handdator

Visa fullständig version : vilka övningar för stora armar?

Johan86
2005-06-30, 18:07
vilka är era favoritövningar för att få grova armar?

har sökt men inte hittat liknande tråd

Sonny
2005-06-30, 18:39
Skivstångscurl antagligen, där kan man hantera mest vikt?

Edit: Det är vad "dom" säger, personligen har jag inga grova armar..

Sheogorath
2005-06-30, 18:40
Frågan är ställd på ett rätt finurligt sätt. Notera att jag inte svarar på din fråga :D.

Jay-Z
2005-06-30, 19:47
*popcorn* Har Arne fastnat i kebabhaket med jwzrd?

jwzrd rakar benen.

z_bumbi
2005-06-30, 20:15
Välj en curlövning för biceps, en tricepsövning som tränar triceps med en lång rörelse som tar ungefär lika mycket på varje "muskelhuvud" och en tricepsövning som gör att man kan hantera mycket vikt.

Ex
Hantelcurl
Tricepspress runt huvudet
Smalbänk

Kör ett rimligt antal set på varje övning.

När träningsvikten minst har dubblats på samtliga övningar så har armarna förhoppningsvis också växt, sen kan man börja lägga till/byta ut övningar och även kanske fler set för att ta sig vidare om det känns nödvändigt.

JAM
2005-06-30, 23:49
vilka är era favoritövningar för att få grova armar?

har sökt men inte hittat liknande tråd
Värt att notera är att triceps utgör en större del av din överarm än vad biceps gör. z_bumbis tips är alltså lysande.

nordland
2005-07-01, 09:56
Värt att notera är att triceps utgör en större del av din överarm än vad biceps gör. z_bumbis tips är alltså lysande.

Precis.. triceps utgör ca 2/3 av överarmen mot 1/3 för biceps. Så lägg ner minst lika mycket tid på triceps som biceps, om inte mer...

Mina favoriter:

Biceps.
Hammercurl
Stångcurl
Stockcurlar (ostrikt)

Triceps.
Tricepspress runt huvet
Tate-press
Board-press
Dips
Explosiva pushdowns (ostrikt)

JJ
2005-07-01, 10:05
Fråga Capoje:-)

Johan86
2005-07-02, 11:08
Precis.. triceps utgör ca 2/3 av överarmen mot 1/3 för biceps. Så lägg ner minst lika mycket tid på triceps som biceps, om inte mer...

Mina favoriter:

Biceps.
Hammercurl
Stångcurl
Stockcurlar (ostrikt)

Triceps.
Tricepspress runt huvet
Tate-press
Board-press
Dips
Explosiva pushdowns (ostrikt)

jag hade ingen aning att triceps var så viktig.ska träna tricpes mer nu.

förresten vad är stockcurl? tate press? board press? har aldrig hört talas om dessa

Mart|n
2005-07-02, 11:49
jag hade ingen aning att triceps var så viktig.ska träna tricpes mer nu.

förresten vad är stockcurl? tate press? board press? har aldrig hört talas om dessa

Stockcurl borde väl vara samma sak som att man curlar en stång fast man har en stock istället

Tate press: http://www.weightliftingdiscussion.com/tatetri.html

Board press: Som bänkpress, fast man har en kloss eller något liknande på bröstet. Ta en titt här: http://www.bodybuilding.com/fun/schultz12.htm

aliquis
2005-07-02, 12:34
Chins och mark är nog mina favoritövningar som tar på armarna ;)
Om det sedan är optimalt för armarna är en annan fråga.

nordland
2005-07-02, 15:20
Stockcurl borde väl vara samma sak som att man curlar en stång fast man har en stock istället

precis.. Samma rörelse som vanlig stångcurl, fast med en stockpress-stock. Greppet är som i hammercurl...

Mart|n
2005-07-02, 15:56
precis.. Samma rörelse som vanlig stångcurl, fast med en stockpress-stock. Greppet är som i hammercurl...

Glömde att man höll som i hammercurl :em:

JoelR
2005-07-02, 16:15
Nu snor jag tråden.

Martin postade en övning som heter Tate pressar. Har aldrig sett den förrut och undrar om nån har lite positiv/negativ feedback angående den?

Btw, ska iaf testa den imorrn.

capoje
2005-07-02, 16:29
Fråga Capoje:-)

Jag har endast kört sen ja börja seriöst men skivstångscurl, hantelcurl och hammercurl. Triceps med dips pushdown och ett par till som skiftar.

DÅ BLIR DU BIFFEN SERRU :]

Piranha
2005-07-02, 16:29
Hemligeheten med stora armar är basövnigar med tung belastning.

Dips dips dips dips dips dips å sen mera dips med massor av kg i viktbältet.

nordland
2005-07-02, 17:48
Nu snor jag tråden.

Martin postade en övning som heter Tate pressar. Har aldrig sett den förrut och undrar om nån har lite positiv/negativ feedback angående den?

Mycket bra övning.. Tar mest på det långa tricepshuvudet. Är snällare än frenchpress mot armbågarna. Satsar du på att bli stark i bänkpress är detta övning nr 1 för triceps, då det imiterar slutfasen av bänkpress. Kombinera denna övningen med boardpressar så kan jag garantera att du ökar ditt max i bänken ganska snabbt...

JoelR
2005-07-02, 17:57
Mycket bra övning.. Tar mest på det långa tricepshuvudet. Är snällare än frenchpress mot armbågarna. Satsar du på att bli stark i bänkpress är detta övning nr 1 för triceps, då det imiterar slutfasen av bänkpress. Kombinera denna övningen med boardpressar så kan jag garantera att du ökar ditt max i bänken ganska snabbt...

Okej :) Behöver bli mycket starkare i bänken än vad jag är för tillfället så denna övning ska hårdköras med start imorrn :hbang:

RobbeliRobban
2005-07-02, 18:24
varför skulle tate-pressar ta mest på det långa tricepshuvudet? Inte näsvis bara nyfiken.

onT: Smalbänk med axelbrett grepp, Pull-ups med axelbrett grepp.

Johan86
2005-07-02, 19:16
dips blir lite klurigt då jag inte har något viktbälte

Sparrisen
2005-07-02, 20:06

Kör det som sista övning så behövs inget bälte. ;)

NerX
2005-07-02, 22:56

Lite kätting och karbinhake kan ju inte vara allt för svårt att fixa fram lr?
*rolleyes*

Lillgrabben
2005-07-02, 23:59
Inte för att jag tränar armar specifikt, men om jag gjorde det skulle dessa övningar kunna få vara med.

Triceps

Smalbänk

Dips

Tricepsextentions med rak stång

JM pressar

Biceps (- träning suger fett)

Stångcurl med rak stång - dito i kabel

Hantelcurl

Hammercurl

Skulle även kunna tänka mig att lägga in tunga negativer på vissa av ovanstående övningar som lite grädde på moset .

Lillgrabben
2005-07-03, 00:04
Skulle även vilja tillägga till ovanstående mess.

Tunga basövningar för BEN, RYGG osv!

Utan en bra grund att stå på kommer du inte att få dina hett eftertraktade fetingarmar. :)

MVH

TaNK
2005-07-03, 09:31
snabb fråga bara, tänkte på "boardpressen"..
det står att man ska ha 3-4 st 2*6 tums plankor ihoplimmade, alltså en 15-20 cm tjock kloss på bröstet...
Fattade jag de rätt då? :cool:

p.s. tänkte säga att jag är ny här på sidan , och tycker att det här en ett riktigt grymt styrkeforum, är glad att jag hittade hit.. peace :thumbup:

Johan86
2005-07-03, 12:23
JM pressar.vad är det för något?

divin3
2005-07-03, 13:20
mina favoriter är helt klart:

biceps:
sångscurl
hantelcurl
konsentrationscurl

triceps:
Stående tricepsextention i cable
Stående tricepsextention i cable (tryck neråt)
Enarms hantelextention
Liggande tricepsextention

nordland
2005-07-03, 13:39
varför skulle tate-pressar ta mest på det långa tricepshuvudet? Inte näsvis bara nyfiken.

onT: Smalbänk med axelbrett grepp, Pull-ups med axelbrett grepp.

Därför att vid rätt utförande så pausar du på bröstkorgen mellan varje rep. Du går från noll vid varje rep istället för att pumpa ut rep efter rep.. Prova och se *flex*

Kebab-Arne
2005-07-03, 13:41
mina favoriter är helt klart:

biceps:
sångscurl
hantelcurl
konsentrationscurl

triceps:
Stående tricepsextention i cable
Stående tricepsextention i cable (tryck neråt)
Enarms hantelextention
Liggande tricepsextention

Sjunga när man curlar ska göra underverk för biceps har jag hört!! :D

Wooch
2005-07-03, 13:57
Sjunga när man curlar ska göra underverk för biceps har jag hört!! :D

:D

Inzza
2005-07-03, 20:56
:laugh:

mentzer
2005-07-05, 19:16
Tunga basövningar för BEN, RYGG osv!

Utan en bra grund att stå på kommer du inte att få dina hett eftertraktade fetingarmar. :)

MVH

Jajemen!!! :thumbup:

Johan86
2005-07-11, 06:12
bänk dips funkar dessa bra för triceps träning? eller är det http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/ASTriDip.html som gäller?

Ulf A Big
2005-07-11, 09:01
Armarna följer oftast(nästan alltid)den övriga muskulaturens utveckling.

I början av sin karriär "och kanske alltid hos många" är just armarna övertränade och sinkar samtidigt alla muskler som involverar biceps och triceps dvs press- och dragövningar.

Ett annat problem som är a-typiskt för majoriteten av byggarna är att man lassar på för mycket vikt vilket resulterar rätt snabbt i att man skadar infästningen av bicepssenan i axeln och dessutom utvecklas golfarmbåge och tennisarmbåge för att man nöter frenetiskt på fästena och det beror på att det finns en allmän uppfattning om att man måste bomba från alla vinklar för att muskulaturen ska få maximalutveckling.

När det gäller Triceps så får de ordentlig träning i alla pressövningar och behöver bara en liten duvning där triceps hela längd involveras(Se Arnes artikel om tricarna för övningsförslag och set/reps "Ett Rent pump upplägg" )

Biceps är en liten muskel som tar mycket stryk i varenda dragövning och behöver därför inte heller speciellt mycket träning det räcker med att köra scottcurl antingen med smalt grepp eller brett och en omvänd scottcurl för att få dem att växa.
PS Glöm bara inte att köra underarmarna det ser löjligt ut med grova överarmar om inte underarmarna är i paritet med överarmarna "hänger med i utvecklingen" Det finns en hel del bra upplägg som man hittar om man använder "sökfunktionen"

Med anledning av Jay-Z inlägg
När jag pratar om träning så menar jag fortfarande att det ska vara en progressiv belastningsökning och tex biceps menar jag på att du behöver inte använda ett helt batteri av övningar men att det självklart ska vara en progressivitet i träningen och samma sak gäller för triceps.

Underarmar utvecklas självklart av statisk träning och hos många räcker det, men innan man har fått upp greppstyrkan och kan hålla över tvåhundra kg i greppet behöver du träna underarmar och grepp.

Jay-Z
2005-07-11, 09:05
Biceps är en liten muskel som tar mycket stryk i varenda dragövning och behöver därför inte heller speciellt mycket träning det räcker med att köra scottcurl antingen med smalt grepp eller brett och en omvänd scottcurl för att få dem att växa.Glöm bara inte att köra underarmarna. Det finns en hel del bra upplägg som man hittar om man använder "sökfunktionen"

Varför köra underarmarna om det räcker med att köra få set för biceps? Underarmar får ju rätt bra med stryk de med i dragövningar, grepp osv.

Arne Persson
2005-07-11, 09:18
Biceps: Måndag Conc curl 15 tunga set därefter stångcurl med 50 mm axel. 5-10 set
Torsdag HAmmercurl 15 tunga set, omvänd curl 50 mm axel 5-10 set.

15 Tunga set innebär: uppvärmning 10 öka 10 öka 8-10. därefter öka 3x6 öka 3x5 öka 3x3 öka 3x1-3.

Ulf A Big
2005-07-11, 09:20
Varför köra underarmarna om det räcker med att köra få set för biceps? Underarmar får ju rätt bra med stryk de med i dragövningar, grepp osv.
Nöjd med svaret? la in det som tillägg i inlägget.

Personligen kör jag helst med dragremmar för att slippa den belastningen i de olika dragövningar och kan på så sätt helt koncentrera mig på dragmomentet.

Ulf A Big
2005-07-11, 09:25
Biceps: Måndag Conc curl 15 tunga set därefter stångcurl med 50 mm axel. 5-10 set
Torsdag HAmmercurl 15 tunga set, omvänd curl 50 mm axel 5-10 set.

15 Tunga set innebär: uppvärmning 10 öka 10 öka 8-10. därefter öka 3x6 öka 3x5 öka 3x3 öka 3x1-3.

Ett mycket smart upplägg, för den med minst 3-5 års regelbunden träningserfarenhet.

Arne Persson
2005-07-11, 09:43
Ett mycket smart upplägg, för den med minst 1-2 års regelbunden träningserfarenhet.

He he! Du får nog lägga till några år till. :)

MrBoris
2005-07-11, 10:36
Mitt upplägg för armarna som verkligen funkat för mig...:

Biceps:
vanlig stångcurl med TUNG belastning. 1set uppvärmning sedan 3-4set där du ökar vikten på varje set och satsar på 6-8reps på varje set. Helst ska du då ha så mycket vikt på sista(eller de 2sista) setet(n) att du knappt klarar 4-6reps. (Du får gärna cheata lite.)
vanlig hantelcurl samma sak här 1set uppvärmning sedan 3-4set där du ökar vikten efter varje gång och satsar på 6-8reps och på sista setet har så mycket vikt att du har svårt att få till 6reps. (cheata gärna)
valfri isolationsövning jag brukar använda mig utav cabel och köra vanliga curls i den. Samma princip här angående vikten och repsantal och det brukar räcka med 3set för min del.

Triceps: (har passning till dessa övningar)
liggande tricepspress runt huvudet och samma sak gäller här, överbelasta! 1set uppvärmning sedan 3-4set där du ökar vikten för varje gång och på det sista(eller 2sista seten) har så pass mycket vikt att du knappt klarar 4-6set. (här är det lite svårare att cheata:))
frenchpress och nästan samma sak här men kanske inte lika stor överbelastning 3-4set. Här ska du nog helst klara 6-8 sista setet (vet inte men känns som skaderisken är lite högre i denna övning om man överbelastar för mycket och passaren dagdrömmer).
någon isolationsövning. T ex i cable maskinen kan du ha en stång och hålla med smalt grepp och pressa ner. Överbelasta gärna.

PS Detta upplägg har fördubblat mina träningsvikter för både triceps och biceps under en tidsperiod på ca 6-7månader och jag tänker fortsätta med upplägget tills det säger stopp i utveckling och då följa z_bumbis råd och lägga till någon annan övning och stuva om lite. Jag är för cheating pga att det gett mig resultat. Utan cheating hade nog dessa styrkeutvecklingar på så kort tid inte tillkommit överhuvudtaget. Ge gärna synpunkter ni mer erfarna (jag har bara tränat 2år så jag känner mig långt ifrån kunnig:))

MVH R

Metal_boy_
2005-07-14, 13:20
Tricarna har jag fått igång med en övning som jag får kanonkontakt med. Sittande tricepsextension bakom huvudet med en hantel och båda armarna.

Johan86
2005-07-14, 19:33
dips mellan bänkar är denna lika effektiv som dips i "ställning"?

Scratch89
2005-07-14, 19:51
Kör det som sista övning så behövs inget bälte. ;)
Jag kör dips efter 10 set pressövningar för bröstet, 3 set pressövning för axlarna och lite hantellyft åt sidan, ändå gör jag 8 reps med 15 kg extra... *flex*

JAM
2005-07-14, 19:51
dips mellan bänkar är denna lika effektiv som dips i "ställning"?
Bänkdips är mer en tricepsövning, medan du kan få "vanliga" att ta mycket mer på brösten. Dessutom är det ju inte lika tungt att köra bänkdips.

Johan86
2005-07-14, 20:14
kör jag dips så vill ha att det tar på triceps.jag kör olika varianter av bänk för bröst.är dips mellan bänkar effekttiv? är det vikter på låren man ska ha?

Bärs
2005-07-19, 13:14
Nu snor jag tråden.

Jag testade övningen nyligen och tyckte att den kändes konstig i axlarna. Har haft lite småskador i de regionerna och denna övning verkade aktivera skadan på nytt. Iofs kan jag inte göra anspråk på att ha begagnat mig av en optimal teknik.

Lasse Kongo
2005-07-19, 19:21
Spelar ingen roll, finns inga "magiska övningar" som ger större armar, men generellt gäller: fria vikter, desto jobbigare en övning är desto mer bygger det armar, det fula ordet "disco" kommer från de som inte pallar det och står vid kablarna istället, därav tändsticksarmarna =)

Armträning ska va tungt och brutalt, få set, få reps, när det gör ont och tar emot så börjar man själva träningen till större armar.

Thats the way 2 grova armar.