handdator

Visa fullständig version : Stylyft, åsikter tack!

Klo
2005-06-20, 13:43
Ska testa på stylyft ett tag. Om jag får upp mina max hyffsat i år är tanken att jag ska tävla för örebro kraftsportsklubb nästa år. Med nuvarande kroppsvikt skulle jag gå i -90, men funderar på att ta ner mig till -82,5.

Har kollat runt efter lyftarscheman och fastnat för detta:

Period 1, 4-6 veckor
Mån
Böj 5*5, bänk 5*5, stångrodd 5*5
komplement: tricep, mage och vader
Ons
Böj(lättare) 5*5, militärpr 5*5, mark 3*5, chins 5*5
komplement: bicep, hamstring och axlar
Fre
Böj 5*5(stege upp), bänk 5*5, stångrodd 5*5

Period 2, 2-3 veckor
Mån
Böj 3*3, bänk 3*3, stångrodd 3*3
Tor
Böj(lättare) 3*3, militärpr 3*3, mark 3*3, chins 3*3

Period 3, Maxningsförsök
Antingen 1*3 eller maxningsförsök, maximalt 3 pass.

Kommentarer....

Jay-Z
2005-06-20, 14:06
Jag tycker det ser asbra ut. Mest för att mitt schema är nästan identiskt med detta. :)

Edit: Lågvolymsfasen är lite kortare än i mitt program, men man kanske hinner återhämta sig ändå?

Klo
2005-06-20, 14:10
Jag tycker det ser asbra ut. Mest för att mitt schema är nästan identiskt med detta. :)

Edit: Lågvolymsfasen är lite kortare än i mitt program, men man kanske hinner återhämta sig ändå?

Jag hittade ju programet i en länk du postade :D

Jag kör inte om från början direkt efter avslutad cykel utan tänkte köra lite mer "vanlig" byggarträning några veckor emellan.

Jay-Z
2005-06-20, 14:11
Jag hittade ju programet i en länk du postade :D

Haha. :D Som sagt, världens bästa program. I hope. :P

z_bumbi
2005-06-20, 17:58
Viktklassen, deffa inte ner dig till din första tävling för då har du så mycket annat att tänka på att viktklassen inte har högsta prio. Är det något kilo det handlar om så är det inte så farligt men är det mer så fundera på det i alla fall.

Vilken typ av 5x5 och 3x3 ska utföras? Jag undrar främst hur vikthöjningarna kommer att ske och i vilka steg.

Period 1 Det blir en jävla massa böj, jag skulle max köra två pass böj per vecka med den volymen.

Varför dela upp ryggen så att den tränas varje pass? Då får den ingen möjlighet att vila och detta dessutom i kombination med 3 böjpass.

Samma sak för triceps som också drabbas tre pass.

Plocka bort vaderna så att det bara körs en gång per vecka om det ska köras överhuvudtaget. Jag gissar att det finns tävlingstankar inom SKKF (Snarare förutsätter jag att det är långdtidsmålet med tanke på fysiken.) och då är det okey att ha lite tankar på symetrin.

Kan säkert hitta fler förändringar men allt beror på hur det befintliga programet ändras.

Period 2
Jag skulle inte försöka lägga mig på treor i både bänk och militärpress samma perioder utan snarare plocka bort axelträningen då det är dags att köra tungt i bänken.
Marken som första övning på dag 2

Men även här är det träning av stora delar av kroppen varje pass, tänker man köra tvådagars så skulle jag köra böj, bänk och mark, triceps och så lägger man in komplementet var det passar in bäst alt plockar bort det mesta som man inte känner att man behöver för att bli bättre i tävlandet.

Period 3
Ett förslag är att köra en maxningsdag då du testar att köra 3 lyft på varje övning men det är inget krav att det blir ett pers i varje övning utan se till att sätta 9 lyft med domare (Eller folk som i alla fall vet vad det handlar om, inte så svårt att hitta i Örebro gissar jag.) första gången perioden inträffar. Så många lyft som möjligt ska vara godkända och helst bör det vara 9 godkända utan större invändningar.
Nästa period så höjer du kraven på dig själv men första tävlingen är 9 godkända ett bra mål.

Tänker du köra med utrustning så börja med den så tidigt som möjligt så du får reda på vad du behöver träna på för att få ut något av den.

aliquis
2005-06-20, 18:07
För alla andra som inte hade en aning om vad SKKF är, precis som jag, kan jag berätta att det visst är Svenska KroppskulturFörbundet - The Swedish Bodybuilding and Fitness Federation, http://www.skkf.org/

Klo
2005-06-20, 18:33
[QUOTE=z_bumbi]Viktklassen, deffa inte ner dig till din första tävling för då har du så mycket annat att tänka på att viktklassen inte har högsta prio. Är det något kilo det handlar om så är det inte så farligt men är det mer så fundera på det i alla fall.

Låter klokt, satsar på att öka i styrka bara till att börja med.

Vilken typ av 5x5 och 3x3 ska utföras? Jag undrar främst hur vikthöjningarna kommer att ske och i vilka steg.

Period 1 & 2 är det meningen att jag ska klara alla 5:or/3:or på samma vikt
utom ett pass böj där jag trappar upp till målvikten. Jag höjer till nästa pass när jag klarat alla 5:or/3:or. Det första passet med 3:or behåller jag vikterna från sista 5 passet.

Period 1 Det blir en jävla massa böj, jag skulle max köra två pass böj per vecka med den volymen.

Hmm kanske blir för mkt böj. Tänkte lite så att det totala antalet set på en vecka ändå var färre än vad jag brukar köra annars. Samma med rygg/tric. Får tänka lite på detta och återkomma med en ändring.

Varför dela upp ryggen så att den tränas varje pass? Då får den ingen möjlighet att vila och detta dessutom i kombination med 3 böjpass.

Samma sak för triceps som också drabbas tre pass.

Plocka bort vaderna så att det bara körs en gång per vecka om det ska köras överhuvudtaget. Jag gissar att det finns tävlingstankar inom SKKF (Snarare förutsätter jag att det är långdtidsmålet med tanke på fysiken.) och då är det okey att ha lite tankar på symetrin.

Hehe man vet aldrig :naughty: Tar alltså inte bort ngt pass för mina sparv vader :whipped:

Kan säkert hitta fler förändringar men allt beror på hur det befintliga programet ändras.

Period 2
Jag skulle inte försöka lägga mig på treor i både bänk och militärpress samma perioder utan snarare plocka bort axelträningen då det är dags att köra tungt i bänken.
Marken som första övning på dag 2

Ok dem förändringarna låter kloka.

Men även här är det träning av stora delar av kroppen varje pass, tänker man köra tvådagars så skulle jag köra böj, bänk och mark, triceps och så lägger man in komplementet var det passar in bäst alt plockar bort det mesta som man inte känner att man behöver för att bli bättre i tävlandet.

Period 3
Ett förslag är att köra en maxningsdag då du testar att köra 3 lyft på varje övning men det är inget krav att det blir ett pers i varje övning utan se till att sätta 9 lyft med domare (Eller folk som i alla fall vet vad det handlar om, inte så svårt att hitta i Örebro gissar jag.) första gången perioden inträffar. Så många lyft som möjligt ska vara godkända och helst bör det vara 9 godkända utan större invändningar.
Nästa period så höjer du kraven på dig själv men första tävlingen är 9 godkända ett bra mål.

Lysande förslag, ska ju ändå göra alla samtidigt på tävling :thumbup:

Tänker du köra med utrustning så börja med den så tidigt som möjligt så du får reda på vad du behöver träna på för att få ut något av den.

Har inte bestämt mig för det än. Kanske borde införskaffa tröjor och lindor :confused:

Klo
2005-06-20, 18:35
För alla andra som inte hade en aning om vad SKKF är, precis som jag, kan jag berätta att det visst är Svenska KroppskulturFörbundet - The Swedish Bodybuilding and Fitness Federation, http://www.skkf.org/

:thumbup:

Rambo
2005-06-20, 23:08
coolt om du är med å tävlar ...
Du får väl säga till om du vill ha lite tips *flex*

hoffano1
2005-06-21, 09:25
Period 1, 4-6 veckor
Mån
Ons
Fre

Period 2, 2-3 veckor
Mån
Tor

Period 3, Maxningsförsök

Kommentarer....

Du och alla andra som kör efter sådana scheman, hur gör ni med uppvärmningen? Börjar ni om efter varje muskelgrupp? Eller hur lägger ni upp det? Tänkte själv köra igång i höst med liknande men är rädd att passen tar hela dagen
:sleep:

Klo
2005-06-21, 09:41
hoffano1: Här har du mitt senaste pass inklusive uppvärmning. Stretchar också en hel del. Tog ca 2 timmar.

Knäböj
20*10*3, 60*5*2, 100*5, 140*5*5
Bänkpress
20*10*2, 60*5*2, 110*5*5
Stångrodd
20*10, 60*10, 120*5*5
Snebänk i smith smalt grepp
30*20, 60*10, 80*6, 80*6
Stående frenchpr m rak stång
10*20, 30*10, 40*10, 45*9
Vadpr i hack / superset m Mage
5 set styck 9-15 reps

Du bör väll inte ge dig på ett så avancerat program om du inte tränat länge. Själv har jag hållt på drygt 10 år. Kolla även z-bumbis kommentarer av programet ovan.

hoffano1
2005-06-21, 10:20
hoffano1: Här har du mitt senaste pass inklusive uppvärmning. Stretchar också en hel del. Tog ca 2 timmar.

Knäböj
20*10*3, 60*5*2, 100*5, 140*5*5
Bänkpress
20*10*2, 60*5*2, 110*5*5
Stångrodd
20*10, 60*10, 120*5*5
Snebänk i smith smalt grepp
30*20, 60*10, 80*6, 80*6
Stående frenchpr m rak stång
10*20, 30*10, 40*10, 45*9
Vadpr i hack / superset m Mage
5 set styck 9-15 reps

Du bör väll inte ge dig på ett så avancerat program om du inte tränat länge. Själv har jag hållt på drygt 10 år. Kolla även z-bumbis kommentarer av programet ovan.

Har tränat i många år men mer åt byggarhållet. Tänkte satsa mer på styrkelyft nu efter sommaren. 2 timmar låter väl ok. Hur länge vilar du mellan seten?

Klo
2005-06-21, 10:43
Har tränat i många år men mer åt byggarhållet. Tänkte satsa mer på styrkelyft nu efter sommaren. 2 timmar låter väl ok. Hur länge vilar du mellan seten?

Vilar ganska mkt på basövningarna och ganska lite på komplementsövningarna. Kan tyvärr inte svara bättre än så.

Spungebob
2005-06-30, 19:08
Ska testa på stylyft ett tag. Om jag får upp mina max hyffsat i år är tanken att jag ska tävla för örebro kraftsportsklubb nästa år. Med nuvarande kroppsvikt skulle jag gå i -90, men funderar på att ta ner mig till -82,5.

Har kollat runt efter lyftarscheman och fastnat för detta:

Period 1, 4-6 veckor
Mån
Ons
Fre

Period 2, 2-3 veckor
Mån
Tor

Period 3, Maxningsförsök

Kommentarer....

Ser ganska bra ut förrutom kompletterinarna :) det är mera åt byggarhållet tycker jag. Men ska du köra Styrkelyft ta kontakt med nån i din stad som kan ge dej bra råd och skit i nätet !
http://www.ojebyak.com/ kan titta in hit om du måste in på nätet o kolla :) klicka på lyftare sen lär dej träna rätt och då får du en bild av hur det kan se ut när du kör styrkelyft.
Mena inget dumt men kolla in den allafall styrkelyft och att vara kroppsbyggare tar ut varandra lite ;)

Klo
2005-06-30, 19:40
Ser ganska bra ut förrutom kompletterinarna :) det är mera åt byggarhållet tycker jag. Men ska du köra Styrkelyft ta kontakt med nån i din stad som kan ge dej bra råd och skit i nätet !
http://www.ojebyak.com/ kan titta in hit om du måste in på nätet o kolla :) klicka på lyftare sen lär dej träna rätt och då får du en bild av dej hur det kan se ut när du kör styrkelyft.
Mena inget dumt men kolla in den allafall styrkelyft och att vara kroppsbyggare tar ut varandra lite ;)

Har lagt ned det schemat. Ska gå in och kolla.

Spungebob
2005-06-30, 19:45
Har lagt ned det schemat. Ska gå in och kolla.
Det ska finnas där...tror jag var iofs ett tag sen jag kolla

Spungebob
2005-06-30, 19:49
Om det är bara styrkelyft o inget annat ca4-7 min ;) är väl lite oliká,är svårt att säga exact alla gör lite olika med det där.