handdator

Visa fullständig version : Marklyft, från tråden "Ni som sysselsatt er med.."

Timme
2005-07-06, 19:47
Många av er skriver att mark är den bästa ryggövningen och att den tar grymt bra. Men det jag undrar är om latsen växer något av mark? Eller är det bara rodd övningar och chins som kan bygga latsen?

/Timme

Bjorne
2005-07-06, 19:58
Många av er skriver att mark är den bästa ryggövningen och att den tar grymt bra. Men det jag undrar är om latsen växer något av mark? Eller är det bara rodd övningar och chins som kan bygga latsen?

/TimmeLatissimus Dorsi används inte i marklyft.

Arne Persson
2005-07-07, 10:02
Latissimus Dorsi används inte i marklyft.

Latsen används statiskt vid marklyft.

jwzrd
2005-07-07, 10:04
Latissimus Dorsi används inte i marklyft.

Marklyft svider hårt i mina lats iallafall. Men jag är inte så bra på mark så jag gör nog fel.

Bjorne
2005-07-07, 14:06
Latsen används statiskt vid marklyft.I vilket läge?
Marklyft svider hårt i mina lats iallafall. Men jag är inte så bra på mark så jag gör nog fel.Stretcha?

jwzrd
2005-07-07, 14:46
I vilket läge?
Stretcha?

?

Alltså hur gammal är du Bjorne? Hur länge har du tränat? Lyfter du din kroppsvikt ens i mark? Böj dig framåt, ta tag i en stång som är parallell med golvet, dra stången MOT DIG. Vaffan använder du för muskler då? Kuken? Bröstet? Jag drar mig mot stången och stången mot mig för att få ett så optimalt lyft som möjligt. Ett bra lyft innebär att man har precis hela kroppen helt bakom stången, det betyder att du har precis dom krafter från dig genom armarna som gör att latsen måste hålla emot.

Bjorne
2005-07-07, 15:06
?

Alltså hur gammal är du Bjorne? Hur länge har du tränat? Lyfter du din kroppsvikt ens i mark? Böj dig framåt, ta tag i en stång som är parallell med golvet, dra stången MOT DIG. Vaffan använder du för muskler då? Kuken? Bröstet? Jag drar mig mot stången och stången mot mig för att få ett så optimalt lyft som möjligt. Ett bra lyft innebär att man har precis hela kroppen helt bakom stången, det betyder att du har precis dom krafter från dig genom armarna som gör att latsen måste hålla emot.I mina öron låter det som skivstångsrodd...

sunkan
2005-07-07, 15:15
I mina öron låter det som skivstångsrodd...
:bow:

sa inget

z_bumbi
2005-07-07, 15:29
I vilket läge?

Under hela lyftet?

jwzrd
2005-07-07, 15:59
I mina öron låter det som skivstångsrodd...

Du börjar förstå nånting märker jag. Stångrodd och marklyft är mycket närbesläktade.

palme
2005-07-07, 16:10
Nog känner jag av latsen när jag marklyfter alltid. Även om ja inte använder de direkt...eller hur man säger.

rubber_duck
2005-07-07, 16:38
?

Alltså hur gammal är du Bjorne? Hur länge har du tränat? Lyfter du din kroppsvikt ens i mark? Böj dig framåt, ta tag i en stång som är parallell med golvet, dra stången MOT DIG. Vaffan använder du för muskler då? Kuken? Bröstet? Jag drar mig mot stången och stången mot mig för att få ett så optimalt lyft som möjligt. Ett bra lyft innebär att man har precis hela kroppen helt bakom stången, det betyder att du har precis dom krafter från dig genom armarna som gör att latsen måste hålla emot.

Ja hur gammal är du själv?
Varje gång någon ny medlem yttrar sig så måste du börja predika om att du tränat sen 90-talet. Vi vet det nu! Vi vet också att du kan marklyft. Måste du prompt dumförklara alla som råkar yttra sig utan 10 års gymerfarenhet bakom uttalandet?

Arne Persson
2005-07-07, 16:44
Varje gång någon ny medlem yttrar sig så måste du börja predika om att du tränat sen 90-talet. Vi vet det nu! Vi vet också att du kan marklyft. Måste du prompt dumförklara alla som råkar yttra sig utan 10 års gymerfarenhet bakom uttalandet?

Du du du! Vakta nu din tunga! Inte nog med att jwzrd har mer än 10 års träningserfarenhet, han trycker dessutom i sig två stora Kebab så han skall behandlas med största respekt. Dessutom om ett antal år så kan även du börja klanka på nybörjarna när du till sist förtjänat din plats i den heliga hierarkin! :)

jwzrd
2005-07-07, 16:47

Käftar man om saker så får man käftning tillbaka. Inser du förresten ironin i att börja grina och hänga upp dig på min stil och skriva en arg post om det? När blev du Bjornes försvarsadvokat?

jwzrd
2005-07-07, 16:48
Du du du! Vakta nu din tunga! Inte nog med att jwzrd har mer än 10 års träningserfarenhet, han trycker dessutom i sig två stora Kebab så han skall behandlas med största respekt. Dessutom om ett antal så kan även du börja klanka på nybörjarna när du till sist förtjänat din plats i den heliga hierarkin! :)

Exakt! Passa er! :laugh:

rubber_duck
2005-07-07, 16:55
Ironiskt eller ej, jag tycker bara att du har skrivit mycket omotiverade negativa grejer till ganska oskyldiga felinformerade personer. Jag försvarar inte det Bjorne sa på nåt sätt, tycker bara att ditt utdragna svar hade en onödigt taskig ton. Jag är för övrigt inte det minsta arg.

RobbeliRobban
2005-07-07, 17:21
latissimus dorsis primära funktioner pga att den fäster i överarmsbenet är extension, inåtrotation och adduktion i axelled. man drar inte med armar i ett marklyft. Dvs Jwzrd lick my balls, man tränar inte latsen i ett marklyft. latissimus kanske kan göra en lateralflexion av bålen med, men det är andra muskler som sköter det bättre.

Vill man ha stora lats, kör ngt annat än marklyft.

jwzrd
2005-07-07, 17:43
latissimus dorsis primära funktioner pga att den fäster i överarmsbenet är extension, inåtrotation och adduktion i axelled. man drar inte med armar i ett marklyft. Dvs Jwzrd lick my balls, man tränar inte latsen i ett marklyft. latissimus kanske kan göra en lateralflexion av bålen med, men det är andra muskler som sköter det bättre.

Vill man ha stora lats, kör ngt annat än marklyft.

Men pust pes. Ingen påstår att det är en bra latsövning. Den AKTIVERAR däremot latsen. Du ser att det är flera personer som säger det också.

jwzrd
2005-07-07, 17:45
Ironiskt eller ej, jag tycker bara att du har skrivit mycket omotiverade negativa grejer till ganska oskyldiga felinformerade personer. Jag försvarar inte det Bjorne sa på nåt sätt, tycker bara att ditt utdragna svar hade en onödigt taskig ton. Jag är för övrigt inte det minsta arg.

Varför käftar du om tolerans när du inte är tolerant mot mig?

aliquis
2005-07-07, 18:01
Du börjar förstå nånting märker jag. Stångrodd och marklyft är mycket närbesläktade.
Jotack, jag trodde ju att mark och pullups skulle vara lite för lite så jag provade att köra skivstångsrodd efteråt, gick ju bra *rolleyes*
Orkade ju inte hålla upp ryggen alls.

RobbeliRobban
2005-07-07, 18:04
. Du ser att det är flera personer som säger det också.

Det existerar inga andra för mig, jag vill bara diskutera med dig ju :love:

Dessutom fick jag även deja´ vu känslor

Clyde
2005-07-07, 18:06
?

Sådär skriver du bara för att få nya kompisar. Bara för att du råkade sträcka pungen vid ditt första lattsdrag bakom nacken, Behöver du automatiskt inte förklara hur man skall utföra ett marklyft ? *rolleyes*

Clyde
2005-07-07, 18:10

Sist du utförde ett korrekt marklyft var ju allt frid och fröjd tills du gick ner i spagat och visade k*ken.

rubber_duck
2005-07-07, 18:39
Varför käftar du om tolerans när du inte är tolerant mot mig?

Lugn nu. Jag käftar inte, jag säger vad jag tycker.

jwzrd
2005-07-07, 18:39
Clyde> skönt att du uppskattar mitt kön! :thumbup:

pellepedal
2005-07-07, 19:19
Nämn nån muskel som inte växer av snuskigt tunga marklyft.

Arne Persson
2005-07-07, 19:56

M. stapedius. ;)

RobbeliRobban
2005-07-07, 20:01

m.quadratus lumborum, mm erector spinae, m. gluteus maximus, m. trapezius, m. quadriceps femoris, mm. ischiocruralis. hahaha jag är mest besserwisser.

z_bumbi
2005-07-07, 20:06
m.quadratus lumborum, mm erector spinae, m. gluteus maximus, m. trapezius, m. quadriceps femoris, mm. ischiocruralis. hahaha jag är mest besserwisser.

?? Som inte växer??

Timme
2005-07-07, 20:07
Tack för alla bra svar, lite tråkigt att det skulle behöva bli alla mot jwzrd men ni reder nog ut det :thumbup:

/Timme

Bjorne
2005-07-07, 20:14
Du börjar förstå nånting märker jag. Stångrodd och marklyft är mycket närbesläktade.Varför försöker du låta nedlåtande, biter inte på mig och passar inte dig för en sekund, i mitt tycke.

Visst är stångrodd och marklyft nära besläktade, bara att i skivstångsrodd drar man stången till sig (precis som du skrev i ditt andra inlägg) i marklyft drar man stången med sig upp tillsammans med överkroppen, hur då det skulle kunna "svida hårt i latsen" vet jag inte, svider det så hårt, är det väl en bra övning för latsen, biceps också, right?

jwzrd
2005-07-07, 20:14

omglol, puzziz :)

jwzrd
2005-07-07, 20:19
Varför försöker du låta nedlåtande, biter inte på mig och passar inte dig för en sekund, i mitt tycke.

Visst är stångrodd och marklyft nära besläktade, bara att i skivstångsrodd drar man stången till sig (precis som du skrev i ditt andra inlägg) i marklyft drar man stången med sig upp tillsammans med överkroppen, hur då det skulle kunna "svida hårt i latsen" vet jag inte, svider det så hårt, är det väl en bra övning för latsen, biceps också, right?

Nu kan vi sluta kasta skit och gå in på övning i sig istället.

Du skriver "marklyft svider hårt i mina lats iallafall." Har

Men sluta tjura nu. Läser du det jag skriver om att man drar sig mot stången? Vi kan dela upp det som verkar vara kärnan i en sak som är direkt logisk och en som du antingen håller med om eller inte.

Logiken säger att drar du stången mot dig (eller dig mot stången) så använder du latsen. Håller du inte med om det så är det här ett lost case.

Det du inte verkar förstå eller bara inte håller med om (på grund av din ringa träningserfarenhet antagligen) är om det nu är så att man drar sig mot stången eller inte. Jag får träningsvärk i övre bröstet och runt nyckelbenen också om jag dragit riktigt tunga mark (eller om jag dragit tunga shrugs). Men det går väl också rakt över ditt huvud?

Anledningen till min ton är för att jag har ett finjusterat (omglol) temperament och för att du fortsätter hela tiden. Du kan inte skulla en diskussion/käftning/vaddunuvill mellan två personer på den ena bara, varje gång du fortsätter med något du inser är provocerande eller bara "käftaden" så kommer du ju sannolikt att få svar på tal.

Bjorne
2005-07-07, 20:25
Men sluta tjura nu.

"Alltså hur gammal är du Bjorne? Hur länge har du tränat? Lyfter du din kroppsvikt ens i mark? Böj dig framåt, ta tag i en stång som är parallell med golvet, dra stången MOT DIG. Vaffan använder du för muskler då? Kuken? Bröstet?"

Är väl du som håller på med bögfasonerna...

Läser du det jag skriver om att man drar sig mot stången? Vi kan dela upp det som verkar vara kärnan i en sak som är direkt logisk och en som du antingen håller med om eller inte.

Logiken säger att drar du stången mot dig (eller dig mot stången) så använder du latsen. Håller du inte med om det så är det här ett lost case.

Det du inte verkar förstå eller bara inte håller med om (på grund av din ringa träningserfarenhet antagligen) är om det nu är så att man drar sig mot stången eller inte. Jag får träningsvärk i övre bröstet och runt nyckelbenen också om jag dragit riktigt tunga mark (eller om jag dragit tunga shrugs). Men det går väl också rakt över ditt huvud?

Jag drar mig mot stången och stången mot mig för att få ett så optimalt lyft som möjligt.
Ditt personliga sätt att utföra marklyft, absolut inget negativt om det, är en annan femma.

jwzrd
2005-07-07, 20:41
"Alltså hur gammal är du Bjorne? Hur länge har du tränat? Lyfter du din kroppsvikt ens i mark? Böj dig framåt, ta tag i en stång som är parallell med golvet, dra stången MOT DIG. Vaffan använder du för muskler då? Kuken? Bröstet?"

Är väl du som håller på med bögfasonerna...

?

Ditt personliga sätt att utföra marklyft, absolut inget negativt om det, är en annan femma.

Om du läser runt lite om hur det rekomenderas att man kör marklyft så ser du nånting liknande. Sen var det väl inte frågan om något annat än att ett par av oss sa att marklyft tar statiskt på latsen. Snarare DU och robbelir.. som menar att det absolut inte gör det.

Herkulez
2005-07-07, 20:45
Du du du! Vakta nu din tunga! Inte nog med att jwzrd har mer än 10 års träningserfarenhet, han trycker dessutom i sig två stora Kebab så han skall behandlas med största respekt. Dessutom om ett antal år så kan även du börja klanka på nybörjarna när du till sist förtjänat din plats i den heliga hierarkin! :)
men allra viktigat: han är Certified ***, master of educations.

Snake
2005-07-07, 20:46
*popcorn*

OT

Allvarligt Jwzrd, du betér/skriver ibland som en 14-åring. Jag hyser stor respekt för de som är äldre (läs tränat längre än mig). Men ibland så uttrycker du dig som en 13-åring. Det blir tjatigt i längden, sen om det är för att impa på dina *** polare eller för att du är som du är det låter jag vara osagt.

Bjorne
2005-07-07, 20:57
?

Om du läser runt lite om hur det rekomenderas att man kör marklyft så ser du nånting liknande. Sen var det väl inte frågan om något annat än att ett par av oss sa att marklyft tar statiskt på latsen. Snarare DU och robbelir.. som menar att det absolut inte gör det.Du sa "svider hårt som fan"...
Jag anser fortfarande att marklyft inte blandar in latsen, aldrig upplevt det och ser inte hur det skulle vara så.

*popcorn*

OT

Allvarligt Jwzrd, du betér/skriver ibland som en 14-åring. Jag hyser stor respekt för de som är äldre (läs tränat längre än mig). Men ibland så uttrycker du dig som en 13-åring. Det blir tjatigt i längden, sen om det är för att impa på dina *** polare eller för att du är som du är det låter jag vara osagt.Försöker vara någon som han inte är helt enkelt, precis som när vanligt folk försöker bete sig om överklass...

Bara pinsamt och patetiskt.

RobbeliRobban
2005-07-07, 21:15
?? Som inte växer??

eller det man primärt lyfter med kanske jag svarade på (((Inte latsen Jwzrd, inte latsen, observera inte latsen)))

RobbeliRobban
2005-07-07, 21:34
hahaha "Marklyft tar på övre bröst". Nu får du ta och skärpa till dig. Det är troligtvis såhär; Det är inte bröstets överdel, det är pectoralis minor du får träningsvärk i. Du har sådana allvarliga astmatiska besvär (eller KOL) att du får jobba hårt som satan med andningshjälpmuskler vid minsta ansträngning, för att avhjälpa detta får du sluta röka och skaffa en bra luftrörsvidgande medicin.

z_bumbi
2005-07-07, 21:39
eller det man primärt lyfter med kanske jag svarade på (((Inte latsen Jwzrd, inte latsen, observera inte latsen)))

Iofs var frågan vad som inte växer. :D

Btw så saknade jag Cremaster på listan, denna muskel utför en stark kontraktion pga av det sympatikuspåslag som sker när skräcken inför marklyfter sätter in. Fick ni inte lära er det på kursen? :D

Big_Vik
2005-07-07, 21:40
Till alla klagopekkar: Dra en jävla massa mark som första eller enda övning i ett antal år så lär ni han en helvetes bred övre rygg den dagen ni sliter upp 300+kg. (tror jag :D)

RobbeliRobban
2005-07-07, 21:43
Iofs var frågan vad som inte växer. :D

Btw så saknade jag Cremaster på listan, denna muskel utför en stark kontraktion pga av det sympatikuspåslag som sker när skräcken inför marklyfter sätter in. Fick ni inte lära er det på kursen? :D

Cremaster? Låter som något från tv-shop :D

Lillgrabben
2005-07-07, 21:44
Nu vill jag inte lägga mig i er magnifika diskussion alltför mycket. ;)

MEN;

Om man utför slutdraget i marklyft som vissa individer så kan jag mycket väl tänka mig att det tar på latissimus (till en viss del). Många tränande jag sett dra mark kör med överdrivet slutdrag dvs de gör något som liknar en blandning av shrugs samt rodd då de rätar ut. ( de rullar liksom bak axlar samt hela övre ryggen i slutet...)

Big_Vik
2005-07-07, 21:45
Nu vill jag inte lägga mig i er magnifika diskussion alltför mycket. ;)

MEN;

Om man utför slutdraget i marklyft som vissa individer så kan jag mycket väl tänka mig att det tar på latissimus (till en viss del). Många tränande jag sett dra mark kör med överdrivet slutdrag dvs de gör något som liknar en blandning av shrugs samt rodd då de rätar ut. ( de rullar liksom bak axlar samt hela övre ryggen i slutet...)

Menar du att man böjer övre ryggen i slutet? Är inte det bra?

Lillgrabben
2005-07-07, 21:48
Menar du att man böjer övre ryggen i slutet? Är inte det bra?

Bra & bra, det är då iallafall inget man behöver göra för att utföra ett korrekt marklyft.

Hur man utför marken beror väl mycket på vad man vill åstadkomma.

Jag personligen skulle inte köra med överdrivet slutdrag då det inte krävs på tävling. Vid tävling räcker det att man står upprätt med låsta knän (mycket grovt förenklat)

Sheogorath
2005-07-07, 21:51
Bra & bra, det är då iallafall inget man behöver göra för att utföra ett korrekt marklyft.

Hur man utför marken beror väl mycket på vad man vill åstadkomma.

Jag personligen skulle inte köra med överdrivet slutdrag då det inte krävs på tävling. Vid tävling räcker det att man står upprätt med låsta knän (mycket grovt förenklat)

På mitt gym går det skrönor (?) bland lyftarna om ryggar som gått i två delar av överdrivet slutdrag på stora vikter. Förstår inte riktigt hur det anatomiskt skulle fungera, men de har fått mig att sluta, hur som helst :em:.

lauria
2005-07-07, 21:53
hur då det skulle kunna "svida hårt i latsen" right?

För att som Arne sa att dom används statiskt! det betyder att dom inte kontraheras som i en ren latsövning.

Håller me jrwdz att marklyft tar väldigt bra på HELA ryggen.

Men till tråden, mark tar som sagt bra på hela ryggen. Men komplitera med stångrodd, latsdrag, hantelrodd, chins mm

Lillgrabben
2005-07-07, 21:53
På mitt gym går det skrönor (?) bland lyftarna om ryggar som gått i två delar av överdrivet slutdrag på stora vikter. Förstår inte riktigt hur det anatomiskt skulle fungera, men de har fått mig att sluta, hur som helst :em:.

I 2 delar?!?!?

Det lät ganska fantastiskt! :D

Menade de ryggradsbrott då eller?

jwzrd
2005-07-08, 00:09
hahaha "Marklyft tar på övre bröst". Nu får du ta och skärpa till dig. Det är troligtvis såhär; Det är inte bröstets överdel, det är pectoralis minor du får träningsvärk i. Du har sådana allvarliga astmatiska besvär (eller KOL) att du får jobba hårt som satan med andningshjälpmuskler vid minsta ansträngning, för att avhjälpa detta får du sluta röka och skaffa en bra luftrörsvidgande medicin.

"Jag får träningsvärk i övre bröstet och runt nyckelbenen också om jag dragit riktigt tunga mark (eller om jag dragit tunga shrugs). Men det går väl också rakt över ditt huvud?"

Var det jag skrev.

Jag har ett par tips till alla i tråden:

1) tränar marklyft ett par år så att du hinner bli någorlunda stark i det, > 200kg.
2) håll käften om var marklyft tar och inte tar tills dess
3) att det svider som fan i latsen är inte samma sak som att tex bänkpress tar på, och tränar, bröstet - det ligger närmare att se det som ett komplement till ett starkt grepp och en stark bål. Muskelnjäveln är inblandad på ett eller annat sätt och nyckeln finns att finna i vinkelutslaget armen beskriver runt axeln sett från sidan. I raka marklyft är utslaget större och svedan i latsen därmed också större. I bottenläget i raka marklyft stretchas iallafall mina lats ganska mycket.

Sen krävs det fan fortfarande two to tango! Sluta käfta om du inte vill/gillar att käfta. Jag njuter och stortrivs av att bråka med er och bryr mig inte ett jävla dugg om vad ni (Bjorne et.al) tycker om mig för det. Faktum kvarstår: erfarenhet betyder något. RobbeliRolf och jag har redan diskuterat mark+lats flera gånger förut, det finns många resurser på nätet som talar för att en stark lats (och dess kringmuskler) hjälper marklyften.

Jag har en hård stil på kolozzeum (också). Ignore fungerar. Min stil är varken en 13-årings eller en 14-årings utan en som är rakt ur hjärtat och precis det som behöver sägas. Den som vill bli struken medhårs och bli lurad av folk som endast har positivt trams att säga kan sköta det behovet på lunarstorm eller exhalemag.

jwzrd
2005-07-08, 00:10
*popcorn*

OT

Allvarligt Jwzrd, du betér/skriver ibland som en 14-åring. Jag hyser stor respekt för de som är äldre (läs tränat längre än mig). Men ibland så uttrycker du dig som en 13-åring. Det blir tjatigt i längden, sen om det är för att impa på dina *** polare eller för att du är som du är det låter jag vara osagt.

*uppdate*

Sheogorath
2005-07-08, 07:27
I 2 delar?!?!?

Det lät ganska fantastiskt! :D

Menade de ryggradsbrott då eller?

Nej, det var lite överdrivet kanske, men mest för att belysa hur rädda de är för ett överdrivet slutdrag. Nån kota skulle tydligen kunna hamna fel så att det smäller till i ryggen, tämligen ljudligt :). Men som sagt, belastningen verkar ligga fel för att det ska kunna hända, men jag är varken en Arne, eller spelar Allan, så vad vet jag? :D

Gabber
2005-07-08, 07:52
måste ju bidra till tråden också.

jag har inte kört mark i mer än 2 år knappt, från början ville man inte, sedan ville man men det gick inte osv.

fortfarande kämpar jag med att lära mig tekniken. jag anser att marklyft och knäböj är svåraste övningarna man kan hitta på.

jag ligger inte på >200 kg men jag kan yttra mig ändå.

först så måste ju alla acceptera att alla kroppar(människor) är byggda på samma vis med två armar, två ben mm. men det betyder inte att alla har lika mycket styrka, spänst, rörlighet i alla delar av kroppen.

sedan så kan jag säga att när jag kör mark så tar det också på latsen, anledningen till att det tar på mina lats är att jag spänner de hela tiden för att känna mig stabilare.

det tar på korsrygg, lats, övre delen av ryggen, lår, ibland vader osv kan bero på fel teknik men det är i alla fall individuellt när vissa muskler gör ont och inte.

jag ligger på 160 kg nu som jag har dragit 2 ggr med remmar utan bälte

Lillgrabben
2005-07-08, 09:26
Nej, det var lite överdrivet kanske, men mest för att belysa hur rädda de är för ett överdrivet slutdrag. Nån kota skulle tydligen kunna hamna fel så att det smäller till i ryggen, tämligen ljudligt :). Men som sagt, belastningen verkar ligga fel för att det ska kunna hända, men jag är varken en Arne, eller spelar Allan, så vad vet jag? :D

Jag tyckte det lät så imponerande med tudelade ryggar så jag var ute efter en utveckling av resonemanget! :D

Sheogorath
2005-07-08, 10:35
Jag tyckte det lät så imponerande med tudelade ryggar så jag var ute efter en utveckling av resonemanget! :D

Ledsen att behöva göra dig besviken :).

Matte_Maiden
2005-07-08, 10:48
Ähhh, jwzrd må vara lite dryg men han kan ju sina saker. Klart att marken kan ta på olika ställen beroende av tekniken, men antagligen inte så pass mycket att man kan skippa direktträningen av dessa muskler. Statisk träning sker på praktikst taget hela kroppen vilket kanske bygger lite, men inte tillräckligt.

Bjorne
2005-07-08, 13:57
"Jag får träningsvärk i övre bröstet och runt nyckelbenen också om jag dragit riktigt tunga mark (eller om jag dragit tunga shrugs).Att du spänner hela kroppen är en sak, men att övningen rent generellt skulle göra att latsen växt eller överhuvudtaget var beronde av latsen köper jag inte. Sedan kan du tycka att du har rätt för att du har tränat länge, men jag har träffat på styrkelyftare som hållit på bra länge som fortfarande kan hamna i debatter med varandra, dvs någon av dem har inte helt rätt...

jwzrd
2005-07-08, 14:03
Att du spänner hela kroppen är en sak, men att övningen rent generellt skulle göra att latsen växt eller överhuvudtaget var beronde av latsen köper jag inte. Sedan kan du tycka att du har rätt för att du har tränat länge, men jag har träffat på styrkelyftare som hållit på bra länge som fortfarande kan hamna i debatter med varandra, dvs någon av dem har inte helt rätt...

Vad vill du säga med det? Anledningen till att precis hela kroppen växer av vissa övningar och att "tillväxtnäring" enbart förbrukas av andra är att dom förra aktiverar en jäkla massa stora muskler samtidigt.

Det är sen en jäkla skillnad på att vara bra i SL och vara bra på att förstå saker, träning då i det här fallet. Ingen kräver väl av någon alls att man förstår vad det är som gör att man är bra eller dålig på något.

Det känns för övrigt som om den här diskussionen är klar nu. Latsen aktiveras av marklyft för många, bara att titta här i tråden. Så var det med den saken. Jag sätter min semesterlön på att du inte kan visa om tex stångrodd gör att latsen växer i större utsträckning än av marklyft. (Trots att det känns helt självklart så är det mycket svårt att visa). Allt jag vill säga från början var att latsen min svider av marklyft, särskillt SLDL-varianten.

(Tränings)värken jag får runt övre bröstet, nyckelbenen, halsen osv av marklyft är det väl sen skitsamma hur den blir till. Hänger det 250kg genom allting där så är det nånting som tar belastningen hur som helst.

Spungebob
2005-07-08, 14:36
?

Trodde man skulle vara snäll med "lillpöjkarna" *popcorn* hehehe

Herkulez
2005-07-08, 14:37
Det känns för övrigt som om den här diskussionen är klar nu. Latsen aktiveras av marklyft för många, bara att titta här i tråden. .
för mig med =)

Spungebob
2005-07-08, 14:38
Jotack, jag trodde ju att mark och pullups skulle vara lite för lite så jag provade att köra skivstångsrodd efteråt, gick ju bra *rolleyes*
Orkade ju inte hålla upp ryggen alls.

Du menar väl "chinups" eller ?

High1ander
2005-07-08, 14:59
Alltså en sak jag inte riktigt fattat än är detta med marklyft... Är det mest för hamstrings man kör den, eller är det en ryggövning?

Jag brukar köra mark då o då, men har ingen skivstång att tillgå nu :( och då jag kör som jag gillar, så tar den på rygg, när jag kör som andra vill så tar den på benen.

Är det två olika övningar av samma sak? Sen är det bra/dåligt att släppa vikten i toppläget? För om jag släpper i toppläget kan jag ha mer vikt, annars lägre och det blir mer som "konditionsträning".

Jwzrd no offense nu, men är du lika lättretad i "verkligheten" så du slänger vikter på nybörjare, eller är det bara oss nybörjare här på forumet som får smaka på ditt härliga temprament (detta är inte till för att reta, frågar seriöst :/ ).

Bjorne
2005-07-08, 15:07
Vad vill du säga med det? Anledningen till att precis hela kroppen växer av vissa övningar och att "tillväxtnäring" enbart förbrukas av andra är att dom förra aktiverar en jäkla massa stora muskler samtidigt.Vad vill du säga med det?

Det är sen en jäkla skillnad på att vara bra i SL och vara bra på att förstå saker, träning då i det här fallet. Ingen kräver väl av någon alls att man förstår vad det är som gör att man är bra eller dålig på något.Min poäng var att bara för att man lyft länge betyder det just inte att man är bra på att förstå träning, eller alltid ha rätt.

Det känns för övrigt som om den här diskussionen är klar nu. Latsen aktiveras av marklyft för många, bara att titta här i tråden. Så var det med den saken. Jag sätter min semesterlön på att du inte kan visa om tex stångrodd gör att latsen växer i större utsträckning än av marklyft. (Trots att det känns helt självklart så är det mycket svårt att visa). Allt jag vill säga från början var att latsen min svider av marklyft, särskillt SLDL-varianten.Det är mycket svårt, säger inget annat, dock har jag nte känt något i mina lats och ja, jag ser helt enkelt inte hur man skulle använda latsen i den övningen, mer än att man spände den för att få tryck i kroppen, tror dock det är olika från person till person.

Angånde SLDL, hur rekommederat är det att köra "tungt" i den övning, hur mår ryggen utav det, härdar man sig eller är risken stor för skador, Arne kanske kan besvara det?

Bjorne
2005-07-08, 15:10
Alltså en sak jag inte riktigt fattat än är detta med marklyft... Är det mest för hamstrings man kör den, eller är det en ryggövning?Marklyft går på stora delar av kroppen, skulle dock säga att det främst är ländryggen, arsle och låren som får mest stryk.

jwzrd
2005-07-08, 15:17
Jwzrd no offense nu, men är du lika lättretad i "verkligheten" så du slänger vikter på nybörjare, eller är det bara oss nybörjare här på forumet som får smaka på ditt härliga temprament (detta är inte till för att reta, frågar seriöst :/ ).

Det är bara ignoranta nybörjare som får smaka.

High1ander
2005-07-08, 18:25
Marklyft går på stora delar av kroppen, skulle dock säga att det främst är ländryggen, arsle och låren som får mest stryk.
Så vilken dag ska jag slänga in det tycker du, bendagen eller ryggdagen, vill ju vara "optimal"? Sen vet jag att den tar hela kroppen, heter som du säkert vet deadlifts på engelska, och jag fattar verkligen varför...

Beast
2005-07-08, 19:32

Stor i orden liten på jorden.......

Karate_kid
2005-07-08, 19:34
Så vilken dag ska jag slänga in det tycker du, bendagen eller ryggdagen, vill ju vara "optimal"? Sen vet jag att den tar hela kroppen, heter som du säkert vet deadlifts på engelska, och jag fattar verkligen varför...

om du kör mer med raka ben, så drar det mer på baksidan.= Raka marklyft, vilket "jag" brukar köra i mitt benpass

vanliga marklyft kör jag tillsammans med ryggen

Karate_kid
2005-07-08, 19:36
Stor i orden liten på jorden.......

mkt snack i liten verkstad.

Jense
2005-07-08, 19:46

jag sätter med lätthet i mig 3. jwzrd är en flicka.

Ulf A Big
2005-07-08, 19:58
Tråden är riktigt underhållande. Bra jobbat!

Lillgrabben
2005-07-08, 20:06
Tråden är riktigt underhållande. Bra jobbat!

Tycker jag med! Läser med skräckblandad förtjusning. :thumbup:

Spungebob
2005-07-08, 20:18
Fast nog kostar det inte så mkt att hjälpa pojkstackarn trots att han är ute och cycklar....Tycker att sånna som "har så lång erfarenhet" borde uppmuntra och vägleda istället för att få pms utbrott här på kollo :naughty: Sen det här med 10 år säger ju inget, det finns ju nissar som har tränat 20 år och inte rår på en hantel för det. :devil: Jag menar här kommer den där stackarn och frågar efter råd och blir nerskjuten....som sagt man borde som "lite mera erfaren lyftare" försöka rätta killen istället för att blåsa upp sitt eget ego och köra nån domedagspredikan :)

Spungebob

Spungebob
2005-07-08, 20:29

Det är inte så att du har lite pms besvär eller så ???? Det finns hjälp i form av naturläkemedel seru :naughty:

jwzrd
2005-07-08, 20:54
jag sätter med lätthet i mig 3. jwzrd är en flicka.

Du, jag och Arne i en kebab-eat off! :hbang:

Mart|n
2005-07-08, 21:01

Jag är på! :) Den som äter minst får betala för alla andra.

High1ander: Jwzrd är ganska tam, men när det kommer nån lam jävel o drygar sig så blir han arg som en ål. Jag med, nästan!

Rock'nRoll
2005-07-08, 21:49

Får jag var med? Har ätit 4 styck på under 2 timmar.

Lillgrabben
2005-07-08, 22:39
Synd att jag bor så långt norrut annars hade jag kunnat vara med på ätningen. Det påstås att jag äter som en jäfla häst.....

Givetvis är det elakt förtal! :D

jwzrd
2005-07-08, 23:33
Får jag var med? Har ätit 4 styck på under 2 timmar.

Det är ingenting :)

Inzza
2005-07-09, 09:57
[QUOTE]Jag brukar köra mark då o då, men har ingen skivstång att tillgå nu och då jag kör som jag gillar, så tar den på rygg, när jag kör som andra vill så tar den på benen.[/QOUTE]

haha tänk vad mkt ett litet kommetacken kan göra :D

utan stång så tar dina mark i ryggen? mkt bra sagt

Tolkia
2005-07-09, 10:08
Dock med en definition av "nybörjare" som nog kan beskrivas som ganska vid. :D

jwzrd
2005-07-09, 14:11
Dock med en definition av "nybörjare" som nog kan beskrivas som ganska vid. :D

*uppdate* :D

divin3
2005-07-09, 17:01
Jag antar att om man vill få kontakt med latsen så kör man latsdrag? :S

stahlberg
2005-07-09, 17:35
Det faktum att man tränat länge betyder knappast automatikst att man vet mycket om träning, eller att ens kunskaper är "bra". Men om man tränat länge och samtidigt fått goda eller mycket goda resultat av sin träning är sannolikheten stor att man har en hel del värdefull kunskap.

Detta betyder inte, att inte också nybörjare kan känna till träning, eller t.om av en slump "veta mer" än en mer erfaren tränande.

Allt detta är självklarheter, om man bara tänker efter. Men jag tror jwzrd hakar upp sig på en annan sak, en sak som stör åtminstone mig. Detta är att nybörjare, eller tränande som INTE VET, tvärsäkert slänger ur sig påståenden - som de dessutom försvarar och argumenterar för oberoende av hur många mera erfarna, "bättrevetande", som skulle påstå motsatsen. Detta händer titt och tätt, i synnerhet här i träningsavdelningen, på kolozzeum.

Detta har i alla fall då och då irriterat också mig. Men oftare än det irriterar så roar det. Det är trots allt betydligt mer roande än irriterande, när någon gör ett påstående om något han inte vet något alls om, sedan får svar på tal, och genom att fortsätta argumentera för sin sak blottar sin okunskap för så gott som alla andra på forumet.

Spungebob
2005-07-09, 20:34
Det faktum att man tränat länge betyder knappast automatikst att man vet mycket om träning, eller att ens kunskaper är "bra". Men om man tränat länge och samtidigt fått goda eller mycket goda resultat av sin träning är sannolikheten stor att man har en hel del värdefull kunskap.

Detta betyder inte, att inte också nybörjare kan känna till träning, eller t.om av en slump "veta mer" än en mer erfaren tränande.

Allt detta är självklarheter, om man bara tänker efter. Men jag tror jwzrd hakar upp sig på en annan sak, en sak som stör åtminstone mig. Detta är att nybörjare, eller tränande som INTE VET, tvärsäkert slänger ur sig påståenden - som de dessutom försvarar och argumenterar för oberoende av hur många mera erfarna, "bättrevetande", som skulle påstå motsatsen. Detta händer titt och tätt, i synnerhet här i träningsavdelningen, på kolozzeum.

Detta har i alla fall då och då irriterat också mig. Men oftare än det irriterar så roar det. Det är trots allt betydligt mer roande än irriterande, när någon gör ett påstående om något han inte vet något alls om, sedan får svar på tal, och genom att fortsätta argumentera för sin sak blottar sin okunskap för så gott som alla andra på forumet.

Eller så är det så att grabben borde varva ner lite kanske ??? inte vet jag eller om det är hans "pms" problem som blommar på sommaren. Jag säger bara att han borde varva ner och svara inte på inlägg som han inte klara av att bemöta artigt.