handdator

Visa fullständig version : Dator problme, förstår lixom inte =(

Sick-Dog
2005-07-06, 10:46
texten är skriven under press så stavfel etc kan förkomma *

Okej till problemet, den senaste månaden har datorn låst sig tottalt hela tiden , kan gå 5 till 20 min sen måste jag starta om allt från början, alltså det kan komma när som helst vare sig jag är på nätet osv, iallafall jag har dom senaste uppdateringarna från ms och kaspersky, kört scanning inga virus etc senaste drivrutinerna för grafikkortet 9600lx eller nått sånt, gjort en felsökning och kommit fram till att det är antigen cpu/moderkortet/grafikkortet, alla fläktar verkar fungera cpu temp runt 44 main board temp 31, är där nån som vet vad det är som händer, och hur jag fixar det ? har ny hd och allt så den är tipp top.

jwzrd
2005-07-06, 10:48

Okej till problemet, den senaste månaden har datorn låst sig tottalt hela tiden , kan gå 5 till 20 min sen måste jag starta om allt från början, alltså det kan komma när som helst vare sig jag är på nätet osv, iallafall jag har dom senaste uppdateringarna från ms och kaspersky, kört scanning inga virus etc senaste drivrutinerna för grafikkortet 9600lx eller nått sånt, gjort en felsökning och kommit fram till att det är antigen cpu/moderkortet/grafikkortet, alla fläktar verkar fungera cpu temp runt 44 main board temp 31, är där nån som vet vad det är som händer, och hur jag fixar det ? har ny hd och allt så den är tipp top.

Hur varmt är grafikkortet? Dvs, hur varmt blir det när du dammar igång vad du nu gör efter 5-20 minuter? Fixar din PSU att försörja allting?

Kwon
2005-07-06, 10:57
Har du installerat massa nya drivers?

Testa avinstallera alla grafikdrivers och installera sedan de grundläggande drivrutinerna du har på CD:n.

Möjligt att du kanske installerat någon ny experimentell drivrutin? Dessa kan stöka till det och låsa burken titt som tätt.

Kan också vara överhettning, kan behövas en rejäl fläkt etc

Sick-Dog
2005-07-06, 11:10
jwzrd - inte anmärkningsvärt varm därför jag är lite tveksam, kan även tillägga att, dom gånger jag vet i förväg att den kommer låsa sig är på morgonen när datorn startras upp för första gången, tar högst 3 min innan den låser sig vare sig jag öppnar nått program eller låter den vara, vad är psu? har ganska basic dator utan massa krims krams alltså bara det man behöver 1 hd 1 grafikkort osv.

kwon- har redan testat alla möjliga kombinationer nä'r det kommer till drivrutiner, problem kvarstår på alla =(

hasse36
2005-07-06, 12:03
Av med kåpan och fram med en vanlig bordsfläkt. Jag har diagnosticerat värmeproblem mer än en gång med den metoden.

Ett bombsäkert sätt att göra rollbacks är att backuppa systemenheten med Norton Ghost innan man installerar någonting. Det tar bara 3-4 minuter och är guld värt.

Gabber
2005-07-06, 12:16

jag hade liknande fel i en dator och då var det dels problem med ramminnet, en av modulerna hade gått sönder elelr vad man säger, och jag fick blåskärm eller fryst bild efter 5-60 min.

en annan gång var det problem med SATA hårddisken (MAXTOR) så kolla det också om du har

HajduMan
2005-07-06, 12:18
Symtomen verkar vara överhättning eller problem med grafikkortet, men eftersom du säger att det e som det ska så kan det vara hårddisken, testa med en annan hårddisk, eller annat grafikkort och se hur det funkar då

troligast är att det e grafikkortet...

Jag tror inte det är ramminnet som nämns ovan, för effekten av trasigt minne brukar vara autoomstart av datorn lite när som helst

High1ander
2005-07-06, 12:50
Kan också vara någon RAM-sticka som är delvis trasig...

Sick-Dog
2005-07-06, 12:55
Hasse36 - får fundera på saken, nu har jag iofs ingen bordfläkt men sånt går ju att fixa.

Gabber - tror inte det är ram, har redan testat, isf skulle vara om båda är kassa, men känns lite långsökt. kör med ide så där är det lugnt.

hajduman - trodde som du i början att det var hdn, iom att det var en ibm från den "mindre attraktiva serien" så verkade allt ganska uppenbart, men som sagt fick hem den nya hdn igår och tog bort IBM disken, men problemet kvarstod. ska försöka låna ett grfik kort under dagen o se.

*uppdate* ialla kört nu i felsäkert läge i över 40 min utan några problem, om det nu kanske kan vara till nått hjälp`?

Gabber
2005-07-06, 12:56
Hasse36 - får fundera på saken, nu har jag iofs ingen bordfläkt men sånt går ju att fixa.

Gabber - tror inte det är ram, har redan testat, isf skulle vara om båda är kassa, men känns lite långsökt. kör med ide så där är det lugnt.

hajduman - trodde som du i början att det var hdn, iom att det var en ibm från den "mindre attraktiva serien" så verkade allt ganska uppenbart, men som sagt fick hem den nya hdn igår och tog bort IBM disken, men problemet kvarstod. ska försöka låna ett grfik kort under dagen o se.

*uppdate* ialla kört nu i felsäkert läge i över 40 min utan några problem, om det nu kanske kan vara till nått hjälp`?

då måste det ju nästan vara drivrutinsproblem

Sick-Dog
2005-07-06, 12:58
30 sekunder efter jag skickade inlägget, så låste sig skiten, så det funkar inte i felsäkert läge heller =(

Gabber
2005-07-06, 13:05
har du provat enkla saker som ny kabel, ny uttag m.m.? kan väl vara problem med strömmen också.

om det hänger sig i fläge så känns det som hårdvarufel.

som sagt tidigare, byt grafikkort, ram, nätagg till kraftigare, ta ut några diskar och prova om du har fler, kan vara en disk.

Piranha
2005-07-06, 13:27
Tycker de luktar nerlusad dator av spyware etc , de står inte om mansinen slår av sig själv eller om den blir så seg så andvändaren själv bootar om den.

Mer info tack.

axlpxl
2005-07-06, 14:00
Skoj att det finns så många datorkunniga här på kolozzeum *flex*

epkmack
2005-07-06, 15:37
Du säger att du testat minnena. HUR har du testat dem?
VAD har du för minnen, cpu, mobo?

High1ander
2005-07-06, 16:29
Som sagt hur har du testat minnena?

Jag förslår om du har mer än en sticka att du tar ut en och testar, och byter ut o så...