Visa fullständig version : Jorden runt resa
Ok på fredag bär det av!
Undrar om det är nå fler folk här på kolo som gjort nån större resa?
Tips på bra saker att ha med sig som alltid kommer till användning.
De ställena jag ska till är:
nyc, cali, fiji,australien,singapoor, thailand.
Resfebern börjar komma krypand.Reser själv och det är typ första gången jag gör en större resa! Blir borta i runda slängar 8a månader.
Så ge mig tips!
Är alltid ute sent men har väl det nödvändigaste fixat!
Har hört att fotokopior på pass osv är bra att ha(förvarat på andra ställen än pass) ifall passet blir stulet. Skall gå mycket snabbare då med att få ett nytt.
Jag ska till Indien i augusti och ska vara där i ett halvår.
Vad jag har förstått är det vanliga felet att man tar med sig för mycket. Allt finns att köpa överallt, dessutom ofta billigt. Ett bra forum finns på www.backpacking.nu
Ha det bra o lycka till med allt! :D
resa själv är bäst det har jag gjort massor. då träffar man roliga människor.
bekväma skor är bra att ha. Annars går allt att köpa. Ta inte med dig för mycket för DB gäller dvs du bär!
Låter härligt... Gjorde själv en jorden-runt-resa för 9 år sedan och det var det bästa jag någonsin upplevt. Du ville ha tips, och tips ska du få.
1. DU KAN INTE GÖRA DENNA RESA UTAN ATT BESÖKA NYA ZEELAND!!!!!!
2. Se tips 1.
3. Missa inte Frazer Island, världens största sand-ö utanför Australiens östkust.
4. Hur liten budget du än har måste du lägga typ 4-5000 på dykarcert och dykning på Barriärrevet.
5. Du kommer att vilja ha mer än en vecka i Sydney, underbart härlig storstad.
6. Av allt som finns att se i LA kan du inte missa Six Flags Magic Mountain. Om du gillar berg-och-dalbanor så är det ett stort måste.
7. Ha jäkligt kul!
Slartibartfast
2005-06-30, 08:58
Resa är ju katabolt! :MrT:
Nä, seriöst. Låter fedt kul alltså!
Maila dig själv viktiga nummer (pass, försäkring, kontonummer osv) så att du inte kan tappa bort dem
Vart ska du först? Ska du till Thailand först så ta knappt med dig några kläder överhuvudtaget för det är så snuskigt billigt där.
Jag vara iofs bara borta tre månader i sydostasien men använde så gott som aldrig sakerna som jag "kanske kommer få användning för". Dessutom så kan du köpa så gott som allt på den berömda backpackergatan Khao San Road. Allt från pengabälten till europeiska körkort
Dykcertet är billigare i Thailand. På Koh tao kostar det 1800:- på alla dykcentren men där suger sikten nu så du kanske ska köra på västsidan vid Simillian Ilands. Lite dyrare men det är bland världens bästa dykvatten enligt de som vet.
Jag va i Thailand förra året och i år blir det nog Nya Zeeland, Australien och Thailand igen.
Jag tycker det är viktigt att man köper en bra ryggsäck som håller och sitter skönt, va riktigt less på min skitryggsäck på slutet!
Hyr vespa eller motorcykel va en av dom roligaste "äventyren" jag gjorde, bränna runt på öar med cross var riktigt roligt.
Hänga med riktiga "locals" på lite mindre ställen va också väldigt trevligt.
AngelLove
2005-06-30, 14:53
Grym resa du gör...!!! Låter kanonfint (åker själv till Canada idag) och är lite avis på dig ;)
Ha det gött och skriv i tråden när du kommer hem ??
Förresten, ÅK till NZ med....
Låter härligt... Gjorde själv en jorden-runt-resa för 9 år sedan och det var det bästa jag någonsin upplevt. Du ville ha tips, och tips ska du få.
1. DU KAN INTE GÖRA DENNA RESA UTAN ATT BESÖKA NYA ZEELAND!!!!!!
2. Se tips 1.
3. Missa inte Frazer Island, världens största sand-ö utanför Australiens östkust.
4. Hur liten budget du än har måste du lägga typ 4-5000 på dykarcert och dykning på Barriärrevet.
5. Du kommer att vilja ha mer än en vecka i Sydney, underbart härlig storstad.
6. Av allt som finns att se i LA kan du inte missa Six Flags Magic Mountain. Om du gillar berg-och-dalbanor så är det ett stort måste.
7. Ha jäkligt kul!
Jag är i australien 6månader så det blir nog att åka över till NZ. Snackade med en polare och det var visst inte så dyrt med flyg över dit.
Six Flags Magic Mountain Det finns något likande i newyork trakterna va? Jag var där förra året och var på det fetaste stället. Men det värsta var att man behövde stå i kö ungefär 1,5 timma för varje åktur. Det blir väl att försöka jobbar runt så mkt så möjligt
Har boende i nyc nu de första 3 och en halv veckorna åker dit om bara ett par timmar :) budgeten är väl kanske inte allt för stor. 55 000 ungefär men har väl lite fonder att sälja av utifall det skulle krisa.
Det skulle kanske varit bra att resa åt andra hållet men det har väl sina fördelar detta med. Nu i slutet på resan när kassan börjar sina kan man leva shyst för riktigt lite cash.
Får väl lägga ut bilder när jag glassar på beachen eller är på goldens gym eller nåt :D
Fan va soft, önskar jag kunde dra en 8 månader jorden runt resa med en god vän. :) Istället ska jag betala folk som ska våldstrecha mig till en stridsmaskin i Kina under en termin. :D Saker som jag tänker på är väl packa lätt och ta med tillräcklig med pengar, har en backup bankkort ifall en bli stulen.
Sponsrad med pappas kreditkort?
Karate_kid
2005-06-30, 21:02
hahah..
Ontopic: Ha d så kul :thumbup:
nej....
jobbat och bott hemma dock.
Rekommenderar ett besök på California Fitness gym på Orchard Road när du är i Singapore. Hela inredningen i rostfritt stål...tyckte det var rätt läckert. Sen är det kul att alla är så korta...kände mig som Gulliver (är bara 180 cm).
Mp-3 spelare med x meg musik är viktigt att ha...kan bli låååånga ensamma bussresor i Australien.
Jag reste runt i Asien i ett halvår för ett tag sedan, gjorde någon tråd med bilder här om det! Det bästa tipset: PACKA RYGGAN RÄTT! Blir ett helvete att kånka runt på en felpackad ryggsäck, med dom tyngsta sakerna ytterst/ högst upp! Salta maten, drick mycket, och ha det förjävla kul!!
De ställena jag ska till är:
nyc, cali, fiji,australien,singapoor, thailand.Men det var väl ingen jorden runt-resa...? ;)
Nä, jag bara skojar. Blir säkert skitroligt! Kan dock inte ge några tips. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.