Visa fullständig version : Hur stor skillnad mellan sloow protein å vanligt vassle?
Krille 87
2005-06-30, 18:13
Tänkte kompletera mellanmålet med en proteindrink... Vet inte om ja ska köpa sloow för det är så dyrt därav frågan om skillnaden e stor på vanligt vassle och sloow protein om man ser till det syfte de ska fylla som mellanmål..
Krille
King Grub
2005-06-30, 18:16
Rent proteinmässigt är det väl så stor skillnad det kan bli: från det snabbaste protein till det långsammaste. Och långsamt protein (kasein) är överlägset vad gäller att stimulera positiv proteinbalans och ge "anabol" effekt, om du inte är 70+ år gammal, då det omvända gäller.
Som en del av en måltid, tillsammans med fett och kolhydrat, blir vassle också mer effektivt på den här punkten, men det är fortfarande underlägset kasein. Du får väga plånbok mot proteinbalans.
Rent proteinmässigt är det väl så stor skillnad det kan bli: från det snabbaste protein till det långsammaste. Och långsamt protein (kasein) är överlägset vad gäller att stimulera positiv proteinbalans och ge "anabol" effekt, om du inte är 70+ år gammal, då det omvända gäller.
Som en del av en måltid, tillsammans med fett och kolhydrat, blir vassle också mer effektivt på den här punkten, men det är fortfarande underlägset kasein. Du får väga plånbok mot proteinbalans.
Men hur är det med det här att kasein är "antikatabolt" medan vassle fungerar mer "anabolt"? Ligger det nåt i det? *popcorn*
King Grub
2005-06-30, 19:28
Men hur är det med det här att kasein är "antikatabolt" medan vassle fungerar mer "anabolt"? Ligger det nåt i det? *popcorn*
Inte mycket. Tittar du på en kortare tid, t ex någon timme, ger vassle större anabol effekt just den tiden, men t ex bättre leucinbalans. Över dygnet, det viktiga, är kasein överlägset. Och det går inte att tillföra vassle en gång i timmen och tro att den kortvariga anabola effekten går att upprepa till en enda lång period. Att upprepade gånger överflöda systemet med aminosyror gör att proteinsyntesen minskar i stället för ökar.
"Ingestion of whey proteins resulted in amino acid
concentrations in the blood that were higher and less
prolonged than those resulting from casein. Both resulted
in positive whole-body proteinbalance, but the anabolic
response to casein was superior to that of whey proteins."
J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes.
"In young men ingesting protein meals, slowly digested proteins (caseins: CAS) induce a higher protein gain than those that are rapidly digested (whey proteins: WP)."
J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28. The rate of protein digestion affects protein gain differently during aging in humans.
Så det är inte vassle man ska ta efter träningen alltså?
King Grub
2005-06-30, 19:34
Så det är inte vassle man ska ta efter träningen alltså?
Vassle och kasein tycks vara likvärdiga vid det tillfället. Det oklart om något är bättre. Vassle är billigare, så det finns ingen anledning att byta.
Vassle och kasein tycks vara likvärdiga vid det tillfället. Det oklart om något är bättre. Vassle är billigare, så det finns ingen anledning att byta.
Men du har ju alltid påtalat hur viktigt det är med vassle-protein efter träningen och att kasein är långsamt och därmed ska undvikas. Någon ny forskning som kommit fram?
King Grub
2005-06-30, 19:39
Men du har ju alltid påtalat hur viktigt det är med vassle-protein efter träningen och att kasein är långsamt och därmed ska undvikas. Någon ny forskning som kommit fram?
Enbart teoriserande. Inget har ändrat, men tidigare har man bara gissat hur det borde vara, med utgångspunkt hur aminosyrenivåerna förändras efter intag av vassle respektive kasein. Nu har det äntligen gjorts en riktig studie, som visar att det inte är någon skillnad i proteinbalans, trots detta, efter träning, med den första och enda studien. Och det är inga stolpskott som utfört studien, utan Tipton och Wolfe, världens främsta forskare på området.
Den är helt korrekt och kontrollerat utförd, och det finns inga anledningar att tvivla på resultaten. Katetrar i artärer och vener där aminosyrenivåernas ökning direkt mäts, och muskelbiopsier taga med regelbundna intervall med vilka man direkt kan studera effekten på proteinsyntesen.
"The uptake of phenylalanine can be considered indicative of the true response of muscle protein balance. Phenylalanine is not oxidized in the muscle, so the only metabolic fate for phenylalanine taken up by the muscle is for protein synthesis.
There is no difference in the percent of amino acid taken up by the leg that was ingested between the ingested proteins (~10% for phenylalanine and ~11-15% for leucine), suggesting that there is no difference in the anabolic response.
Furthermore, the phenylalanine uptake relative to ingested (i.e., the ratio of intake/ingested phenylalanine) is virtually identical for the two proteins, lending support to the notion that there is no difference in the anabolic response to the two proteins.
In summary, ingestion of casein and whey proteins after resistance exercise stimulated net muscle protein synthesis by providing essential amino acids. Thus, consumption of whole proteins after exercise may be an effective strategy to increase muscle size and strength. The blood amino acid pattern of appearance differs for casein and whey proteins, likely resulting in greater oxidation of leucine when whey protein was ingested.
Regardless, it is clear that both proteins stimulate an anabolic response in muscle after exercise, but it is less clear whether one protein results in greater stimulation than the other."
Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise.
Den snabba förbättringen av leucinbalansen som vassleproteinet genererar innebär alltså inte att aminsyrorna används i proteinsyntesen, utan dom oxiderar helt enkelt.
Fenylalaninbalansen, däremot, ökar lika fort efter kaseinintag som efter vassleintag.
"Arterial phenylalanine concentrations initially were similar for the proteins; the arterial concentrations remained elevated for a longer period of time after casein ingestion."
Mer är hälften av leucinet oxiderar efter vassleintag efter träning.
"Whey protein ingestion resulted in oxidation of ~57% of the leucine taken up by the muscle."
Medan kasein inte resulterar i leucinoxidering:
"These calculations indicate that casein results in negligible oxidation of leucine."
EiseltUK
2005-07-01, 00:36
Det finns nog ingen anledning att ute sluta det ena eller andra. Varför inte ta en kombination av vassle + kasein?
/ Henrik
Mer är hälften av leucinet oxiderar efter vassleintag efter träning.
"Whey protein ingestion resulted in oxidation of ~57% of the leucine taken up by the muscle."
Medan kasein inte resulterar i leucinoxidering:
"These calculations indicate that casein results in negligible oxidation of leucine."
Här jag mina egna tankar.
Låt leucinet i vassle omsättas till energi ( kalla det oxidara ifall ni vill ) i musklerna direkt efter träningen.
Energibehovet hos en muskel är rätt stort eftersom det är en hel del som skall städas upp efter träningen och förbränns inte grenade aminosyror som kommer utifrån, från blodet, måste muskeln använda någon annan energikälla som redan finns i muskeln. Något muskelprotein alltså i sämsta fall.
Jag ser alltså vassleproteinet efter träningen som ett rent offer och verkar antikatabolt. De anabola signalerna får mer långsamma proteiner förmedla under resten av dagen.
Rätt eller fel :confused:
Chandler
2005-07-31, 19:08
Det låter ju som om det vore helt enorm skillnad mellan kasein och vassle som mellanmål, men är det inte sista slutligen ganska marginellt? Har ätit två burkar kvarg som mellanmål i närmare ett år och tänkte för omväxlingens skull byta ut dem mot vassledrinkar istället. Kommer det faktiskt på något sätt att "märkas?
King Grub
2005-07-31, 19:35
Det låter ju som om det vore helt enorm skillnad mellan kasein och vassle som mellanmål, men är det inte sista slutligen ganska marginellt? Har ätit två burkar kvarg som mellanmål i närmare ett år och tänkte för omväxlingens skull byta ut dem mot vassledrinkar istället. Kommer det faktiskt på något sätt att "märkas?
Om du märker det är svårt att säga, men helt klart är att proteinbalansen blir avsevärt bättre med kasein framför vassle. Som en del av en måltid blir skillnaden mindre, men kasein är absolut bättre.
"Therefore, net leucine balance over the 7 h after the meal was more positive with CAS than with WP. In conclusion, the speed of protein digestion and amino acid absorption from the gut has a major effect on whole body protein anabolism after one single meal."
Proc Natl Acad Sci U S A. 1997 Dec 23;94(26):14930-5.
"The fast meals induced a strong, rapid, and transient increase of aminoacidemia, leucine flux, and oxidation. After slow meals, these parameters increased moderately but durably. Postprandial leucine balance over 7 h was higher after the slow than after the fast meals."
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.
"In young men, using a non-steady-state approach and intrinsically labeled milk protein fractions [whey protein (WP) and casein (CAS)] we showed that a slow digested dietary protein (CAS) induced a greater protein gain than a fast one (WP)."
J Nutr. 2002 Oct;132(10):3228S-33S.
"Ingestion of whey proteins resulted in amino acid
concentrations in the blood that were higher and less
prolonged than those resulting from casein. Both resulted in positive whole-body proteinbalance, but the anabolic response to casein was
superior to that of whey proteins."
Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79
Det är dessutom oklart om vassle eller kasein är bäst i samband med träning. Kasein ger lika bra proteinbalans där också.
Du kan, om du vill, använda vassle också som mellanmåls- eller måltidsprotein. Det är ingen katastrof; tillsammans med kolhydrat och fett ger vassleproteinet ett långsammare och mer anabolt gensvar. Kasein eller annat långsamt protein är bättre, men det går med vassle också, om man inte har något annat.
Chandler
2005-08-01, 05:43
Om du märker det är svårt att säga, men helt klart är att proteinbalansen blir avsevärt bättre med kasein framför vassle. Som en del av en måltid blir skillnaden mindre, men kasein är absolut bättre.
...
Det är dessutom oklart om vassle eller kasein är bäst i samband med träning. Kasein ger lika bra proteinbalans där också.
Du kan, om du vill, använda vassle också som mellanmåls- eller måltidsprotein. Det är ingen katastrof; tillsammans med kolhydrat och protein ger vassleproteinet ett långsammare och mer anabolt gensvar. Kasein eller annat långsamt protein är bättre, men det går med vassle också, om man inte har något annat.
Hur går det om jag inte har någon annan proteinkälla att kombinera det med då? Det är inte speciellt smidigt längre om jag är tvungen att ta med en termos med mjölk. Gör fett det långsammare? Många verkar iaf ha den uppfattningen. Funderade nämligen på att ta en näve jordnötter till. Och ännu en frukt, så blir det ännu långsammare?
King Grub
2005-08-01, 06:00
Hur går det om jag inte har någon annan proteinkälla att kombinera det med då? Det är inte speciellt smidigt längre om jag är tvungen att ta med en termos med mjölk. Gör fett det långsammare? Många verkar iaf ha den uppfattningen. Funderade nämligen på att ta en näve jordnötter till. Och ännu en frukt, så blir det ännu långsammare?
Jag har inte pratat om andra proteinkällor, utan om fett och kolhydrat.
Chandler
2005-08-01, 06:59
Jag har inte pratat om andra proteinkällor, utan om fett och kolhydrat.
Men du skrev ju att vassle tillsammans med kolhydrat och protein ger ett långsammare och mer anabolt gensvar. Menade du inte i kombination med en annan proteinkälla?
Nåväl, fett och kolhydrater gör iaf också själva vasslet till ett bättre mellanmål då?
King Grub
2005-08-01, 07:00
Menade du inte i kombination med en annan proteinkälla??
Det var ett typo; givetvis menar jag kolhydrat och fett. Flera proteinkällor i ett mål behövs inte.
Nåväl, fett och kolhydrater gör iaf också själva vasslet till ett bättre mellanmål då?
Ja, men det är fortfarande det sämsta proteinvalet av dom animaliska (förutom gelatin och kollagen då).
Chandler
2005-08-01, 07:12
Det var ett typo; givetvis menar jag kolhydrat och fett. Flera proteinkällor i ett mål behövs inte.
Ok, då är jag på det klara med det!
Ja, men det är fortfarande det sämsta proteinvalet av dom animaliska (förutom gelatin och kollagen då).
Eller minst bra kanske. :D Skillnaden kasein-vassle är ju bara en bråkdel så stor som skillnaden vassle-kollagen.
Sammanfattningsvis konstaterar jag att det inte har alltför stor skillnad för icke-proffs om ~60g av proteinintaget kommer från vassle eller kasein; i synnerhet inte om det föregående kombineras med fett och helst också kolhydrater. Däremot är skillnaden minst sagt märkbar för plånboken.
King Grub
2005-08-01, 07:19
Sammanfattningsvis konstaterar jag att det inte har alltför stor skillnad för icke-proffs om ~60g av proteinintaget kommer från vassle eller kasein.
Antagligen inte, nej. Att basera hela sitt proteinintag på vassle vore kanske däremot en mindre god idé. Intressant är att gamla personers proteinsyntes tvärtom verkar tjäna på "pulse-feeding" med snabbt protein, antagligen pga ökad leucinresistens vid hög ålder, eller pga att gamla musklers proteinsyntes kräver "flooding" med aminosyror för att normaliseras.
Om man vill ta en proteindrink till frukost, vilket är bäst då? Vassel eller kasein? Och ska man ta den efter gröten om man nu äter gröt?
King Grub
2005-08-01, 19:51
Kasein är antagligen bättre, eller en kombination av bägge. Det spelar säkert mindre praktisk roll, men jag skulle tippa på att kasein ger bättre proteinbalans även här. Om du dricker den till eller efter gröten spelar ännu mindre roll.
För ett år sen gick jag över från att äta 4kg vassle som tillskott per månad,till 3kg Kasein ala Protec,och har inga planer på att byta. (Ja JAG VEEEET att Protec innehåller 20% Vassle)
Chandler
2005-08-02, 05:54
För ett år sen gick jag över från att äta 4kg vassle som tillskott per månad,till 3kg Kasein ala Protec,och har inga planer på att byta. (Ja JAG VEEEET att Protec innehåller 20% Vassle)
Har du blivit en bättre människa? :D
Hahaha! Nästan...Nej,men det känns bara bättre på något vis.Rätt helt enkelt...
Om man vill ta en proteindrink till frukost, vilket är bäst då? Vassel eller kasein? Och ska man ta den efter gröten om man nu äter gröt?
Det beror på vad resten av frukosten består av, i de flesta fall har man redan långsamma proteinkällor i frukosten och då skulle jag välja vassle.
Topworker
2005-08-04, 08:24
Kör själv med blandprotein, känns bra och "mättar" bättre än vassle när det är diet...
Blandproteiner borde väll vara ganska hyffsade som mellanmål?(tror det är 40%vassle, 30 kassein och...hmmmm...har glömt nu, äggprotein?)
Att inte hålla på o käka rent vassle som mellanmål hela dagarna har jag kommit på för par år sedan... Lika bra som o käka druvsocker 5 gånger om dagen...
Chandler
2005-08-07, 14:51
Att inte hålla på o käka rent vassle som mellanmål hela dagarna har jag kommit på för par år sedan... Lika bra som o käka druvsocker 5 gånger om dagen...
Stämmer väl inte speciellt bra. *rolleyes*
Edit: Om du var allvarlig; scrolla upp och läs detta (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=979040&postcount=18).
Du kan, om du vill, använda vassle också som mellanmåls- eller måltidsprotein. Det är ingen katastrof; tillsammans med kolhydrat och fett ger vassleproteinet ett långsammare och mer anabolt gensvar. Kasein eller annat långsamt protein är bättre, men det går med vassle också, om man inte har något annat.
Behövs det mycket fett och kolhydrater? Tänkte om det räcker att blanda proteinet med grön eller röd mjölk.
Behövs det mycket fett och kolhydrater? Tänkte om det räcker att blanda proteinet med grön eller röd mjölk.
Vad jag har hört så har mjölk nått ämne som försämrar upptaget av protein.
Om det stämmer eller inte bör väl gruben eller sverker kunna svara på :)
Förresten om man nu vill trilskas med att använda proteinpulver som mellanmål så ska man ha enbart protein baserat på kasein?
För bl. a Fairing har ju nån blandning av kasein&vassle.
/Mvh Tobbe
King Grub
2005-08-08, 14:54
Vad jag har hört så har mjölk nått ämne som försämrar upptaget av protein.
Om det stämmer eller inte bör väl gruben eller sverker kunna svara på :)
Stämmer inte, nej.
Chandler
2005-08-10, 10:31
Förresten om man nu vill trilskas med att använda proteinpulver som mellanmål så ska man ha enbart protein baserat på kasein?
/Mvh Tobbe
*whatever*
"...läs detta (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=979040&postcount=18).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.