Visa fullständig version : Vad tror ni är myt inom kost och träning??
Metal_boy_
2005-06-30, 17:15
Det finns mycket påståenden om vad som är bra och dåligt inom kost och träning. Vad tror ni( kanske av egen erfarenhet) är skitsnack helt enkelt?
Jag tror:
1. att man kan bränna fett och bygga muskler samtidigt.
2. Jag tror att maskiner och kablar är underskattade ( fria vikter ser ju tuffare ut liksom) så klart tror jag på variation och kombination.
3. korv och fläsk är ingen dålig mat, det har vi ätit i 100tals år och det ingår ofta i vanlig hederlig husmanskost.
4. kasta med tunga vikter ibland för att ta sig över styrkebarriären är nödvändigt. I övrigt förespråkar jag väldigt strikt träning med mindre vikt och bättre utförande.
Det finns mycket påståenden om vad som är bra och dåligt inom kost och träning. Vad tror ni( kanske av egen erfarenhet) är skitsnack helt enkelt?
Jag tror:
2. Jag tror att maskiner och kablar är underskattade ( fria vikter ser ju tuffare ut liksom) så klart tror jag på variation och kombination.
3. korv och fläsk är ingen dålig mat, det har vi ätit i 100tals år och det ingår ofta i vanlig hederlig husmanskost.
4. kasta med tunga vikter ibland för att ta sig över styrkebarriären är nödvändigt. I övrigt förespråkar jag väldigt strikt träning med mindre vikt och bättre utförande.
jag håller med dig på punkt 1,2,4 trean är jag osäker på
Matte_Maiden
2005-06-30, 17:32
Vilka förutsättningar har man i dina exempel? Grymma gener? AAS?
Jag tror:
1. Finns exempel på detta forum som har gjort det.
2. Överbelastning är väl det viktiga? Sen om man gör det fritt eller i kablar spelar väl ingen större roll för muskelutvecklingen?
3. Jaha? Finns rätt många saker man har gjort i flera år, betyder inte att det är bra på något sätt.
4. Är väl ingen som säger emot där heller?
johnnytex
2005-06-30, 17:38
Är det ett bra argument att stödja en tes? Nej, tycker inte jag.
Herkulez
2005-06-30, 17:44
Korv är skräp!!!!
en annan myt som oftast blir missuppfattad är att man behöver köra tungt för att växa, det är viktigare att lyfta med muskeln du tränar iställte för att lyfta med egot.
(sen att man gör det tungt för sig själv är självklart, men man ska inte köra på mer vikter än muskeln man tränar klarar av, obs gäller bara byggare)
Korv är inte alls dålig mat. Däremot är jag ytterligt tveksam till hur grov man kan bli med kablar och maskiner. Förr i världen - nej. Idag, med den tekniska utveckling som varit - kanske. Dessutom finns ju hävarmsmaskinerna som måste betraktas som en hybrid.
allan
King Grub
2005-06-30, 17:47
1. Det går, men då krävs det verkligen att man vet vad man sysslar med, och "vill inte, orkar inte" håller inte alls. Plus att resultaten inte på långa vägar blir likvärdiga som om man hade koncentrerat sig på en sak i taget.
3. Att man åt något för hundra år sedan, främst av den anledningen att livsmedlet i fråga gick att förvara länge utan att det blev förstört, när inga kylskåp fanns, eftersom det är rökt och/eller saltat, betyder inte att det är bra. Korv rent generellt är inte nyttigt.
Metal_boy_
2005-06-30, 18:12
jag vill bara förklara lite mer angående korvdelen. Att jag skrev att man har ätit det i hundratals år trodde jag förklarade vad jag egentligen menade. Idag är folk feta och dissar alla sånna saker som korv och fläsk.Men förr var vi inte feta och levde på fläsk/korv, fet mjölk och snabba kolhydrater som rotmos. Det jag vill säga är att det inte är korven och fläskets fel, visst föredrar jag annat i proteinets syfte, men annars så är det felet med att vi inte rör på oss längre som gör problemet.
Ninjasmurf
2005-06-30, 18:18
jag vill bara förklara lite mer angående korvdelen. Att jag skrev att man har ätit det i hundratals år trodde jag förklarade vad jag egentligen menade. Idag är folk feta och dissar alla sånna saker som korv och fläsk.Men förr var vi inte feta och levde på fläsk/korv, fet mjölk och snabba kolhydrater som rotmos. Det jag vill säga är att det inte är korven och fläskets fel, visst föredrar jag annat i proteinets syfte, men annars så är det felet med att vi inte rör på oss längre som gör problemet.
där slog du spiken i huvudet eller hur man säger
King Grub
2005-06-30, 18:18
Även om man inte blir fet i och med att man rör på sig så har "dålig" mat med t ex mycket mättat fett skadlig inverkan på kroppen, även om denna mildras av hårt fysiskt arbete. Men jag förstår vad du menar.
Jag tror:
1. Ja
2. Ja
3. Dålig mat? Beror på om man level för att vara optimal eller motionär. Det är framför allt gott.
4. Inte en aning.
Ingenting är väl revolutionerande tankar, det är typ pumping iron. Iallfall träningsdelen.
Jag tror:
1) jag med, men inte optimalt
2) snarare tvärtom, de används ju, alltså är de överskattade ;), nej men som det här med magträningen, alla maskiner o skit är ju bara bajs, crunches eller situps känns ju iaf.
3) å andra sidan har vi rört oss mer förr, men nej, så illa kan det ju inte vara, dessutom fanns det ju inte oändligt med mat då.
4) det vettefan, räcker nog med att ändra repsen.
Korv är skräp!!!!
en annan myt som oftast blir missuppfattad är att man behöver köra tungt för att växa, det är viktigare att lyfta med muskeln du tränar iställte för att lyfta med egot.
(sen att man gör det tungt för sig själv är självklart, men man ska inte köra på mer vikter än muskeln man tränar klarar av, obs gäller bara byggare)
Hoppas vi att du inte använder egot och skadar ryggen igen?
Herkulez
2005-06-30, 19:58
Hoppas vi att du inte använder egot och skadar ryggen igen?
haha då använder jag inte egot, hade fan bara 70kg på stången, har nämligen en gammal skada där sen då jag anväde egot för flera år sen som revs upp.
haha då använder jag inte egot, hade fan bara 70kg på stången, har nämligen en gammal skada där sen då jag anväde egot för flera år sen som revs upp.
Låter riktigt gräsligt det där!
Herkulez
2005-06-30, 20:06
Låter riktigt gräsligt det där!
nej jag hade inte rökt på då *popcorn*
nej jag hade inte rökt på då *popcorn*
Va den gravad eller?
Slartibartfast
2005-06-30, 20:39
Jag tror man blir sjuk och snorig av att vara utomhus när det är kallt med för lite kläder.
King Grub
2005-06-30, 20:56
Där har vi en rejäl myt i alla fall. :D Och helt motbevisad.
Slartibartfast
2005-06-30, 21:00
ALDRIG! Kommer ALDRIG att tro det! :D
Well that hit the spot!
King Grub
2005-06-30, 21:02
ALDRIG! Kommer ALDRIG att tro det! :D
Du kan ju få äran att berätta varifrån viruset kommer då. Flyger det omkring där ute i regnet som en liten, liten fågel? ;)
Virus smittar via kontakt. Smittas man, blir man förkyld (9 av 10). 25% får dock icke-symptomatiska förkylningar.
Slartibartfast
2005-06-30, 21:07
Du kan ju få äran att berätta varifrån viruset kommer då. Flyger det omkring där ute i regnet som en liten, liten fågel? ;)
Virus smittar via kontakt. Smittas man, blir man förkyld (9 av 10). 25% får dock icke-symptomatiska förkylningar.
När man är nerkyld suger man upp virusen som en svamp. När man är varm och påklädd är man betydligt mera motståndskraftig. :thumbup:
Har du någon aning om hur myten har uppstått? Den har nämligen en spridning utan dess like, de flesta barn har väl uppfostrats med frasen: "Klä på dig ordentligt så du inte blir sjuk". Alla i min bekantskapskrets härleder alltid sina förkylningar till att de har varit ute i kyla eller regn, vågar knappt tillrättavisa dem. ;)
King Grub
2005-06-30, 21:10
När man är nerkyld suger man upp virusen som en svamp. När man är varm och påklädd är man betydligt mera motståndskraftig. :thumbup:
Vilka virus? Det flyger inte omkring virus i luften, om du inte blir nyst i ansiktet. Och kommer du i kontakt med virus, smittas du. Oavsett om du är kall eller varm. Alla som kommer i kontakt med förkylningsvirus på slemhinna, smittas.
"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose... 95% of normal adults became infected when virus was dropped into the nose."
Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.
Douglas, R.G.J., K.M. Lindgren, and R.B. Couch. 1968. Exposure to cold environment and rhinovirus common cold. Failure to demonstrate effect. New Engl. J. Med. 279:743.
Vilka virus? Det flyger inte omkring virus i luften, om du inte blir nyst i ansiktet. Och kommer du i kontakt med virus, smittas du. Oavsett om du är kall eller varm. Alla som kommer i kontakt med förkylningsvirus på slemhinna, smittas.
"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose... 95% of normal adults became infected when virus was dropped into the nose."
Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.
Douglas, R.G.J., K.M. Lindgren, and R.B. Couch. 1968. Exposure to cold environment and rhinovirus common cold. Failure to demonstrate effect. New Engl. J. Med. 279:743.
Hur länge lever ett virus? te.x om någon nyser på ett dörrhandtag... När är det fritt fram att ta på handtaget och börja peta sig i näsan?
King Grub
2005-06-30, 21:14
Har du någon aning om hur myten har uppstått? Den har nämligen en spridning utan dess like, de flesta barn har väl uppfostrats med frasen: "Klä på dig ordentligt så du inte blir sjuk". Alla i min bekantskapskrets härleder alltid sina förkylningar till att de har varit ute i kyla eller regn, vågar knappt tillrättavisa dem. ;)
Ja, ordet "cold" tillkom i och med att man känner sig kall och frusen - cold - när förkylning bryter ut. Detta missförstånd spred sig. Redan Newton motbevisade det på 1700-talet. ;)
King Grub
2005-06-30, 21:17
Hur länge lever ett virus? te.x om någon nyser på ett dörrhandtag... När är det fritt fram att ta på handtaget och börja peta sig i näsan?
Ett bra tag. Antagligen är det en av anledningarna till att folk tror att dom blir sjuka trots att dom inte varit i kontakt med någon annan, sjuk person. Dom tvättar inte händerna innan dom petar sig i ögon eller näsa och smittas den vägen.
Slartibartfast
2005-06-30, 21:17
Hur kommer det sig att man blir snorig när man varit ute och kommer inomhus? Har ju inget med virus att göra, men vad beror det på? Speciellt om det är kallt ute (under +10) så måste man snyta sig när man kommer in.
King Grub
2005-06-30, 21:20
Hur kommer det sig att man blir snorig när man varit ute och kommer inomhus? Har ju inget med virus att göra, men vad beror det på? Speciellt om det är kallt ute (under +10) så måste man snyta sig när man kommer in.
Slemhinnorna och blodkärlen i näsan som reagerar på temperaturväxlingar. Och det har ju som sagt inget alls att göra med förkylning: kittla dig i näsan med en fjäder så nyser du. Men inte är du förkyld för det.
ok, jag kan acceptera att man inte blir förkyld utav kyla utan av virus men hur kommer det sig att jag ofta blir sjuk om jag under en längre tid slarvat med konditionsträningen men kört stenhård styrketräning och jag ger mig ut i kylan på ett löppass? Är aldrig sjuk annars så länge jag inte reser.
När det är kallt ute och man flåsar som en häst så känns det som om man öppnar upp och blir enormt känslig för infektioner och liknande. Kan det vara så att viruset lättare biter efter det att man sprungit?
Om nu alla som kommer i kontakt med ett virus smittas, vad är då skillnaden på att äta grönsaker/frukter och att inte göra det? Bättre imunförsvar trodde jag, men om alla blir smittade iaf så spelar det ju ingen roll?
Bäst jag går och lägger mig nu så man får lite sömn. Man vill ju inte bli förkyld!
Jag tror:
1) Ja men inte "optimalt".
2) nej maskiner är skit och låser rörelsebanan du använder inte den banan IRL eller hur?
3) det är väl inte bra mat iaf..
4) ja
Slartibartfast
2005-07-01, 06:32
Vissa virus är luftburna. :cool:
Hong Kong Med J. 2005 Jun;11(3):189-99. Human infection by avian influenza A H5N1.
J Infect Dis. 2005 May 1;191(9):1472-7. Epub 2005 Mar 18.Detection of airborne severe acute respiratory syndrome (SARS) coronavirus and environmental contamination in SARS outbreak units.
Indoor Air. 2005 Apr;15(2):83-95.
Role of air distribution in SARS transmission during the largest nosocomial outbreak in Hong Kong.
Vet Q. 2004 Dec;26(4):146-55.Transmission of classical swine fever. A review.
BMC Public Health. 2003 Jan 13;3(1):5.Airborne rhinovirus detection and effect of ultraviolet irradiation on detection by a semi-nested RT-PCR assay.
J Hazard Mater. 1999 Sep 10;68(3):179-89.Sheltering as a protective measure against airborne virus spread.
Appl Environ Microbiol. 1987 Jul;53(7):1580-Estimating downwind concentrations of viable airborne microorganisms in dynamic atmospheric conditions.
King Grub
2005-07-01, 06:58
Du har inte läst studierna, eller hur, bara sökt och saxat abstraktrubriker?
Första studien: "avian influenza infection in humans are thought to have resulted from contact with infected poultry or contaminated surfaces."
Det handlar ju inte om förkylningsvirus, förutom i studie 5, och där är det precis som jag skrev tidigare. Visst kan du smittas om någon nyser dig i ansiktet. Så länge viruset är aktivt smittas du. Nyser någon i ett rum och du går in senare medan nysmolnet fortfarande innehåller aktivt virus, får du det på slemhinna och smittas. Det är ju samma sak som att ta i ett smittat dörrhandtag och klia sig i ögonen efter det. Något annat gör studierna inte gällande. I ett slutet rum kan virus hålla sig aktivt i säkert 48 timmar.
Den som handlar om förkylningsvirus, vill säga. Vad svinfeber har med förkylning vet jag inte.
Ingen av studierna handlar om smittorisk i samband med kyla och väta.
Slartibartfast
2005-07-01, 07:00
Du har inte läst studierna, eller hur, bara sökt och saxat abstraktrubriker?
Ja.
HA HA HA HA! :laugh:
Jag drog en rövare. :D
Visste att den inte skulle hålla speciellt länge.
snelhest
2005-07-01, 07:46
2. Jag tror att variation är en myt.
4. Jag tror strikt träning med mindre vikt och bättre utförande är en myt.
sen tror jag att "kontakt med muskeln" är en myt att det skulle ge större muskler.
sen tror jag alla ideer om att allting är så individuellt att vissa ska köra 20 set bicepscurl, andra doggcrapp, andra Max-OT etc är rent skitsnack. Människokroppar fungerar ungefär på samma sätt
King Grub
2005-07-01, 07:57
2. Jag tror att variation är en myt.
4. Jag tror strikt träning med mindre vikt och bättre utförande är en myt.
sen tror jag att "kontakt med muskeln" är en myt att det skulle ge större muskler.
sen tror jag alla ideer om att allting är så individuellt att vissa ska köra 20 set bicepscurl, andra doggcrapp, andra Max-OT etc är rent skitsnack. Människokroppar fungerar ungefär på samma sätt
Jag med.
Variation i muskelfibersammansättning finns ju dock och bör tas hänsyn till.
Annars håller jag med om att "funkar för mig" i många fall inte finns. Speciellt inom näringslära. Friska individer metaboliserar samma näringsämnen på rätt likartat sätt, i dom flesta fall.
Herkulez
2005-07-01, 10:03
Ja.
haha så fult :laugh:
Ja.
Hahah.. :D
Har lite svårt att se hur du tänker i frågan om korv är nyttigt.
Korv har inte en direkt hög kötthalt, och sen är det bara en massa annat skit i. Hittar du en korv där 50% av korven är kött då ska du vara riktigt glad för det är rare...
Vad går gränsen i falukorv? 25%?
King Grub
2005-07-01, 11:29
40% faktiskt.
Metal_boy_
2005-07-01, 14:13
Har lite svårt att se hur du tänker i frågan om korv är nyttigt.
Korv har inte en direkt hög kötthalt, och sen är det bara en massa annat skit i. Hittar du en korv där 50% av korven är kött då ska du vara riktigt glad för det är rare...
Beror väl på..Fett är energi och det behövs om man rör mycket på sig. Visst det innehåller endast energi, men fibrer o allt skit som finns i vissa ris och pasta behövs ju inte vid varje mål, och vitaminer m.m får man via grönsaker.Inte mycket protein, men hur mycket behövber en normal människa egentligen?
40% faktiskt.
helt otroligt, har för mig jag såg på TV när dom testade olika typer av falukorv, någon vet jag hade 30%...
Äter aldrig falukorv iaf, och extremt sällan annan korv heller. Blir någon på marknader eller så...men det är inte mat.
Korv äter man för att det är gott, inte för att det är nyttigare än rent kött.
Det är lite "Grab and Go" med en kall korv direkt ur kylskåpet :eating:
Lasse Kongo
2005-07-01, 16:38
En stor myt är att man behöver rojder för att bli riktigt stor o saftig o tajt.
Slartibartfast
2005-07-01, 17:41
En stor myt är att man behöver rojder för att bli riktigt stor o saftig o tajt.
Hemorrojder?
Hemorrojder?
Boxsquat blir mycket mysigare då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.