Logga in

Visa fullständig version : Kolozzeums största koleriker

Arne Persson
2005-07-05, 22:30
Tja, det finns väl bara två att välja på?

Pez
2005-07-05, 22:31
Ja.
Allan eller Arne. Vem är det?

Arne Persson
2005-07-05, 22:32
Ja.
Allan eller Arne. Vem är det?

Fel min vän! :D

Pez
2005-07-05, 22:35
Fel min vän! :D
Äsch då.. :D

sunkan
2005-07-05, 22:36
jag tror att Allan mer är denna person: Men inse, så här är det :furious:
och att Jwzrd är mer denna: Men lyssna inte på mig då, men skyll dig själv *slap*

HenrY
2005-07-05, 22:39
Förstår inte vad koleriker betyder :confused:

sunkan
2005-07-05, 22:40
Förstår inte vad koleriker betyder :confused:
Koleriker kallas en person med aktivt temperament och med snabb och djup reaktion. De har stark vilja och stor uthållighet.

från susning.nu

Gabriel_
2005-07-05, 22:44
Koleriker kallas en person med aktivt temperament och med snabb och djup reaktion. De har stark vilja och stor uthållighet.

från susning.nu

hehe slog också upp det där.. susning.nu is the shit :D

Tolkia
2005-07-05, 22:45
Eller, något vardagligare uttryckt, person som väldigt lätt blir väldigt förbannad väldigt snabbt.

Karl_alfred
2005-07-05, 22:48
Tja upplever inte att nån av dem har särskillt god förmåga till att föra ett normalt samtal.

Lizard
2005-07-06, 00:39
Vad är det jag läser?

Jaha, låt oss alla bli ryggradslösa medelmåttor och avsluta varje mening med "kanske?".

Nej Jwzrd, Allan, Bolio, Tolkia och på senare tid Kimo hör till den konstnärliga underhållningen härinne, som till sin natur avskyr det normativa. (Det finns fler som jag inte nämt men...I love you all!)

Arne, du är också kolerisk tack och lov, fast du försöker dölja det. I know.

Lizard

Tolkia
2005-07-06, 07:50
Det var ju en hyfsat idealiserad beskrivning av det koleriska temperamentet måste jag säga. Det här är också från susning.nu (och frågan är om inte jag tycker att det beskriver lite bättre; åtminstone hur man brukar använda orden i dagligt tal):

De fyra temperamenten

De fyra temperamenten ansågs förr vara en själslig motsvarighet till de fyra
elementen: jord, vatten, luft och eld. Varje element har sin egen kvalitet. När det återspeglas i det psykiska blir det en själslig egenart? som då kallas för temperament. Dessa formar människans sätt att vara, hennes personlighet och agerande.

Detta medicinska system och synsätt, med de fyra temperamenten, kopplade till de fyra kroppsvätskorna, som ursprungligen kan ha kommit från det gamla Egypten, var vanligt förekommande i hela Europa från antikens Grekland och Rom fram till renässansen. Varje kroppsvätska tilldelades en färg. Eventuell obalans visade sig i hyns, tungans, urinens och avföringens färg. Kroppsvätskorna eller kardinalvätskorna kallas också de fyra humorala vätskorna eller humores. Ordet humör som har med människans temperament att göra härstammar från ordet humores. Och det latinska ordet temperament betyder blandning och är en för varje människa specifik sammansättning av de fyra grundelementen, respektive de fyra humorala vätskorna. Kardinalvätskans färg överensstämmer inte helt med den symbolfärg respektive temperament senare erhållit.

Sanguis - blod - rött - hjärtat
Cholera - galla - gul - levern
Melancholia - galla - svart - mjälten
Flegma - slem - vit - hjärnan

Hippokrates (c: a 400 f.Kr.) och Galenos? (c: a 200 e.Kr.) utvecklade ur detta system en typlära? enligt det finns 4 slags människor.

1. Sangviniker, fyllda av blod och därför optimistiska och gladlynta.
2. Koleriker, med överskott av gul galla och därför häftiga och uppbrusande.
3. Melankoliker, med överproduktion av svart galla, och därför dystra och nedslagna.
4. Flegmatiker, med mycket slem i kroppen och därför tröga och tankfulla.

(källa: susning.nu)

Arne Persson
2005-07-06, 07:54
Vad är det jag läser?

Jaha, låt oss alla bli ryggradslösa medelmåttor och avsluta varje mening med "kanske?".

Nej Jwzrd, Allan, Bolio, Tolkia och på senare tid Kimo hör till den konstnärliga underhållningen härinne, som till sin natur avskyr det normativa. (Det finns fler som jag inte nämt men...I love you all!)

Arne, du är också kolerisk tack och lov, fast du försöker dölja det. I know.

Lizard

He he! Jag tycker jag dock att jag har en bit kvar till täten? :)

Leon
2005-07-06, 08:04
Eller, något vardagligare uttryckt, person som väldigt lätt blir väldigt förbannad väldigt snabbt.
Och jag har alltid undrat vad det kallas att vara så, och så finns det ett namn på syndromet! ;) :em:

skaparn
2005-07-06, 08:39
Svårt att kora en mästare. De två är som redan påpekat lite olika i sin kolerism.
Jobbar personligen på min kolerik, det kan man inte få för mycket av.

Jag tvingade fram några oprövade ändelser (-ik, -ism) som jag inte vet hur korrekta de är men de är iallafall självförklarande.

jwzrd
2005-07-06, 09:29
Tja, det finns väl bara två att välja på?

Känner du att det börjar bli dags för upprumpning på kebabstället igen eller vad är det frågan om flicka lilla? :naughty:

Allan
2005-07-06, 19:02
Jag som är så snäll

allan

mini_Arnold
2005-07-06, 19:05
Isåfall röstade jag på fel snubbe.
Dra av en röst från allan

Jense
2005-07-06, 19:13

dvs ingen av jwserb och alban

s_himself
2005-07-06, 19:57
allan: så är det för det är så det är för det har jag sagt.

jwzrd: nä fy fan va irriterande du är, här ska fanimej smädas ordentligt!

... j/j :)

Arne Persson
2005-07-07, 16:56
jwzrd vann uppenbarligen denna mycket prestigefyllda omröstning och har därmed vunnit en stor kebab på Saluhallen i Lund! Grattis! PM:a mig när vi skall äta där.

Chopsuey
2005-07-07, 18:04
Allan good :thumbup:
jwzrd bad *screwy*

RobbeliRobban
2005-07-07, 18:07
Borde inte Herr Trådskapare själv vara med bland alternativen? Ganska säker på att Herr trådskapare hade utmanat dessa två på allvar.

jwzrd
2005-07-07, 19:15
MAtte_maiden, RobbeliRolf, Arne och Karate_kid fattas.

kalle_banan
2005-07-07, 19:34
varför finns inte bolio med? han blir ju arg för inge, söker bråk stup i kvarten.
galet.

Karate_kid
2005-07-08, 19:16
MAtte_maiden, RobbeliRolf, Arne och Karate_kid fattas.

wtfomglolbbqbrbrofl

Brisk Snu Garvo
2005-07-08, 20:51
Jag vet inte vad det betyder men är säker på att det är Allan som är den skyldige...

Edit ..fast nu vet jag det för fan..