Visa fullständig version : Rundat stöd vid magövningar?
kalle kula
2005-07-04, 09:39
På vissa gym har dom en magmaskin där ryggstödet är rundat. När man använder den så får man mer stretch i startläget (precis som när man gör situps på en boll). Om man gör benlyft på en bänk och låter benen falla nedanför bänken får man också mer stretch. Jag har funderat lite över om den där stretchen i magen är något att eftersträva eller inte? Enligt max-ot ska man ju göra en väldigt kort rörelse för att inte involverar psoasmuskeln, men jag får bara träningsverk i magen om jag gör en sådan här övning som ger stretch.
Någon expert som kan utreda? Bra eller dåligt?
Säkert bra, spelar nog ingen roll om du involverar höftböjaren mer, sålänge det inte är den du lyfter mest med utan försöker lyfta med magen.
pellepedal
2005-07-04, 15:47
Det är mycket konstigt som sägs på AST sidan. *screwy*
obesogen
2005-07-04, 16:06
På vissa gym har dom en magmaskin där ryggstödet är rundat. När man använder den så får man mer stretch i startläget (precis som när man gör situps på en boll). Om man gör benlyft på en bänk och låter benen falla nedanför bänken får man också mer stretch. Jag har funderat lite över om den där stretchen i magen är något att eftersträva eller inte? Enligt max-ot ska man ju göra en väldigt kort rörelse för att inte involverar psoasmuskeln, men jag får bara träningsverk i magen om jag gör en sådan här övning som ger stretch.
Någon expert som kan utreda? Bra eller dåligt?
Det rundade ryggstödet är bara bra, det gör att du får en längre rr-bana än om du skulle göra tex crunches. Det är bra att försöka komma så långt från ursprung och fäste som möjligt. Bollen är också bra. Däremot benlyft på bänk inte att rekommendera för då har du inget stöd för ländryggen när du hamnar i samma position, vilket gör att det blir en onaturlig belastning på lumbalkotorna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.