handdator

Visa fullständig version : Nån som sett Världarnas krig?

Glen
2005-07-01, 22:13
Nå, vad tyckte ni om den? Tyckte den var helt bedrövlig. Filmhelvete... *grr27*

Tigerkotten
2005-07-01, 22:29
Helt okej 3 av 5 badbollar

JustinCredible
2005-07-01, 22:41
Den var ju grym *flex* Brutala specialeffekter och Dakota Fanning :)

Slutet kom lite fort dock.

Bjorne
2005-07-01, 22:55
Undra hur många som lurades att se den gamla :p

weli
2005-07-01, 23:09
http://gladstone.uoregon.edu/~tthomps6/Offensive%20Pictures/stfu6.jpg

:laugh: :laugh: :laugh:

HellCat
2005-07-02, 00:45
VÄrdelÖs!!!!!

Kwon
2005-07-02, 00:52
http://67.15.66.39/darthbrooks.net/images/bolt.gif

Hades
2005-07-04, 09:23
Inte jättebra. Den började starkt men tappade lite efter ett tag.

Garnax
2005-07-04, 11:22
Slutet är sämre än "vakna upp och drömt hela filmen slutet"

Ska man gå på bio: SIN CITY :thumbup:

mangs
2005-07-04, 11:24

Vem är det som nämnt bio i denna tråden? :naughty:

D Andersson
2005-07-04, 11:54

Driver du med mig? Du kände inte till att det slutar så? Inte sett orginalet från -53?

Annars är det ju väldigt svårt att göra ett slut på en sådan film så det är väl nästan väntat..

Slartibartfast
2005-07-04, 12:00
"vakna upp och drömt hela filmen slutet"

Aah, alla skoluppsatser i lågstadiet. :D

Fatalist
2005-07-04, 12:19
Tack för spoilervarningarna! *slap*

Sanslöst roliga bilder :laugh:

Hades
2005-07-04, 12:22
Tack för spoilervarningarna! *slap*
Har inte sett några spoilers...?

Fatalist
2005-07-04, 12:31
Har inte sett några spoilers...?

Har du sett nåt alls?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=937976&postcount=11

Pez
2005-07-04, 12:52
Har du sett nåt alls?

Det där är ju ingen spoiler.. det är en jämförelse med ett typ av slut som inläggsförfattaren uppenbarligen inte tycker så värst bra om.
Filmen slutar inte så..

Tricklev
2005-07-04, 12:57
Har du sett nåt alls?

:laugh:

SchiVen
2005-07-04, 13:55
bRA film, bra slut... Kunde inte ha gjort det bättre ;D

Slartibartfast
2005-07-06, 06:15
Mycket bra film! Bästa på väldigt länge.

Progzilla
2005-07-06, 08:07
Varför tycker ingen om slutet? Skulle ni hellre ha velat se ett "en amerikansk soldathjälte upptäcker att tripodernas sköldar kan förstöras med munspray och sedan peppras stackarna i en vecka innan det avgörande massiva slaget utanför pentagon visas för tittarna i en halvtimme" slut?

Det är ju fråga om världarnas krig, och jorden är faktiskt inte bara människans planet, trots att vi lever som om vi skulle äga varje skrymsle av den. Har inte läst boken eller sett den tidigare filmen, men jag tycker budskapet var snyggt inbakat i en annars väldigt spännande och kuslig film.

3.5 bananer av 5!

Bamse
2005-07-31, 20:06
Såg den på Sergel igår! Tyckte den var helt okej!?
Enda felet var väl att jag - på biografen - glömde kvar min fina blåa Self-vattenflaska som Droog gett till mig :cryout:

Allan
2005-07-31, 20:14
Den var helt OK. Effekterna är sanslösa, Cruise riktigt bra, historien är flerbottnad och slutet är som HG Wells skrev det. Tacka fan för det - utan det slutet är det inte Världarnas Krig. Då gör man en annan film. Hur många känner till Orson Welles uppsättning?

allan

blekfet2
2005-07-31, 20:53
den får en 2:a av 5 möjliga av mig...

blekfet2
2005-07-31, 20:54
oj måste gratta mig till mitt 900:e inlägg....ack ack

Allan
2005-07-31, 21:04
den får en 2:a av 5 möjliga av mig...

Vad skulle få en femma av dig då? Så får man nåt att jämföra med! Snälla...skriv Matrix, så vet jag att du är en filmanalfabet.....

allan

King Grub
2005-07-31, 21:06
Lite förvirrande och motsägande punkter i handlingen, med överlag en lysande underhållande film. Fyra Barbastark av fem möjliga.

http://www.naughtykitty.org/barbapapa/barbabravo.gif http://www.naughtykitty.org/barbapapa/barbabravo.gif

http://www.naughtykitty.org/barbapapa/barbabravo.gif http://www.naughtykitty.org/barbapapa/barbabravo.gif

Officer
2005-07-31, 21:07
Såg den på premiären, bästa sci-fi jag sett sedan Star Wars. Effekterna är som sagt totalt sanslöst imponerande. Kung Fu-hustle och denna film har väl de ballaste specialeffekterna som någonsin har gjorts (ja Matrix tillhör väl den eliten med). Får en femma av mig.

Kiboor
2005-07-31, 21:12
Inte så bra som jag trodde men ändå grymt spännande fast lite ojämn i handlingen... 3/8 getter får den av mej.

AFanatic
2005-07-31, 21:18
Helt OK film, med riktigt grymma effekter. Själva slutet hostades ur känns det som...De gjorde 99 % av filmen sen upptäckte dem att de var tvungna att ha ett slut också. Det kändes som att de inte riktigt förklarade allt till punkt o pricka, och det hela kändes lite "vi drar till med något, för att få slut på det".

Genom hela filmen hade jag känslan av "kalla kriget"...Att under oss/inom de andra finns det farliga hemligheter som bara väntar på att förgöra oss. Till och med handgranaten vittnar ju om hur man skulle kunna tänka sig lösa vissa problem på den tiden...50-talskänsla var det första jag tänkte på när filmen var slut.

Berry
2005-07-31, 21:25
Tja, folk diskuterade ju slutet och varför ingen gillade det, så då måste jag ju berätta varför jag inte gillade det.

Allan
2005-07-31, 21:25
Ge fan i att berätta hur filmen går. Man kan bli bannad för mindre kan jag meddela!

AFanatic - filmen bygger på en mycket berömd bok av HG Wells. Man ändrar inte gärna på det slutet. Det finns mycket moral i den här filmen - men så är det Spielberg också...

allan

Berry
2005-07-31, 21:28
Ge fan i att berätta hur filmen går. Man kan bli bannad för mindre kan jag meddela!

Ja, det och att förolämpa Göran Perssons engelska antar jag. Ta bort mitt inlägg om det var för avslöjande.

EDIT: Det var visst redan gjort.

det
2005-07-31, 21:29
har tänkt att se den, men många säger att den rentav suger..aja.
en film jag däremot VET är riktigt KASS är Sin City..måste vara en av dom konstigaste och sämsta filmerna jag sett..;S 2/10 får den..

Allan
2005-07-31, 21:30
Jag har klippt ut följande; som är alldeles sant!

Klockan 20.12 på Halloweenkvällen den 30 oktober 1938 får omkring 6 000 000 amerikanska radiolyssnare reda på att nu har marsianerna kommit. Nyhetsbulletiner rapporterar om svart gas på planeten Mars och strax därpå inleds rymdinvasionen i Grovers Mill, New Jersey.
Sändningarna avbryts av ett skri, det klöser som glasnaglar genom märgen på lyssnarna, och allt blir tyst. Minuterna senare kommer rapporter om det första dödsoffret.

Marsianer, tunga bestar med tentakler och läderlik svart hud, påbörjar sin utplåning och bränner vår civilisation till en pyrande värld i aska och sot. Till slut spränger marsianerna radiobolaget CBS i bitar med stora värmestrålar som förintar sten, glas och stål på ett ögonblick.

Omkring 1 200 000 amerikaner får gemensamt frispel framför radioapparaterna. I New Jersey lämnar man hus och hem med våta handdukar snurrade runt skallen så marsianerna inte kan läsa deras tankar. I Harlem har man gudstjänst och nattvard, en slags kollektiv sista smörjelse inför en ödeläggande utomjordisk krigsmakt. Terrorn skakar nationen.

Och i en radiostudio hos CBS står den 23-årige teatermannen Orson Welles med manus i hand och gestaltar civilisationens undergång med hjälp av ljudeffekter och resten av Mercury Theatres ensemble.
Hoppsan, det var visst på skoj. 'Scuse us, folks, sorry, hehe.
Men ändå: New Jersey i ruiner! New York i ruiner! Marsianernas tripoder marscherar vidare och behållare med svart, giftig gas läcker ut över himlen och färgar den till ett svart askmoln och det otäcka rödgräset sprider sig.

Welles gör avbön i nyhetsbulletiner i tidningarna och journalfilmer. Den geniala dramatiseringen av H G Wells undergångsroman från 1898, War of the Worlds, har skakat om landet och upploppsstämning råder. CBS beklagar men unge Orson gottar sig åt att ha blivit nationalkändis.

HG Wells var 32 år när War of the Worlds gavs ut (Planeternas krig, svensk utgåva 1906). En viktoriansk science fictionguru från England vars berättelse om utomjordingarnas förintelse av människan än i dag kan läsas som en rå, stark och detaljerad rapport om undergång.

Nå, vad sägs? Masshysteri, eller?

:D

allan

Glen
2005-07-31, 21:33
Jag har klippt ut följande; som är alldeles sant!

Klockan 20.12 på Halloweenkvällen den 30 oktober 1938 får omkring 6 000 000 amerikanska radiolyssnare reda på att nu har marsianerna kommit. Nyhetsbulletiner rapporterar om svart gas på planeten Mars och strax därpå inleds rymdinvasionen i Grovers Mill, New Jersey.
Sändningarna avbryts av ett skri, det klöser som glasnaglar genom märgen på lyssnarna, och allt blir tyst. Minuterna senare kommer rapporter om det första dödsoffret.

Marsianer, tunga bestar med tentakler och läderlik svart hud, påbörjar sin utplåning och bränner vår civilisation till en pyrande värld i aska och sot. Till slut spränger marsianerna radiobolaget CBS i bitar med stora värmestrålar som förintar sten, glas och stål på ett ögonblick.

Omkring 1 200 000 amerikaner får gemensamt frispel framför radioapparaterna. I New Jersey lämnar man hus och hem med våta handdukar snurrade runt skallen så marsianerna inte kan läsa deras tankar. I Harlem har man gudstjänst och nattvard, en slags kollektiv sista smörjelse inför en ödeläggande utomjordisk krigsmakt. Terrorn skakar nationen.

Och i en radiostudio hos CBS står den 23-årige teatermannen Orson Welles med manus i hand och gestaltar civilisationens undergång med hjälp av ljudeffekter och resten av Mercury Theatres ensemble.
Hoppsan, det var visst på skoj. 'Scuse us, folks, sorry, hehe.
Men ändå: New Jersey i ruiner! New York i ruiner! Marsianernas tripoder marscherar vidare och behållare med svart, giftig gas läcker ut över himlen och färgar den till ett svart askmoln och det otäcka rödgräset sprider sig.

Welles gör avbön i nyhetsbulletiner i tidningarna och journalfilmer. Den geniala dramatiseringen av H G Wells undergångsroman från 1898, War of the Worlds, har skakat om landet och upploppsstämning råder. CBS beklagar men unge Orson gottar sig åt att ha blivit nationalkändis.

HG Wells var 32 år när War of the Worlds gavs ut (Planeternas krig, svensk utgåva 1906). En viktoriansk science fictionguru från England vars berättelse om utomjordingarnas förintelse av människan än i dag kan läsas som en rå, stark och detaljerad rapport om undergång.

Nå, vad sägs? Masshysteri, eller?

:D

allan

Ahaha fy fan vad bra. Sen är låter det så oseriöst med "marsianer" också vilket inte gör saken sämre

Berry
2005-07-31, 21:38
Snälla...skriv Matrix, så vet jag att du är en filmanalfabet.....

Skriv till IMDb och berätta att att Matrix faktiskt suger. De värderar nog din åsikt väldigt högt och tar bort den från den trettiofjärde plats bland de bästa filmerna någonsin som 151,387 personer röstat fram.

High1ander
2005-07-31, 21:49
Den var helt OK. Effekterna är sanslösa, Cruise riktigt bra, historien är flerbottnad och slutet är som HG Wells skrev det. Tacka fan för det - utan det slutet är det inte Världarnas Krig. Då gör man en annan film. Hur många känner till Orson Welles uppsättning?

allan
Jag tyckte filmen var jättetattig, finns en väl gjord bilscen, det är allt, resten är klichéstory med jättetråkigtüber-o-orginella karaktärer. Man vet från första sekund exakt vad som kommer hända alla karaktärer och hur det kommer sluta med dem. Filmen saknar en fungerande "röd tråd", det enda filmen har handlar om egentligen är "överlevnad och flykt" (nej det är inte spoila filmen). På vissa ställen så lyckas den väldigt bra med att "förmedla känslan av rädsla och hopplöshet i och med att man inget kan göra". Men den var minst 30 minuter för lång och Spielberg hade kunnat spela mer på sorgsenheten av att inte kunna hjälpa någon och att tvingas till att vara egoistisk trots man vill rädda andra...
En skrikig jobbig Dakota får inte mina sympatier, även om det kanske är "realistiskt" så stör man sig bara på henne.

Blev besviken att Spielberg gjorde en så "platt och onyanserad" film.

Fettecke
2005-07-31, 21:55
jag har inspelningen från 1952 på DVD... kanske inte lika tuffa specialeffekter, men jag tycker nästan att den filmen är bättre

ErikWrestlingFreaket
2005-07-31, 23:22
Värdelös film, det fanns MASSOR med saker i den som man skulle kunna ifrågasätta, dessutom var det ca 5 personer som lämnade biosalongen mitt i filmen och kom inte tillbaka.

High1ander
2005-07-31, 23:34
jag har inspelningen från 1952 på DVD... kanske inte lika tuffa specialeffekter, men jag tycker nästan att den filmen är bättre
Den filmen fick ju oscar för sina specialeffekter...

Snafu
2005-08-01, 03:18
jag vet inte hur många gånger jag önskade att den lilla flicksnärtan skulle dö, haha

Fettecke
2005-08-01, 08:31
Den filmen fick ju oscar för sina specialeffekter...
klart den fick.. men jag är dum nog at jämnföra med sådant jag är van vid... har inte så mkt att jämnföra med på 50-talet så jag inte har sett så många actionrullar därifrån :D

FredsAmiralen
2005-08-01, 08:51
Tyckte filmen började väldigt bra, den var spännande och snyggt gjord. De byggde upp en ganska kuslig stämning och jag var helt fångad. Men sen när slutet kom så förstördes hela den läskiga känslan. Och det är det jag hatar med hollywood, allt är så förutsägbart. Varför inte göra något nytt? Sen kan man ju ta det där med att det är en remake på en 50 år gammal film som en förklaring, men tycker fortfarande att det är dåligt.

För att sammanfatta: Underhållande och fångande men helt för dåligt slut för att få räknas som en riktigt bra film. 3/5

Allan
2005-08-01, 09:30
Jag håller inte med dig - ett klassiskt Hollywoodslut, och ett förutsägbart sånt, hade ju varit att Tom Cruise och USA:s president mosat utomjordingarna med nåt vapen som varit så hemligt att knappt nån vetat om det. Det kan också vara så att jag visste hur det hela skulle sluta, eftersom den bygger på en bok som generationer läst i både Europa och USA. Och vet man hur den ska sluta kan man nog se filmen med mer utbyte än om man tror att man ska få se nåt som är helt nytt.

allan

AFanatic
2005-08-01, 10:11
AFanatic - filmen bygger på en mycket berömd bok av HG Wells. Man ändrar inte gärna på det slutet. Det finns mycket moral i den här filmen - men så är det Spielberg också...

allan

That I know...Det finns olika sätt att berätta en historia på. De gjorde en ganska liten sak av vad som verkligen tog kol på "utomjordingarna", därav att slutet kändes ganska futtigt - trots all moral... Den berättartraditionen som fanns hos de tidigare sci-fi författarna lyser ganska tydligt i filmen. Och det är detta som kanske har varit till filmens nackdel, då dagens hi-tech-människor _kräver_ lite mer när det gäller sånna här filmer? Jag gillar inte när de gör om handlingen när en bok filmatiseras, dock så kan en del historier bli bättre om de görs om för att passa nutiden bättre. Med detta inte sagt att det är det rätta att göra.

FredsAmiralen
2005-08-01, 10:36
Jag håller inte med dig - ett klassiskt Hollywoodslut, och ett förutsägbart sånt, hade ju varit att Tom Cruise och USA:s president mosat utomjordingarna med nåt vapen som varit så hemligt att knappt nån vetat om det. Det kan också vara så att jag visste hur det hela skulle sluta, eftersom den bygger på en bok som generationer läst i både Europa och USA. Och vet man hur den ska sluta kan man nog se filmen med mer utbyte än om man tror att man ska få se nåt som är helt nytt.

allan

Det jag menade med hollywood och förutsägbart var att man hela tiden visste att människorna tillslut skulle vinna mot utomjordingarna. Jag tänkte, "bara den inte slutar som signs". (Signs slutar ju med att de upptäcker att utomjordingarna inte tål vatten.) Och när det hela sedan blev ett faktum, med en så simpel förklaring, blev jag besviken. Dock tycker jag att ett klassiskt hollywoodslut, som du gav exempel på, varit ännu värre.

Jag vet inte riktigt var felet ligger egentligen. Det kan ju vara så att slutet var uppenbart (vilka som vinner) men själva anledningen var för långsökt (hur de vinner). Kanske hade det blivit bättre om förklaringen till hur människorna vinner funnits med en längre stund än bara precis på slutet. Dock inte så att man hade kunnat förutse det, utan bara så att man kunde acceptera förklaringen när den väl kommer på slutet.

Observera att jag i mina inlägg inte tar hänsyn till att filmen är en remake.

cjs
2005-08-01, 10:46
Filmen var tråkig. Den kunde ha varit något att se om man hade fått se hela händelseförloppet ur ett annat perspektiv. Nu var man fast med att betrakta hur situationen tedde sig för Tompa och hans snorungar, vilka var i konstant freak-mode hela filmen. Dakota Fanning borde ha blivit köttad direkt, hennes skrikande gjorde inte filmen bättre, bara jobbigare.

Hade filmen grymma specialeffekter? Kanske i början när monstren kravlar upp ur jorden, men det är väl ingenting märkvärdigt idag? T3 och Matrix Reloaded spöar det mesta enligt mig.

Jag var så frånvarande i slutet att jag minns knappt hur filmen slutade. Jo, just det, nu minns jag. OK, det var skönt det inte var utdraget.

Ska någon gå på bio så gå och se Wedding Crashers istället. Hysteriskt rolig komedi alá Old School. :hbang:

Daniel Mattusch
2005-08-01, 11:21
Shjyssta effekter men det var allt

zanzi
2005-08-01, 11:23
Gillade inte boken så värst och gillade filmen (2005) ännu mindre.

grisbil3n
2005-08-01, 11:25
Tyckte den av helt ok...

D Andersson
2005-08-01, 11:32
För en gångs skull är Allan och jag helt överens.

mini_Arnold
2005-08-01, 11:45
Såg den för ett bra tag sen.
Jag tyckte den var helt okej.
Men den är inte värd 90kr.

AngelLove
2005-08-01, 13:00
Tycker filmen är kanonbra ända fram till slutet. Nej jag har inte läst boken eller sett den gamla filmen så det var kanske därför man blev så "besviken" som man blev. Hade ju gärna sett en bättre förklaring än det som gavs.
Ev om jag ser den gamla filmen nu och sedan den nya igen att man mer accepterar slutet då jag lixom du Allan inte gillar när man gör om. Ex är SoR som i Ext Version mer liknar böckerna (men ändå så långt ifrån) men bio-visningen är kass.

Men klaga inte på Matrix (filmanalfabet). De två sista är inte lika extremt bra som första, men första Matrix är bland det bästa som gjorts.
Nu femtionde gången är den filmen lika bra som första gången !!

MilkmaN
2005-08-01, 18:46
Tycker inte den var något vidare. Den lyckas i min mening inte med något, utom att lämna en tråkig känsla av, "jaha, var det allt?" efter filmens slut. Den får 2/5 av mig. Jag menar, det finns inte en enda bra twist i hela filmen och den misslyckad kapitalt med att bygga upp den kusliga stämmning och eventuella euforin som infinner sig då maskinerna faller ihop som H G Wells troligen lyckades fånga i sin bok. Den lyckades inte engagera mig helt enkelt, eller, på en punkt så. Den där ungjäveln ville jag döda filmen igenom.

Lasse Kongo
2005-12-03, 23:49
Fick hem filmen häromdan på dvd, såg den nyss, både jag och min sambo tyckte den var grymt bra, jag vet inte varför, men jag känner att jag måste se den igen..

4 saffransbullar av 5 möjliga

Sonny
2005-12-04, 00:05
Hahaha, sämsta filmen jag sett på länge, satt o garva i flygplans stolen på väg till Hong Kong :D

fonzie
2005-12-04, 00:16
början var hur bra som helst! Sen gick det bara utför. Dock ändå spännande rakt igenom. 3/5

aliquis
2005-12-04, 00:54
Ja, ok början, men så när man trodde man var i mitten av filmen tog den slut, slutet är helt värdelöst. Blev ju inget av filmen.

Fultjack
2005-12-04, 01:14
helt klart sämsta filmen i år *grr*

XroW
2005-12-04, 01:19
Filmen slutade på ett intressant sätt men det blev ändå ett dåligt slut pga man satt hela filmen och undra hur fan ska dem klara detta?

Då går Aliensen och självdör ? 1 - 0 to earth

Sen tyckte jag att hela filmen var lik "Independence day"

Lodiz2
2005-12-04, 01:25
den var rätt ok...ingen film man skulle slänga ut pengar för att gå på bio men helt ok att se endå

Slartibartfast
2005-12-04, 10:56
Filmen slutade på ett intressant sätt men det blev ändå ett dåligt slut pga man satt hela filmen och undra hur fan ska dem klara detta?

HÄR BERÄTTAR JAG HUR FILMEN SLUTAR. 1 - 0 to earth

Sen tyckte jag att hela filmen var lik "Independence day"

Bra spoilervarning, pucko! *rolleyes*