Visa fullständig version : hur gör ni sallad?
funderingar jag fick när jag gjorde ordning en grekisk sallad idag.
Hur får ni bort "roten" på salladshuvudet?
själv slår jag det hårt emot bänkskivan så lossnar det och går att ta bort enkelt.
River eller skär ni salladen?
jag river för jag har hört ngngång att om man skär så förstör man salladens naturliga fibrer och att det blir saftigare om man river.
Äter ni hela tomaten?
jag skär bort den gröna biten där den har suttit fast i plantan.
Läste att det var i den delen som nästan allt gift satt och att det var skadligt att äta den. Tyckte först det var töntigt men började skära bort den och nu kan jag inte tänka mig att äta den.
Har jag blivit friskare? Knappast!
Hur skalar ni av plasten från gurkan?
jag får alltid associationer till andra företelser när jag drar av den.
Ibland försöker jag skära upp den med en kniv istället men tycker inte det fungerar lika bra.
(jag är hungrig och tänker bara på mat så alterntivet till att äta är at skriva om det *s*)
Hur kläcker du ett ägg? Jag brukar slå det mot en kant så det får en spricka sen tar jag restan för hand. Hur äter du gröt? Jag brukar ta ett skedtag i gröten och sätta i munnen, tugga några gånger och sen svälja...*screwy*
Bobbokrull
2005-07-04, 10:45
Hur rör ni om i vattnet då ni kokar pasta? Medsols, motsols? Använder ni trägaffel, plastgaffel eller kanske en gaffel av metall?
Vad kom först? hönan eller ägget?
Jashguim
2005-07-04, 10:47
Hur kläcker du ett ägg?
Själv knäcker jag det försiktigt mot en kant, öppnar försiktigt och låter innehållet rinna ut. Alternativt låter jag äggulan ligga kvar i ena skalhalvan.
:booty:
*edit* Pasta rörs om med en rotationsrörelse varierat mellan med- och motsols riktning. Som verktyg används en metallgaffel.
Hur kläcker du ett ägg? Jag brukar slå det mot en kant så det får en spricka sen tar jag restan för hand.
Då brukar det runna vid sidan av "bunken" eller vad det nu är jag kläcker ägget mot, är för långsam antagligen. Jag tycker det är enklare att ta en kniv och slå på ägget lite lätt, blir så mycket mer exakt spricka då ;)
Som verktyg används en metallgaffel.
amatör, trägaffel ska det ju vara!
m96olsen
2005-07-04, 12:17
Ibland försöker jag skära upp den med en kniv istället men tycker inte det fungerar lika bra.
Vad f-n menar du här?!?! Det låter inte skönt.
Vad f-n menar du här?!?! Det låter inte skönt.
det är inte meningen att det ska vara skönt
det är meningen att plasten ska av gurkan så enkelt som möjligt *L*
Metal_boy_
2005-07-04, 14:34
Nu har jag en sån smidig grej från Tupperware att jag slipper stå och hacka den där jävla salladen. Det är en bunke med vev som har rakbladsliknande knivar inuti. Där stoppar jag i allt som skinka, ost och grönsaker. Det går skitsnabbt att göra sallader. Har även en liten som man vrider fram och tillbaka ca 3ggr på så har man en hackad lök, det är perfekt för mig som hatar att hacka lök och andra grönsaker. Perfekt även om man ska göra Tacos.
Nu har jag en sån smidig grej från Tupperware att jag slipper stå och hacka den där jävla salladen. Det är en bunke med vev som har rakbladsliknande knivar inuti. Där stoppar jag i allt som skinka, ost och grönsaker. Det går skitsnabbt att göra sallader. Har även en liten som man vrider fram och tillbaka ca 3ggr på så har man en hackad lök, det är perfekt för mig som hatar att hacka lök och andra grönsaker. Perfekt även om man ska göra Tacos.
vet du vilken jäkla kärringvarning det är på Tuppeware?
inte ens jag har sånna saker *skrattar*
Metal_boy_
2005-07-04, 14:49
haha jag vet, men har man en svärmor som håller på med sånt, så finns det tillgångar. Det var jävligt smidiga grejer måsste jag säga. Sallad på några minuter liksom :) mer tid vill man inte vara i köket påm sommarn iaf.
haha jag vet, men har man en svärmor som håller på med sånt, så finns det tillgångar. Det var jävligt smidiga grejer måsste jag säga. Sallad på några minuter liksom :) mer tid vill man inte vara i köket påm sommarn iaf.
jag vet
jag vill ha en men mitt självbevarelsedrift säger NEJ!
Fråga Allan om den saken. :D
För att svara på frågan.
Jag gör nästan aldrig vanlig sallad men ska jag göra det så skär jag nog sallandsbladen.
Jag hatar råa tomater men ska jag bjuda någon annan så brukar jag "mönstersnitta" dem med en kniv.
Gurkan öppnas genom att jag skär av stjälkdelen och sen snittar upp plasten längs hela gurkan.
Tacka vet jag vitkål.
Fråga Allan om den saken. :D
"mönstersnitta"
Tacka vet jag vitkål.
vågar inte för han verkar så stark
mönstersnitta? vad tusan är det?
jag som trodde det var hardcore killar på det här forumet.
får väl börja leta efter ngt nytt ställe där dom "riktiga" männen hänger *sigh*
vad gör du med vitkålen då?
Hur kläcker du ett ägg?
Bär det närmast kroppen, inlindat i en näsduk? Måste erkänna att jag aldrig har provat, eftersom jag köper "vanliga" obefruktade mat-ägg i syfte att ÄTA dem ...
KNÄCKER dem gör jag genom att slå dem mot en lagom skarp kant, t.ex. kanten på ett glas, en vispskål eller ett rostfritt mått.
Förlåt, men jag kunde inte låta bli. :D
Mönstersnitta, skär ett sicksack-mönster i en hel tomat så att jag får två halvor där varje snittyta är mönstrad istället för slät. Blir "piffigt" att lägga ovanpå en sallad eller direkt på tallriken.
Vitkål river jag fint i matberedaren, det går utmärkt att slänga med rå lök och/eller morötter när man ändå håller på.
Vingrett och/eller ananaskross gör resten.
Mönstersnitta, skär ett sicksack-mönster i en hel tomat så att jag får två halvor där varje snittyta är mönstrad istället för slät. Blir "piffigt" att lägga ovanpå en sallad eller direkt på tallriken.
vilket tålamod.
kommer du ihåg att dom sålde sånt här set för att göra dekorativa grönsaker på TV-shop i dess ugndom?
det hade ju varit en toppenpresent till dig *g*
tack för vitkålstipsen.
Metal_boy_
2005-07-04, 20:25
vågar inte för han verkar så stark
sigh?
eeeey sigg kikk for fann *innocent*
sigh?
eeeey sigg kikk for fann *innocent*
*skickar över en språklektion via PM*
Metal_boy_
2005-07-04, 20:31
*skickar över en språklektion via PM*
Ja gör det, jag förstår aldrig vad kvinnor pratar om ;)
varför kan jag inte lägg till en bild?
jag hade en sån himla bra bild som passade till Metal *pout*
Bär det närmast kroppen, inlindat i en näsduk? Måste erkänna att jag aldrig har provat, eftersom jag köper "vanliga" obefruktade mat-ägg i syfte att ÄTA dem ...
KNÄCKER dem gör jag genom att slå dem mot en lagom skarp kant, t.ex. kanten på ett glas, en vispskål eller ett rostfritt mått.
Akta så jag inte kommer och drar en *flex* (iofs så tyckte jag att jag svarade på min fråga direkt efter, eller?)
funderingar jag fick när jag gjorde ordning en grekisk sallad idag.
Hur får ni bort "roten" på salladshuvudet?
själv slår jag det hårt emot bänkskivan så lossnar det och går att ta bort enkelt.
River eller skär ni salladen?
jag river för jag har hört ngngång att om man skär så förstör man salladens naturliga fibrer och att det blir saftigare om man river.
Äter ni hela tomaten?
jag skär bort den gröna biten där den har suttit fast i plantan.
Läste att det var i den delen som nästan allt gift satt och att det var skadligt att äta den. Tyckte först det var töntigt men började skära bort den och nu kan jag inte tänka mig att äta den.
Har jag blivit friskare? Knappast!
(jag är hungrig och tänker bara på mat så alterntivet till att äta är at skriva om det *s*)
riktigt "matig" sallad de där.
;)
riktigt "matig" sallad de där.
;)
sen tillkom det ju fetaost och oliver men det var inget konstigt med det.
eller fetaosten smular jag över salladen istället för att skära den.
Det kanske skiljer.
Nu skrev jag ju i början att det var en grekisk sallad. den blir inte så mycket matigare än så och passar bra en varm och solig sommardag.
Mkt intelligent tråd detta...ungefär som om "hur gör ni när ni har sex"? *screwy*
HAHAHA, så jävla bra!
Metal_boy_
2005-07-26, 13:38
Mkt intelligent tråd detta...ungefär som om "hur gör ni när ni har sex"? *screwy*
Låt höra?
EDIT: Ska inte skräpa ner Cilias tråd. :nono: :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.