handdator

Visa fullständig version : Leva och arbeta i Norge

Jakobbus
2005-07-02, 09:35
Nån som har några erfarenheter från det?
Jag är sugen på att åka dit och försöka tjäna ihop lite pengar.

Vet nån hur dyrt mat är där?
Vad kostar tex. ett kilo kycklingfilé?
Vad kostar gymkort?
Är det lätt att få jobb?
Hur mycket tjänar man?

Jag vill veta allt, och helst lite till.

Jay-Z
2005-07-02, 09:37
Exhale-Lisa bor där. Du kan bli hennes hovfotograf. :D

Lasse Kongo
2005-07-02, 10:02
jag bodde där o jobba för ett par år sen, då var det aplätt att få jobb.

kycklingfilé vet ja inte va det kosta, pengarna gick ändå bara till sprit, knark och luder.

har aldrig tjänat så mkt cash som då, men med det livet man levde så hade man aldrig en spänn över, hade dock ej som mål att spara heller.

gymkort kostar oftast fläsk, men en 350:-/mån kan man nog hitta.

maten är inte så jävla dyr längre dock, boendet kostar desto mer.

Cilia
2005-07-02, 10:05
Exhale-Lisa bor där. Du kan bli hennes hovfotograf. :D
den var faktiskt kul.
(du överraskar ibland *G*)

ove
2005-07-02, 11:04
Jag bor i norge sen ca 3år tillbaka. Det är relativt lätt att få jobb och dra ihop en del pengar, specielt nu när norska kronan är stark.

Försök fixa ett jobb som du har utbildning/erfarenhet av, så får du i regel en bra lön.
Oslo är dyrt, jag rekommenderar nån halv storstad,billigare att leva och i regel gott om bra jobb.
En del mat är rätt dyr (har dessvärre inga siffror) men det jämnar fort ut sig med tanke på lönen du får. Dessutom är en del väldigt billigt, ex 2,5kilo laxfile 125kr!
Jag ger 150kr i månaden för ett väldigt fint gym, beror mkt på stad, läge osv. Tror att SATS kostar ca 6000NOK per år ;)

Hur mkt du tjänar är helt beroende på vilket jobb du har.
Tjänar du 300 000per år så får du ca 230 000 - 240 000 i rakt i börsen.(bra skatteregler för svenskar)

hasse36
2005-07-02, 14:06
Tjänar du 300 000per år så får du ca 230 000 - 240 000 i rakt i börsen.(bra skatteregler för svenskar)Kan du, eller någon annan, förklara närmare?

Lasse Kongo
2005-07-02, 14:10
Vet inte exakt hur det ligger till, men när ja jobba där 01/02 tror ja bara att ja betala drygt 20% skatt rakt av. (kommer inte ihåg så mkt från den tiden, många luckor)

Nu tror ja man får betala typ 32-33% skatt men vi har rätt till ett skatteavdrag på 15% lr ngt, vilket blir en rätt skaplig slant man får tillbaka.

Man har rätt till det de 4 första åren som Svensk, vet inte hur det är med andra nationaliteter, men ja du kanske blev ngt klokare.

hasse36
2005-07-02, 14:25
Vet inte exakt hur det ligger till, men när ja jobba där 01/02 tror ja bara att ja betala drygt 20% skatt rakt av. (kommer inte ihåg så mkt från den tiden, många luckor)

Nu tror ja man får betala typ 32-33% skatt men vi har rätt till ett skatteavdrag på 15% lr ngt, vilket blir en rätt skaplig slant man får tillbaka.

Man har rätt till det de 4 första åren som Svensk, vet inte hur det är med andra nationaliteter, men ja du kanske blev ngt klokare.Nja, jag blev nog lite dummare.

32-33% skatt är ju högre än i Sverige där man bara betalar kommunalskatt på inkomster upp till 308 800 kr (2004).

Lasse Kongo
2005-07-02, 14:27
Nja, jag blev nog lite dummare.

32-33% skatt är ju högre än i Sverige där man bara betalar kommunalskatt på inkomster upp till 308 800 kr (2004).

jag tror nog tom med att det är 35% man betalar nu i norge..

men som ja skrev har vi rätt till ett skatteavdrag på 15%

35-15= 20

Så man betalar alltså endast ca 20% skatt i slutändan.

hasse36
2005-07-02, 14:46
35-15= 20

Så man betalar alltså endast ca 20% skatt i slutändan.Nu blev jag mycket klokare.

Hur blir man bemött som svensk i Norge? Jag har jobbat i Köpenhamn och det är inget jag kan rekommendera. Ständiga gliringar som tex hur det kommer sig att man är nykter. Jag blev varnad för att gå till vissa krogar på Västerbro där man gick längre än till gliringar.

Dessutom är många danskar auktoritära svin.

ove
2005-07-02, 15:31
Skatteavdraget man har rätt till dem första 4åren är på 15% dock är det 15% av skatten man har betalt in som man får tillbaka.
Jag betalar cirka 26% i skatt nu, sen får jag tillbaka 15% av den skatten jag haqr betalt in. Detta gäller som sagt bara om man har för avsikt att arbeta i norge mindre än 4år.
Detta + att man tex i december bara betalar halv skatt + skattefria semester pengar, gör att jag totalt får ut ca 79-80% av min årslön.

Jag har alltid blivit bemött väldigt positivt och trevligt av norrmänn. Lätt att få kontakt med människor osv...
Men jag tror att det kan variera lite beroende på var i norge man bor. Har hört att svenskarnas rykte i Oslo är inte så bra. Beror förmodligen på att det är många som flyttar dit ochendast tänker på att tjäna pengar/festa.

Tomten
2005-12-15, 16:29
Väcker den här tråden till liv igen.

Jag är intresserad av att söka ett jobb i stavanger, hur är det att bo och arbeta där? Lätt att hitta boende, och hur dyrt är det?

Kryss
2005-12-15, 17:00
Passar på att haka på här med, letar för tillfället arbete (istortsett vart som helst i norge), ringt bemanningsfirmor och så o hoppas få tag på något.

ifall någon har tips så är det välkommet, hoppas verkligen komma iväg efter nyår

Tomten
2005-12-15, 17:08
Passar på att haka på här med, letar för tillfället arbete (istortsett vart som helst i norge), ringt bemanningsfirmor och så o hoppas få tag på något.

ifall någon har tips så är det välkommet, hoppas verkligen komma iväg efter nyår

Hoppas också jag kan hitta ett jobb under januari månad. Fast jag har knappt hunnit börja planera då jag inte riktigt avslutat mina studier på komvux än. För mig känns det som det är hopplöst att få hitta ett intressant jobb här i Umeå, och ska jag flytta ska sticker jag hellre utomlands än är kvar i Sverige (även om det bara blir till norge!).