Logga in

Visa fullständig version : Vad tycker ni om Live8?

Dumleman
2005-07-02, 18:15
Själv tycker jag att det är "lite" dubbelmoral. T.ex. läste jag att 50 Cent ska delta. Han köper ju ffs fälgar och smycken värda mer än ett u-lands bnp och så deltar han i en gala som ska stoppa fattigdomen i världen genom att påverka de 8 mäktiga männen inför det kommande G8 mötet. *screwy*

Bolio
2005-07-02, 18:17
Sinnessjukdom tycker jag.

Piranha
2005-07-02, 18:21
Galan går inte ut på att samla ihop pengar, utan skapa opinioner inför g8 mötet och försöka få skuldlättnad till U-länderna och öppna upp handelsvägar.

Hur kan man tycka annat än positivt om saker som kan hjälpa andra i nöd.

Cilia
2005-07-02, 18:25
båg och dumheter och dom har ingen koll på hur världsekonomin fungerar.
handlar mer om att döva sina egna samveten än att hjälpa.

Piranha
2005-07-02, 18:27
Är ni helt pårökta eller DOM gör nåt aktivt iaf.

JustinCredible
2005-07-02, 18:28
Det är fint :)

shit vilken publik alltså.

Lustigt är väl att michael jackson har dragit in mer pengar ensam med sina konserter än vad LiveAid gjorde. Men ingen cred får han.

Vad heter hon som uppträder nu? Känner igen henne..

edit: annie lennox.. nu äre bon jovi

Dipshit
2005-07-02, 18:29
skit i att 50 köper 22" rims osv.. han är med och stödjer ändå!

tycker live8 e jevligt bra.. hur det än går!

snoop snart ockå!

Piranha
2005-07-02, 18:30
Det är fint :)

shit vilken publik alltså.

Lustigt är väl att michael jackson har dragit in mer pengar ensam med sina konserter än vad LiveAid gjorde. Men ingen cred får han.

Vad heter hon som uppträder nu? Känner igen henne..

edit: annie lennox.. nu äre bon jovi

Samma skit med Bill Gates , han får mycke skit ifrån alla håll , trots detta skänker han mer än hela Sveriges bistånd till välgörenheter...

Dumleman
2005-07-02, 18:33
Samma skit med Bill Gates , han får mycke skit ifrån alla håll , trots detta skänker han mer än hela Sveriges bistånd till välgörenheter...
Men han skulle kunna skänka betydligt mer om han verkligen ville göra en insatts för fattigdomen. Utan människor som Bill Gates, Michael Jackson och 50 Cent skulle det inte finnas någon fattigdom. :)

Yankeee
2005-07-02, 18:36
Utan människor som Bill Gates, Michael Jackson och 50 Cent skulle det inte finnas någon fattigdom. :)

Ingen utveckling heller. Ok, kanske inte artisterna men du fattar.

Piranha
2005-07-02, 18:36
Tänk lite längre än näsan räcker , skit i vad de tjänar eller drar in eller hur de ser ut eller vad du tycker personligen om dem ...

Se till resultatet istället.

High1ander
2005-07-02, 18:40
båg och dumheter och dom har ingen koll på hur världsekonomin fungerar.
handlar mer om att döva sina egna samveten än att hjälpa.
I second that!
Dock skadar ju inte att hjälpa till, men den västerländska dubbelmoralen och ethnocetriska synen klarar jag mig utan. BTW Jag är svensk och pluggar i USA och är så mycket västerlänning man kan vara, men jag erkänner också hela tiden att jag är ett egoistiskt svin (även om jag är mer generös än de flesta...). Flummigt va :D

Edit: INGE WAJN på Bill Gates, han skänker ju 90% av alla sina pengar till AIDS, osv. Vilket är mer än hela kollo kommer skänka tillsammans. Sen ligger ju hans pengar i företag, om han drar ut pengarna så konkar eller försämras företagen. Det är ju inte pengar i hans madrass som det handlar om.

Dumleman
2005-07-02, 18:42
Tänk lite längre än näsan räcker , skit i vad de tjänar eller drar in eller hur de ser ut eller vad du tycker personligen om dem ...

Se till resultatet istället.
Mjo jag tänker tyvärr inte lika långt som dig men jag tycker att resultaten är ungefär som en fis i världsrymden.

Cilia
2005-07-02, 18:45
Är ni helt pårökta eller DOM gör nåt aktivt iaf.
men hur snällt är det att hjälpa genom att stjälpa?

Piranha
2005-07-02, 18:45
Mjo jag tänker tyvärr inte lika långt som dig men jag tycker att resultaten är ungefär som en fis i världsrymden.

Jag tänker så här, all ansträngning hur liten den än är för att förbättra situationen för någon som har de svårt är en bra sak.

Många bäckar små.

Piranha
2005-07-02, 18:47
men hur snällt är det att hjälpa genom att stjälpa?

Förklara för mig hur du kan se det som att stjälpa ?

aliquis
2005-07-02, 18:50
Yankeee: oh, så tack vare bill gates har vi MER utveckling inom operativsystemsområdet än utan? oja..

Dipshit
2005-07-02, 18:50
SNOOOOOOOP nu! sätt er!

EDIT: hmm... nu kanske de tar nån biatch innan.. jaja SNART

aliquis
2005-07-02, 18:51
Jag ser inte riktigt heller problemet med det där.
Men i många fall är det ju så att det inte är bidrag som behövs, än mindre kläder o grejer. Det som behövs är ju att de får skäligt betalt för sina produker och kan sälja dem under drägliga villkor.

Och eventuellt odla mat o grejer till sig själva istället för kaffe, bananer o grejer åt oss.

Cilia
2005-07-02, 18:53
om det vore så lätt att få tredje världen på fötter genom att bara ge dom pengar skulle deras problem vara lösta för länge sedan.
Men har du ingen fungerande struktur i landet så kommer inte pengarna att kunna göra nytta.
Man kan göra akuta och temporära insatser när det handlar om svält och liknande. Då får det en effekt men för att få länderna att långsiktigt och hållbart skapa fungernade samhällen behövs andra insatser.

Jag tror att vår "hjälp" från västvärlden över tiden har sinkat och skadat dom mer än vad det har hjälpt dom. Vår välvilja är nästan ständigt förknippad med egenintressen vilket gör att effekterna uteblir.

Piranha
2005-07-02, 18:53
Jag ser inte riktigt heller problemet med det där.
Men i många fall är det ju så att det inte är bidrag som behövs, än mindre kläder o grejer. Det som behövs är ju att de får skäligt betalt för sina produker och kan sälja dem under drägliga villkor.

Och eventuellt odla mat o grejer till sig själva istället för kaffe, bananer o grejer åt oss.

Jusst det som Live8 förespråkar, öppna upp handelsvägarna.

Yankeee
2005-07-02, 18:54
Yankeee: oh, så tack vare bill gates har vi MER utveckling inom operativsystemsområdet än utan? oja..

Tja, han lär ha gjort mer för utvecklingen av persondatorer än alla opensourcenördar tillsammans.

Bolio
2005-07-02, 18:59
För att han är bäst eller för att han har haft monopol på marknaden? =)

Yankeee
2005-07-02, 19:00
För att han är bäst eller för att han har haft monopol på marknaden? =)

Det lär vi aldrig få reda på ;)

Piranha
2005-07-02, 19:02
om det vore så lätt att få tredje världen på fötter genom att bara ge dom pengar skulle deras problem vara lösta för länge sedan.
Men har du ingen fungerande struktur i landet så kommer inte pengarna att kunna göra nytta.
Man kan göra akuta och temporära insatser när det handlar om svält och liknande. Då får det en effekt men för att få länderna att långsiktigt och hållbart skapa fungernade samhällen behövs andra insatser.

Jag tror att vår "hjälp" från västvärlden över tiden har sinkat och skadat dom mer än vad det har hjälpt dom. Vår välvilja är nästan ständigt förknippad med egenintressen vilket gör att effekterna uteblir.

Och dessa andra långsiktiga hållbara uppbyggnaden av samhället är helt kostnadsfritt ???

Vem skall betala det om inte iländerna, ja de själva har inte ekonomin för det.

Vidare så kika på vad Live som är dagens topic försöker uppnå..

aliquis
2005-07-02, 19:19
madonna is the shit ;)

Mest musikmässigt då, men hon ser ju rätt bra ut för att vara så gammal, rätt bitig tom ;)

JustinCredible
2005-07-02, 19:20
jag tänker va först att påpeka att Madonna ser vältränad ut :)

alltså schessie kolla hennes armar.

Myten
2005-07-02, 19:24
Kollar på Pitfighter istället, en sann historia om en kämpe som skänkte glädje till några få!

Biceps
2005-07-02, 19:29
Att 50 cent spenderar pengar på bilar och fälgar är ju helt jävla irrelevant.. får man inte hjälpa till för att man själv är stenrik? Måste han ge bort sin förmögenhet för "att räknas"? Skänk då bort din lön till Röda korset varje månad, annars kan man hålla tyst...

weli
2005-07-02, 19:36
Jag har alltid funderat på vart pengarna tar vägen.....ärligt nu man ger pengar till fattiga länder asså då pratar vi stora summor och ändå e dom fattiga...... uhhh.

Problemet e att pengarna hamnar i fel händer. En liten del av pengarna hamnar rätt resten hamnar alltingen hos en krigsherre lr avdrag hit och dit.

Om man ska hjälpa dom fattiga länderna då ska man själv gå dit med pengarna och ge dom fattiga på plats annars e allt det här bullshit asså enligt mig.

High1ander
2005-07-02, 20:45
Att 50 cent spenderar pengar på bilar och fälgar är ju helt jävla irrelevant.. får man inte hjälpa till för att man själv är stenrik? Måste han ge bort sin förmögenhet för "att räknas"? Skänk då bort din lön till Röda korset varje månad, annars kan man hålla tyst...

Visst det är irrelevant, men det är ju lite fjantigt att ha en GANGSTER som predikar om en bättre värld o så... Han har ju knappast blivit skjuten alla gånger för att han är Jesus Kristus.

Angelina Jolie är OK, hon har man respekt för och hon är en bra representant.

Bärs
2005-07-02, 21:16
Men han skulle kunna skänka betydligt mer om han verkligen ville göra en insatts för fattigdomen. Utan människor som Bill Gates, Michael Jackson och 50 Cent skulle det inte finnas någon fattigdom. :)

Ursäkta i förväg, men är du helt galen? Hävdar du att Bill Gates och Michael Jackson är två av orsakerna till världens fattigdom?

Dumleman
2005-07-02, 21:23
Utan stenrika människor skulle inga urfattiga finnas, så "enkelt" är det! :). Sen snackar jag inte om hela lönen, men ett faktum kvarstår, 50 Cent prioriterar fälgar och smycken framför människoliv. Visst, jag skulle kunna sälja datorn och skänka pengarna så jag får väl ta och stfu'a nu.

Dumleman
2005-07-02, 21:25
Ursäkta i förväg, men är du helt galen? Hävdar du att Bill Gates och Michael Jackson är två av orsakerna till världens fattigdom?
Deras lön, och den lön de fattiga människorna saknar, tillhör samma mängd.

Trance
2005-07-02, 21:30
Jag har alltid funderat på vart pengarna tar vägen.....ärligt nu man ger pengar till fattiga länder asså då pratar vi stora summor och ändå e dom fattiga...... uhhh.

Problemet e att pengarna hamnar i fel händer. En liten del av pengarna hamnar rätt resten hamnar alltingen hos en krigsherre lr avdrag hit och dit.

Om man ska hjälpa dom fattiga länderna då ska man själv gå dit med pengarna och ge dom fattiga på plats annars e allt det här bullshit asså enligt mig.

Jag tror du kommit på något, fort var är röda telefonen till presidenten!

Cilia
2005-07-02, 21:34
Och dessa andra långsiktiga hållbara uppbyggnaden av samhället är helt kostnadsfritt ???

Vem skall betala det om inte iländerna, ja de själva har inte ekonomin för det.

Vidare så kika på vad Live som är dagens topic försöker uppnå..
om det bara vore för pengarna så skulle dom ha kommit längre än vad dom har gjort. Jag tror inte att det går att skynda på sånt här för mycket. Det är en process som dom måste ta sig igenom.

jag har tittat på vad dagens Live står för och jag tycker att dom har modifierat det hela men min ståndpunkt strår kvar.
det är ett sätt att visa upp sig själva och lätta sitt eget samvete.

Det jag skrev tidigare var att våra försök att hjälp ofta mer handlar om att få egna "benefits" och det menar jag mycket är här med. Varför har man till mestadels artister från I-länderna när man nu vill hjälpa U-länderna? På samma sätt som man annars vill hjälpa dom till utveckling genom att sälja våra varor till dom för att bygga upp samhällena istället för att utveckla sina egna.

Sedan är det frågan vad som är standard och vad som behövs. Vi använder vår norm som utgångspunkt för vad andra länder behöver. Dom har ingen möjlighet själva att styra vart dom vill att utvecklingen ska gå.

Men det är ett stort ämne.

Trance
2005-07-02, 21:35
Utan stenrika människor skulle inga urfattiga finnas, så "enkelt" är det! :). Sen snackar jag inte om hela lönen, men ett faktum kvarstår, 50 Cent prioriterar fälgar och smycken framför människoliv. Visst, jag skulle kunna sälja datorn och skänka pengarna så jag får väl ta och stfu'a nu.

Du har lite fel tror jag allt. Dessutom utan fälgar skulle ingen i hiphop-samhället ta han allvarligt så det krävs som utrustning. Lika mycket ditt fel som hans.

Biceps
2005-07-02, 21:40

För att du är rik är det inte ditt fel att det finns fattiga. Antag att du vinner 10 mille på lotto, helt plötsligt är du då mer ansvarig för att det finns fattiga? Man kan hjälpa fattiga oavsett hur mycket pengar man har. Att man sen skulle göra så att alla pengar i världen sprids lika över världsbefolkningen är lika verklighetsförankrat som att alla människor föds lika... världen kommer aldrig att vara helt rättvis men däremot kan man som framgångsrik ge en hjälpande hand till de som inte kan ta sig upp...

Tricklev
2005-07-02, 21:42
Självklart är det bra, dom försöker ju hjälpa iaf.

Ps: Bill Gates är the shit!

Trance
2005-07-02, 21:42
om det bara vore för pengarna så skulle dom ha kommit längre än vad dom har gjort. Jag tror inte att det går att skynda på sånt här för mycket. Det är en process som dom måste ta sig igenom.

jag har tittat på vad dagens Live står för och jag tycker att dom har modifierat det hela men min ståndpunkt strår kvar.

Det jag skrev tidigare var att våra försök att hjälp ofta mer handlar om att få egna "benefits" och det menar jag mycket är här med. Varför har man till mestadels artister från I-länderna när man nu vill hjälpa U-länderna? På samma sätt som man annars vill hjälpa dom till utveckling genom att sälja våra varor till dom för att bygga upp samhällena istället för att utveckla sina egna.

Sedan är det frågan vad som är standard och vad som behövs. Vi använder vår norm som utgångspunkt för vad andra länder behöver. Dom har ingen möjlighet själva att styra vart dom vill att utvecklingen ska gå.

1. Skulle du titta på mwtoro från Kongo? Detta handlar om att fånga intresse inte att låta några artister från afrika ställa upp för att vi är snälla.

2. Att sälja våra varor är tvunget i många fall. Det är en jättefin tanke med att låta de klara sig själva. Det är ju lite det live8 vill göra. Men det kommer inte fungera fullt ut eftersom de är beroende av varor de inte gör själva.

"8 world leaders, gathered in Scotland for the G8 summit, will be presented with a workable plan to double aid, drop the debt and make the trade laws fair. If these 8 men agree, then we will become the generation that made poverty history."

Biceps
2005-07-02, 21:43

Att man lättar sitt samvete och visar upp sig själva är ju inget negativt sålänge det fyller sitt huvudsyfte. Alla tjänar på det! Och vem fan vill se musik från U-länder, självklart drar 50 cent o Co publik om man säger så... om han kan ge tillbaka lite till samhället så varför inte

Cilia
2005-07-02, 21:49
Att man lättar sitt samvete och visar upp sig själva är ju inget negativt sålänge det fyller sitt huvudsyfte. Alla tjänar på det! Och vem fan vill se musik från U-länder, självklart drar 50 cent o Co publik om man säger så... om han kan ge tillbaka lite till samhället så varför inte
jag menar att det inte uppfyller sitt syfte.

Trance
samma gäller G8
det har provats tidigare och funkar inte!
jag förstår precis varför dom inte visar dom afrikanska artisterna.
Jag säger inte att det är lätt. Det är skitsvårt helt enkelt men det innebär inte att jag tror på den här Live-galan

Biceps
2005-07-02, 21:49
Givetvis är allt jävligt sliskigt och vi ska rädda världen bla bla bla

Men om 99% är skitsnack och 1% sanning så är det bättre än inget.

Zozza
2005-07-02, 23:20
Nu spelar iaf Pink Floyd

Stort ögonblick för många :sleep:

MacLeod
2005-07-02, 23:33
Jag tror garanterat att skivan och dvdn kommer att sälja jävligt bra. Det är en jävla stor lineup med många tighta artister. Pink Floyd är en av dom som vet hur man spelar live.

Edit: Lägger in en länk till programmet så man kan se lineupen, helt jävla otrolig.
http://svt.se/content/1/c6/41/61/28/live8_ok.html

kalle_banan
2005-07-02, 23:43
kolla in deras filmer med barnen på hemsidan. började fannästan lipa när jag såg på dom *cry*

då kom jag o tänka på att det är ganska sjukt? här sitter folk och tittar på stora artister sjunga och spela och ha kul medans barnen i afrika svälter och inte har föräldrar. det känns som att de fokuserar på fel sak och att själva syftet och anledningen med hela arrangemanget inte kommer ut på rätt sätt.

jag menar inte att alla ska sitta hemma och lipa för att barnen inte har ngt hem, mamma, pappa, mat, pengar, you name it. men när jag kollade var det inte så överdrivet mycket om barnen utan mer om artisterna (de sjöng 'n shit u know)

meeeen! nånting måste göras, man får la bara hoppas på det bästa för dom.

det var ju så att afrikanerna inte fick några höjdarskördar pga att de inte kunde bespruta med gift o sånt, men sen fick de resistanta grödor som de kunde odla(genomidifierade). men då kommer EU med höjdaridén att inte vilja handla av dom pga deras grödor, schysst?

JoelR
2005-07-02, 23:54
Fyfan vad bra Pink Floyd lirade, David Gilmour vilken jävla gitarrist! Blev nästan tårögd när jag hörde slutsolot till comfortably numb :cryout:

Sonny
2005-07-03, 00:21
fan va pink floyd var bra, herregud så bra!!!

aliquis
2005-07-03, 01:06
Tja, han lär ha gjort mer för utvecklingen av persondatorer än alla opensourcenördar tillsammans.
Opensourcenördarna kanske hade kunnat starta egna företag om det inte vore för att de inte har en chans.
Och det finns och har ju faktiskt funnits andra mjukvaruföretag än microsoft, hur konstigt det än låter.
Men många goda idéer har ju dött ut, och mer variation hade nog inte skadat...

Nu försöker ju tom bara gnome- o kdefolket härma windows så mycket det går så alla skall känna sig hemma, varför inte göra ett eget bra gui istället?

aliquis
2005-07-03, 01:09
jag kollade på det typ 10min och ni har suttit o glott hela dagen?
jag tänker va först att påpeka att Madonna ser vältränad ut :)

alltså schessie kolla hennes armar.
:booty:

aliquis
2005-07-03, 01:11
det var ju så att afrikanerna inte fick några höjdarskördar pga att de inte kunde bespruta med gift o sånt, men sen fick de resistanta grödor som de kunde odla(genomidifierade). men då kommer EU med höjdaridén att inte vilja handla av dom pga deras grödor, schysst?
Rätt lösning är ju då att betala lite mer för den ekologiska produktionen...
I övrigt äger de ju inte själva rätten att så sin egen säd efteråt och får väl betala för att skiten är patenterad osv, så vettefan om jag tycker det är särskilt vänligt tänkt det där heller.

balder
2005-07-03, 10:33
Kul att se Floyd :thumbup:

Jense
2005-07-03, 11:37

bill gates skänker mer pengar på ett år än vad michael jackson + live aid + live 8 någonsin gjort. och han får ingen cred. men det är klart. han sjunger inte i något totaluselt band som låter som ren skit live utan alla datorljud..

annars va det väl helt ok

JustinCredible
2005-07-03, 13:42
Aa men om man ska se till hur mkt pengar personen har så vinner MJ ändå. Han är bankrutt (jaja) idag för att han har skulder på 140 miljoner dollar. Han har gett bort över 400 miljoner (!!) dollar så om han inte hade varit så generös så hade han lätt kunnat betala dessa skulder. Han ger ju bort allt han tjänar på sina turnéer. Alla hans konserter förutom Bad turnén har varit rena välgörenhetskonserter. Den enda inkomsten han hade till sig själv på 90 talet var från Pepsi kontraktet, fast det gav han ju i princip bort också till hans egen organisation
http://neverland-valley.com/neverland-valley/gallery/dangerous-misc/pix/dangerous-misc_013.jpg

Sen gör han en massa andra grejjer personligen också som ingen annan gör.

Sen så stör jag mig på att folk gnäller en massa. Det finns två sätt att hjälpa. Antingen försöker man hjälpa från grunden och roten till själva problemet för en långsiktig lösning. Sådant görs ju också. Eller så hjälper man dom som är utsatta just nu. Jag stör mig som faaan på när folk gnäller när man skickar pengar. Om du var en av ungarna med uppsvälld mage som vinglade omkring så skulle du vara jävligt glad för att LiveAid och USA for Africa gjordes. Jag hatar när folk säger typ "Ja, när du skickar pengar så räddar du kanske några liv, men det gör inget bra i längden." Snacka om att undervärdera värdet på det liv man räddar.

Tricklev
2005-07-03, 16:29
Bill Gates har ju skänkt mer procentuellt (av det han tjänar) än någon annan, väll?

chevychase
2005-07-03, 16:31
Pink Floyd :hbang:

JustinCredible
2005-07-03, 16:41
Bill Gates har ju skänkt mer procentuellt (av det han tjänar) än någon annan, väll?

Nej.

Jag har gett bort mer från min lön än Bill Gates.

Trance
2005-07-03, 16:56
Nej.

Jag har gett bort mer från min lön än Bill Gates.

Siffror på det?

JustinCredible
2005-07-03, 17:01
Siffror på det?

Behöver inga. Jag ger bort 100% av min lön eftersom jag bor hemma och får allt jag behöver ändå. Min lön drogs direkt bort per autogiro. Iofs så hade jag ju ingen bill gates lön direkt men nu var det ju andelen av lönen vi snackade om.

Edit: Jag ska säga gav bort eftersom jag inte har ett jobb nu :P

Trance
2005-07-03, 17:04
Behöver inga. Jag ger bort 100% av min lön eftersom jag bor hemma och får allt jag behöver ändå. Min lön drogs direkt bort per autogiro. Iofs så hade jag ju ingen bill gates lön direkt men nu var det ju andelen av lönen vi snackade om.

Edit: Jag ska säga gav bort eftersom jag inte har ett jobb nu :P

Du jobbade alltså på ett riktigt jobb, sedan gav du bort alla pengarna till något. Vad gav du bort dem till?

JustinCredible
2005-07-03, 17:16
Du jobbade alltså på ett riktigt jobb, sedan gav du bort alla pengarna till något. Vad gav du bort dem till?

jag jobbade som telefonförsäljare :D Det är inte direkt nåt toppenjobb om man har autogiro som dom drar en fast summa varje månad. Pengarna gick till Epcat (http://www.ecpat.se/betal/) Det var en fast summa på 100 % av lönen. Lönen när man är telefonförsäljare varierar ju hela tiden så dom drog vad som fanns liksom.

Trance
2005-07-03, 17:31
jag jobbade som telefonförsäljare :D Det är inte direkt nåt toppenjobb om man har autogiro som dom drar en fast summa varje månad. Pengarna gick till Epcat (http://www.ecpat.se/betal/) Det var en fast summa på 100 % av lönen. Lönen när man är telefonförsäljare varierar ju hela tiden så dom drog vad som fanns liksom.

Då har du ju gett bort mer pengar procentuellt än MC också? Gör det honom till en sämre människa då? Han har nog slösat hyfsat mycket av sina pengar, Bill Gates krossar nog honom i effektiv välgörenhet. Han var nog den som faktiskt kontrollerade hur hans projekt gick och fick in effektivitet i det hela. Inte bara kasta pengar på fattiga för att lätta samvetet.

Hans stiftelse är den största i världen och han har sagt att han skall ge bort 95% av sina pengar under sin livstid. Han kan inte bara göra det direkt eftersom hans pengar är bundna i Microsoft. Massor av människor i Microsoft är beroende av att det finns pengar att investera.

Jag är säker att de barnen som har cancer och får leka i MC's zoo/lekpark och titta på hans guldpläterade leksaker är jätteglada. Jag vet att han har gett bort till andra saker också.

Men jämför detta med Bill Gates stiftelse som faktiskt jobbar effektivt, de försöker göra något på riktigt. Och de har pengar att klara det.

" Jim Young Kim, adviser to the director-general of the World Health Organisation, and professor at Harvard Medical School
When Gates gave the Global Alliance for Vaccines and Immunisation $750m people's jaws dropped. His entry into global health led to a huge shift in notions of what was possible. The idea of HIV treatment for people in poor countries, before Gates, was a dream. Diagnosis and drug development for tuberculosis was ignored because it was a disease of the poor. He's advanced the field, and there's optimism about getting new drugs. But it wasn't just his money. His sense of outrage brought an urgency."

Från en intervju med Bill Gates:
http://society.guardian.co.uk/voluntary/story/0,7890,1140132,00.html

JustinCredible
2005-07-03, 18:13
Då har du ju gett bort mer pengar procentuellt än MC också? Gör det honom till en sämre människa då? Han har nog slösat hyfsat mycket av sina pengar, Bill Gates krossar nog honom i effektiv välgörenhet. Han var nog den som faktiskt kontrollerade hur hans projekt gick och fick in effektivitet i det hela. Inte bara kasta pengar på fattiga för att lätta samvetet.

Bill Gates äter Michaels skit i effektiv välgörenhet. Hört talas om Heal The World Foundation? Hört talas om MJ & Friends South Corea? Hört talas om Heal The Children? Heal The Kids? Ingen kommer ens i närheten av att personligen göra de jobb som Michael gör. Vet du varför Michael skaffar kontrakt med Versace och möbelföretag för att han inte ska slösa pengar på sånt. Alla hans dyra möbler och kläder, militärjackor och kostymer får han gratis. Hans Neverland är för det första inte hans hem. Han bor i Vegas. Neverland är ett nöjesfält för sjuka barn precis som vilket nöjesfält som helst. Pengarna till neverland kommer från heal the world foundation. Michael gör mer välgörenhet, bygger upp mer sjukhus, centrum för brännskadade, besöker mer slumkvarter och ghetton på ett år än vad Bill Gates har gjort i hela sitt liv. Och ja, jag vet vad Bill Gates gör i Indien, men det är en piss i Nilen jämfört med MJ:s arbete i Afrika. Om du är en sån som tror att Michael inte har nån koll på vad han sysslar med så ska du åtminstone läsa någon intervju med honom eller ladda ner intervjun med Michael och Nelson Mandela. Det finns en orsak till varför MJ har varit nominerad till Nobels Fredspris.

Michael ger även jobb till hemlösa familjer. Hälften av alla dansare och backup sångare på hans konserter är f.d hemlösa prostituerade. Samma sak med majoriteten av dom som arbetar på Neverland.

Och blablabla om att lätta samvetet. Det finns inga osjälviska goda gärningar och om det fanns det så skulle ingen göra nåt. Nu för tiden måste man nästan göra bra saker i smyg för att inte folk ska tro att man gör det enbart för att få uppmärksamhet.

Men jämför detta med Bill Gates stiftelse som faktiskt jobbar effektivt, de försöker göra något på riktigt. Och de har pengar att klara det.

Du tror inte Heal The World Foundation försöker göra nåt på riktigt? Han ger inte bara bort pengar hur som helst. Han är chef i sina organisationer och han bestämmer var pengarna ska gå.

Trance
2005-07-03, 18:19
Jag tror inte jag skall diskutera detta med dig, du verkar lite för fanatiskt för det. Det känns dock som om MC har slösat bort väldigt mycket.

[EDIT] Angående nominationen, helt irrelevant. Vem som helst kan bli det, tror du verkligen han har varit nära att vinna? Bill Gates är nog grymt mycket närmare. 400 miljoner dollar totalt mot Bill Gates största välgörenhet i världen och t.ex. 750 miljoner dollar till enbart mediciner och forskning.

JustinCredible
2005-07-03, 18:33
Vad jag vet så har Bill Gates "bara" sin stiftelse med sin fru.

jag vet bara att Bill Gates har skänkt pengar till sjukhus som redan finns. Vad jag vet har han inte byggt upp någonting med sina pengar. Jag vet bara att han har "planer" att göra det och han har haft dessa planer i Calcutta sedan 98. han gillar att åka dit och få PR av CBS iaf.

Michael å andra sidan har sina egna sjukhus. Han bestämmer var dom ska byggas, vilka som ska anställas.

Den mest känsa är hans sjukhus för brännskadade men han har massor med sjukhus och en skola och utbildningscentrum i datorteknologi (Ja, faktiskt) i Afrika. Han har även en skola i Harlem och fritidsgårdar lite överallt.

Ingen har ens hört talas om Michael Jackson United Negro College men det är en skola i USA

http://neverland-valley.com/neverland-valley/gallery/bad-misc/pix/bad-misc_008.jpg

Michael jackson Police School Auditiorium. Utbildar poliser i ghettot.

http://neverland-valley.com/neverland-valley/gallery/bad-misc/pix/bad-misc_011.jpg

Michael Jacksons Casa De Maria. En skola för sexuellt utnyttjade barn. 110 miljoner kr från Heal The World foundation går fortfarande varje år dit.

http://jacksonaction.com/80s/japanchilds.bmp

Michaels sjukhus för brännskadade barn. Uppbyggt med hans pengar.
http://jacksonaction.com/80s/private340.jpg

Bill Gates är nog grymt mycket närmare. 400 miljoner dollar totalt mot Bill Gates största välgörenhet i världen och t.ex. 750 miljoner dollar till enbart mediciner och forskning.

Bill Gates har 50 MILJARDER DOLLAR. Michael har som mest tjänat enligt forbes 380 miljoner. Han har gett bort nästan 400 miljoner (Bad + Dangerous + Victory tour) Det är anledningen till att han är pank idag. Han slösar inte ett skit på sig själv.

Trance
2005-07-03, 18:40
Heh, eftersom du gillar skolor.
"$1 billion over 20 years to establish the Gates Millennium Scholarship Program, which will support promising minority students through college and some kinds of graduate school."

:)

Sluta vara så fanatiskt, Bill Gates har inte 50 miljarder på banken. De är bundna. Han verkar rätt seriös med sin välgörenhet.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/3913581.stm
http://society.guardian.co.uk/voluntary/story/0,7890,1140132,00.html

Där kan du läsa om det och själv avgöra om han verkar seriös.

z_bumbi
2005-07-03, 19:19
Bill Gates har 50 MILJARDER DOLLAR. Michael har som mest tjänat enligt forbes 380 miljoner. Han har gett bort nästan 400 miljoner (Bad + Dangerous + Victory tour) Det är anledningen till att han är pank idag. Han slösar inte ett skit på sig själv.

Om han har gett bort 400 miljoner och tjänat 380 miljoner förstår jag att han är pank.

JustinCredible
2005-07-03, 19:47
Om han har gett bort 400 miljoner och tjänat 380 miljoner förstår jag att han är pank.

Ja precis. Dom resterande 20 miljonerna är från MJ&Friends South Korea. Hans gage. Det gav han bort. 380 miljoner var Forbes lista över hans inkomst i kontrakt för konserter. Han har aldrig behållit pengar han fått från konserter. Hans skulder för inställda Millenium konserter på 140 miljoner hade han lätt kunnat betala om han hade sparat lite pengar åt sig själv. Aftonbladet skriver såklart att han inte kan betala det för att han spenderat så mkt pengar på sitt dyra leverne och skjortor *rolleyes*

han har rekordet för högsta lönen under ett år med 125 miljoner dollar, men samtidigt har han toppat People's lista på inflytelserika personer med 647 miljoner. Hans förmögenhet går inte att räkna som så eftersom han, såsom Bill Gates, inte har pengarna i fickan. Skillnaden är att Michael har sina pengar i 11 olika välgörenhetsfonder. + att han såklart har sin låtbok med låtmotiv till Disney och Beatles låtar värd några hundra miljoner.

He was listed in the 2000 edition of the Guiness Book Of World Records for breaking the world record for the "Most Charities Supported By a Pop Star". It states that Michael Jackson has supported 39 charity organizations either with monetary donations through sponsorships of their projects or by participating in their silent auction.

We have made an alphabetical list of known charities that Michael Jackson has individualy supported publically throughout his career. Michael Jackson also helped set up Heal The World Foundation, the charities this has supported have not been listed. Read our Heal The World/kids page for details of this foundation.

* AIDS Project L.A.
* American Cancer Society
* Angel Food
* Big Brothers of Greater Los Angeles
* BMI Foundation, Inc.
* Brotherhood Crusade
* Brothman Burn Center
* Camp Ronald McDonald
* Childhelp U.S.A.
* Children's Institute International
* Cities and Schools Scholarship Fund
* Community Youth Sports & Arts Foundation
* Congressional Black Caucus (CBC)
* Dakar Foundation
* Dreamstreet Kids
* Dreams Come True Charity
* Elizabeth Taylor Aids Foundation
* Juvenile Diabetes Foundation
* Love Match
* Make-A-Wish Foundation
* Minority Aids Project
* Motown Museum
* NAACP
* National Rainbow Coalition
* Rotary Club of Australia
* Society of Singers
* Starlight Foundation
* The Carter Center's Atlanta Project
* The Sickle Cell Research Foundation
* Transafrica
* United Negro College Fund (UNCF)
* United Negro College Fund Ladder's of Hope
* Volunteers of America
* Watts Summer Festival
* Wish Granting
* YMCA - 28th Street/Crenshaw

11 av dessa har han själv startad och är chef över.

z_bumbi
2005-07-03, 19:54
Om han tjänat 380 miljoner och gett bort 400 miljoner så har han 20 miljoner i skulder plus allt han har betalat för att leva en hygglig tillvaro dvs en skuld på minst 30 miljoner.
Då är inga andra kostnander medräknade som advokatkostnader, inköp av rätten till alla beatles sånger mm, skaplig förlust han gör.