handdator

Visa fullständig version : Avundsjuka, skadestånd och rättssamhället

Jet
2005-07-02, 11:33
Hur många här har sökt hjälp för sin tillsynes obotliga avundsjuka?

Allan
2005-07-02, 11:38
Hur många här har sökt hjälp för sin tillsynes obotliga avundsjuka?

Jag är avundsjuk på dig för att du har en snygg flickvän - men jag tänker inte söka hjälp för det!

allan

Jet
2005-07-02, 11:39
Jag är avundsjuk på dig för att du har en snygg flickvän - men jag tänker inte söka hjälp för det!

allan

Jag är avundsjuk på dig för att du är avundsjuk, jag vill OCKSÅ vara avundsjuk

s_himself
2005-07-02, 11:50
Aldrig så jag behövt söka för det! :)

klart jag kan bli redigt avundssjuk på någon.. men vissa har det bättre. Thats life, det kommer väl någon gång då någon är avundssjuk på mig :)

Jense
2005-07-02, 11:50
Jag är avundsjuk på dig för att du är avundsjuk, jag vill OCKSÅ vara avundsjuk

jag är avundsjuk på jet för att han va på bikemeet och gjorde en snygg tagg.

hjälpen har helgstängt

Griip
2005-07-02, 11:59
nu på sommarn e jag avundsjuk på alla som har mycket cash eller ett mc-kort och en fin hoj.. ojoj

Dante
2005-07-02, 12:00
Jag är avundsjuk på att ni kan vara avundsjuk, ... Whot cured yay..

hmm nix är aldrig avundsjuk, Helt ologiskt att vara avundsjuk.

Jet
2005-07-02, 12:03
Jag är avundsjuk på att ni kan vara avundsjuk, ... Whot cured yay..

hmm nix är aldrig avundsjuk, Helt ologiskt att vara avundsjuk.

Ologiskt är det inte. Det handlar ju oftast om missnöje med sitt eget liv.

Sen blandar en del ihop begreppen, tex kan jag ibland tänka "Varför har den dumma jäveln en sådan bil?".. Men det är ju inte för att jag inte kan skaffa en sådan, utan för jag tycker den som har bilen e så korkade att han inte borde ha en trehjuling ens

Gabriel_
2005-07-02, 12:03
har det för bra för att kunna vara avundsjuk.

Lasse Kongo
2005-07-02, 12:04
Jag är avis på Jet för att han vågar ha midjeväska, ja är lite för feg för det, rädd för att bli utskrattad =/

Dante
2005-07-02, 12:22
Ologiskt är det inte. Det handlar ju oftast om missnöje med sitt eget liv.

Sen blandar en del ihop begreppen, tex kan jag ibland tänka "Varför har den dumma jäveln en sådan bil?".. Men det är ju inte för att jag inte kan skaffa en sådan, utan för jag tycker den som har bilen e så korkade att han inte borde ha en trehjuling ens

Grundar de inte i det samma?

Dont hate the player, hate the game.

Känner mer vrede mot sakers natur, men det är jekligt lite att göra nått åt.
Lyfta skrot är ju avlastande iaf :D

Jet
2005-07-02, 12:38
Grundar de inte i det samma?

Dont hate the player, hate the game.

Känner mer vrede mot sakers natur, men det är jekligt lite att göra nått åt.
Lyfta skrot är ju avlastande iaf :D

Nä, som jag sa.... Om man tex har pengar att köpa en "fet" bil, då är man väl inte avundsjuk om man säger "Den idioten borde fan inte ens ha en trehjuling" när han kommer rullande i sin fräcka Merca ... Vari ligger avundsjukan där?

Dante
2005-07-02, 12:46
Jag ser inte det på så sätt, egentligen inte hans fel att "han" är en idiot.
Din begåvning då är väll så mycket mer värd än hans "feta" bil. Vilken du på sätt o viss inte hellre kan rå för.

Förstår nog inte dig riktigt, definera din "avundsjuka"

Jet
2005-07-02, 13:12
Jag ser inte det på så sätt, egentligen inte hans fel att "han" är en idiot.
Din begåvning då är väll så mycket mer värd än hans "feta" bil. Vilken du på sätt o viss inte hellre kan rå för.

Förstår nog inte dig riktigt, definera din "avundsjuka"

Jag är ju inte avundsjuk, jag skiter i om folk kör feta bilar, sätter på en massa brudar etc....

Men om jag tycker illa om en person, så kan jag exempelvis säga som tidigare, att jag stör mig på att en idiot (i mina ögon, kanske inte i andras) kan köra runt i en vräkig bil tex....
Men det innebär inte att jag vill ha en sådan bil, inte kan köpa en sådan bil etc. Förstår du vad jag menar.....

Eller att man säger "Hur fan kan den dumme fan få en så trevlig tjej?" Det innebär ju inte att jag vill ha den tjejen, utan jag tycker personen e så dum så han inte borde ha en tjej alls....

palme
2005-07-02, 13:13
Kass på att svara på sms är du iaf, jävla danskjävel.

Jet
2005-07-02, 13:14
Kass på att svara på sms är du iaf, jävla danskjävel.

Sug min lem din finne.... Vissa jobbar på nätterna, och med den attityden du har nu blir det ingenting, FATTAR DU!!!!

palme
2005-07-02, 13:17
Vet inte om jag skulle kalla sova för jobba... *popcorn*

christian
2005-07-02, 13:21
Jag är ju inte avundsjuk, jag skiter i om folk kör feta bilar, sätter på en massa brudar etc....

Men om jag tycker illa om en person, så kan jag exempelvis säga som tidigare, att jag stör mig på att en idiot (i mina ögon, kanske inte i andras) kan köra runt i en vräkig bil tex....
Men det innebär inte att jag vill ha en sådan bil, inte kan köpa en sådan bil etc. Förstår du vad jag menar.....

Eller att man säger "Hur fan kan den dumme fan få en så trevlig tjej?" Det innebär ju inte att jag vill ha den tjejen, utan jag tycker personen e så dum så han inte borde ha en tjej alls....

Missunnsam är det ord du letar efter.

Dante
2005-07-02, 13:34

ah, okey jag är med :)

Jet
2005-07-02, 13:35
Missunnsam är det ord du letar efter.

Tror jag inte nej.... Våldtäktsmannen som blev friad och fick 230k av staten tycker jag borde skjutas. Är jag då missunnsamm mot honom?

christian
2005-07-02, 13:45
Tror jag inte nej.... Våldtäktsmannen som blev friad och fick 230k av staten tycker jag borde skjutas. Är jag då missunnsamm mot honom?

Nej, det kallas för "dåligt förtroende för rättsväsendet".

Trekker
2005-07-02, 14:45
Nej, det kallas för "dåligt förtroende för rättsväsendet".

Insikt skulle jag kalla det.

Action
2005-07-02, 14:54

Om han blev friad är han ju ingen våldtäktsman.. eller hur!!! Man ska inte döma de som bevisats oskyldiga. *screwy*

Bolio
2005-07-02, 15:26
Om han blev friad är han ju ingen våldtäktsman.. eller hur!!! Man ska inte döma de som bevisats oskyldiga. *screwy*

Ja, på samma sätt som O.J. Simpson var oskyldig. Bara för man blir friad är man inte oskyldig, och bara för man blir fälld är man inte skyldig. Lagen är inte Gud you know.

Jet
2005-07-02, 15:54

Hade du sagt samma sak om det var din flickvän det gällde?

Action
2005-07-02, 16:32
Hade du sagt samma sak om det var din flickvän det gällde?

Nu var varken du eller jag på plats under själva händelsen.. (hoppas jag iaf). Därför har jag inget mer att gå efter än det rätten har dömt! Han dömdes ju inte heller för våldtäkt i tingsrätten.

Piranha
2005-07-02, 16:42
Nu var varken du eller jag på plats under själva händelsen.. (hoppas jag iaf). Därför har jag inget mer att gå efter än det rätten har dömt! Han dömdes ju inte heller för våldtäkt i tingsrätten.

Kunde han bevisas som oskyldig eller kunde han ej dömas som skyldig ?( nej det är inte samma sak )

Även fula fiskar slinker ur nätet ibland !

Jet
2005-07-02, 16:52

Jag har varit på en del rättegångar, och tron på det sk rättsväsendet är direkt i botten, sen kan alla små jurister säga vad de vill....

En person som ens befinner sig i närheten av vänner som begår våldtäkt på ett barn, och inte ingriper, borde ha ett skott rakt i skallen, men först skulle ballen klippas av med en rostig sekatör. Så är det med den saken...

Men återigen, om din flickvän sa sig ha blivit våldtagen, men mannen ifråga frias i rätten, då är det inget problem för dig?

Action
2005-07-02, 17:19
Jag har varit på en del rättegångar, och tron på det sk rättsväsendet är direkt i botten, sen kan alla små jurister säga vad de vill....

En person som ens befinner sig i närheten av vänner som begår våldtäkt på ett barn, och inte ingriper, borde ha ett skott rakt i skallen, men först skulle ballen klippas av med en rostig sekatör. Så är det med den saken...

Men återigen, om din flickvän sa sig ha blivit våldtagen, men mannen ifråga frias i rätten, då är det inget problem för dig?

Varför dra in min flickvän i diskussionen för??

Men du kan ju ta åt dig "arbetet" med att skipa rättvisa enligt ditt egna sätt om du tycker det är ett bra sätt!

Jag ger mig inte in djupare i den här diskussionen över internet!

Bolio
2005-07-02, 17:21
Vadå, vill du träffas och diskutera eller? =)

Action
2005-07-02, 17:22
Kunde han bevisas som oskyldig eller kunde han ej dömas som skyldig ?( nej det är inte samma sak )

Även fula fiskar slinker ur nätet ibland !

Han var helt oskyldig till våldtäkt.. Det tingsrätt och hovrätt såg olika på var hans agerande i situationen, alltså om han borde ingripit och fått sina vänner att sluta eller ej!

Av alla motalabor har han blivit dömd,hånad på stan osv.. Jag har svårt att tänka mig att han kan bo kvar, antagligen måste han börja ett nytt liv i en ny stad... O tänk, han är dömd oskyldig och kanske agerade som 99% av er alla andra skulle gjort i samma situation. Klart han då har rätt till skadestånd!

HD ansåg tom att det inte fanns befog till att ta upp fallet!

Action
2005-07-02, 17:23
Vadå, vill du träffas och diskutera eller? =)

:)

Känsliga ämnen diskuteras helst inte i ett offentligt rum ;)

Bolio
2005-07-02, 17:34
Haha, jag är inte våldsam, så jag har ingen aning... :D

Action
2005-07-02, 17:38
Haha, jag är inte våldsam, så jag har ingen aning... :D

Tror du missförstod nu.. Diskussioner som denna bör inte hållas i ett offentligt rum (forum på internet), utan bör hållas i ett slutet rum (hemma hos dig??) :D

palme
2005-07-02, 17:52
Tror du missförstod nu.. Diskussioner som denna bör inte hållas i ett offentligt rum (forum på internet), utan bör hållas i ett slutet rum (hemma hos dig??) :D

Varför då?

Action
2005-07-02, 18:06
Varför då?

Därför... *cry*

Bolio
2005-07-02, 18:17
Heh, lycka till hemma hos mig liksom. En arg kurdisk familj och så diskuterar vi våldtäkter. Mina farbröder kommer våldta minst tre utav oss. =D

Jet
2005-07-02, 18:19
Varför dra in min flickvän i diskussionen för??

Men du kan ju ta åt dig "arbetet" med att skipa rättvisa enligt ditt egna sätt om du tycker det är ett bra sätt!

Jag ger mig inte in djupare i den här diskussionen över internet!

Därför att en del har lätt att vara så himla duktiga och sakliga när det gäller dessa saker, som t.ex Högsta domstolen som dömde att en polis ska räkna med att bli spottad i ansiktet, då det ingår i hans arbete.

Men sen när någon åklagare blev hotad via telefon, då slogs det på stora trumman, det var "ett hot mot samhället", det "var kränkande mot en hel yrkeskår" bla bla bla....

Men så länge folk inte varit i vissa situationer, eller upplevt dem är det lätt att sitta och säga saker och ting, kom igen när du känner / har umgåtts med någon som har fått möta ett våldtäktssvin som har gått och hånflinat åt sitt offer, och inte blev dömd.

Och vadå inte vågat, så du menar att 4 halvvuxna människor drar med sig ett barn utan att fatta vad som är på gång? Eller hur....

Därför är paralellen med "om det drabbat någon du känner" viktig....

" Som 99% skulle agerat".... Är det verkligen så illa med mänskligheten att 99% accepterar att deras kamrater våldtar någon utan att ingripa, riktigt så illa tror jag nog inte det är

Hardcore_pb
2005-07-02, 18:27
Därför att en del har lätt att vara så himla duktiga och sakliga när det gäller dessa saker, som t.ex Högsta domstolen som dömde att en polis ska räkna med att bli spottad i ansiktet, då det ingår i hans arbete.

Men sen när någon åklagare blev hotad via telefon, då slogs det på stora trumman, det var "ett hot mot samhället", det "var kränkande mot en hel yrkeskår" bla bla bla....

Men så länge folk inte varit i vissa situationer, eller upplevt dem är det lätt att sitta och säga saker och ting, kom igen när du känner / har umgåtts med någon som har fått möta ett våldtäktssvin som har gått och hånflinat åt sitt offer, och inte blev dömd.

Och vadå inte vågat, så du menar att 4 halvvuxna människor drar med sig ett barn utan att fatta vad som är på gång? Eller hur....

" Som 99% skulle agerat".... Är det verkligen så illa med mänskligheten att 99% accepterar att deras kamrater våldtar någon utan att ingripa, riktigt så illa tror jag nog inte det är

Umgås man med folk som gör sådana saker så är det nästan så man borde bli dömd bara därför... och vadå inte vågat? var det inte hans vänner nyss, då om nån gng borde han väll vågat stoppa det...

/Hardc...

Cilia
2005-07-02, 18:56
vet inte om jag skulle klassa det som avundsjuka direkt.
det handlar väl mer om hur du ser på rättsamhället och vad som är rätt och fel?

Jet
2005-07-02, 18:58
vet inte om jag skulle klassa det som avundsjuka direkt.
det handlar väl mer om hur du ser på rättsamhället och vad som är rätt och fel?

Tråden har bytt riktning, glöm överskriften *popcorn*

Action
2005-07-02, 19:04

Vi vet ju inte säkert hur det har gått till i hela situationen. Och jag kan tala om för dig att jag varit med om en hel del i mitt liv, tro det eller ej, så påstå inte att mina åsikter inte är värda något i jämförelse med dina. ;)

En parentes: Ska vi dra det till ytterligheterna så finns det 13-åringar som ser ut och beter sig som 17-20åringar och bara tycker det är coolt att hänga med äldre till deras lägenheter och festa.. Sen vad som var fallet och vad som hände i denna situation vet jag inget om!

Jet
2005-07-02, 19:07
Vi vet ju inte säkert hur det har gått till i hela situationen. Och jag kan tala om för dig att jag varit med om en hel del i mitt liv, tro det eller ej, så påstå inte att mina åsikter inte är värda något i jämförelse med dina. ;)

En parentes: Ska vi dra det till ytterligheterna så finns det 13-åringar som ser ut och beter sig som 17-20åringar och bara tycker det är coolt att hänga med äldre till deras lägenheter och festa.. Sen vad som var fallet och vad som hände i denna situation vet jag inget om!

Jag har inte sagt något om att dina åsikter inte var värda något....

Hade jag missförstått det du skrev sist så lät det nästan som "hon får skylla sig själv", men som tur är var det ju knappast så du menade.

Allan
2005-07-02, 19:08
Klart karln ska flytta. Man kan faktiskt vara skyldig fast man är frikänd. Han frikändes från den anklagelse han drogs inför rätta för. Men han är likförbannat ett arsle som skulle tjäras och fjädras. Att han får stålar - och MER stålar än hon som råkade illa ut - får det att vändas i mig.
Det värsta jag vet är jurister som gömmer sig bakom lagen. Skapa prejudikat då för helvete, och håll inte upp lagboken framför ansiktet varenda gång det stormar lite. Han kunde ha dömts. Nu får han vara rädd om livhanken istället.

allan

Action
2005-07-02, 19:14
Jag har inte sagt något om att dina åsikter inte var värda något....

Hade jag missförstått det du skrev sist så lät det nästan som "hon får skylla sig själv", men som tur är var det ju knappast så du menade.

Klart hon inte får skylla sig själv då en hel del verkar skumt i just det här fallet.

Men jag har en bekant som dragits igenom en liknande process för ett antal år sedan. Totalt oskyldig, men tjejen vågade först inte stå upp mot pappan och erkänna att hon gjort det med egen vilja (hur pappan fick reda på det är nog ingen som vet), tror hon va 13 och han runt 23 vid tillfället. Tror tom det fanns fler människor i lägenheten men jag är inte helt hundra på den saken. Nu slutade det med att tjejen fick skuldkänslor och drog tillbaka ärendet, men hur kul tror ni det kan ha varit att suttit på sådana förhör, helt oskyldig??

Obs.. "en bekant" är absolut inte jag själv.. bäst att förtydliga detta!

Biceps
2005-07-02, 19:18
Jag kan vara smått avundsjuk för att någon har nått upp till ett högre mål än jag, men jag kan också erkänna det och gratulera personen ifråga istället för som medelsvensson gå omkring och sura och gnälla på kreativa människor som vågar köra sitt race

Just det här med "avundsjukan" kring vissa bilmärken...

Det värsta jag vet är personer som fäller kommentarer "Usch, vilken spaggebil" till någon som kör en Ferrari, eller "Usch vilken turkbil" till nån som kör en BMW, i ren sur svenssonanda... Det kan jag bara tolka som något av följande:

* Personen ifråga hatar mig och vill inte unna mig det (som Jet nämner)
* Personen ifråga är missnöjd med sin egen situation och är avundsjuk, hans kärring kanske tvingat honom att köpa en Skoda Felicia istället för 911an han egentligen vill ha
* Personen ifråga är kommunist och vill att alla ska ha det lika jävligt, soffpotatis som 80h/veckan-chefer (bakomliggande trolig orsak kan vara föregående punkt, en form av projicering)
* Personen ifråga är utvecklingsstörd och får oregelbunda utbrott som saknar sammanhang eller logik

Ser jag själv nån som kör runt i en Ferrari tänker jag "Fan vad vacker bil, en sån ska jag också nå upp till någon dag" dvs jag kör nåt kreativt av det istället

Vic_1981
2005-07-02, 19:24
Heh, lycka till hemma hos mig liksom. En arg kurdisk familj och så diskuterar vi våldtäkter. Mina farbröder kommer våldta minst tre utav oss. =D

haha, fick en snygg syn framför mig :D

Fatcan
2005-07-02, 19:27
Nån här som bor i Motala och skulle vilja ha alla våldtäktsmännens namn adress och personnummer?

Bolio
2005-07-02, 20:29
haha, fick en snygg syn framför mig :D

jag med =D fett läskigt. men ändå lite soft på ett sätt

Jet
2005-07-02, 21:00
Klart hon inte får skylla sig själv då en hel del verkar skumt i just det här fallet.

Men jag har en bekant som dragits igenom en liknande process för ett antal år sedan. Totalt oskyldig, men tjejen vågade först inte stå upp mot pappan och erkänna att hon gjort det med egen vilja (hur pappan fick reda på det är nog ingen som vet), tror hon va 13 och han runt 23 vid tillfället. Tror tom det fanns fler människor i lägenheten men jag är inte helt hundra på den saken. Nu slutade det med att tjejen fick skuldkänslor och drog tillbaka ärendet, men hur kul tror ni det kan ha varit att suttit på sådana förhör, helt oskyldig??

Obs.. "en bekant" är absolut inte jag själv.. bäst att förtydliga detta!

Är det inte straffbart för en vuxen man att ha sex med ett barn? Om det inte var en våldtäkt ska någon naturligtvis inte dömmas för det, men att att din 23-åringa kompis har sex med en 13-åring är tamejfan äckligt och oetiskt.. Hade det varit mitt barn hade kamraten fått bra på käften, oavsett frivillighet eller inte, så är det ett barn han stoppade kuken i, hoppas han inte har problem med det när han får egna barn, och hans dotter kommer hem, som precis börjat högstadiet, och berättar att hon haft sex med en 10 år äldre man....

Action
2005-07-02, 22:08
Är det inte straffbart för en vuxen man att ha sex med ett barn? Om det inte var en våldtäkt ska någon naturligtvis inte dömmas för det, men att att din 23-åringa kompis har sex med en 13-åring är tamejfan äckligt och oetiskt.. Hade det varit mitt barn hade kamraten fått bra på käften, oavsett frivillighet eller inte, så är det ett barn han stoppade kuken i, hoppas han inte har problem med det när han får egna barn, och hans dotter kommer hem, som precis börjat högstadiet, och berättar att hon haft sex med en 10 år äldre man....

Jo men visst är det så.. Men har du frågat alla du haft sex med om legitimation?? Kanske inte alltid så enkelt att se en sådan sak, eller?

Bolio
2005-07-02, 22:10
Men har du frågat alla du haft sex med om legitimation?

Nej, men palme har. Han är ju vakt. ;)

Action
2005-07-02, 22:20

Det var den bästa idag.. :laugh: :laugh:

Jet
2005-07-03, 00:08
Jo men visst är det så.. Men har du frågat alla du haft sex med om legitimation?? Kanske inte alltid så enkelt att se en sådan sak, eller?

Nä, det har jag inte, men jag har aldrig haft förkärlek för sminkade barn heller, så det har aldrig behövts.....

Glen
2005-07-03, 03:29

Om dom är så pass unga så borde man nog kunna det, gå och kika på valfri skola så märker du att trettonåringar inte ser speciellt gamla ut

datorjaevel
2005-07-03, 10:05
är det bara jag som aldrig är avundsjuk?

palme
2005-07-03, 12:12
Vad fan är det för folk du umgås med mats!? Fucking pedofiler! Oavsett om bruden vill eller inte borde killen aldrig ens tänkt tanken och att vilja umgås med så unga barn (skriver barn för det är vad de är).

Vi hade en kille som låg med en 11 åring här, han fick sin ytterdörr nerhuggen med en yxa och en hyffsad misshandel. Nåt din kompis oxå borde få!

palme
2005-07-03, 12:14

LOL!

Dont shit were you eat ;)

Besserwisser
2005-07-03, 12:40

Lite off topic - HD meddelade i slutet av 2003 prövningstillstånd i ett mål som rör frågan om polisman som blir spottat i ansiktet har rätt till kränkningsersättning. Frågan skall alltså prövas på nytt av HD.

Krampus
2005-07-03, 13:03
jag med =D fett läskigt. men ändå lite soft på ett sätt

Fan, jag är helt inne på det här med träffar för tillfället..
Om du, jag, Vic, Mats och ngra till skulle samlas med dina släktingar och disskutera orättvisa brottsmål:

1: Vad skulle det bjudas på för tilltugg?

2: Skulle det tränas också?

2b: Om ja i 2, hur starka är morbröderna? Kör helst de fria vikter eller maskiner?

3: Skulle du behöva tolka? Min kurdiska är... sådär....

4: Hur skulle morbröderna se på metrosexuella fitnesspojkar?

5: Skulle Anabolic Protein behandlas på ett fredligt sätt vid en sådan sammankomst om han var närvarande?

6: Kastar släktingarna saker omkring sig när det råder debatt?

6b: Får vi oxå kasta saker isf?

7: Har du några snygga systrar/kusiner (kan ibland vara samma sak) i åldern 17-27 år?

8: Får de kasta saker?

9: Kör ngn svarttaxi (kvinna som man) ?

Prioritet på fråga nr1!! Jag äter mkt! :)

Herkulez
2005-07-03, 13:26
haha Slampus :laugh:

Krampus
2005-07-03, 14:57
Bolio?! Bump!! :)