handdator

Visa fullständig version : problem vid löpning

ugly_kid
2005-07-06, 09:34
varge gång jag springer långt så blir jag fruktansvärt dålig i magen. Det är så att det är problem att springa vidare långt innan benen ger upp eller konditionen tryter. det blir direkt in på toaletten efter passet och då är jag lös som fan i magen.
nån som vet vad det beror på?

Olsson
2005-07-06, 09:59
Hur nära inpå äter du och hur mkt äter du då? Om jag äter en stor måltid behöver jag minst 2 timmar innan jag springer. Alternativt 3 timmar efter måltiden tar jag en banan och en halv kesella för att sedan vänta 1 timme innan jag ger mig ut och springer. Det senare tycker jag funkar bäst.

Jax
2005-07-06, 10:16
Jag kan råka ut för ovanstående problem några gånger. Oftast har jag kunnat härleda det till maten. Att jag inte har ätit tillräckligt tidigare under dagen. Jag har inga problem att springa tidigt efter en måltid, däremot så kan jag inte vara för hungrig. Lite ovanligt kanske. Mitt tips är i alla fall att du provar dig fram med maten och ser vad som passar dig bäst.

ugly_kid
2005-07-06, 10:32
jag brukar springa innan frukosten, kanske kan vara det då?

Fredrik_
2005-07-06, 10:50
jag brukar springa innan frukosten, kanske kan vara det då?

För lite vätskeintag innan (även under passet vid riktiga långpass) brukar kunna få min mage att krampa. Sen känner jag även igen det som tagits upp tidigare.. både för lite mat och för mycket mat nära inpå kan ge samma effekter.

LisaOoo
2005-07-07, 07:50
Är du ovan att springa långt? Rörelserna hjälper tarmarna att arbeta och du kanske är ovan vid det? När jag har haft långa träningsuppehåll brukar jag också få lite problem med magen när jag drar igång igen.