handdator

Visa fullständig version : När har du värst träningsvärk?

Progzilla
2005-07-06, 12:01
Antar att det kan bli stor spridning på denna. Själv har jag mest värk dagen efter på morgonen, dvs. ung. 15 timmar efter.

Hur förhåller ni er till träningsvärk överlag? Bra/dåligt när man ska växa snabbt? Själv älskar jag träningsvärk, denna underbara känsla när man vaknar och sträcker på sig. Men ska man försöka undvika den, eller försöka uppnå den?

Slartibartfast delade med sig av lite intressant forskning från Umeå:

http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-105-1__fulltext.pdf

Det finns också en pollen om var man oftast har muskelvärk:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46403&highlight=v%E4rk

Sheogorath
2005-07-06, 12:02
Min träningsvärk smäller på rejält dagen efter, kring lunch/tidig eftermiddag. Känner ofta rätt lite på morgonen. Framsida lår kan jag få träningsvärk i direkt efter ett pass. Hams och ibland triceps kan ha smärttoppen fördröjd någon dag.

jwzrd
2005-07-06, 12:03
NUUU har jag som ondast! Framåt eftermiddagen två dagar efter passet.

hampaN
2005-07-06, 12:04
Ca 24 timmar efter passet börjar det kännas :)

Slartibartfast
2005-07-06, 12:06
Slartibartfast delade med sig av lite intressant forskning från Umeå:

Som jag hittade i en av Grubs poster.

Själv har jag bäst värk andra dagen efter träning. Sällan jag har riktigt saftig värk längre.

Chandler
2005-07-06, 12:09
Som jag hittade i en av Grubs poster.

Själv har jag bäst värk andra dagen efter träning. Sällan jag har riktigt saftig värk längre.

Samma här. Jag brukar tro att det är värst dagen efter. Men sen går det en dag till... :naughty:

Spinkot
2005-07-06, 12:11
Två dagar efter börjar det och håller i sig i upp till en vecka om jag har riktig (o)tur

Slartibartfast
2005-07-06, 12:11
Men va fan! jag röstade fel. helvete.

Cinna
2005-07-06, 12:12
Den värsta värken brukar slå i ca 24-36 timmar efter passet, ibland snabbare :)

Frantic
2005-07-06, 12:13
För det mesta så börjar jag känna av det dagen efter men toppen kommer inte förrän den tredje dagen (gäller det då benen så kan jag knappt gå eller sitta/ställa mig upp vid det här laget). Ibland sitter den i över en vecka.

Progzilla
2005-07-06, 12:15
Men va fan! jag röstade fel. helvete.

Inga problem, jag antecknar 2 dygn för Slarti när jag gör mina vetenskapliga analyser av pollens resultat.

Progzilla
2005-07-06, 12:19
För det mesta så börjar jag känna av det dagen efter men toppen kommer inte förrän den tredje dagen (gäller det då benen så kan jag knappt gå eller sitta/ställa mig upp vid det här laget). Ibland sitter den i över en vecka.

En vecka?! Det var som fan. Tycker nästan lite synd om dig. Tränar du ändå musklerna då du fortfarande har värk?

Frantic
2005-07-06, 12:25
En vecka?! Det var som fan. Tycker nästan lite synd om dig. Tränar du ändå musklerna då du fortfarande har värk?
Det är oftast benen som värker i en vecka och de tränar jag inte oftare i vilket fall så det är inget jag lider av (förutom det faktum att jag inte kan gå ordentligt:D) Men på senare tid så har värken inte suttit i lika länge. Jag antar att kroppen vänjer sig

High1ander
2005-07-06, 12:28
1-2 dagar efter, vader och lår bli alltid jobbigare efter 48 timmar (dålig stretch...). Bröst ligger väl runt 24-36 timmar. Rygg 24 timmar. Armar 36 timmar. Mage 24 timmar.

Jag tog 36 timmar.

jwzrd
2005-07-06, 12:32
Dagen efter brukar jag vara lite seg, på kvällen dag ett kommer trycket och allting känns riktigt skönt. Morgonen dag två har jag mer tryck och lite värk. Eftermiddag dag två mycket värk, mycket tryck. Dag tre är det bara värken kvar.

Progzilla
2005-07-08, 09:30
Det blev en snygg normalfördelning på pollen. Undrar om det är stor skillnad i fysiken på de som har toppen inom ett dygn jämfört med de som har dubbelt längre värk?

För mig känns det som om riktigt duktig träningsvärk ger resultat, t.ex. har jag alltid värk i pattarna men aldrig i biceps. Pecsen har växt hela tiden, men bicepsen är fortfarande 10cm tunnare än vaderna... Hur ska jag få tränat bicepsen ordentligt? Brukar köra chinups följt av curls, men får ingen värk fast jag kör dem helt slut. Eller har nån fått nån del av kroppen att växa utan värk?

Tricklev
2005-07-08, 09:35
Eller har nån fått nån del av kroppen att växa utan värk?

Får aldrig träningsvärk i ryggen, men är väll ändå min bästa muskelgrupp.

tinus
2005-07-08, 09:39
Körde ben i förrgår..och just nu har jag så sjukt jäv..a ont :cryout: stapplar mest omkring.Får alltid mest träningsvärk två dagar efter passet när jag kör ben,en dag efter andra kroppsdelar :confused: .

Langster
2005-07-08, 09:49
... bicepsen är fortfarande 10cm tunnare än vaderna... Hur ska jag få tränat bicepsen ordentligt? Brukar köra chinups följt av curls, men får ingen värk fast jag kör dem helt slut. Eller har nån fått nån del av kroppen att växa utan värk?
Kör fler övningar för biceps... Stångcurl, hantelcurl, chins för biceps och kanske nån koncentrationsövning. Arbeta dig upp till de tunga vikterna med lättare uppvärmningsset, sen minst två tunga set, riktigt jävla tungt - fuska upp vikterna, följt av ett lättare högrepsset på varje övning.

Jag får aldrig träningsvärk i biceps men de har växt ändå.

Razamanaz
2005-07-08, 10:05
2 dagar efter passet, då är det som skönast. Alltså värst ;)

Progzilla
2005-07-08, 11:27
Kör fler övningar för biceps... Stångcurl, hantelcurl, chins för biceps och kanske nån koncentrationsövning. Arbeta dig upp till de tunga vikterna med lättare uppvärmningsset, sen minst två tunga set, riktigt jävla tungt - fuska upp vikterna, följt av ett lättare högrepsset på varje övning.

Jag får aldrig träningsvärk i biceps men de har växt ändå.

Tack för tipsen, ska ge det ett försök! Jag har tidigare bara kört stora övningar, typ marklyft,chins och bänkpress och tänkt att biceps bara följer med, men jag får nog bli realist och börja satsa mer på armarna.

P.S. Din bicepsualtiet är imponerande!

Slartibartfast
2005-07-08, 12:14
Får aldrig träningsvärk i ryggen, men är väll ändå min bästa muskelgrupp.

Samma för mig.

Slartibartfast
2005-07-08, 12:16
P.S. Din bicepsualtiet är imponerande!

Märk väl att Lange är ett monstrum! http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=158572&postcount=67

Sådär KAN man inte se ut efter sex månaders träning om man inte har rent mammutblod flytandes i ådrorna.

JLL
2005-07-08, 12:21
Värsta träningsvärken är om jag inte tränat på nån månad och kör vader. Andra dagen brukar det vara svårt att komma upp ur sängen. Naturligtvis lär jag mig aldrig att ta det lite lugnt första passet utan gör samma misstag varje gång.

Wooch
2005-07-08, 18:52
Som allra värst (för de flesta muskelgrupper) är det ca ett dygn efter passet. Men för benen är det annorlunda, där är det som värst två dygn efter passet.

Bjorne
2005-07-08, 18:58
Inte träna på en vecka av okänd anledning, träna stenhårt och kröka ett par timmar efter, det brukar göra att jag får en träningsvärk som är hemskare än något kvällen där på, så 24h.

Jense
2005-07-08, 19:56
alltså, den börjar göra ont ca 18 timmar efter paset. detta håller i sig till ungifär 4 dagar efter passet. min träningsvärk i underarmarna släppte idag, en vecka sen förra passet. fatta det, nej alltså, fatta det nu.

känns lite gay

Lillgrabben
2005-07-08, 20:03
Om jag försökt persa i pilsnerdrickning.

Då kan träningsvärken kännas ganska ordentligt redan dagen efter. Det har väl med försämrad återhämtningsförmåga att göra nu då man närmar sig 30.

Värken sätter sig mest i huvudregionen, konstigt nog.

:)

Edit, kan fan inte stava numera.

Jense
2005-07-08, 20:04
Om jag försökt persa i pilsnerdrickning.

Då kan träningsvärken kännas ganska ordentligt redan dagen efter. Det har väl men försämrad återhämtningsförmåga nu då man närmar sig 30.

Värken sätter sig mest i huvudregionen, konstigt nog.

:)

jag är strax 31 och min bakfylla sitter i 3 dagar ungifär.. =)

Lillgrabben
2005-07-08, 20:17
jag är strax 31 och min bakfylla sitter i 3 dagar ungifär.. =)

Jag vet precis vad du menar! :(

Hittills har jag aldrig lyckats med en tredagars baksmälla, hoppas att det aldrig blir så heller. Jag brukar vara ganska pigg redan på eftermiddagen dan efter kalaset.

Karate_kid
2005-07-08, 20:25
dagarna efter ett bra benpass.