det bryter ut.
hangatyr
2005-07-08, 06:03
det finns inte någon vanlig värktablett i världen som hjälper mot migrän. migrän ger vansinnig huvudvärk, synrubbningar, känslebortfall i ansiktet, illamående etc. om man tar treo mot migrän och det funkar är det ngt annat än migrän man lider av.
s_himself
2005-07-08, 06:29
det finns inte någon vanlig värktablett i världen som hjälper mot migrän. migrän ger vansinnig huvudvärk, synrubbningar, känslebortfall i ansiktet, illamående etc. om man tar treo mot migrän och det funkar är det ngt annat än migrän man lider av.
precis. när jag får mina migränanfall så är det bara att bädda ner sig i sängen, mörkt, tytst och svalt ska det va.. hoppas på att man lyckas somna och sedan att skiten är borta när man vaknar. :)
watertouch
2005-07-08, 06:33
precis. när jag får mina migränanfall så är det bara att bädda ner sig i sängen, mörkt, tytst och svalt ska det va.. hoppas på att man lyckas somna och sedan att skiten är borta när man vaknar. :)
Testat Acetylsalicylsyra? O vad tar du för nått då det vankas ett anfall?
s_himself
2005-07-08, 06:35
Testat Acetylsalicylsyra? O vad tar du för nått då det vankas ett anfall?
jag brukar typ ta första bästa huvudvärkstablett jag kommer över så fort jag börjar se allt flimmer och känner mig dålig.. Men det brukar inte hjälpa något.
watertouch
2005-07-08, 06:43
jag brukar typ ta första bästa huvudvärkstablett jag kommer över så fort jag börjar se allt flimmer och känner mig dålig.. Men det brukar inte hjälpa något.
Scrollade upp och såg att du tyckte Treo funkade bäst och den innehåller ju Acetylsalicylsyra :)
Ni andra då vad har ni för erfarenheter av Acetylsalicsyra? Själv tycker jag att dom funkar bättre än Alvedon och Ipren.
s_himself
2005-07-08, 06:48
Scrollade upp och såg att du tyckte Treo funkade bäst och den innehåller ju Acetylsalicylsyra :)
Ni andra då vad har ni för erfarenheter av Acetylsalicsyra? Själv tycker jag att dom funkar bättre än Alvedon och Ipren.
jo men inte mot migrän!
watertouch
2005-07-08, 06:54
jo men inte mot migrän!
Nej precis. Lider själv av Hortons huvudvärk. Vanliga receptfria värktabletter funkar inte mot den men av dom som finns, paracetamol, ibuprofen och Acetylsalicsyra så funkar Acetylsalicsyra bäst, för mig iaf.
Frippe_L
2005-07-08, 07:57
Får jag blixthuvudvärk (inte migrän) så tar jag en citodon brustablett, verkar snabbt. värken brukar försvinna men man bör inte köra bil på ett tag, (triangelmärkt).
Brisk Snu Garvo
2005-07-08, 08:01
Ibuprofen hjälper bäst för mej. Hur känns det idag då febermannen ?
Jag brukar poppa en Ipren om jag får huvudvärk. Får jag ett av mina migränanfall tar jag en Ipren också, men det hjälper som sagt inte ;) Det enda som hjälper för att min migrän ska gå över är att jag får spy, sedan brukar det släppa efter ett tag.
Som tur är får jag inte ett anfall mer än kanske en gång vartannat år.
Vad menar du med det?
det krävs kraftigare tag än några små huvudvärkstabletter för att komma till rätta med ett riktigt migränanfall.
jag gör som William, jag blandar 2 olika sorter.
nu tar jag värktabletter oerhört sällan.
bara ett par gånger per år. jag står hellre ut med mensvärk än att ta tabletter.
men 40 graders feber låter som ett bra tillfälle.
Langster
2005-07-08, 09:33
Citodon funkar mot migrän. Det funkar mot det mesta faktiskt! :D
Vilka som hjälper (och vilka man alltså tar) beror ju på vad man tar dem MOT. Paracetamol (Alvedon, Panodil) brukar t.ex. fungera "sämre" än acetylsalicylsyra (Magnecyl) eller ibuprofen (Ipren) mot inflammatorisk värk, eftersom det inte är inflammationshämmande. Det är därmot febernedsättande, och jag tycker själv att alvedon är absolut bäst mot "förkylning-på-väg-att-bryta-ut-symptom (huvudvärk, raspig hals onch ont när man sväljer). Däremot ger salicylika överhuvudtaget (finns ju även i starkare preparat, t.ex. Voltaren) en "kick" som inte de övriga preparaten ger; jag har hört flera läkare bekräfta denna iakttagelse, dock utan att vilja/kunna ge någon bra förklaring på vad som ligger bakom.
Mot "muskelont" föredrar jag ibuprofen, men det är ju inte specielt snällt mot magen om man är magkatarrstypen (notera att ävenibuprofen och ketoprofen som smörjs utanpå hunden, t.ex. i Zon, kan ge reaktioner från magen; något man kanske inte tänker på direkt). Mot mensvärk tycker jag att de flesta receptfria preparaten är rätt värdelösa; möjligen Ipren/Ibumetin i nödfall. Annars skulle jag säga Naproxen + Alvedon (för att "kickstarta", eftersom Naproxen är ganska långsamverkande).
Har man svårartad migrän funkar nog inget av de receptfria preparaten, ens i maxdos, gissar jag .
hangatyr
2005-07-08, 09:50
Citodon funkar mot migrän. Det funkar mot det mesta faktiskt! :D
förklara gärna hur en värktablett kan hjälpa mot illmående, känselbortfall och synrubbningar?
Langster
2005-07-08, 09:54
förklara gärna hur en värktablett kan hjälpa mot illmående, känselbortfall och synrubbningar?
Jag har migrän ibland... Ja, riktigt migrän. Jag får det väldigt sällan, men förra året fick jag det två ggr på en vecka och råkade ha citodon hemma. Funkade så jävla bra. Allt bara försvann på en halvtimme.
Betänk nu att kodeinet omvandlas till morfin i kroppen, det tar udden av det mesta.
hangatyr
2005-07-08, 10:06
Jag har migrän ibland... Ja, riktigt migrän. Jag får det väldigt sällan, men förra året fick jag det två ggr på en vecka och råkade ha citodon hemma. Funkade så jävla bra. Allt bara försvann på en halvtimme.
Betänk nu att kodeinet omvandlas till morfin i kroppen, det tar udden av det mesta.
låter mkt konstigt. ska prova nästa gång! :thumbup:
kalle_banan
2005-07-08, 10:11
LSD och psilocybin sägs vara bra mot migrän/hortons. experimentera på egen risk...
annars ska man inte blanda alla piller man kan få tag på o tro att det ger bättre effekt, ett gram paracetamol är inte bättre än 0.5g, det verkar bara svårare på levern. ta det du gillar och kör hårt.
måste varna för citodon också, det är paracetamol i dom också, så ta inte för många om du har din lever kär.
wintzell
2005-07-08, 10:11
Har också haft en jävla migrän med spya och efterhuvudvärk i över 30 h, har hört att man skall kunna ta en huvudvärkstablett och sedan somna för att på så vis avbryta anfallet, men det har aldrig fungerat för mig. När det var som värst funderade jag på om man stack ut å sprang när anfallet vankades, hur det skulle påverka? På nåt vis fick jag för mig att om blodgenomflödet ökades så skulle inte utvidgningen av blodkärlen bli så stor... Någon som har testat den metoden eller har någon annan sätt att bli av med anfallen? (Lånar tråd lite)
Här (http://www.vardalinstitutet.net/PSUser/servlet/com.ausys.ps.web.user.servlet.PageServlet?nodeid=2 137&pageversion=1) finns lite information om olika sorts smärtlindrande preparat som kanske rätar ut några frågetecken.
Vad gäller hur en smärtlindrare som kodein/morfin kan hjälpa mot t.ex. synrubbningar är det väl snarast så att tillräckligt mycket morfin dämpar ut de centrala mekanismerna för registrering av de flesta känselintryck - och annan verksamhet också, för den delen (jfr. opium!).
Kalle_banan: Jag kan inte hålla med om det du skriver om paracetamol. Maxdosen för en vuxen (med viss variation t.ex. för extremt småväxta) är 1000 mg, alltså 1 g, 4 ggr om dagen, tror jag (egentligen 1-2 ggr 500 mg var 4:e till 6:e timme, högst 8 st per dygn). 1 g GER större smärtlindring än 500 mg, under förutsättning att man BEHÖVER 1 g (vilket väl inte alltid är fallet). Däremot är det ju självfallet onödigt att ta mer än vad som behövs, och paracetamol är inte leverns absoluta favoritkäk, i synnerhet inte om man har leverproblem redan innan (t.ex. alkoholskada). Det är heller inget vidare att kombinera paracetamol och alkohol (vilket av vissa puckade tonåringar tolkas som att man skulle bli extremt full av det). Normalt bruk (d.v.s. enligt behov ch intruktioner) är dock inte så farligt at man behöver oroa sig - i synnerhet inte om man tycker att det är OK ur leversynvinkel att ta sig en bläcka då och då ... Dessutom finns det en del som inte tål paracetamol (inte alltid så lätt att veta; det är ju inte precis något som ingår i standardallergitesterna).
Wintzell: Min första tanke är att kärlutvidgningen borde bli större när cirkulationen ökar och inte mindre. Å andra sidan ökar den ju inte mer än vad som är motiverat av den ökade genomströmningen, så om det är ett problem i migrän att blodkärlen utvidgas mer än vad som det "finns blod för att fylla" så kanske det hjälper (har ingen vidare koll på hur migrän fungerar). Jag skulle dock chansa på att det inte är cirkulationsförändringen som ligger bakom det om migränen blir bättre av en löprunda, utan t.ex. endorfinutsöndringen som följer på ansträngningen, muskelavslappning etc. .
Oj då. Några av er lät precis som min gamla hypokondriska mormor gjorde när någon påstod att hon inte var sjuk.
Jag vidarebefodrade vad min vän sa om att blanda tabletter. Jag tycker det funkar bra när jag har huvudvärk. Hon gör så när hon inte vill ta starka tabletter men har möjlighet att vila. Så bara.
Hur känns det idag då febermannen ?
Tja, jag sov 2.5 tim inatt och vaknade upp genomblöt av svett men just nu är det helt ok. Jag testade att ta en alvedon och en ipren och det fungerade väldigt bra.
Måste bli frisk till imorrn för då är det grillfest, 20-års fest och Slitz kommer till stan. Jag bryr mig visserligen inte så mycket om Slitztjejerna men de lockar dit massa folk
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.