handdator

Visa fullständig version : MP3-spelare...

Stenberg
2005-07-01, 11:25
Vet att det finns en gammal tråd om mp3-spelare, men hittar den inte nu med sökfunktionen så lägger därför upp en ny tråd.

Det är dags att byta ut MP3-spelaren och behöver hjälp. Kraven är:

-max 1500 kr
-ca 1 gb i minne
-BRA ljud (=hög uteffekt??)
-så lång batteritid som möjligt, dvs helst AA-batteri
-radio

Ös på med förslag som ni tycker är bra, nån som har en att sälja rentav? PM i så fall...

Är märkesspelarna som tex iRiver värda de extra pengarna?

sunkan
2005-07-01, 11:29
Ipod shuffle

En 1 Gb MP3 spelare som kan lagra ca 240 MP3 låtar. Med en vikt på 22g inkl batteri samt en speltid på 12 timmar. (från onoff)

Kostar där 1290:- säkert billigare om du söker på pricerunner :thumbup:

edit: uppfyllde inte dina kriterier såg ja nu :em:

wepp
2005-07-01, 11:32
iPOD mini 4gb grymt bra kostar dock 1899:- men värt varenda krona...

King Grub
2005-07-01, 11:34
iPod Mini! Finns i Barbapapa-rosa!

hulken
2005-07-01, 11:40
IRIVER (http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/210357/details)

Kostar dock 1780:-

Eller denna JOS (http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/331268/details)

Men den har då Lithium batteri.

Kaboffastar
2005-07-01, 11:42
Finns inge bättre än Ipod Mini ! 1800 @ prizerunner eller va de heter ;) 4 gig minne eller om dte var 6 på den för 1800.

Laan
2005-07-01, 11:43
om man som jag inte anser att tolv timmars batteritid är nog(dessutom fast batteri) så är Apple inte ens nära att vara ett alternativ.

Davil
2005-07-01, 12:05
Ipod shuffle

En 1 Gb MP3 spelare som kan lagra ca 240 MP3 låtar. Med en vikt på 22g inkl batteri samt en speltid på 12 timmar. (från onoff)

12 timmar ? Vilket skit isf ! Min iriver IFP klarar 40timmar och den rekomenderar jag. Superljud (med andra lurar fast dem lär man byta oavsett vilken mp3spelare man än köper) 18mw x2 uteffekt.

n1tro
2005-07-01, 12:12
har en JOS mp-120, 1gb minne. klarar ca 20-23h ... kostade 1190 kr. rekommenderas starkt (ingen radio dock)

alyosha
2005-07-01, 14:52
iLyn! Finns dock bara i max 512 MB, men en jävla cool MP3-spelare iaf!
Säljs, vad jag vet, bara på ett ställe: http://www.bitrate.se

Prankie
2005-07-01, 15:34
Sony har en med 1gb minne och 70timmar batteri tid, vet dock inte hur det är med uteffekt.

bolt
2005-07-01, 16:51
Ähh dra till med nån tusing extra och köp dessa http://oakley.com/o/o2213d

grisbil3n
2005-07-01, 17:29
Senaste Jos, mp-400 tror ja. Jävligt liten och jävligt optimerad, dom är dessutom rätt billiga nu.

Edit: Vad gäller batteritiden så är den förjävla lång helt enkelt...

hasse36
2005-07-01, 17:45
-så lång batteritid som möjligt, dvs helst AA-batteriDet är väl bara iRiver som använder AA-batterier.

reinholdsson
2005-07-01, 17:55
Ipod shuffle

Jobbigt att inte ha en skärm på den.

Piranha
2005-07-01, 18:50
JOS MP-120 köpte en sån för 1199 kr på geab ( ej näthandel alltså ).

1 gig minne , bra batteritid , liten å nätt.

Stenberg
2005-07-03, 18:21
och ljudet är bra? nåt att jämföra med? är själv sugen på en jos 120....

wintzell
2005-08-29, 14:55
Tänkte dra upp en gammal tråd här då det blivit aktuellt för mig med mp3-spelare. Har tittat lite på Jos-120 då den är perfekt för mig men när jag läser konsumentrecensioner på pricerunner blir jag riktigt rädd. Massa som säger att programvaran buggar hur mycket som helst och att spelaren bara fungerat någon dag. Är detta på gamla modeller eller är det nån som äger den som har liknande problem?

martin_vbg
2005-08-29, 15:03
Jag beställde en iRiver IFP-795 igår (512) från www.directman.com 1499:- inkl. frakt. Satt ett par timmar innan jag bestämt mig tillslut satt jag och valde mellan iRivern och Ipod Shuffle men det slutgiltiga blev iRiver för att jag vill ha Display sen ska den har bra ljud med och det verkar som att det är just denna IFP-700 serien som gäller om man ska ha bra ljud/bra uteffekt om det ska vara en flashspelare.

Den har fått jättebra betyg på alla reviews jag läst. Dessutom fick man en laddare med för bara 125:- som var erbjudande på directman eller ett USB 2.0 kort för 45:- om man inte har det. finns review på irivers sida där finns dessutom ett bra forum som man kan läsa på.

Fatalist
2005-08-29, 15:09
Det är väl bara iRiver som använder AA-batterier.

JoS Mp300, rek. ej dock. Min har varit lite buggig och joysticken har blivit slapp (ett år gammal)

wintzell
2005-08-29, 15:11
Jag beställde en iRiver IFP-795 igår (512) från www.directman.com 1499:- inkl. frakt. Satt ett par timmar innan jag bestämt mig tillslut satt jag och valde mellan iRivern och Ipod Shuffle men det slutgiltiga blev iRiver för att jag vill ha Display sen ska den har bra ljud med och det verkar som att det är just denna IFP-700 serien som gäller om man ska ha bra ljud/bra uteffekt om det ska vara en flashspelare.

Den har fått jättebra betyg på alla reviews jag läst. Dessutom fick man en laddare med för bara 125:- som var erbjudande på directman eller ett USB 2.0 kort för 45:- om man inte har det. finns review på irivers sida där finns dessutom ett bra forum som man kan läsa på.

Iriver är lite för dyr för min smak...

Lasse Kongo
2005-08-29, 16:21
jos is the shit

AngelLove
2005-08-29, 16:32
Sony har en med 1gb minne och 70timmar batteri tid, vet dock inte hur det är med uteffekt.

Det är deras NW-E99 men den har tyvvärr utgått ur sortimentet. Drevs med ett AAA-batteri och hade som du säger 70timmars speltid. Priset var 1690Kr senaste gången jag kollade.

De har en ny variant nu, NW (tror det)-407 eller -507 (utan resp med radio) som kostar 1790 alt 1990Kr. 1Gb minne och klarar 50timmars speltid. Är iofs ett Lithium-batteri men den laddas helt via USB och 3min laddning ger 3timmars speltid.

Men det är ändå bättre än de andra Lithium som du måste ha en adapter till och då reseplugg för att ladda. Om man är på resa så finns det alltid ett internetcafe som man kan plugga in usb:n på under en 15-20min under tiden man kollar Kolo/mail. Nu är det möjligt att de andra går att ladda med usb:n med men de flesta har som sagt 10-15tim speltid vilket suger fett.

Davil
2005-08-29, 16:47
Iriver är lite för dyr för min smak...

Spar tills du har råd med en iRIVER. Du kommer inte att ångra dig. Jag har jämfört ljudet mellan JOS 120,iAUDIO U2 och iRIVER ifp. Ljudmässigt och längst batteritid klar fördel iriver !

Tomten
2005-08-29, 16:51
Haha, jag köpte en creative zen nano plus för 1.350:- (1gig)

Problemet var bara att LCD displayen pajjade efter 18 timmars användning. Uppenbarligen så var spelaren inte gjort att ha på fickan (trots att den marknadsförs med det budskapet). Jag skickade in den för reparation till irland (kostade 60 kronor att skicka som rekommenderat brev). Fick sen svar från creative att felet inte täcktes av garantin... Då skickade jag ett argt brev tillbaka att de vackert får fixa felet eller ge mig en ny spelare, eller så går jag till konsumentverket. Tre dagar senare får jag svar, och då har de helt plötsligt gjort en helomvändning, och nu har de skickat en ny spelare :)

TheBeanSeed
2005-08-29, 17:29

Kan intyga på ljudet, grymt bra!
haft min iriver 799 1gb i drygt 1 år nu ännu inga problem,*peppar peppar*, är väldigt bra batteritid med laddningsbara batterier!

men köpte ett par Koss Spark Plug på teknikmagasinet, för nån vecka sedan
Och det är som om jag fått en helt ny spelare!! helt underbart ljud!

Finns säkert flera andra spelare, men jag kan iaf rekommendera iriver!

Davil
2005-08-29, 17:47
Kan intyga på ljudet, grymt bra!
haft min iriver 799 1gb i drygt 1 år nu ännu inga problem,*peppar peppar*, är väldigt bra batteritid med laddningsbara batterier!

men köpte ett par Koss Spark Plug på teknikmagasinet, för nån vecka sedan
Och det är som om jag fått en helt ny spelare!! helt underbart ljud!

Finns säkert flera andra spelare, men jag kan iaf rekommendera iriver!

Hörlurar är något man "måste" byta till bätre, oavsett vilken spelare man köper så är de medföljande lurarna rätt dåliga. Där är iAUDIO bäst om man jämför medföljande lurar. Men som sagt, man bör byta till bättre endå.

Me Like BAS, så jag gillar också koss-pluggarna :hbang:

Timme
2005-08-29, 17:51
Jag undrar varför nästan alla mp3 spelare heter i***?. Typ iPod, iriver, iAudio, iLyn. Betyder i något speciellt eller va sjutton?

/Timme

Stenberg
2005-08-29, 21:50
så en iRiver IFP-899 vore inget dumt köp då???

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/200571/details

martin_vbg
2005-08-29, 22:24
så en iRiver IFP-899 vore inget dumt köp då???

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/200571/details

Nej förmodligen inte, det är dock så att det är precis samma spelar som 799 fast annan design enligt iRiver på deras forum så det är väl bara att utgå från vilken du tycker är snyggast.

iRivers forum (http://forum.iriver.se/)
där kan du läsa mer om de olika produkterna och vad de har för svagheter/starkheter. Vädldigt smidigt med ett forum med folk som jobbar på iRiver om den skulle krångla dessutom.

aliquis
2005-08-29, 23:00
säger nog sonyn jag med.

wintzell
2005-09-02, 13:13
Det blev en JOS MP-120. Hade hört lite om att programvaran var lite buggig så jag pratade med killen på inetdata. Han sa att det kunde vara problem med vissa okända filformat som gjorde att det kunde bugga lite men i övrigt så hade de inte alls fått klagomål. Då tänkte jag, fine, så köpsugen som jag var. Fungerade hyffsat första gången jag stoppade den i datorn då den laddades. Sedan försökte jag köra in låtar vilket INTE gick. Tog ut den ur datorn igen och stoppade in den igen och fick in låtar och lyssnade på den i en timma. Dagen efter skulle jag tanka på lite ny musik. Då dog den, gick inte att starta, hände inget när jag stoppade in den i usb:n. Den buggade alltså sönder sig själv helt och hållet efter mindre än 24 timmar.

Nu skall jag till inet och skälla argt och få reda på att de inte kan göra något utan att skicka den till Jens Of Sweden.

Kontentat är, som Lasse Kongo skrev, JOS IS SHIT.

Davil
2005-09-02, 14:44
Det blev en JOS MP-120. Hade hört lite om att programvaran var lite buggig så jag pratade med killen på inetdata. Han sa att det kunde vara problem med vissa okända filformat som gjorde att det kunde bugga lite men i övrigt så hade de inte alls fått klagomål. Då tänkte jag, fine, så köpsugen som jag var. Fungerade hyffsat första gången jag stoppade den i datorn då den laddades. Sedan försökte jag köra in låtar vilket INTE gick. Tog ut den ur datorn igen och stoppade in den igen och fick in låtar och lyssnade på den i en timma. Dagen efter skulle jag tanka på lite ny musik. Då dog den, gick inte att starta, hände inget när jag stoppade in den i usb:n. Den buggade alltså sönder sig själv helt och hållet efter mindre än 24 timmar.

Nu skall jag till inet och skälla argt och få reda på att de inte kan göra något utan att skicka den till Jens Of Sweden.

Kontentat är, som Lasse Kongo skrev, JOS IS SHIT.

Tråkigt !

Tyvärr så är JOS-suport under all kretik också... Hoppas det löser sig för din del iaf.

Fettecke
2005-09-02, 15:01
jag har köpt en Sony-spelare:
http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=NW-E407&site=odw_sv_SE&category=PAW+Network+Walkman

50h speltid osv... den lever upp till dina förväntningar med råge... enda nackdelen är sättet man ska stoppa in musik på...

för att få en bra lista så lägger jag in alla låtar i winamp, sen skapar en playlist, sen importera den playlisten i programmet, sen skicka över de låtarna från programmet... de går inte att lägga över dem direkt till spelkaren via explorer typ... då spelas de inte i spelaren, men funkar då som ett portabelt minne.

lite bökigt, men när jag gjort de några ggr så spelar de ingen roll... utan radio går den lös på 1600:- på NetOnNet....

AngelLove
2005-09-02, 15:18
jag har köpt en Sony-spelare:
http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=NW-E407&site=odw_sv_SE&category=PAW+Network+Walkman

50h speltid osv... den lever upp till dina förväntningar med råge... enda nackdelen är sättet man ska stoppa in musik på...

för att få en bra lista så lägger jag in alla låtar i winamp, sen skapar en playlist, sen importera den playlisten i programmet, sen skicka över de låtarna från programmet... de går inte att lägga över dem direkt till spelkaren via explorer typ... då spelas de inte i spelaren, men funkar då som ett portabelt minne.

lite bökigt, men när jag gjort de några ggr så spelar de ingen roll... utan radio går den lös på 1600:- på NetOnNet....

Den är jäkligt bra :D

Enda störiga var att man missade att man kunde ändra EQ på den. Tog 1½ gångs användning innan man hitta det *screwy*

Och klagar folk på ljudnivån i den så är de redan så döva så hörapparat är att föredra först å främst..

kimonque
2005-09-02, 15:20
tycker du ska köpa sandisk 1gb, flashbaserad, radio, har precis allt du säger att den ska ha.. den kostar typ 1300! Jag har haft min ett rätt bra tag nu, helnöjd med min.. kolla in den på www.pricerunner.com, har fått bra konsumentrescensioner där också!

Fettecke
2005-09-02, 15:25
Den är jäkligt bra :D

Enda störiga var att man missade att man kunde ändra EQ på den. Tog 1½ gångs användning innan man hitta det *screwy*

Och klagar folk på ljudnivån i den så är de redan så döva så hörapparat är att föredra först å främst..
jo, jag tycker att maxvymen är bra som den är, det behövs inte spelas dödshögt i lurarna, om man inte vill bli döv då.

men EQn va kanske inte i bästa laget, men det gör inget.... max bass så låter allt bra ;)

inga flashiga finesser, utan en ren spelare och inget mer.! varför betala för massa skit som man aldrig kommer använda

Det bästa var att den är utan joystick! har jag har varit duktig på att sabba dom.

har min som arbetsspelare, laddar den på måndagen, räcker tills torsdag, kanske halva fredagen också, men jag vill inte chansa., då körs den konstant 8h per dag.... volym 27/31... så det är bra....

Hades
2005-09-02, 15:55
Är det någon som har någon koll på hårddiskspelarna? Jag behöver köpa en 20-gigare och kollar just nu på följande:

iAudio X5 (http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/353085/prices)

Sony NW-HD5 (http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/345248/prices)

iRiver H320 (http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/216507/prices)

Några åsikter?

Akilles
2005-09-03, 18:41
Finns det någon som har JOS MP-400 och kan göra ett uttalande om den? Särskilt om ljudet.

AngelLove
2005-09-03, 19:37
volym 27/31...

du vill bli döv va ?? kör den på 20-21 på gymmet och då hör man NOLL och inget av saker runt en.. t o m så jag sänker ner den mellan setten för att öronen skall palla med.

27/31 konstant 8timmar om dagen kommer innebära tinnitus eller grymt nedsatt hörsel inom några månaders tid... *screwy*

Nitrometan
2005-09-03, 20:25
Jag undrar varför nästan alla mp3 spelare heter i***?. Typ iPod, iriver, iAudio, iLyn. Betyder i något speciellt eller va sjutton?
De har tittat på Apples framgångar. iBook, iMac, iPod... tom så att vissa fanatiker kallar Steve Jobs för iLeader.

formula4shape
2005-09-03, 20:45
IRIVER, finns i olika storlekar t.ex. 1gb/snygg design. Speltid upp till 53 timmar, samt riktigt bra ljud.

formula4shape
2005-09-03, 20:47

/Timme

det är ju Mp3 iiiiiiiiiii :D

Fettecke
2005-09-03, 20:51
IRIVER, finns i olika storlekar t.ex. 1gb/snygg design. Speltid upp till 53 timmar, samt riktigt bra ljud.
Riktigt jävla svindyr också.

du vill bli döv va ?? kör den på 20-21 på gymmet och då hör man NOLL och inget av saker runt en.. t o m så jag sänker ner den mellan setten för att öronen skall palla med.

27/31 konstant 8timmar om dagen kommer innebära tinnitus eller grymt nedsatt hörsel inom några månaders tid... *screwy*

Jag har redan nersatt hörsel sedan födsel. är ett sk. "Öronbarn" sedan liten ålder.
så det blir lite högre volym för min del.
sedan så är det skillnad på gymanvändande och mitt användande... jag jobbar intill en maskin som väsnas ganska mkt.. på min förra iRiver så hade jag på 35/40, men då utan de ljuddämpande lurar jag har nu... så det är framsteg nu iaf.

formula4shape
2005-09-03, 21:02
Riktigt jävla svindyr också.

dyr? 1gb finns från 1300kr..hellre lägga nån 100ing mer och få bra grejjor.

Fettecke
2005-09-03, 21:13
vilken B-modell då ?
kan väll inte vara nån toppmodell ?

Fettecke
2005-09-03, 21:17
såg nu, du menade säkert T30 modellen, jag hade en iFP 990 förut, 256mb... kostade mig 1900 ny för ett tag sen... den modellen finns inte i 1gb, men 512mb kostar idag runt 1900.... så det är fan dyrt.

formula4shape
2005-09-03, 21:42
såg nu, du menade säkert T30 modellen, jag hade en iFP 990 förut, 256mb... kostade mig 1900 ny för ett tag sen... den modellen finns inte i 1gb, men 512mb kostar idag runt 1900.... så det är fan dyrt.

fattilapp :D

Hades
2005-09-05, 12:56
Är det någon som har någon koll på hårddiskspelarna? Jag behöver köpa en 20-gigare och kollar just nu på följande:

iAudio X5 (http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/353085/prices)

Sony NW-HD5 (http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/345248/prices)

iRiver H320 (http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/216507/prices)

Några åsikter?
Det blev en iAudio X5L 30GB, om någon är intresserad. €405.53 med frakt.

wepp
2005-10-08, 01:01
beställde just, http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010087265 :) billigaste priset på pricerunner är ca 1600kr..

någon som vet några hörsnäckor som passar bra till springning?

Pdaddy
2005-10-08, 06:52
Har precis fått min Nano 4 gb , bästa spelaren jag har haft iallafall, snyggaste också :)

M