Visa fullständig version : Satan vad varmt det börjar bli!
obesogen
2005-06-19, 21:51
Det är samma sak VARJE sommar! Det blir så sjukt varmt inomhus nu när det är varmt ute så det blir svårt att sova! FAAN jag ligger med bara ett lakan som täcke och ändå är det varmt! Det funkar ju inte att ligga utan nått alls heller, det känns grymt ovant. Sen är det äckligt ljust också! Detta är det absolut sämsta med den svenska sommaren, nej tacka vet jag medelhavsklimatet, det ska vara mörkt och SVALT på kvällen!
Jag har så svårt att sova i den här värmen, ofta får jag gå och blöta en handduk med iskallt vatten och ligga med den över mig *grr*
Karate_kid
2005-06-19, 21:52
stäng till din dörr på morgon, öppna fönstret, dra för gardinen, låt den alltså stå öppen. Så skall du se att det är svalt och skönt när du skall lägga dig.
reinholdsson
2005-06-19, 21:57
Hellre för varmt än för kallt iallafall. Värmen på natten är något jag kan uthärda, bara jag slipper kylan på vintern.
Sover i "källaren" så jag har det svalt och gott.
Hade inte klarat av att sova annars. Allt över 20 grader är för varmt.
mangemani
2005-06-19, 21:59
tacka vet jag vintern.
det ska vara max 15 grader i sovrummet annars går det inte att sova. I gamla lägenheten bodde jag på balkongen hela sommaren
WHITEFOLKS
2005-06-19, 22:08
men vafan nu får folk ge sig.. för nån vecka var det buhu det är kallt ute och nu när det blir varmt så är inte det bra heller. make up your mind people! ;)
men vafan nu får folk ge sig.. för nån vecka var det buhu det är kallt ute och nu när det blir varmt så är inte det bra heller. make up your mind people! ;)
Ja,men det är väl olika personer som har klagat, vissa är mer känsliga för hetta, andra för kyla :)
Det är väl inte samma personer som klagat både på hettan och kylan! :D
Satan vad varmt det börjar bli!
Ja....
Det är väl tempererat här. Tar en tupplur när det steker på som mest dock :)
Det går ju inte att sova med ett stängt fönster under en svensk sommar men det går heller inte att sova med öppet för då kommer det in ett hundra tal flygande insekter, finns inget man kan göra!!!! *cry*
Det går ju inte att sova med ett stängt fönster under en svensk sommar men det går heller inte att sova med öppet för då kommer det in ett hundra tal flygande insekter, finns inget man kan göra!!!! *cry*
Helt rätt, jag brottades alldeles nyss med en fjäril (!) inne i badrummet, en stor jävel. Den ville inte ut så jag tog och dammsög fanskapet så nu får den leva där inne i påsen ett bra tag. Hatar insekter!
Sprattlar av stolen här bara att tänka på när man känner något flyga omkring ovanför en när man ligger och försöker sova.....burrrrr
Sprattlar av stolen här bara att tänka på när man känner något flyga omkring ovanför en när man ligger och försöker sova.....burrrrr
Ja fan usch.. kommer ihåg när en polare i Turkiet och jag försökte sova då i samma rum så var det en stor helikopterfluga eller vad de heter.. En stor jävel.. Till slut tog polarn den med bara händerna och körde upp den i sin anus! Och fortsatte sova.. notera att vi var riktigt packade den natten.
Höjdpunkten var tamefan att höra hur buzzande ljudet från insektsfan tystades vid inträdesögonblicket!
Sommar. Går inte och få nog. Skulle ALDRIG tröttna på sommaren om den var för evigt...
Jag välkomnar värmen med öppna armar. Hatar vintern.
Hatar sova på sommaren. Bor i en källare och vaknar oftast blöt av svett.
Sommar. Går inte och få nog. Skulle ALDRIG tröttna på sommaren om den var för evigt...
Håller med man :)
grisbil3n
2005-06-19, 23:48
Utmärkt väckarklocka dock, man vaknar av värmen och kan fan inte somna om...
Älskar sommarn men det är verkligen svårt att sova.. Jag måste upp kl 5 och om jag somnar nu får jag 4a timmar jag kommer kanske får runt 2 timmar tippar jag. Ligger naken på golvet det är ju så jävla varmt!
Vic_1981
2005-06-19, 23:56
Ja fan usch.. kommer ihåg när en polare i Turkiet och jag försökte sova då i samma rum så var det en stor helikopterfluga eller vad de heter.. En stor jävel.. Till slut tog polarn den med bara händerna och körde upp den i sin anus! Och fortsatte sova.. notera att vi var riktigt packade den natten.
Höjdpunkten var tamefan att höra hur buzzande ljudet från insektsfan tystades vid inträdesögonblicket!
haha :thumbup:
Fan vad känsliga en del är. Dra ner persiennerna på dagen när solen steker eller köp en markis (bästa). Öppna fönstret på kvällen innan ni ska sova men tänk på att ha SLÄCKT i rummet annars får man brottas med ohyra.
Är själv väldigt känslig mot värme. Är det över 22grader varmt så kan jag knappt sova. Blir plaskvåt av svett direkt. Väldigt jobbigt att vara varmblodad...
Jag har alltid öppet fönster till sovrummet och en bordsfläkt som står vid fönstret och blåser in luft om dagarna, ändå är det för varmt.
TheLoser
2005-06-20, 06:48
Bara att njuta av vädret sålänge man kan. Antingen är det kallt eller varmt. Acceptera och gå vidare.
//TheLoser
Sänk den relativa luftfuktigheten så fungerar kroppens nedkylning bättre.
Det på kort sikt klart billigaste sättet är att använda en sk Torrboll.
Den innehåller kalciumklorid som balanserar in den relativa luftfuktigheten på 45%. En Torrboll kostar 80-100 kr och en refill kostar 70 kr för ett kilo.
Är man smart så åker man till Granngården och köper en 25kg-säck för 90 kr. Där säljs det som vägsalt.
Man behöver inte ha en Torrboll egentligen utan man kan fylla diverse kärl med 1/3-del kalciumklorid. Ökar skvimprisken visserligen.
Vad skall man då göra med 25 kg? Räcker ju halva livet.
Ja, jag pytsade upp i plastkassar och delade ut till kompisar. Tänk vad många källare, sommarstugor, avställda bilar mm som skulle kunna räddas från mögel med en hink med vägsalt för 3 kr.
Så här ser en Torrboll ut:
http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/416001_b.jpg
Gabriel_
2005-06-20, 07:32
väääääääääääääääääärmeee äntligen!!
synd att man ska sitta inne och jobba hela dagarna bara =(
nej tacka vet jag medelhavsklimatet, det ska vara mörkt och SVALT på kvällen!
hahaha :laugh: får man fråga vad du menar med medelhavsklimat ? menar du hur det är kring medelhavet oktober/november och mars/april ? .. alltså varmt på dagarna men svalt på kvällen eller försöker du påstå att är svalt på kvällarna under sommaren ??
För i maj-september är det 32 grader på dagarna och 31,5 på nätterna... utan minsta vindpust och hög luftfuktighet... då snackar vi varmt och kanske svårt att somna ! Det positiva är dock att det är mörkt... kl 21 är det som om någon släcker ljuset helt plötsligt...
Skönt citat dock ... som om den svenska sommaren skulle vara något olidligt.... :D :laugh:
Skaffa dig en takfläkt för fan :)
King Grub
2005-06-20, 08:34
Det borde vara förbjudet att vara varmare än 20 grader i skuggan.
Karate_kid
2005-06-20, 08:54
Ni klagar på "värmen" här, haha. Kollade i tidningen i Indien (new dehli) idag har dom 46+ sol, i morgon 46+ skur :D det ni!
obesogen
2005-06-20, 08:56
stäng till din dörr på morgon, öppna fönstret, dra för gardinen, låt den alltså stå öppen. Så skall du se att det är svalt och skönt när du skall lägga dig.
Tror du inte jag gör det? Jag har en etta i söderläge, två stora fönster och sol från 6 på morgonen till 5 på eftermiddagen. Jag kan bara fixa korsdrag om jag öppnar dörren, men det är inte så kul att ha den öppen tre timmar innan man ska sova.
Karate_kid
2005-06-20, 08:59
Tror du inte jag gör det? Jag har en etta i söderläge, två stora fönster och sol från 6 på morgonen till 5 på eftermiddagen. Jag kan bara fixa korsdrag om jag öppnar dörren, men det är inte så kul att ha den öppen tre timmar innan man ska sova.
nej jag tror inte du gör det.För i så fall skulle du inte kunna klaga. Ja själv stänger dörren, drar ner persienerna och öppnar fönstret och det är minsann kallt när ja ska nanna på kvällen (svalt) är mitt rum magiskt ?
Sänk den relativa luftfuktigheten så fungerar kroppens nedkylning bättre.
Det på kort sikt klart billigaste sättet är att använda en sk Torboll. <-- Odenboll? :D
Är det inte Hasse36 som brukar anmärka när man skriver fel i text? :laugh:
obesogen
2005-06-20, 09:14
nej jag tror inte du gör det.För i så fall skulle du inte kunna klaga. Ja själv stänger dörren, drar ner persienerna och öppnar fönstret och det är minsann kallt när ja ska nanna på kvällen (svalt) är mitt rum magiskt ?
Du kanske inte har samma förutsättningar för värme som jag har? *screwy* Just nu är det 26 grader här inne, jag har haft persiennerna nerdragna hela natten och fönstret öppet. Varför skulle det bli svalare för att du stänger dörren?
Det är samma sak VARJE sommar! Det blir så sjukt varmt inomhus nu när det är varmt ute så det blir svårt att sova! FAAN jag ligger med bara ett lakan som täcke och ändå är det varmt! Det funkar ju inte att ligga utan nått alls heller, det känns grymt ovant. Sen är det äckligt ljust också! Detta är det absolut sämsta med den svenska sommaren, nej tacka vet jag medelhavsklimatet, det ska vara mörkt och SVALT på kvällen!
Jag har så svårt att sova i den här värmen, ofta får jag gå och blöta en handduk med iskallt vatten och ligga med den över mig *grr*
Jag brukar också köra med blötahanddukstricket! Det är bra!
Kul att se att det är fler som delar mina sommarbekymmar... Det är skönt med sol och bad och allt som hör sommaren till, men satan vad jobbigt det är när det blir för varmt inne!
christian
2005-06-20, 11:53
Skönt att man kan vädra ordentligt. Fyra stora och ett litet fönster i två oika vädersträck och en balkongdörr borgar för god ventilation.
Än har det inte blivit för varmt iaf, trots söderläge.
När jag bodde hos farsan var det träkåk med mörk fasadfärg på ovanvåningen så det blev rätt varmt.
FinnPower
2005-06-20, 12:30
Jodå, fixa en takfläkt som du tvingar att arbeta hela nätterna. Myggorna har lite problem att flyga i storm och du får svalt och skönt :)
Är det inte Hasse36 som brukar anmärka när man skriver fel i text? :laugh:Jag har nischat in mig på särskrivningar. Man kan inte vara bäst på allt. :cool:
WHITEFOLKS
2005-06-20, 13:51
Tack för tipset hasse36, ska vb. till mina päron, de använder massa torrbollar :)
Jodå, fixa en takfläkt som du tvingar att arbeta hela nätterna. Myggorna har lite problem att flyga i storm och du får svalt och skönt :)
Jag tror att jag ska ta och köpa en sådan!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.