Visa fullständig version : Ljudanläggningar
Nu ska jag fixa en anläggning till bilen. Problemet är bara att jag har absolut noll koll när det gäller högtalare och förstärkare och sånt. Därför tänkte jag ställa lite frågor till er:
- Vad är det för skillnad mellan 3-vägs och 2-vägs högtalare?
- Effekten på högtalarna och slutsteget, hur bör de förhålla sig? Jag antar att slutsteget inte behöver ha lika hög effekt som högtalarna?
- Hur många högtalare bör man ha i bilen? Är 2 + en subwoofer bra? Eller ska man ha 4?
Som sagt, jag kan absolut inget, så verkar frågorna dumma så får ni väl utbilda mig :confused:
om du ska ha slutsteg ska högtalarna ha högre max watt än steget, annars spränger du dom...
hur många högtlarare beror väl på vad du är ute efter.
en skaplig bas och ett steg till den, sen 2st 5.25" och 2st 6x9" räcker gott och väl
internethjälten
2005-07-01, 05:11
om du ska ha slutsteg ska högtalarna ha högre max watt än steget, annars spränger du dom...
hur många högtlarare beror väl på vad du är ute efter.
en skaplig bas och ett steg till den, sen 2st 5.25" och 2st 6x9" räcker gott och väl
Spränger ??? *screwy*
Skulle snarare uttrycka det som att elementet går sönder och är lådan 100% uträknad och signalen är ren och inte distar så steget klipper så kommer tråden i talspolen att brinna av. Är insignalen till steget oren och steget cliper alt att lådan är felberäknad kommer talsplen att bottna i magneten och kröka sig och sen brinna upp/av..
Har konat om flera 100 element men aldrig sett ngt som sprängts..
Frippe_L
2005-07-01, 06:52
Det ä'r bättre att lägga pengar på två BRA högtalare fram än att köpa fyra sämre för samma peng bara för att de där bak oxå ska höra nåt.(vilket man ofta får höra).
Du ska ha så mycket effekt som möjligt, var inte rädd för att ha ett slutsteg på 4*100w eller mer bara för att framhögtalarna inte tål så mycket, det tål oftast mer än vad som står sålänge effekten/signalen inte är distad(det låter illa). mer effekt ger oftast bätre kontroll, så satsa på ett framsystem med midbas/mellanreg. och diskant ett sk. 2-vägs kit (så stort du får plats med om du inte vill bygga om) och en antingen 10" eller 12" bas och ett 4-kanals slutsteg. och skippa de billigaste alt. du ångrar dig snabbt och köper nytt och dyrare/bättre ändå :-)
jag skulle rekomendera en baslåda med två 10" eller kanske bara 1 10" men av bra märke och den borde ligga på 2-3000 kr st. Till detta kopplar du ett monoblock.
Fram behöver du inte ha några värstinggrejor, det räcker att ha 5.25" plus extra diskanter.
Skippa 6*9 i hatthyllan, onödigt om du kör via monoblocket och dyra 10".
min bror har i sin Seat Ibiza (lite bil) en baslåda, 2 st 10", 2000 kr styck, monoblock på den, 5.25" fram kopplad till stereons förstärkare samt två små diskanter i främre hörn. Detta kostade lite men du kan höra honom komma från låååångt håll.
men hans config räcker inte för mig även om man svettas inne i bilen när han drar på lite volym. Hårbotten skakar och svetten rinner för pannan, skitgrymt och farligt för öronen.
Du nämnde inget om summan du vill lägga upp men är det en bil du ska leva med några år så satsa på bra grejjor. Du kan ta bort de när du säljer bilen.
Frippe skrev en massa klokt, läs det en gång till. Har du högtalarelement som tål 100W är det troligare att du förstör dem med ett 20W-slutsteg än ett 200W förutsatt att du är klok nog att vrida ner ljudet om det låter illa.
Börja med ett 2-vägs-kit till framsystemet. Gillar du att knåpa lite är det inte ovanligt att man placerar diskanten uppe vid instrumentpanelen och mellanregister/baselementet i dörren. Har bara empiriska data för det och andra här som har större egen erfarenhet av det kan säkert beskriva fördelarna och svårigheterna bättre, jag nöjer mig med att säga att det låter ofta bättre så.
Beroende på vad du har för bil så kan 6x9-or i hatthyllan bli riktigt bra och kanske till och med ge tillräckligt med (bra) bas för musiken, inte för att impa på moppekillarna kanske men det beror på om du ska lira musik för dig själv eller vill att andar ska höra din bagagelucka vibrera. Det här kommer jag säkert få skit för här men bra frontar och 6x9:or i hatthyllan kan enligt min erfarenhet låta riktigt bra med hyfsade komponenter och betydligt bättre än en halvdan baslåda och fronthögtalare...
Till sist: Du kommer att ramla in i en rolig hobby, men dyr sådan. Om du pluggar så är extrajobb en bra ide. :D
Nu ska jag fixa en anläggning till bilen. Problemet är bara att jag har absolut noll koll när det gäller högtalare och förstärkare och sånt. Därför tänkte jag ställa lite frågor till er:
- Effekten på högtalarna och slutsteget, hur bör de förhålla sig? Jag antar att slutsteget inte behöver ha lika hög effekt som högtalarna?
- Hur många högtalare bör man ha i bilen? Är 2 + en subwoofer bra? Eller ska man ha 4?
Som sagt, jag kan absolut inget, så verkar frågorna dumma så får ni väl utbilda mig :confused:
vad är det för bil och hur mycket ska du lägga ut?
Frippe_L
2005-07-01, 07:20
Ett till tips är att du går in n-core.se eller nardik.se
på n-core har de två bra paketlösningar med 4-kanals steg framhögtalare och en 10" bas alltihop från Phoenix Gold, har ej hört dem själv, men har hört mycket gott om dem. På nardik säljer de lite olika märken, men inga direkt dåliga, de har bra priser dessutom, just nu lite rea på Infinity Kappa (som jag själv har som framsystem och är helnöjd :-) )
Hur många högtalare bör man ha i bilen? Är 2 + en subwoofer bra? Eller ska man ha 4?
Det jag skulle rekomendera är att du (till att börja med) fixar 2 + sub eller 4 (front + hatthylla) utan sub. När det sedan låter bra kan man sedan fundera på vad som är bästa uppgraderingsvägen, fler högtalare eller ersätta dem man har med bättre.
En tillägsfråga till Gabbers: Vad vill du ha musiken till, är det för dig själv när du åker bilen eller ska polarna höra i förväg att du kommer och det är viktigare än att det låter bra? Förhoppningsvis varierar tipsen du får här lite beroende på hur du ser på den saken.
Någon som har bra länkar till bilstereositer att bidra med, efter ett par timmars ledande brukar kan man säkert hitta någon som verkar ha bra koll och man kan säkert lära lite av andras misstag osv.
Frippe_L
2005-07-01, 07:26
Någon som har bra länkar till bilstereositer att bidra med, efter ett par timmars ledande brukar kan man säkert hitta någon som verkar ha bra koll och man kan säkert lära lite av andras misstag osv.
kolla zatzy.com eller lazzat.se de har bilstereodelar i forumet
Spränger ??? *screwy*
Skulle snarare uttrycka det som att elementet går sönder och är lådan 100% uträknad och signalen är ren och inte distar så steget klipper så kommer tråden i talspolen att brinna av. Är insignalen till steget oren och steget cliper alt att lådan är felberäknad kommer talsplen att bottna i magneten och kröka sig och sen brinna upp/av..
Har konat om flera 100 element men aldrig sett ngt som sprängts..
WORD!
att ha ett slutsteg som vida överträffar elementens maxeffekt är bara bra. Man kan väl för fasen höra när högtalarna inte längre vill vara med. Med för pjent steg kan du med lätthet bränna spolen pga oren signal. Då spelar det inte längre roll om elementet du köper tål 2000W RMS, den kastar in handduken ändå.
Skillnaden mellan 3-vägs och 2-vägs är väl att du har 3 resp 2 filter som delar upp signalen så att du i trevägs har minst tre element som spelar bas, mellanregister och diskant, medans du med 2-vägs antagligen har diskant + bas/mellanregister.
Vad gäller högtalare som går sönder o grejer är det väl strömstark elektronik du vill ha, vad det står för siffror på något av det skiter jag i, du kommer nog inte vilja spela så högt att du kommer driva med hundratals watt ändå.
Antal högtalare vettefan.
s_himself
2005-07-01, 11:55
Spränger ??? *screwy*
Du vet.. exploderar.. sedan sitter du med spolen i pannan och pappkonen skurit upp din hals.. så förblöder du och dör och bilen kraschar in i ett hus och på köpet klipper han nästan dig för du möter honom precis. Som vanligt har du kameran på i bilen och filmar allt......... :)
Jag tänkte sätta grejerna i min mammas skoda för tillfället, men tanken är att flytta dem till någon annan bil när jag köper en. Eftersom jag är osäker på vad man kan få betala skrev jag inget om det. Själva cd-spelaren lär jag betala 2500 ungefär, och jag är väl beredd att lägga ut lika mycket, kanske nån tusenlapp mer, på det andra. Så 3500 exklusive cd-spelare är väl maximum.
Främst är det för att jag vill lyssna själv, inte för att folk ska höra när jag kommer ;)
Kan ju även nämna att det är mest hårdrock jag lyssnar på.
I så fall skulle jag bara lägga 1000-1500 på cdn och sedan mer pengar på resten. Se till att cdn har pre-out vilket alla idag nästan har så att du kan koppla till slutsteg. Sedan köper du ett slutsteg + baslåda + ett hyffsat framsystem typ 6,5" el 5" + liten diskant, beroende på hur det ser ut i bilen. Detta kommer ge dig mest väljud per krona
I så fall skulle jag bara lägga 1000-1500 på cdn och sedan mer pengar på resten. Se till att cdn har pre-out vilket alla idag nästan har så att du kan koppla till slutsteg. Sedan köper du ett slutsteg + baslåda + ett hyffsat framsystem typ 6,5" el 5" + liten diskant, beroende på hur det ser ut i bilen. Detta kommer ge dig mest väljud per krona
Tror inte man kommer undan under 1500 med de saker jag vill ha, om man inte köper något väldigt plastigt. Att den kan spela brända cd-skivor med mp3or på är ett krav. Den måste även kunna hantera ID3 taggar.
ja, om man har en viss budget att följa får man välja om man vill ha så bra ljud som möjligt eller så mycket funktioner som möjligt, man kan inte få allt. Jag vet bilstereos som klarar mp3 för 1500:- men vet inte hur bra de funkar. Tycker dock du skall satsa på ett bra framsystem och ett slutsteg till det. DÅ blir det bra hur som helst och det behöver inte kosta skjortan.
internethjälten
2005-07-01, 14:37
Du vet.. exploderar.. sedan sitter du med spolen i pannan och pappkonen skurit upp din hals.. så förblöder du och dör och bilen kraschar in i ett hus och på köpet klipper han nästan dig för du möter honom precis. Som vanligt har du kameran på i bilen och filmar allt......... :)
Hehehehe... snyggt avslut du hadde där hörru du ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.