handdator

Visa fullständig version : Lite knäböjs funderingar

johnnytex
2005-06-30, 17:54
Har några funderingar kring knäböj.

1) Har placeringen av fötter någon betydelse vilka muskler som kopplas in när man böjer? Själv kör jag relativt bredbent, då jag tycker man har överlägensen balans samt kan kontrollera tyngst vikter då. Med fötterna något utåtpekande.

Har det någon betydelse med fotplacering?

2) Lite hjälpmedel.

Jag har kommit till en, för mig respektingivande vikt, där jag reppar på 1,6 ggr min kroppsvikt, vilket gör att jag får frukantsvärt ont där stången ligger. Ja, jag är ganska ömtålig. Som det är nu brukar jag linda en handuk runt stången för att få ett litet mindre tryck. Borde man köra på utan och vänja mig liksom, kan det vara farligt att köra med handduk, typ stången kan rulla eller något?

Sedan en tanke angående bälte. Jag brukar alltid slänga på mig ett bälte när jag ska köra i rep-intervallet 5-8. Det känns oerhört skönt, antagligen mycket psykiskt, men det känns som sagt bra. Är detta ett otyg att köra med? Jag förlorar träning av bukmuskelaturen, eller är det ett bra hjälpmedel för att förhindra ev ryggskador?

Sheogorath
2005-06-30, 17:59
En bred fotställning aktiverar lårens insida mer, enligt egen erfarenhet. En smalare fotställning borde således (?) förflytta mer tryck åt "svepet". Det är iallafall vad den ortodoxa skolan säger, och att jag får träningsvärk i insidan av breda böj verkar ju tyda på att iaf den biten stämmer... Sen verkar det ju vettigt att koncentrera sin träning till den fotställning där man kan hantera mest vikt, för att få så bra generell tillväxt som möjligt.

( ovanstående skall läsas med vetskapen att mina lår mäter cirkus 62 cm, dvs med en nypa salt :D )

johnnytex
2005-06-30, 18:01
En bred fotställning aktiverar lårens insida mer, enligt egen erfarenhet. En smalare fotställning borde således (?) förflytta mer tryck åt "svepet". Det är iallafall vad den ortodoxa skolan säger, och att jag får träningsvärk i insidan av breda böj verkar ju tyda på att iaf den biten stämmer...

Jag har hört två teorier. En är som du säger. Och den andra är att fotplaceringen inte ska ha någon betydelse alls för muskelaktiveringen. Har för mig jag läste det på AST. Ska se om jag hittar det igen.

Jag får ofta träningsvärk i innerlår och gluteus men nästan aldrig i quadsen. Så därför jag började fundera.

johnnytex
2005-06-30, 18:03
Yes har hittat det nu! Man får inte länka dit va? Jag får citera rakt av?

"Ny elektromyografiforskning (EMG-forskning) visar att variation av fotbredd vid knäböj inte påverkar benmuskelrekryteringen, vilket är tvärtemot vad de flesta lyftare tror. EMG-analyser fastställer i vilken grad en muskel aktiveras i en rörelse, och det verkar som om djupet på knäböj är den faktorn som framför allt avgör hur stor glutesaktiveringen blir." AST Sport Science

"En studie, publicerad av forskare från UK, har upptäckt att fotställning och bredd inte förändrar aktiveringen av vastus lateralis (yttre låret) eller medialis (den droppformade muskeln) i låren (Journal of Sports Sci 22: 284-285, 2004)"
AST Sport Science

Sheogorath
2005-06-30, 18:16
Men de jämför ju glute och två huvuden i quadriceps, inte insida lår (Adductor Brevis, Longus och Magnus).

johnnytex
2005-06-30, 18:21
Magnus, nä han är inte hemma :D

Denna säger väl ändå det?

"Ny elektromyografiforskning (EMG-forskning) visar att variation av fotbredd vid knäböj inte påverkar benmuskelrekryteringen, vilket är tvärtemot vad de flesta lyftare tror." AST Sport Science

Sheogorath
2005-06-30, 18:28
Magnus, nä han är inte hemma :D

Denna säger väl ändå det?

Tycker du? Om de talar om quadriceps och gluteus maximus, men inte om samtliga synergister som arbetar vid knäböj, som t.ex. adduktorerna?

Tricklev
2005-06-30, 18:38
Arne har ju en o annan teori om detta iaf :D

Sheogorath
2005-06-30, 18:39

*popcorn* ?

Allan
2005-06-30, 18:43
En smalare fotställning borde således (?) förflytta mer tryck åt "svepet".

Nope. Det som kan funka är knäböj fram. Svepet är genetiskt betingat - jfr Ingvar Larsson med valfri svensk byggare...

http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1997/9/bilder/ingvar_larsson_01.jpg

allan

Allan
2005-06-30, 18:44

Några av stjärnorna på ett mer egofixerat forum hade en längre debatt med Arne om huruvida smala böj tog mer på utsidan eller inte. Och Arne läxade upp dem givetvis...

allan

Sheogorath
2005-06-30, 18:46
Nope. Det som kan funka är knäböj fram. Svepet är genetiskt betingat - jfr Ingvar Larsson med valfri svensk byggare...

allan

Förtydligande. Jag menade inte något enskilt huvud i quadriceps, utan quadriceps som muskel, satt i kontrast till insidan, adduktorerna. Stämmer detta?

johnnytex
2005-06-30, 19:02
Svaret på fråga 1) är alltså, nej det har ingen betydelse?

Allan
2005-06-30, 19:52
Förtydligande. Jag menade inte något enskilt huvud i quadriceps, utan quadriceps som muskel, satt i kontrast till insidan, adduktorerna. Stämmer detta?

Det du upplever som "tryck" i insidan av låret är till största delen ett stretchmoment. Adduktorerna har som uppgift att föra ihop benen, och kan inte mobilisera kraft uppåt-nedåt i särskilt stor utsträckning. Eventuellt kan du få en utveckling av gracilis, vilket inte är särskilt tilltalande.
Benets utseende är lika styrt av anlag som överarmens eller whatever, hur muskelfästena sitter och vilken fördelning musklefibrerna har. Dessutom spelar femurs längd roll för benutvecklingen.
Kort sagt - ett bra bensvep är avhängigt en totalt sett bra benutveckling, på samma vis som att det är lönlöst att gnälla över bristande bicepspeak när man har under fyrtio i överarmsmått. Det kommer med volymen - men vissa kommer att ha det bättre och fortare än andra.

allan

Allan
2005-06-30, 19:53
Svaret på fråga 1) är alltså, nej det har ingen betydelse?

Jo, det har en viss betydelse. Knäböjen arbetar ju inte enbart med låret, utan med gluteus, kortsrygg och hela paketet. Ju bredare du står, desto mer kommer du att koppla in arslet (eller rättare sagt, arslet kommer att kopplas in under längre tid i höjning-sänkning-cykeln...)

allan

Sverker
2005-06-30, 19:55

http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1997/9/bilder/ingvar_larsson_01.jpg

allan

Den killen kör med relativt brett mellan fötterna. Axelbrett ungefär.

Allan
2005-06-30, 19:57
Den killen kör med relativt brett mellan fötterna. Axelbrett ungefär.

Tack för den informationen Sverker!

allan
:thumbup:

Sheogorath
2005-06-30, 20:01
Det du upplever som "tryck" i insidan av låret är till största delen ett stretchmoment. Adduktorerna har som uppgift att föra ihop benen, och kan inte mobilisera kraft uppåt-nedåt i särskilt stor utsträckning. Eventuellt kan du få en utveckling av gracilis, vilket inte är särskilt tilltalande.
Benets utseende är lika styrt av anlag som överarmens eller whatever, hur muskelfästena sitter och vilken fördelning musklefibrerna har. Dessutom spelar femurs längd roll för benutvecklingen.
Kort sagt - ett bra bensvep är avhängigt en totalt sett bra benutveckling, på samma vis som att det är lönlöst att gnälla över bristande bicepspeak när man har under fyrtio i överarmsmått. Det kommer med volymen - men vissa kommer att ha det bättre och fortare än andra.

allan

Allright :thumbup:. Så när folk som t.ex. ska upp och tävla får tips om att göra djupa grodböj för att utveckla insidan så är det mest bull?

Allan
2005-06-30, 20:10
Allright :thumbup:. Så när folk som t.ex. ska upp och tävla får tips om att göra djupa grodböj för att utveckla insidan så är det mest bull?

Faktum är ju att vastus medialis kan fästa rätt långt upp på låret, och det är möjligt att den kan ta upp en del effekt. Troligare är dock att det är den där onaturliga fotställningen som gör att det tar på adduktorerna. Och att kunna s a s ändra utseendet på muskeln inför en tävling låter nog rätt...osannolikt.

allan

johnnytex
2005-06-30, 21:22
Tackar för svaret på fråga 1) ! Någon som vågar svara på 2) jag vet ni kan :D

Catar
2005-08-23, 21:53
Nu bumpar jag o lånar tråden lite, om de inte gör något :D

Har "riktningen" på foten någon påverkan i knäböj?
Själv står jag med fötterna riktade utåt ganska mycket, medan diverse ol:are har fötterna rakt framåt.

Samt att om ju bredare fotställning du har kopplar du in röven mera, tar de då bort spänningen från quadriceps då? Eller växer dom bara mer när du kan hantera tyngre vikter?

mvh Catar