Visa fullständig version : Alaska pollock
har ni några bra recept? gillar mycket kryddor
Sheogorath
2005-07-05, 12:48
har ni några bra recept? gillar mycket kryddor
Två ggr om dagen:
Två block på en tallrik. Strö över salt och svartpeppar. In i micron, på med locket: 6,5 min på högsta effekt. Ätes med gaffel, med fördel framför datorn, tillsammans med minimjölk/standardmjölk och formbröd/polarkraft.
*popcorn*
Hur mycket skiljer det mellan att tillaga den i ugn och att värma den i mikron? Tanken har inte slagit mig.
King Grub
2005-07-05, 14:09
Skiljer i vad? Tid?
Lägg fisken i en form. Strö över salt, eppar & lite blandade örtkryddor, tex timjan, oregano, basilika etc. Häll över en burk krossade tomater.
In i ugnen på ~175C ca 25 min. (tinad fisk)
Ät med ris, potatis eller en bit bröd,
Krydda med dill och cayennepeppar samt lite pressad citron.
Skiljer i vad? Tid?
Smak. :)
Pollock e rätt bra grejer va?
Inte så dyrt heller?
King Grub
2005-07-06, 06:01
Pollock e rätt bra grejer va?
Inte så dyrt heller?
Näringsmässigt likvärdigt med torsk - en nära fettfri proteinkälla. Knalla upp till Flygfyren så kan du köpa 400 gram för runt en tia.
RobbeliRobban
2005-07-06, 06:47
hehehe har en kollega som äter 300g alaska pollock och 200g ris 8ggr om dagen. Det och enorma mängder kosttillskott är allt han äter, året runt, varenda dag. Kan det vara nyttigt?
King Grub
2005-07-06, 06:51
Nej, inte om det är det enda han äter. Inget fel på livsmedlen i sig, men att uteslutande leva på dom = *screwy*
Chandler
2005-07-06, 07:27
Hur mycket skiljer det mellan att tillaga den i ugn och att värma den i mikron? Tanken har inte slagit mig.
Ugn - helt ätbart om än inte någon kulinarisk höjdare
Micro - http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/images/smilies/kots[1].gif
Sheogorath
2005-07-06, 07:51
hehehe har en kollega som äter 300g alaska pollock och 200g ris 8ggr om dagen. Det och enorma mängder kosttillskott är allt han äter, året runt, varenda dag. Kan det vara nyttigt?
Jag vann. Jag äter 400 g om dagen :thumbup:. Men nu när jag inte deffar längre fuskar jag ibland ;).
Edit: VÄNTA NU HÄR?! 300 g ÅTTA ggr om dagen?! God damn! Där ligger man i lä. Fett så.
Behöver mer åsikter om hur den smakar om man tillagar i mikro. :)
Ja jag vet.. enda sättet att veta är att prova själv, men det är ändå intressant att läsa innan man drar till stan och inhandlar ett gäng.
Chandler
2005-07-06, 10:54
Behöver mer åsikter om hur den smakar om man tillagar i mikro. :)
Ja jag vet.. enda sättet att veta är att prova själv, men det är ändå intressant att läsa innan man drar till stan och inhandlar ett gäng.
Vilken del av mitt svar var inte tillräckligt tydligt? :D
Vilken del av mitt svar var inte tillräckligt tydligt? :D
Inget, men man kan ju inte bara gå på ett svar. :thumbup:
Sheogorath
2005-07-06, 11:24
Testade att lassa på sån där spagettisås (tomat-basilika-grej) på blocken innan de micrades. Skitgott. Äter det nu.
Stenberg
2005-07-11, 07:20
micrar ni dem frysta eller tinade? 6 min borde vara fryst va?
Sheogorath
2005-07-11, 10:37
micrar ni dem frysta eller tinade? 6 min borde vara fryst va?
Jepp, 6-7 min på full effekt är lagom. Det blir vattnigt och jävligt, men det går ner. Du får ha uppåt 10 min för att de ska bli genomstekta om du dränkt dem i tomatsås.
En rätt trevlig variant är att blanda 1 msk matolja, 1 msk soja, 1 tsk ingefära, 1 tsk farinsocker och lite vitlök till en sås som man häller över 600g fisk, sen är det bara att slänga in den i ugnen på 225 grader i 20 min
torskfilé och liknande tycker jag faktist är lättare att koka i micro än i kastrull,nu gällde ju detta ugn iofs men men :D
Provade precis med salt, citronpeppar och pressad citron i mikron. 6½ minut.
Inte bara var det ätbart, det var gott :thumbup:
T.o.m godare än vad jag kan minnas att det blev i ugnen.
Detta är mycket slappt, ska användas ofta.
Sheogorath
2005-07-18, 21:46
Provade precis med salt, citronpeppar och pressad citron i mikron. 6½ minut.
Inte bara var det ätbart, det var gott :thumbup:
T.o.m godare än vad jag kan minnas att det blev i ugnen.
Detta är mycket slappt, ska användas ofta.
Citronpeppar är bra, men man tröttnar snabbt. Bara salt blir så tråkigt att man inte ens ser det som mat, och då finns det liksom inget att tröttna på... Bara käka skiten.
Aromat funkar också. Tacokrydda nästa. Dragon funkar. Dragon+dijonsenap funkar ännu bättre.
Tina dem och kör dem dem i en mateberade tillsammans med ägg och lite kryddor (tex lite stekt lök+vitlök), sen steker man det som biffar.
600-800 gram om dagen kan det bli - jag är perioddare... just nu är det 800 gram kyckling, imorgon 5 burkar tonfisk...
/adde
Tina dem och kör dem dem i en mateberade tillsammans med ägg och lite kryddor (tex lite stekt lök+vitlök), sen steker man det som biffar.
600-800 gram om dagen kan det bli - jag är perioddare... just nu är det 800 gram kyckling, imorgon 5 burkar tonfisk...
/adde
hur bllir smaken och konsistensen på en sån biff?
Metal_boy_
2005-07-19, 15:14
kör nu under deffen med alaska polock. Lite olja i boten, 1 grön paprika(hackad), 1 tomat (hackad), salt & peppar, citronpeppar och till sist liten skvätt mjölk och majonnäs över. Sen kör jag in skiten i ugnen och när det är klart så käkar jag det med färskpotatis. :eating:
Fisk i folie
Ta folie och vik det dubbelt (stor foliebit alltså)
Blanda klippt dill (2 msk), pressad citron (2 tsk), salt, vitpeppar, matolja (1 tsk) på folien (tag mängd kryddor efter egen smak).
Lägg fisken (200 g) på folien och smörj in fisken med blandningen.
Vik ihop folien ordentligt så det inte läcker ut eller in (därför man behöver mkt folie).
Lägg foliepaket med fisken på potatisen (som du kokar), så att den endast tillagas på ångorna i 10-15 min (beroende på hur mkt fisk du har i).
Och man inte kokar potatis sammtidigt så kan man fuska och ta lite vatten i en kastrull (2-3 cm) och "koka" bara vatten och tillaga på det sättet.
Blir väldigt saftigt och god fisk :)
Polock skall köpas imorgon och tillagas :eating:
Köpte aldrig alaska polock för att det var så billigt. Tänkte att det smakade as pga priset men men...
Nej, för fisken e väldigt torr om man inte gör ngt med den typ kryddar för att få in mkt smak, för då blir det gott & annorlunda !
lagade det idag
fräs lite purjolök i en kastrull med lite olja i botten
i med krossade tomater och fisken
koka/puttra ett tag
jag kryddade med salt/peppar och curry
helt ok! :eating:
edit: käkade det med bulgur
Metal_boy_
2005-07-28, 13:24
Nej, för fisken e väldigt torr om man inte gör ngt med den typ kryddar för att få in mkt smak, för då blir det gott & annorlunda !
Vad köper du för polock? Jag upplever däremot vanlig torsk så som du beskriver, samt lite senig. Dock så tycker jag att Alaska polock ramlar isär fint och är vätskerik.
edgen_ÖSD
2005-08-03, 23:02
Hur länge bör pollocken tillagas i ugn och på vilken värme, om den är tinad?
Slartibartfast
2005-08-11, 13:26
Vad är pollock för nåt? Är det sej?
Edit: tror detta är mitt första inlägg i denhär forumdelen någonsin.
King Grub
2005-08-11, 13:47
Det är en torskfisk.
MyungChul
2005-08-11, 15:00
Hur länge bör pollocken tillagas i ugn och på vilken värme, om den är tinad?
står väl på?
Highlander
2005-08-11, 17:06
bra att denna tråden blev aktuell igen, är det någon mer än jag som aldrig lyckas få filéerna att bibehålla sin struktur vid stekning.. ramlar ju sönder som ströbröd eller något.. vässerlöslisch fish!
bra att denna tråden blev aktuell igen, är det någon mer än jag som aldrig lyckas få filéerna att bibehålla sin struktur vid stekning.. ramlar ju sönder som ströbröd eller något.. vässerlöslisch fish!
Jo, jag upplever samma sak. Men eftersom jag inte är så noga med den saken, så spelar det inte någon större roll.
Frippe_L
2005-08-12, 10:43
lagade det idag
fräs lite purjolök i en kastrull med lite olja i botten
i med krossade tomater och fisken
koka/puttra ett tag
jag kryddade med salt/peppar och curry
helt ok! :eating:
edit: käkade det med bulgur
provade detta igår, fast jag hade kokt klyftad potatis i istället, det var gott. :thumbup:
Hade även i massa chili i så den blev termogen ;)
Jag har ett riktigt hardcorerecept åt er nu. Har ätit det 3 ggr om dagen i en vecka snart :eating:
800g alaska polloc (8st fileer)
6dl ris
Eldorado Kebabsås
Lägg den frysta fisken i en stor ugnsform eller långpanna, salta o peppra. In i ugnen 175-200grader ca 20-25 minuter. Koka riset och portionera upp ihop med fisken i 3st matlådor. Spruta massor med kebabsås över och ät. :thumbup:
Jag åt mycket torsk och detta innan jag konverterade té vegetarian. Tina bitarna i mikron och skär dem i tunnare skivor. Fyll en stekpanna med vatten och rör ner en fiskbuljong-tärning. Lägg ner firren och låt allt värmas till fisken är vit och inte faller isär alltför mycket. Servera med potatis du kokat upp dagen innan och haft i kylskåpet över natta. Kanske lite spenat och citron för att slippa tryga i sig torr mat.
/Pelle
Fettecke
2005-08-14, 19:08
Kan säga att ICA har Alaska Pollock nu, läste förut i någon tråd att ICA inte hade det, men Euroshopper har iaf det.... köpte mitt första paket idag... ska äta de imårrn.,.. får experimentera med de recept som finns här iaf.!
Tackar på förhand innan jag smakat det :D
grisbil3n
2005-08-15, 08:19
Kan säga att ICA har Alaska Pollock nu, läste förut i någon tråd att ICA inte hade det, men Euroshopper har iaf det.... köpte mitt första paket idag... ska äta de imårrn.,.. får experimentera med de recept som finns här iaf.!
Tackar på förhand innan jag smakat det :D
Goda nyheter.
userfriendly
2005-08-16, 11:02
med kvarg o salsa går allt...
gjorde pollock med bladspenat o morötter frästa i olivolja + peppar
rotfrukter i ugn e iof gott till allt...
annars tycker jag inte Pollock är nån höjdare över huvudtaget.
Fettecke
2005-08-16, 11:43
käkade det för första gången i mitt liv nyss, va kanske inte direkt nån höjdare, men smakade inte peck iaf....
vart så torrt så jag fick slänga på lite chutneysås.... bättre iaf :D
Jag skall göra ett andra försök på denna rätt ikväll, första blev katastrof.
Har inte en aning om hur tilllagningen skall ske men ugn eller stekpanna på något vis är bestämt :)
Metal_boy_
2005-08-18, 23:22
/adde
Mixar du kycklingen med? Borde väl annars gå att göra som kycklinghamburgare?
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/lunch.jpg
Lunchen är fixad. :rolleyes:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/lunch.jpg
Lunchen är fixad. :rolleyes:
Eldorado och Euroshopper
:hbang:
Eldorado och Euroshopper
:hbang:
Eldorado och Eldorado. :)
Euroshopper kan man väl inte äta? Deras tonfisk är horribel i alla fall.
Eldorado och Eldorado. :)
Euroshopper kan man väl inte äta? Deras tonfisk är horribel i alla fall.
Ja det är helt sjukt skillnad på Eldorados och Euroshoppers tonfisk, Eldorados är ju till och med god.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.