Logga in

Visa fullständig version : Attacker mot London...

High1ander
2005-07-07, 10:55
http://www.aftonbladet.se/
http://expressen.se/
http://www.cnn.com

Onödigt att dra direkta länkar då detta antagligen kommer vara förstasida ett tag fram och då artiklar snabbt blir gamla...

Så vilka är det den här gången, Scottland Yard säger att de är attacker.

Talibaner, ultra-kristna, muppar, UFO-domedags-galningar, svenssons? Vilka ligger bakom tror ni?

Kwon
2005-07-07, 10:58
Önskar jag visste...

Tror dock ej det är muppar

Hades
2005-07-07, 10:58
Ett par, lite mer seriösa, svenska sidor också kanske:
www.dn.se
www.svd.se

Kwon
2005-07-07, 11:01
Polisen uppger att explosionerna kan bero på ett fel i elsystemet där en överbelastning i så fall orsakat flera andra. Andra rapporter talar om en krock mellan två tåg eller en urspårning, uppger tidningen The Guardians nätupplaga. Däremot talar ingenting i nuläget för att det skulle röra sig om en terroristattack, skriver flera engelska nätsidor.

bengdoktor
2005-07-07, 11:03
bbc.com är väl lämplig då det handlar om london..

Slartibartfast
2005-07-07, 11:04
Ronaldo pissade i en flaska.

palme
2005-07-07, 11:04
Dagen efter de får OS händer detta...

RIP

palme
2005-07-07, 11:06
20st bekräftade döda...

Nalfaren
2005-07-07, 11:09
Usch hemskt..
Jag har en väninna som bott i london i 9 månader, på Edgewere road bodde hon ett tag dessutom. Men jobbade vid Victoria.. Som tur är kom hon hem i tisdags. Usch, vad hemskt när sådant här sker..

Kan inte alla bara leka snällt med varandra..

High1ander
2005-07-07, 11:09
Aja, har ju varit "incidenter" på flera ställen, en buss som halv sprängts, en till som det hände nått med, och sedan explosioner i tunnebanan...

palme
2005-07-07, 11:13
0849 BST: First explosion occurs on the Metropolitan Line between Liverpool Street and Aldgate

0922: King's Cross and Edgware Road stations evacuated

0928: Metronet, a Tube maintenance company, reports that the explosions have been caused by a power surge

0933: Explosion reported at Edgware Road

0951: Scotland Yard declare a "major incident" on the London Underground

1035: Metropolitan Police confirm that there has been an explosion on a bus in Tavistock Square, Central London

Påminner om Madrid.

kelk
2005-07-07, 11:29
20st bekräftade döda...
Vart står det?
på DN.se "Minst en person är enligt The Guardian livshotande skadad, men i övrigt har alla skadade själv kunnat söka sig från området."

Kwon
2005-07-07, 11:32
Det stod 2 döda, 90 till akuten enligt BBC?

Om ni har BBC på TVn

daja
2005-07-07, 11:37
man kan väl räkna ut med tårna att fler än 1 har dödats då minst 6 bomber smällt i rusningstid.
känns onödigt att spekulera i exakta antalet då siffran sannolikt kommer ändras i några dagar.
jävligt tråkigt är det och det är med en viss oro man inväntar mer uppgifter då jag har ett antal bekanta där just nu.
bastards!
*grr*

palme
2005-07-07, 11:46
Vart står det?
på DN.se "Minst en person är enligt The Guardian livshotande skadad, men i övrigt har alla skadade själv kunnat söka sig från området."

Snackat med engelsmän som säger att en brittisk snubbe (regeringsman?) sa det på nyheterna.

Baan
2005-07-07, 11:50
det har hänt en hel del olyckor i london så man ska nog inte hoppa på terroristteorin direkt eller liknande, dumt spekulare nu bara. vad jag läst/sett själv rör det sig inte om särskilt många döda, något som jag tycker talar om mer om olycka än något annat, terrorister har ju oftast som mål att döda så många som möjligt, så en död eller vad det är (?) måste ju vara djävligt misslyckat av dom. Nu menar jag inte att vara kall men det tycker jag talar för olycksteorin, men wtf, vi får väl se.

Kwon
2005-07-07, 11:51
Verkar ju konstigt isf med tre explosioner i tunnelbanan och tre olika bussar på olika ställen.

mini
2005-07-07, 11:52
En olycka som orakar sex explosioner på olika ställen, inkluderat buss? Nä, jag tror det är fråga om något annat jag.

daja
2005-07-07, 11:52
det har hänt en hel del olyckor i london så man ska nog inte hoppa på terroristteorin direkt eller liknande, dumt spekulare nu bara. vad jag läst/sett själv rör det sig inte om särskilt många döda, något som jag tycker talar om mer om olycka än något annat, terrorister har ju oftast som mål att döda så många som möjligt, så en död eller vad det är (?) måste ju vara djävligt misslyckat av dom. Nu menar jag inte att vara kall men det tycker jag talar för olycksteorin, men wtf, vi får väl se.

det var ett tag sedan du läste nyheterna va? Scotland Yard bekräftar 6 olika bomber enligt blaskorna. Knappast 6 olika gasläckor?

Pez
2005-07-07, 11:58
Snackade med en polare som bor i London, han var mest förvånad över att en av de "drabbade" tunnelbanestationerna är belägen mitt i "arabkvarteren" som han uttryckte det..

2 döda, 90 skadade - "injuries include rupturered eardrums" ger att man kan anta att de flesta skadade inte är svårt skadade iallafall som tur är...

Kwon
2005-07-07, 11:59
Snackade med en polare som bor i London, han var mest förvånad över att en av de "drabbade" tunnelbanestationerna är belägen mitt i "arabkvarteren" som han uttryckte det..

2 döda, 90 skadade - "injuries include rupturered eardrums" ger att man kan anta att de flesta skadade inte är svårt skadade iallafall som tur är...

Trodde först det var Team Osama, kanske ett annat Team då?

backflash
2005-07-07, 12:01

Nu är jag 'kall' men en död vid ett attentat är nästan för mycket. Döda människor leder till hämndkänslor och hat (och inga pengar i kassan). Vetskapen om att man KAN dö leder -av någon anledning- till skräck och det borde väl mer kunna vara det som är terrorn i 'terrorism'. Å andra sidan tänker jag inte direkt påstå att 'terrorister' tänker särskilt långt.

christian
2005-07-07, 12:10
Bomber bekräftade

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=436356&previousRenderType=8

Fultjack
2005-07-07, 12:24
dom säger på BBC också att det är terrorister *grr* *spy*

z_bumbi
2005-07-07, 12:31
Blair (Inte polisen som är med i artikeln på dagens nyheter) har bekräftat att det var en terroristattack.

Mikeman
2005-07-07, 12:50
7 bomber har smällt sa de nu. Och al-quaida stöder attacken. Oväntat.

Kwon
2005-07-07, 13:01

Skulle precis skriva det Mike skrev

palme
2005-07-07, 13:12
Skulle precis skriva det Mike skrev

Skulle precis skriva det Kwon skrev.

Mikeman
2005-07-07, 13:19
Skulle precis skriva hur jävla snabb jag är! :cool:

pellepedal
2005-07-07, 13:21

Men det behöver ju inte betyda att det är de som smällt av dom.

Bjorne
2005-07-07, 14:37
"Omkring 45 personer uppges ha omkommit och över 1000 har skadats i en serie explosioner i och kring Londons tunnelbana i vad som tros vara terroristattacker. På ett webbforum säger sig en terrorgrupp med koppling till al-Qaida ligga bakom." från svd.se

reinholdsson
2005-07-07, 16:24
Men det behöver ju inte betyda att det är de som smällt av dom.

Nej, men att de stödjer den.

Men att Al-Qaida stödjer den borde ju betyda att det är någon form at islamistisk organisation

Baan
2005-07-07, 16:41
Nu är jag 'kall' men en död vid ett attentat är nästan för mycket. Döda människor leder till hämndkänslor och hat (och inga pengar i kassan). Vetskapen om att man KAN dö leder -av någon anledning- till skräck och det borde väl mer kunna vara det som är terrorn i 'terrorism'. Å andra sidan tänker jag inte direkt påstå att 'terrorister' tänker särskilt långt.

jaja, visst det är jag med på, klart det är värre med en död engelsman än säg 250 000 från något okänt afrikanskt land men just dom första siffrorna/nyheterna sa ju inte särskit mycket tycker jag då, men visst det pekar väl lite mer mot terrordåd nu, fast helt säkert lär det väl itne bli förrän om någon dag eller några dagar. Får väl se.

Vem som ligger bakom, tja kan väl vara vem som helst, finns en hel del fundamentalister i GB, och det borde vara tämligen lätt att ställa till med ett terrordåd som tar kål på många i en sån storstad

Arne Persson
2005-07-07, 16:46
Slår vad om idioterna som gjorde det saknade förhud.

Bärs
2005-07-07, 16:47

Judar?

Kebab-Arne
2005-07-07, 16:50
Jävlar vad kul det blir att åka till London i slutet på Juli efter detta... :( Om det är en terrorist aktion och diverse mörkhåriga snubbar från mellanöstern utfört det lär de skärpa kontrollen av folk som åker in till Storbritannien lite grann. Nu är jag 100% svensk, har svenskt namn och ser svensk ut så borde väl klara mig lite bättre tack vare det.

palme
2005-07-07, 16:51

Amerikaner?

Trance
2005-07-07, 16:51

USA?

Baan
2005-07-07, 17:19
Jävlar vad kul det blir att åka till London i slutet på Juli efter detta... :( Om det är en terrorist aktion och diverse mörkhåriga snubbar från mellanöstern utfört det lär de skärpa kontrollen av folk som åker in till Storbritannien lite grann. Nu är jag 100% svensk, har svenskt namn och ser svensk ut så borde väl klara mig lite bättre tack vare det.

britterna har faktiskt en hel del erfarenhet av terrorattacker så jag vet inte om det blir lika stor "förändring" som det blev efter terrorattackerna i USA, men visst heter du Mustafa Ahmed och citerar koranen i varje samtal, vare sig det handlar om religion eller senaste fotbollsmatchen så blir det säkert lite svårare att komma in i landet. Britterna har en hel del fundamentalistiska grupper som redan finns i landet, så det är väl inget nytt tillskott man behöver ta hand om främst, utan snarare först börja agera mot dom extrema grupperna som redan finns. England brukar ses lite som en bas för fundamentalister i Europa så det finns en del extrema grupper där ändå förmodligen.

backflash
2005-07-07, 18:06
jaja, visst det är jag med på, klart det är värre med en död engelsman än säg 250 000 från något okänt afrikanskt land men just dom första siffrorna/nyheterna sa ju inte särskit mycket tycker jag då, men visst det pekar väl lite mer mot terrordåd nu, fast helt säkert lär det väl itne bli förrän om någon dag eller några dagar. Får väl se.

Vem som ligger bakom, tja kan väl vara vem som helst, finns en hel del fundamentalister i GB, och det borde vara tämligen lätt att ställa till med ett terrordåd som tar kål på många i en sån storstad

hmmm alltså, fortfarande, dödsoffer -varifrån spelar ingen roll- i samband med någonting som ska vara (säger inte att det ÄR utan snackar hypotetiskt) ett terrordåd är inte direkt *optimalt* :D för de som utför det. Å andra sidan kan man kanske, för 'grannländerna', säga att man blir rädd för att dö iom att någon har utfört ett attentat i närheten av en. Vilket i sig kan förklara varför 'väst' ser på detta som ett hot mot dem -egoistisk tanke om ens egna liv. Och likadant som du säger så hade samma människor brytt sig mindre om 250k afrikaner. Afrikanerna i landet runt om afrika hade däremot brytt sig, dock av samma skäl -egoistisk tanke om ens egna liv. Däremot kan man nog med lätthet argumentera för att förekomsten av dödsoffer -vilka som- kommer leda till hat och hämndkänslor snarare än skräck där det sistnämnda troligen är tanken bakom terror (max effekt, min 'moteffekt'). Så det optimala blir att sätta skräck i människor (levande sådana) så att de lever i ovisshet och 'terror' utan att gadda ihop sig mot en 'gemensam fiende' som 'dödar deras folk' ... typ.

Coldsmith
2005-07-07, 18:44
Ja djävulens lakejer, ondskans följeslagare har slagit till igen.

bara inte europa på klassiskt maner lägger sig på rygg och sprattlar. Jag hoppas innerligt att vi reagerar som jänkarna, med styrka och stolthet och en beslutsamhet som imponerar. Endast på det sättet kan man visa att terrordåd inte fungerar. Dessa mördare får man inte låta vinna.

Den enda bra terroristen är den döde terroristen. Kampen måste fortsätta.

Dipshit
2005-07-07, 18:52

bara inte europa på klassiskt maner lägger sig på rygg och sprattlar. Jag hoppas innerligt att vi reagerar som jänkarna, med styrka och stolthet och en beslutsamhet som imponerar. Endast på det sättet kan man visa att terrordåd inte fungerar. Dessa mördare får man inte låta vinna.

exakt..

samtidigt tråkigt att det måste hända "oss" innan vi gör nåt.. OM vi öht gör nåt..
med "vi" menar jag självklart inte Sverige (utan europa).. undrar hur långt vårt land skulle gå innan vi satte emot..

Myten
2005-07-07, 18:56

Är du moderat?

Trance
2005-07-07, 19:00

Om vi dessutom kan få ijhäl ett par tiotusen civila sandnegrer samtidigt så är det ju bara en bonus.

Bärs
2005-07-07, 19:06
Om vi dessutom kan få ijhäl ett par tiotusen civila sandnegrer samtidigt så är det ju bara en bonus.

Vad är en sandneger?

Daniel_S
2005-07-07, 19:07
Bomberna i Madrid är det inte många som har i färskt minne, men att terroristerna ger sig på UK ger nog andra följder. Undrar om det här ger tillräcklig orsak att hoppa på Iran?

Trance
2005-07-07, 19:08
Vad är en sandneger?

arab, du vet. Fienden.

Yankeee
2005-07-07, 19:15

Och vad tycker Herr Trance att man ska göra då?

Bärs
2005-07-07, 19:25
arab, du vet. Fienden.

Nej, araberna är våra vänner, terroristerna våra fiender.

"If we can't bring them to justice, we are gonna bring justice to
them"

George W Bush

Så skall vi tänka. Plocka fram stormaktstidens geist och blås "fall an"!

HenrY
2005-07-07, 19:25
Det är en sån trevlig värld vi lever i...Herregud, undra vad som kommer hände inom de närmsta 10 åren.

Trance
2005-07-07, 19:27
Och vad tycker Herr Trance att man ska göra då?

Herr Trance tycker att folk med bättre kunskap och med långtgående planer skall fatta beslut. Inte en pöbel. Det är grymt tragiskt när någon dör i ett terroristdåd, men den lilla flickan som råkade få en kula i huvudet när hon sökte skydd är lika död. Även ifall det är ett "riktigt krig" och långt härifrån.

Trance
2005-07-07, 19:32
Nej, araberna är våra vänner, terroristerna våra fiender.

"If we can't bring them to justice, we are gonna bring justice to
them"

George W Bush

Så skall vi tänka. Plocka fram stormaktstidens geist och blås "fall an"!

Japp, lägg till en riktig Saladin och framtiden ser ljus ut.

Jense
2005-07-07, 19:33
min polare jobbar där, får inte tag på honom, försökt ringa sen strax efter lunch

Coldsmith
2005-07-07, 19:34
Är du moderat?

Näe.. och har det med saken att göra? Du tycker att jag har fel? kom då med argument istället för att fråga om jag är moderat. Som om jag kan viftas bort isåfall. Se till argumenten istället för partitillhörighet. Jisses amalia

Allan
2005-07-07, 19:36
Av en ren händelse skrev Jonas Hållén en kolumn i dagens Metro som handlar om armchairwarriors. Läs den - den är tänkvärd http://www.metro.se/site/metro/discuss/?entry_type=kolumn&archive_author_id=8&entry_id=18230

allan

Yankeee
2005-07-07, 19:38
Herr Trance tycker att folk med bättre kunskap och med långtgående planer skall fatta beslut. Inte en pöbel. Det är grymt tragiskt när någon dör i ett terroristdåd, men den lilla flickan som råkade få en kula i huvudet när hon sökte skydd är lika död. Även ifall det är ett "riktigt krig" och långt härifrån.

Men hur många alternativ tycker du att det finns att välja på? Sätter man inte hårt mot hårt direkt så är det i princip fritt fram för liknande saker. Men du kanske tycker att man ska köra FN-taktiken? Ignorera så slutar de?

Jense
2005-07-07, 19:38
Av en ren händelse skrev Jonas Hållén en kolumn i dagens Metro som handlar om armchairwarriors. Läs den - den är tänkvärd http://www.metro.se/site/metro/discuss/?entry_type=kolumn&archive_author_id=8&entry_id=18230

allan

han skriver bra.

Coldsmith
2005-07-07, 19:39
min polare jobbar där, får inte tag på honom, försökt ringa sen strax efter lunch

Samma här. Ringt och ringt, lämnat meddelande, mailat. Hoppas på att han kommer in på msn snart. Han jobbar på finansdistriktet där dom sprängde just intill.

Trance
2005-07-07, 19:43
Men hur många alternativ tycker du att det finns att välja på? Sätter man inte hårt mot hårt direkt så är det i princip fritt fram för liknande saker. Men du kanske tycker att man ska köra FN-taktiken? Ignorera så slutar de?

Men varför begår de terrordåd? Men framför allt varför finns det ett relativt stort stöd för dem bland många från arabländerna?

Tror du verkligen västvärlden kan invadera och föra krig i syfte att sätta in vänligare regeringar, demokrati och våra värderingar utan det slår tillbaka? Det finns mängder av människor där som gillar deras värderingar, om vi då börjar bomba deras länder i syfte att trycka på dem våra då är de nog inte alltför främmande till att stöda terrordåd.

Coldsmith
2005-07-07, 19:43

allan

Relevansen i det? Var andra världskriget inte värt att kämpa bara för att man själv inte längtar ut till striderna där? Dumheter.

Han har visserligen en liten poäng. Men den håller inte för mer än snabb genomläsning av folk som inte tycker att man ska sätta hårt mot hårt.

Allan
2005-07-07, 19:44
Trance, du har massor av poänger här.

allan

Allan
2005-07-07, 19:45
Relevansen i det? Var andra världskriget inte värt att kämpa bara för att man själv inte längtar ut till striderna där? Dumheter.

Han har visserligen en liten poäng. Men den håller inte för mer än snabb genomläsning av folk som inte tycker att man ska sätta hårt mot hårt.

Folk är alltid snabba med att skicka ut andra i krig - det framgår väl rätt tydligt. Och man är alltid snabb med att spilla andras blod utan tanke på att det kan fjädra tillbaka.

allan

Coldsmith
2005-07-07, 19:46
Men varför begår de terrordåd? Men framför allt varför finns det ett relativt stort stöd för dem bland många från arabländerna?

Tror du verkligen västvärlden kan invadera och föra krig i syfte att sätta in vänligare regeringar, demokrati och våra värderingar utan det slår tillbaka? Det finns mängder av människor där som gillar deras värderingar, om vi då börjar bomba deras länder i syfte att trycka på dem våra då är de nog inte alltför främmande till att stöda terrordåd.

Finns ännu mer människor som vill ha demokrati, frihet och mänskliga rättigheter. Vi lyckades att införa demokrati i tyskland och japan. Vi kan l yckas i afghanistan och irak också. Eller du tycker att vi ska lämna människorna till dess ruttna öde i händerna på diktatorer?

Varför dom begår terrordåd? Fundamentalism, fanatism, religiös indoktrinering, okunskap och brist på upplysning kanske?
Ser ju inte direkt japaner som går och spränger sig i jänkarland direkt. Ej heller sydamerikanska terrorgrupper som jämt och ständigt talar om att mörda västerlänningar och som åker världen runt för att mörda så många som möjligt.

Sitta och vara förstående och gullande med terrorister. Äcklande.

Yankeee
2005-07-07, 19:51

Spelar det någon roll? Inte går jag och bombar min hyresvärd pga en hyreshöjning. Inte heller om han tycker att jag beteer mig olämpligt.

Nej, det har jag inte sagt. Men jag undrar fortfarande vad du tycker att man ska göra åt terroristerna och personerna som skyddar dem? Låt dem vara? Bjuda dem på middag? Har de något att säga får de väl ta det som civiliserade människor som alla andra. När de börjar med dåd som detta lägger de ju ribban på en sådan nivå där det bara finns en sak att göra.

strong-man
2005-07-07, 19:54
Bomberna i Madrid är det inte många som har i färskt minne, men att terroristerna ger sig på UK ger nog andra följder. Undrar om det här ger tillräcklig orsak att hoppa på Iran?

Ja det får vi verkligen hoppas nu är det bara o hålla tummarna så att bush plockar fram dom riktiga bomberna så gör vi parkeringsplats av både iran o irak :thumbup:

Yankeee
2005-07-07, 19:57

allan

Andra sidan är knappast bättre. Man kan undra om de fortfarande har samma likgiltiga inställning när de själva har blivit drabbade. Kolla t.ex vänsterna, att försvara kuba och nordkorea går utmärkt, men att bo där? Eller om de vill att personen som våldtog deras dotter ska gå fri efter 3 månader.

Trance
2005-07-07, 20:03
Finns ännu mer människor som vill ha demokrati, frihet och mänskliga rättigheter. Vi lyckades att införa demokrati i tyskland och japan. Vi kan l yckas i afghanistan och irak också. Eller du tycker att vi ska lämna människorna till dess ruttna öde i händerna på diktatorer?

Varför dom begår terrordåd? Fundamentalism, fanatism, religiös indoktrinering, okunskap och brist på upplysning kanske?
Ser ju inte direkt japaner som går och spränger sig i jänkarland direkt. Ej heller sydamerikanska terrorgrupper som jämt och ständigt talar om att mörda västerlänningar och som åker världen runt för att mörda så många som möjligt.

Sitta och vara förstående och gullande med terrorister. Äcklande.

Så du förespråkar en fullständig invasion av alla arabländer? Dessutom det finns mängder av dikatorer överallt, vem säger att ett folk är redo för offra det som krävs för en demokrati enbart för vi vill det?

Ni här i Sverige som just har hört om ett terrordåd i ett annat land där 40(osäker på siffran) personer har mördats. Ni vill invadera hela arabiska halvön. Ni vill sätta hårt mot hårt och tycker att europa är mesiga.

Jämför det med en person som levt hela sitt liv i ett flyktingläger med allt som hör till, ofta utegångsförbud osv. De lever på ockuperad mark. Han har mist mängder av personer i sin släkt. Varje dag ser han prov på den Israeliska övermakten när de åker runt i sina enorma stridsvagnar. En dag så råkar hans familj gå för nära en bil som sprängs med Israeliska raketer. Alla dör. Han får erbjudande av en mycket respekterad man att slå tillbaka.

..och ni sitter här och pratar som om de är idioter som inte vet bättre, de har inget kvar. Jag vet att det är mer nobelt när stridsvagnarna rullar in och bombplanen lägger bombmattor. Men alla har inte sådana.

Angående fanatism, fanatism växer alltid under krig. Se på amerikanska soldater och hur högt de värderar USA(de riktigt hardcore). Det krävs demonisering av fienden, det krävs att det finns något större att kämpa för. Varför skulle jag som soldat attackera och riskera att dö om man inte trodde på något.

Trance
2005-07-07, 20:04
Spelar det någon roll? Inte går jag och bombar min hyresvärd pga en hyreshöjning. Inte heller om han tycker att jag beteer mig olämpligt.

Nej, det har jag inte sagt. Men jag undrar fortfarande vad du tycker att man ska göra åt terroristerna och personerna som skyddar dem? Låt dem vara? Bjuda dem på middag? Har de något att säga får de väl ta det som civiliserade människor som alla andra. När de börjar med dåd som detta lägger de ju ribban på en sådan nivå där det bara finns en sak att göra.

Vad skulle du göra om din hyresvärd dödade och våldtog din tjej och polisen inte gjorde något.

strong-man
2005-07-07, 20:04

Äntligen en med bra åsikter :thumbup: :thumbup: :thumbup: :bow:

Allan
2005-07-07, 20:05
Andra sidan är knappast bättre. Man kan undra om de fortfarande har samma likgiltiga inställning när de själva har blivit drabbade. Kolla t.ex vänsterna, att försvara kuba och nordkorea går utmärkt, men att bo där? Eller om de vill att personen som våldtog deras dotter ska gå fri efter 3 månader.

Va?

allan

Yankeee
2005-07-07, 20:11
Va?

allan

Äsch, läste helt fel.

Yankeee
2005-07-07, 20:13
Vad skulle du göra om din hyresvärd dödade och våldtog din tjej och polisen inte gjorde något.

Det är relevant hur?

Trance
2005-07-07, 20:16
Det är relevant hur?

Att det finns en orsak till att terrordåd sker. Jag säger inte att man inte skall straffa de som utför dem. Men det är nog ännu viktigare att se orsaker varför det sker.

Coldsmith
2005-07-07, 20:21
Så du förespråkar en fullständig invasion av alla arabländer? Dessutom det finns mängder av dikatorer överallt, vem säger att ett folk är redo för offra det som krävs för en demokrati enbart för vi vill det?

Ni här i Sverige som just har hört om ett terrordåd i ett annat land där 40(osäker på siffran) personer har mördats. Ni vill invadera hela arabiska halvön. Ni vill sätta hårt mot hårt och tycker att europa är mesiga.

Jämför det med en person som levt hela sitt liv i ett flyktingläger med allt som hör till, ofta utegångsförbud osv. De lever på ockuperad mark. Han har mist mängder av personer i sin släkt. Varje dag ser han prov på den Israeliska övermakten när de åker runt i sina enorma stridsvagnar. En dag så råkar hans familj gå för nära en bil som sprängs med Israeliska raketer. Alla dör. Han får erbjudande av en mycket respekterad man att slå tillbaka.

..och ni sitter här och pratar som om de är idioter som inte vet bättre, de har inget kvar. Jag vet att det är mer nobelt när stridsvagnarna rullar in och bombplanen lägger bombmattor. Men alla har inte sådana.

Angående fanatism, fanatism växer alltid under krig. Se på amerikanska soldater och hur högt de värderar USA(de riktigt hardcore). Det krävs demonisering av fienden, det krävs att det finns något större att kämpa för. Varför skulle jag som soldat attackera och riskera att dö om man inte trodde på något.

Så ska vi dra in israel också? Gör inte det i den här tråden. Det är en annan fråga.

Att mörda andra oskyldiga civila bara för att man är i en miserabel situation själv, det kommer aldrig vara acceptabelt. ALDRIG. De som utför terrordåd ÄR idioter. Dumskallar och dumjävlar som inte begriper bättre. Dom ÄR idioter. Punkt.

Fullständig invasion av arabländer har jag aldrig sagt. Men invasion av afghansitan och irak var absolut rätt. Sen får man kämpa vidare med demokratiska reformer på andra sätt också.

"vem säger att ett folk är redo för offra det som krävs för en demokrati enbart för vi vill det?"

Om du tror att det bara är vi som vill ha demokrati, då är du för dum för att prata med.

Och ja, om vi viker oss för terrordåd, då är vi mesiga och fega uslingar och ger då indirekt stöd till terrorismen.

Din diskussion om fanatism är fullständigt menlös och tar upp något helt annat än det jag tog upp. Den form av extrema fanatism som får folk till dessa terrordåd, de går INTE att jämföra med patriotism. Inte på något sätt överhuvudtaget!

Yankeee
2005-07-07, 20:21
Att det finns en orsak till att terrordåd sker. Jag säger inte att man inte skall straffa de som utför dem. Men det är nog ännu viktigare att se orsaker varför det sker.

Vi vet väl alla varför de sker? Dock är frihet för alla viktigare än några hjärntvättade människors "syn" på hur världen ska vara.

Coldsmith
2005-07-07, 20:24

Sen finns det ju skillnad att gå på förövaren och att kallblodigt mörda helt oskyldiga människor vilt omkring sig. Om hyresvärden våldtog min dotter osv, inte skulle jag gå och mörda alla grannar för det.

Men det kanske du missade?

Trance
2005-07-07, 20:31
Så ska vi dra in israel också? Gör inte det i den här tråden. Det är en annan fråga.

Att mörda andra oskyldiga civila bara för att man är i en miserabel situation själv, det kommer aldrig vara acceptabelt. ALDRIG. De som utför terrordåd ÄR idioter. Dumskallar och dumjävlar som inte begriper bättre. Dom ÄR idioter. Punkt.

Fullständig invasion av arabländer har jag aldrig sagt. Men invasion av afghansitan och irak var absolut rätt. Sen får man kämpa vidare med demokratiska reformer på andra sätt också.

"vem säger att ett folk är redo för offra det som krävs för en demokrati enbart för vi vill det?"

Om du tror att det bara är vi som vill ha demokrati, då är du för dum för att prata med.

Och ja, om vi viker oss för terrordåd, då är vi mesiga och fega uslingar och ger då indirekt stöd till terrorismen.

Din diskussion om fanatism är fullständigt menlös och tar upp något helt annat än det jag tog upp. Den form av extrema fanatism som får folk till dessa terrordåd, de går INTE att jämföra med patriotism. Inte på något sätt överhuvudtaget!

Israel har en rätt stor del med detta att göra. Men låt oss säga det var i något arabland där västervärldens politik har slagit tillbaka. Det är inte så stor skillnad.

Du vill ju mörda civila utan du ens är i en miserabel situation. Att det kallas krig och att du vill hämnas gör det inte så mycket bättre för de civila som dör.

Du nämnde tyskland och japan som exempel på att demokrati går att införa, om du nämner sådana exempel så tycker man ju att du implicerar att fullständigt krossa dem i krig och ta över deras styrning totalt.

Jag är säkert en idiot för att jag inte tror att alla har en grym längtan efter demokrati och att alla skall få rösta. Speciellt när det är religion/kultur/värderingar inblandat.

Vem har sagt att vi skall vika oss?

Trance
2005-07-07, 20:34
Sen finns det ju skillnad att gå på förövaren och att kallblodigt mörda helt oskyldiga människor vilt omkring sig. Om hyresvärden våldtog min dotter osv, inte skulle jag gå och mörda alla grannar för det.

Men det kanske du missade?

Nej, det gjorde jag inte. Detta handlar inte om enskilda personer. Detta är vi mot dem. De försöker inte utrota hela västvärlden utan de försöker vinna vad de ser som ett krig.

Jag har en fråga:

Vad är "bäst" utav: En bomb som dödar 5 civila eller en bomb som är menad för soldater som dödar 5 soldater och 5 civila.

Coldsmith
2005-07-07, 20:36
Israel har en rätt stor del med detta att göra. Men låt oss säga det var i något arabland där västervärldens politik har slagit tillbaka. Det är inte så stor skillnad.

Du vill ju mörda civila utan du ens är i en miserabel situation. Att det kallas krig och att du vill hämnas gör det inte så mycket bättre för de civila som dör.

Du nämnde tyskland och japan som exempel på att demokrati går att införa, om du nämner sådana exempel så tycker man ju att du implicerar att fullständigt krossa dem i krig och ta över deras styrning totalt.

Jag är säkert en idiot för att jag inte tror att alla har en grym längtan efter demokrati och att alla skall få rösta. Speciellt när det är religion/kultur/värderingar inblandat.

Vem har sagt att vi skall vika oss?

Krossade och tog över styrning, tjaå. Krossa är väl hårda ord. Men afghanistan och irak har man ju lyckats skapa demokrati i. Gäller bara se till att det håller.

Och om du tror att demokrati bara är för västvärlden. Ja.. då kan jag bara tycka synd om dig.

Och du, jag har aldrig sagt att jag vill mörda civila. Kom inte med såna där dumma idiotier

Coldsmith
2005-07-07, 20:38
Nej, det gjorde jag inte. Detta handlar inte om enskilda personer. Detta är vi mot dem. De försöker inte utrota hela västvärlden utan de försöker vinna vad de ser som ett krig.

Jag har en fråga:

Vad är "bäst" utav: En bomb som dödar 5 civila eller en bomb som är menad för soldater som dödar 5 soldater och 5 civila.

Du inser inte svaret själv eller?

Du ser inte skillnad på mord och olycka? Gör dig inte löjligare än vad du är. Det finns ingen jämförelse med terrordåd och krig.Terrordåd per definition riktas mot civila, krigsföring riktas mot militära mål. Ser du inte skillnaden där så har du ju diskvalificerat dig för all seriös diskussion.

Trance
2005-07-07, 20:39
Krossade och tog över styrning, tjaå. Krossa är väl hårda ord. Men afghanistan och irak har man ju lyckats skapa demokrati i. Gäller bara se till att det håller.

Och om du tror att demokrati bara är för västvärlden. Ja.. då kan jag bara tycka synd om dig.

Och du, jag har aldrig sagt att jag vill mörda civila. Kom inte med såna där dumma idiotier

Hårda ord? De släppte atombomber på japan...

Jag delar nog inte din ljusa syn på afghanistan/iraq.

Jag har inte sagt att demokrati är enbart för västvärlden, jag säger att gå in med militären och säga åt människor att tro och göra som vi kanske inte fungerar.

Du säger ju att du vill föra krig, då dör civila. Att det är en "olyckshändelse" gör det ju inte bättre. The road the hell is paved with good intentions.

Trance
2005-07-07, 20:43
Du inser inte svaret själv eller?

Du ser inte skillnad på mord och olycka? Gör dig inte löjligare än vad du är. Det finns ingen jämförelse med terrordåd och krig.Terrordåd per definition riktas mot civila, krigsföring riktas mot militära mål. Ser du inte skillnaden där så har du ju diskvalificerat dig för all seriös diskussion.

Är det en olycka? Om man räknade med vissa civila förluster, är det fortfarande en olycka?

Krig är inte något heligt, det är fan aldrig rent och fint. Det mördas, våldtas och plundras. Hur tror du de civila klarar sig när man slår ut strategiska mål, t.ex. vattenverk, kraftverk osv. Folk svälter ijhäl, folk dör av sjukdomar. Att det är något heligt korståg där man ändrat Gud mot Demokrati gör det inte så mycket bättre.

Om man slutade se till ekonomiska intressen så skulle saken lösas lättare.

Coldsmith
2005-07-07, 20:46
Hårda ord? De släppte atombomber på japan...

Jag delar nog inte din ljusa syn på afghanistan/iraq.

Jag har inte sagt att demokrati är enbart för västvärlden, jag säger att gå in med militären och säga åt människor att tro och göra som vi kanske inte fungerar.

Du säger ju att du vill föra krig, då dör civila. Att det är en "olyckshändelse" gör det ju inte bättre. The road the hell is paved with good intentions.

jag pratade om afghanistan och irak. Man "krossade" inte riktigt dom. Inte i mina ögon iaf.

Man går inte in och säger vad dom ska tro och göra. Vi går in och ser till att FOLKET får möjlighet att tro och göra som DOM vill. Milsvid skillnad. Men du ser hellre diktaturer?

Vi räknar med döda i trafiken också. Slutar det vara olyckor då? Är alla döda på vägen egentligen överlagt mord kanske?

Coldsmith
2005-07-07, 20:48
Är det en olycka? Om man räknade med vissa civila förluster, är det fortfarande en olycka?

Krig är inte något heligt, det är fan aldrig rent och fint. Det mördas, våldtas och plundras. Hur tror du de civila klarar sig när man slår ut strategiska mål, t.ex. vattenverk, kraftverk osv. Folk svälter ijhäl, folk dör av sjukdomar. Att det är något heligt korståg där man ändrat Gud mot Demokrati gör det inte så mycket bättre.

Om man slutade se till ekonomiska intressen så skulle saken lösas lättare.

Vem har sagt att krig är något heligt?

Om du tror att afghanistan och irak-kriget är av ekonomiska intressen. Ja då måste jag upprepa mig. DÅ är du för dum för att prata med.

Nu avslutar jag diskussionen här, det tjänar inte längre något syfte.

Dipshit
2005-07-07, 20:48
om vi vänder på det..
tycker du att det fungerade bra innan?

"kanske inte fungerar" lär inte ändra mångas uppfattning om att det behövdes förändringar..

Trance
2005-07-07, 20:52
jag pratade om afghanistan och irak. Man "krossade" inte riktigt dom. Inte i mina ögon iaf.

Man går inte in och säger vad dom ska tro och göra. Vi går in och ser till att FOLKET får möjlighet att tro och göra som DOM vill. Milsvid skillnad. Men du ser hellre diktaturer?

Vi räknar med döda i trafiken också. Slutar det vara olyckor då? Är alla döda på vägen egentligen överlagt mord kanske?

De är inte heller exempel på att det har gått bra.

Riktigt så är det inte. Det är hyfsat långt kvar till riktig demokrati. Tycker du vill skall attackera kuba, länder i afrika, nordkorea osv också?

Nej, det är olyckshändelser. Men när man spränger en bil med raketer från en helikopter mitt i en folksamling så är det inte en olyckshändelse att folk dör. När man slår ut infrastrukturen i ett samhälle så är inte heller det olyckshändelser när gamla och barn som är svagare dör.

Trance
2005-07-07, 20:54
om vi vänder på det..
tycker du att det fungerade bra innan?

"kanske inte fungerar" lär inte ändra mångas uppfattning om att det behövdes förändringar..

Jag vet inte om det fungerade bra, beror lite vilka länder vi pratar om. Men rent generellt kan man väl säga att inget av de länderna där nere hamnar på min top 10 lista över resmål. Men att problemet var för lite västerländsk inblandning är jag inte helt säker på.

Jense
2005-07-07, 20:59
länder hit och länder dit. fick tag i min polare nyss och hans exbrud har tydligen svåra skador. låt oss tänka på henne en stund istället, tänk på personerna lite. tänk förbi era politiskt igenmurade pannben någon gång

hajder
2005-07-07, 21:11
länder hit och länder dit. fick tag i min polare nyss och hans exbrud har tydligen svåra skador. låt oss tänka på henne en stund istället, tänk på personerna lite. tänk förbi era politiskt igenmurade pannben någon gång

tack för den.

Började ju spåra ut.

Bärs
2005-07-07, 21:20
Jag vet inte om det fungerade bra, beror lite vilka länder vi pratar om. Men rent generellt kan man väl säga att inget av de länderna där nere hamnar på min top 10 lista över resmål. Men att problemet var för lite västerländsk inblandning är jag inte helt säker på.

Det är just det som är problemet överallt, för lite västerländsk inblandning. Vi får inte vara rädda för att sprida upplysningens idéer runtom i världen, med vapenmakt om så skulle krävas. Vi har rätt att säga till vissa kulturer att de är efterblivna och inte låta en relativistisk inställning skydda de makthavande där. Det är en skandal att långt över en miljard människor på 2000-talet lever i socialistiska, religiösa, militära och diverse andra diktaturer. USA har förstått det och har axlat ett beundransvärt ledaransvar.

christian
2005-07-07, 21:22
Apropå inget: http://en.wikinews.org/wiki/Main_Page verkar ha väldigt bra täckning på stora nyheter. Relativt fristående också, måhända?

Trance
2005-07-07, 21:22

Hmm? Det är såklart väldigt olyckligt. Lika olyckligt som om ett barn i afrika blir skadat. Att diskutera en eventuell reaktion på detta är ju rätt naturligt. Hoppas hon mår bra dock.

Coldsmith
2005-07-07, 21:34
Hmm? Det är såklart väldigt olyckligt. Lika olyckligt som om ett barn i afrika blir skadat. Att diskutera en eventuell reaktion på detta är ju rätt naturligt. Hoppas hon mår bra dock.

Vi ska säga det när din mor eller far dör.

(missförstå mig inte nu bara)

Man kommer alltid lida mer av det som händer nära en, än det som händer okänt folk på andra sidan klotet. Att försökta vifta bort denna mänskliga känsla vi har, det är ganska... ondskefullt. Man tar inte folks lidande på allvar. "jaja.. folk dör ju hela tiden..".

Ninjasmurf
2005-07-07, 21:58
Det är just det som är problemet överallt, för lite västerländsk inblandning. Vi får inte vara rädda för att sprida upplysningens idéer runtom i världen, med vapenmakt om så skulle krävas. Vi har rätt att säga till vissa kulturer att de är efterblivna och inte låta en relativistisk inställning skydda de makthavande där. Det är en skandal att långt över en miljard människor på 2000-talet lever i socialistiska, religiösa, militära och diverse andra diktaturer. USA har förstått det och har axlat ett beundransvärt ledaransvar.

Men den logiken har arabländerna fullrätt att invadera västerlänska länder och kräva att vi ska leva efter muslimska lagar. För vem är det dom säger att det "vi" tycker är rätt verkligen är det...

Att påtvinga någon sina ideér genom vapenmakt är en ypperligt korkade idé, inte många gillar tanken på ett en främmande armé klampar in i landet och börjar bestämma.

Jag tror förövrigt att det var Teletubbies som utförde attackerna...

Bärs
2005-07-07, 22:53
Men den logiken har arabländerna fullrätt att invadera västerlänska länder och kräva att vi ska leva efter muslimska lagar. För vem är det dom säger att det "vi" tycker är rätt verkligen är det...

Poängen är att arabländernas befolkningar själva skall få stifta lagar, en person - en röst. Inte en samling präster, diktatorer eller byäldstar.

Arne Persson
2005-07-07, 23:20
Bäva månde Danmark och Italien! Dom avlägnade förhudarna Anfaller! Jihad!

Garnax
2005-07-07, 23:35
Tyckte dom sa på nyheterna att dom hittat sprängmedel på en av de sprängda bussarna...

vilka gjorde det?

Någon som kanske är missnöjd med britternas inblandning i ett visst krig som dessutom blivigt tillsagda att de kommer att straffas en dag för den inblandningen?

Bolio
2005-07-07, 23:36
Ni är alla rasister. Det var normännen som gjorde det!

Pez
2005-07-07, 23:48
Ni är alla rasister. Det var normännen som gjorde det!
äh..shaddap.. *insert: nåt mer avsnoppande och drygt som jag inte orkar komma på*

Tricklev
2005-07-07, 23:55
Coldsmith kom tillbaks! möt argumenten istället för att kalla folk idioter i varje inlägg ;)

Trance
2005-07-08, 00:42
Vi ska säga det när din mor eller far dör.

(missförstå mig inte nu bara)

Man kommer alltid lida mer av det som händer nära en, än det som händer okänt folk på andra sidan klotet. Att försökta vifta bort denna mänskliga känsla vi har, det är ganska... ondskefullt. Man tar inte folks lidande på allvar. "jaja.. folk dör ju hela tiden..".

Det är lugnt, jag missförstår dig inte. Det är klart att man inte spammar politik i en tråd om någon skulle berätta att en nära har omkommit i ett terrordåd t.ex. Men i detta fallet fick jag intrycket att det inte var så, detta var också innan jense postade om det skadade exet till kompisen. Så enbart för att man pratar politik så betyder det inte att man inte bryr sig. Men man är inte en sämre människa bara för man inte lider med dem i london så mycket som om en väldigt närstående skulle dö såklart.

Megatuttarna
2005-07-08, 01:51
Haha Coldsmith, tror du på allvar att USA:s mjöl är renare än terroristernas?

Jense
2005-07-08, 05:02

nej, negern skiter jag fullkommligt fan i. min kompis är jag vääääldigt mån om. stor jävla skillnad

Coldsmith
2005-07-08, 08:56
Haha Coldsmith, tror du på allvar att USA:s mjöl är renare än terroristernas?

Och megatuttarna roffar åt sig Dummast På Planeten-trofén.

Detta är nästan roande *popcorn*

Tricklev
2005-07-08, 09:19
:laugh:

Haha, har Coldsmith lyckats lägga ett inlägg i denna tråden utan att kalla någon idiot?

Coldsmith är en idiot, lala la lalala la laaa.

-AG-
2005-07-08, 10:02
De är inte heller exempel på att det har gått bra.

Riktigt så är det inte. Det är hyfsat långt kvar till riktig demokrati. Tycker du vill skall attackera kuba, länder i afrika, nordkorea osv också?

Nej, det är olyckshändelser. Men när man spränger en bil med raketer från en helikopter mitt i en folksamling så är det inte en olyckshändelse att folk dör. När man slår ut infrastrukturen i ett samhälle så är inte heller det olyckshändelser när gamla och barn som är svagare dör.

Det är skandal att NÅGON diktatur accepteras, men förståeligt att inte alla länder vill göra den uppoffring som krävs för att avsätta en diktatur (priset man kan få betala har vi nu har sett i London tex). De flesta vet att blockader och "påtryckningar" aldrig hindrat någon diktatur från fortsatt styre. Om ALLA länder tvingade, om nödvändigt med vapenmakt, diktaturer på fall, så skulle terrorister inte ha ett så tydligt mål som idag. Nu är det ju ständigt är ett par länder som "tar hand" om diktaturer, och dessa blir naturligt drabbade av terrorism. Att det blir civila offer när diktaturer avsätts är ju bara att beklaga, men skulle inte inträffa om diktaturstyrena lämnade från sig makten frivilligt, så bollen är sas hos dem. Dessutom används av diktaturerna ofta folket som sköld för att tynga samvetet hos de som vill införa demokrati. Att sedan vissa dyrkar sina ledare i vissa diktaturer är till 99% pga indoktrinering, propaganda och ingen tillgång till objektiv information.

Om sedan USA eller nån annan som vill avsätta diktaturer pga någon annan agenda, tex jakt på olja eller nåt annat är ju beklagligt. Men det är inte nånting man kan utgå ifrån om man inte har alla korten på bordet. Att man vill störta diktaturer för att göra världen säkrare är helt ok för mig. Det bästa är om diktaturer störtas med motivet att befria befolkningen i landet i fråga.

Sedan är det för mig helt obegripligt att du inte tycker att demokrati alltid är att föredra före diktatur.

Trance
2005-07-08, 12:47
Klart jag vill ha demokrati och ingen terrorism i hela världen, jag vill också att all miljöförstöring skall ta slut. Är du villig att offra dig att sluta använda bil för detta mål?

Det är väldigt lätt att säga att länder borde ta tag i saker, men vem säger att folket är villiga att offra så mycket. Det är miljontals liv som går till spillo och inget som säger att det blir bättre. Det kanske blir en ny militärkupp inom 4 veckor.

Megatuttarna
2005-07-08, 13:45
Och megatuttarna roffar åt sig Dummast På Planeten-trofén.

Detta är nästan roande *popcorn*

Hehe det enda roande i denna tråd är hur påläst du är i det hela. Så jag frågar än en gång, tror du att USA:s mjöl är renare än terroristernas?

Bärs
2005-07-08, 13:46
Hehe det enda roande i denna tråd är hur påläst du är i det hela. Så jag frågar än en gång, tror du att USA:s mjöl är renare än terroristernas?

Vad tror du då?

jwzrd
2005-07-08, 13:47
Vad tror du då?

Jag tror iallafall att det är dags att du svarar på frågan.

evil
2005-07-08, 13:54

Vadå terrorister? De är ju frihetskämpar som bekämpar den stora satan och fixar så allt blir bra här på jorden, det trodde jag vi alla hade förstått vid det här laget. I själva verket är det ju jänkarna som är terrorister som Usama & co ska rädda oss ifrån. Sen får vi väl islam och allt vad det innebär på köpet. Perfekt!

hajder
2005-07-08, 14:10
Som sagt tidigare så är det ett "arabkvarter" som sprängst. Vad skulle "muslimer" (läs: talibaner) tjäna på att bomba sina egna? Även i Aldgate East station bor det många bangladeshiska muslimer.

Megatuttarna
2005-07-08, 14:36
Som sagt tidigare så är det ett "arabkvarter" som sprängst. Vad skulle "muslimer" (läs: talibaner) tjäna på att bomba sina egna? Även i Aldgate East station bor det många bangladeshiska muslimer.

Med tanke på att terrorister halshugger muslimer hejvilt i Irak så tror jag inte heller man bryr sig ifall någon spränger i muslimkvarteren. Syftet är att skapa skräck och om några muslimer stryker med så är det väl något de är likgiltiga över.

Megatuttarna
2005-07-08, 14:40
Vadå terrorister? De är ju frihetskämpar som bekämpar den stora satan och fixar så allt blir bra här på jorden, det trodde jag vi alla hade förstått vid det här laget. I själva verket är det ju jänkarna som är terrorister som Usama & co ska rädda oss ifrån. Sen får vi väl islam och allt vad det innebär på köpet. Perfekt!

Höhö, yeah! *flex*

Wooch
2005-07-08, 18:26
:laugh:

Haha, har Coldsmith lyckats lägga ett inlägg i denna tråden utan att kalla någon idiot?

Coldsmith är en idiot, lala la lalala la laaa.

:D