handdator

Visa fullständig version : Ny speldator.

King Grub
2005-06-19, 08:23
Yo!

Jag tänkte beställa en ny speldator. Eftersom det verkar finnas gott om hårdvarukunniga personer här, undrar jag, om det finns något som går att förbättra prestandamässigt?

Enermax EG701AX-VE (W) 600 Watt Power Supply SLI
AMD Athlon 64 X2 4800+ Processor, HyperTransport, Dual Core
nForce 4 SLI Chipset Motherboard PCI Express 939 Pin 2GHz
2GB Corsair XMS DDR PC-3200 SDRAM at 400MHz 4 x 512MB
Dual NVIDIA GeForce 6800 Ultra PCX 256MB DDR3 NVIDIA SLI
148 GB Western Digital Raptor Serial ATA 10,000 rpm (2x74GB) - RAID 0
300 GB Maxtor DiamondMax 10 SATA 16MB 7200RPM NCQ
NEC ND-3520 16x Dual Layer DVD±R/W Recorder x 2
Creative Sound Blaster® Audigy 4 7.1 Pro

http://www.hevolve.com/ico/gamer.gif

Piranha
2005-06-19, 08:33
Yo!

Jag tänkte beställa en ny speldator. Eftersom det verkar finnas gott om hårdvarukunniga personer här, undrar jag, om det finns något som går att förbättra prestandamässigt?

DualCore / dubbla CPU'er är klart tufft , men tyvärr ingenting man får en praktiskt andvändning av i spelandet , de enda mig veterligen moderna spel som stöder multithreading är Quake-3.

Snabbt och smidigt med boot på Raid-0

Nec har släppt 3540 DVD brännaren.

LexSinner
2005-06-19, 08:46
Yo!

Var ju ingen dålig speldator du skulle ha direkt :D

King Grub
2005-06-19, 08:47
DualCore / dubbla CPU'er är klart tufft , men tyvärr ingenting man får en praktiskt andvändning av i spelandet

Hmmm. :( I reklamen lät det ju bra: "Dual-core technology is like having two processors working together, each one taking on the workload of different applications, increasing efficiency and boosting performance. Simultaneously burn a DVD, play a game, check your e-mail, edit a digital video, and run virus or spyware scans in the background – all at the same time, without breaking a sweat".

Har man inte använding av det på det sättet heller?

DVD-n är noterad.

Piranha
2005-06-19, 08:58
Hmmm. :( I reklamen lät det ju bra: "Dual-core technology is like having two processors working together, each one taking on the workload of different applications, increasing efficiency and boosting performance. Simultaneously burn a DVD, play a game, check your e-mail, edit a digital video, and run virus or spyware scans in the background – all at the same time, without breaking a sweat".

DVD-n är noterad.

Förvisso så har de rätt , du kan ställa "affinity" så programmen körs på varsin processor , men de flesta program etc kan bara utnyjja en.

Adobe protoshop , premiere mfl kan dra nytta av 2 proppar.

Ett bra forum för "multithreading" är www.2cpu.com , på forumet där finns de en hel del läsvärt på temat.

Callister
2005-06-19, 09:10
Köp du dubbla, King Grub, eftersom du är med i svängarna så kommer du ha nytta av det inom kort när de flesta spel nya kommer börja stödja dual av olika slag.

Piranha
2005-06-19, 09:16
Köp du dubbla, King Grub, eftersom du är med i svängarna så kommer du ha nytta av det inom kort när de flesta spel nya kommer börja stödja dual av olika slag.

Köp den för det är en bra maskin och för du kommer köra 64 bittars XP'n på den.

Callister nämn en enda tillverkare av spel som planerar släppa ett spel som stöder flera CPU'er .. jag har forskar riktigt hårt på nätet om detta och kommit fram till 0 spel eller speltillverkare som ens tänker i banorna.

Så jag undrar vad du baserar du uttalande på. ( jag har kört dual maskiner i flera år och kikar alltid efter mjukvara som stöder dubbla proppar ).

Halldin
2005-06-19, 09:22
Callister nämn en enda tillverkare av spel som planerar släppa ett spel som stöder flera CPU'er .. jag har forskar riktigt hårt på nätet om detta och kommit fram till 0 spel eller speltillverkare som ens tänker i banorna.

Tja, Elder Scrolls IV: Oblivion är ett sådant spel. Och Unreal (Engine) 3(.0), och alla spel som baserar sig på den motorn.

De här spelen finns inte än. Oblivion kommer ut till julhandeln.. men det är nog fler och fler som satsar på det. Och sen är det ju inte bara i spel man kan utnyttja det. Har man gott om deg så är det väl bara att köra på. :thumbup:

Annars så är nVidias G70 och ATis nya (R520?) nära förestående. Orkar man vänta spar man ju en slant på det... för jag antar att du kommer köpa nåt av dom ändå?

Till sist så kanske det finns bättre RAM-minne? Om man nu vill krydda lite.

Piranha
2005-06-19, 09:22
Falcon 4.0 stöder också multithreading ( gammal flygsim ) , men ändå bra spel.

ante
2005-06-19, 09:23
Grub, vad ska du spela med en sådan dator ?

King Grub
2005-06-19, 09:26
Grub, vad ska du spela med en sådan dator ?

Alla nya spel. Det duger inte att köra på 1280x1024-upplösning med låga inställning på alla grafik-settings. ;)

Prankie
2005-06-19, 09:29
Kan inte du adoptera mig? Snälla? :bow:

Piranha
2005-06-19, 09:29
Tja, Elder Scrolls IV: Oblivion är ett sådant spel. Och Unreal (Engine) 3(.0), och alla spel som baserar sig på den motorn.

De här spelen finns inte än. Oblivion kommer ut till julhandeln.. men det är nog fler och fler som satsar på det. Och sen är det ju inte bara i spel man kan utnyttja det. Har man gott om deg så är det väl bara att köra på. :thumbup:

Annars så är nVidias G70 och ATis nya (R520?) nära förestående. Orkar man vänta spar man ju en slant på det... för jag antar att du kommer köpa nåt av dom ändå?

Till sist så kanske det finns bättre RAM-minne? Om man nu vill krydda lite.

AnandTech: The new Unreal Engine 3 is designed for multi-threading, and will make good use of dual core CPUs available when games on the new engine come out. What parts of the game will benefit/be improved, thanks to multiprocessing? What will be the parts that will benefit the most?

Tim Sweeney: For multithreading optimizations, we're focusing on physics, animation updates, the renderer's scene traversal loop, sound updates, and content streaming.We are not attempting to multithread systems that are highly sequential and object-oriented, such as the gameplay.

Källa: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2377&p=3

Givetvis blir det inte en 100% förbätting.

King Grub
2005-06-19, 09:31
AnandTech: The new Unreal Engine 3 is designed for multi-threading, and will make good use of dual core CPUs available when games on the new engine come out. What parts of the game will benefit/be improved, thanks to multiprocessing? What will be the parts that will benefit the most?

Tim Sweeney: For multithreading optimizations, we're focusing on physics, animation updates, the renderer's scene traversal loop, sound updates, and content streaming.We are not attempting to multithread systems that are highly sequential and object-oriented, such as the gameplay.

Good enough for me. http://www.jammerbabe.com/images/Smiley/cash.gif Jag vill ha Oblivion. Nu.

Prankie
2005-06-19, 09:33
Jag har för mig att det håller på utveckla så kallad fysik-kort där man låter alla fysik beräkning åt kortet istället för GPU.

http://hardware.gamespot.com/Story-ST-17585-1998-x-x-x

Jorgen
2005-06-19, 09:38
Good enough for me. http://www.jammerbabe.com/images/Smiley/cash.gif Jag vill ha Oblivion. Nu.
Jag vill ha din gamla dator. Nu. :D

//Jörgen

Mikeman
2005-06-19, 10:03

Är du tät?
Den där burken lär inte kosta 79,90 på Netto direkt.
Vad kostar den?

King Grub
2005-06-19, 10:09
Mellan 40- och 45000 beroende på vilka tillbehör jag bestämmer mig för.

Officer
2005-06-19, 10:22
Grub, för de cashen kan du ju ta en semester utomlands ett bra tag :D Du lär ju behöva det, då du har skrivit här varenda dag sedan några år tillbaka under tiden jag varit medlem! NU får det va nog *slap*

King Grub
2005-06-19, 10:29
Silence, impudent whelp!

http://jerome.galica.free.fr/marvel/Fantastic%20Four/Ennemis/Doom/DoctorDoom-Kirby02.gif

wepp
2005-06-19, 11:13
grafikkortet är odugligt jämfört med resten,

satsa på ett "G70" eller radeons R520 som kommer om ett litet tag =)

King Grub
2005-06-19, 11:19
Odugligt jämfört med något som inte finns då eller? Det är väl alltid så att det "kommer snart" något som är bättre?

Halldin
2005-06-19, 11:27
Det brukar väl vara ett års intervaller mellan nya arkitekturer.
G70 ska komma ut tidigare än R520 i alla fall, någon gång nu i sommar. Snart. :)

Prankie
2005-06-19, 11:27
Det finns inget som slår SLI för tillfället, allafall tills ATI släpper crossfire.

mini_Arnold
2005-06-19, 11:30
grafikkortet är odugligt jämfört med resten,

satsa på ett "G70" eller radeons R520 som kommer om ett litet tag =)
tror inte han lär ha problem med en eventuell uppgradering inom 1 år....
Grub: :hbang:

aliquis
2005-06-19, 11:30
Ingen aning, det lär ju räcka till iaf, jag skulle bara kolla så det är relativt tyst, men det kanske du inte bryr dig om med tanke på resten? :D
Chassi tänkte du inte byta? Annars är ju det här grymt:
http://www.thermaltake.com/xaserCase/armor/armormenu.htm
:love:

Hade jag också oändligt med pengar skulle jag med ta den, men eventuellt kanske en core som är något högre klockad är bättre för spel? Å andra sidan får man väl anta att de börjar utveckla spel som utnyttjar flera cores, så X2an är säkert bättre ändå.

Vet inte om det finns något ännu, men radeons crossfireteknologi verkar ju bli något hetare än nforce4 sli, bl.a. kan du ju få 14x AA ;)

Räcker ju säkert gott o väl, men med tanke på att resten är så fett kanske man skulle ha mer för att matcha, jag skulle nog överväga 2st 1GB istället för att kunna uppgradera utan att byta allt senare, om det nu inte blir någon enorm prisskillnad.

Säkert bra, fast med ATI crossfire får du väl ta x850 eller så istället.

Sött, själv vill jag inte köra RAID 0 då du istället för att få en REDUNDANT array av diskarna får en som istället har lättare för att kvadda. Om du kör en annan disk att spara undan dina viktigare filer på / gör backup spelar det väl ingen roll.

Ah, dåså ;/, fast ta en Samsung Spinpoint P120 istället, den är snabbare och Maxtordiskar är väl inte kända för att vara särskilt pålitliga. Råkade själv köpa DM10an fast jag hade sett P120-reviewn, men när jag kollade the buyers guide listade de ju inte samsung på förstasidan så jag glömde bort den. P120 eller en seagate 7200.8 beroende på hur mycket du tycker 5års garanti är värt.

Kanske skulle överväga ett hifibögljudkort istället för ett audigy, om det där nu är dyrare än typ audigy2 o dem, har för mig det i princip inte var någon som helst skillnad på dem.

aliquis
2005-06-19, 11:32

DVD-n är noterad.
Jo, om du vill köra minst 2 något belastande saker samtidigt har du ju rejäl användning av dual-core.

aliquis
2005-06-19, 11:37
Det brukar väl vara ett års intervaller mellan nya arkitekturer.
G70 ska komma ut tidigare än R520 i alla fall, någon gång nu i sommar. Snart. :)
Läste någonstans att vad gäller grafikkort tyckte de man skulle köpa det som var bäst nu, för det är ju som sagt alltid något på gång.

piranha: Jag tycker min dator mer eller mindre står still när man kopierar något/bränner skivor osv, främst i windows, om man nu har en sådan budget att man har råd med två 74gb 10krpm raptors, hade det då inte kunnat vara värt med 1-2 10-15kprm scsidiskar istället? För även om det är snabba ide-diskar får man väl ändå nackdelarna med ide? NCQ är ju iaf en förbättring, men scsi har ju haft liknande funktionallitet länge.
Likaså, är det ens hårdvaruraid på de där korten? Blir ju fortfarande snabbare i MB/s med mjukvaruraid, men tja.

1639 raptor 74gb
1382 10krpm scsi 36gb
1569 10krpm scsi 73gb (ok, saken är klar, jag skulle lätt ta scsi istället)
2389 15krpm scsi 73gb, har du pengarna så, lär ju dominera en raptor, eventuellt kan du ju klara dig med en sådan istället för två raptors.

Yankeee
2005-06-19, 11:43
Kanske skulle överväga ett hifibögljudkort istället för ett audigy, om det där nu är dyrare än typ audigy2 o dem, har för mig det i princip inte var någon som helst skillnad på dem.

Fast "hifibögljudkort" brukar inte funka så bra i spel. Creative har väl bäst stöd av alla för just spel?

Baan
2005-06-19, 11:48
ser ut som en bra dator (inte prisvärd på något sätt) men 1337, visst :) dubbla 6800or var the shit senast jag kollade (iofs några månader sen), så det måste bör kunna köras i max (om inte allt?)

aliquis
2005-06-19, 11:55
Fast "hifibögljudkort" brukar inte funka så bra i spel. Creative har väl bäst stöd av alla för just spel?
Exakt vad är det som inte fungerar då? E-mu ägs väl av creative nu och kör samma kretsar som audigy, väl? M-audio vet jag inte. Jag körde kxprojects drivrutiner i Windows och kunde iaf spela WCIII med dem på ett audigy, så där fungerade ju spelet. Något bättre ljudprestanda med dem än Creatives egna med, men jag kan väl sammanfatta min VoIP-erfarenhet såhär:

Windows, creativedrivers: Massa echo, brus, folk som klagar på ljudet när man talar med dem.
Windows, kxproject: Något mindre echo, en del brus, folk som klagar på ljudet när man talar med dem.
Linux/BSD, OSS: Fick aldrig micen att funka, men säkert bättre.
Linux/ALSA: Så nära perfekt man kommer med den codec som används skulle jag tro.

och - http://skabb.no-ip.org/~hagge/wc3-tft.jpeg

Halldin
2005-06-19, 11:57
Läste någonstans att vad gäller grafikkort tyckte de man skulle köpa det som var bäst nu, för det är ju som sagt alltid något på gång.

På gång, självklart. Men det tar ändå i genomsnitt ett år att utveckla helt nya kort (nu talar jag inte om Ultra Extra Platinum 5000-varianter).

Och G70 kommer väldigt snart. 6800an har ju ändå varit ute ett bra tag, faktiskt.

aliquis
2005-06-19, 12:01
Mitt förslag får alltså bli:
ATI crossfiremoderkort om det nu finns nu/väldigt snart, annars ett nforce4 sli, men Intelchipset är ju egentligen bättre och cpuerna finns ju både som dual-core och 64-bit nu (inte samtidigt kanske och AMDs 64-bitvariant är väl fortfarande bättre), fast för min del får du gärna köpa AMD hur som helst.

En X2 cpu

2st 1GB minnen

1(-2)st 73GB 10 eller 15 krpm SCSI diskar (skit i raid så kan du spara viktiga saker på den med, lär ju vara minst lika pålitlig som en enkel 7200 disk.)

Samsung Spinpoint P120 7200rpm disk för lagring.

x850-kombo till crossfirekortet.

Nya varianten av necbrännaren då om den nu är bättre ;)

Något bra ljudkort, fanns ju trådar om det innan, jag vet inte vad som är bra, har ett audigy platinum ex (om det är med boxen) själv som sagt.. fick ju ett 2 plat ex billigt förr men sålde det ;/.

aliquis
2005-06-19, 12:02
På gång, självklart. Men det tar ändå i genomsnitt ett år att utveckla helt nya kort (nu talar jag inte om Ultra Extra Platinum 5000-varianter).

Och G70 kommer väldigt snart. 6800an har ju ändå varit ute ett bra tag, faktiskt.
Å andra sidan när det nyss har kommit lär det ju hålla ett högt pris, sjunka i pris som fan de närmaste 2 månaderna osv?

Halldin
2005-06-19, 12:03
X850 saknar Shader Model 3.0, det vore ju synd eftersom det äntligen börjar komma spel som verkligen utnyttjar det. Oblivion t ex.

Far Cry har stöd för det, men använder i stort sett ingenting som påverkar prestandan.

Å andra sidan när det nyss har kommit lär det ju hålla ett högt pris, sjunka i pris som fan de närmaste 2 månaderna osv?
Sant, men jag tror inte priset är huvudfaktorn för Grub. :)

Piranha
2005-06-19, 12:11
Mitt förslag får alltså bli:
ATI crossfiremoderkort om det nu finns nu/väldigt snart, annars ett nforce4 sli, men Intelchipset är ju egentligen bättre och cpuerna finns ju både som dual-core och 64-bit nu (inte samtidigt kanske och AMDs 64-bitvariant är väl fortfarande bättre), fast för min del får du gärna köpa AMD hur som helst.

En X2 cpu

2st 1GB minnen

1(-2)st 73GB 10 eller 15 krpm SCSI diskar (skit i raid så kan du spara viktiga saker på den med, lär ju vara minst lika pålitlig som en enkel 7200 disk.)

Samsung Spinpoint P120 7200rpm disk för lagring.

x850-kombo till crossfirekortet.

Nya varianten av necbrännaren då om den nu är bättre ;)

Något bra ljudkort, fanns ju trådar om det innan, jag vet inte vad som är bra, har ett audigy platinum ex (om det är med boxen) själv som sagt.. fick ju ett 2 plat ex billigt förr men sålde det ;/.

Ganska mycke mer pengar dock att lösa det med SCSI även om pålitligheten blir högre.

U320 Controller = Adaptec 29320 = 3500 ca
Dito Raid = blir jekligt svårt att hitta en bra SCSI raidcontroller som passar i en 32 bittars PCI slot.
73 gigs 15k diskar 5000 st ca.

Med lite tur kanske han kan hitta en macka med onboard scsi ?

raZmus
2005-06-19, 12:15
Polaren fick sin AMD 4000+ med Radeon x850, Raptordisk och 400mhz DDR-RAM. 890 fps i Quake 3 timedemo noterade han. :D

aliquis
2005-06-19, 12:16
X850 saknar Shader Model 3.0, det vore ju synd eftersom det äntligen börjar komma spel som verkligen utnyttjar det. Oblivion t ex.

Far Cry har stöd för det, men använder i stort sett ingenting som påverkar prestandan.

Sant, men jag tror inte priset är huvudfaktorn för Grub. :)
Då kan han ju köpa det som är bäst NU och sälja det o byta sen, istället för att alltid behöva vänta.
Om nu något väsentligt saknas på atikorten får han väl vänta =P
http://www.broadbandreports.com/forum/remark,13555484
Du har ju rätt om shadern iaf

aliquis
2005-06-19, 12:18
Ganska mycke mer pengar dock att lösa det med SCSI även om pålitligheten blir högre.
U320 Controller = Adaptec 29320 = 3500 ca
Dito Raid = blir jekligt svårt att hitta en bra SCSI raidcontroller som passar i en 32 bittars PCI slot.
73 gigs 15k diskar 5000 st ca.
Med lite tur kanske han kan hitta en macka med onboard scsi ?
LSI U320 (billigaste på buggy), 1319kr.
Raiden på moderkortet är ju med all sannolikhet mjukvaruraid, så vem bryr sig, kan han väl köra mjukvaruraid på scsin med isf.
Diskarna kostade från 2300 som sagt. (BILLIGARE än raptorn om man nöjer sig med 10krpm)

Halldin
2005-06-19, 12:22
Då kan han ju köpa det som är bäst NU och sälja det o byta sen, istället för att alltid behöva vänta.
Om nu något väsentligt saknas på atikorten får han väl vänta =P
http://www.broadbandreports.com/forum/remark,13555484
Du har ju rätt om shadern iaf
Ja, fast jag vet inte hur packad han är egentligen. Han brukar ju ge bort "gamla" delar (!?). Snåljåpen i mig säger åt honom att vänta i en månad eller två och skaffa G70, det handlar väl ändå om närmare 10000kr bara för grafikkorten.

Snubben
2005-06-19, 12:36
Grub, jag måste få reda på vad du jobbar med.
Skicka ett Pm så jag vet vad jag skall utb. mig till :(

påven
2005-06-19, 12:46

Hur kan du ha missat vad han jobbar med?

Taurus
2005-06-19, 12:54
Knappast optimal speldator, men det finns inget spel som inte kommer att funka :D.

Med optimal menar jag att du hade lite overkill :D

Snubben
2005-06-19, 13:55
Hur kan du ha missat vad han jobbar med?

Jag vet inte, kanske för jag inte sitter på forumet 24/7? Eller så är jag helt enkelt för korkad. *cry*

Men Grub, känns det verkligen nödvändigt att köpa ny dator nu vid sommaren?
Vänta tills sommarn slut och kanske ha lite tur med lite billigare priser?

King Grub
2005-06-19, 14:03
Vad det kostar är irrelevant. Och jag vill spela nu. Battlefield 2 hägrar i dagarna, om inte annat.

Det lär inte bli billigare i höst. Det lär kosta minst lika mycket, fast med lite bättre ingredienser. Köper jag den här datorn om ett halvår är det klart att den blir billigare, men då kommer det ju att finnas bättre. Som kostar minst lika mycket som den här gör nu.

Snubben
2005-06-19, 14:14
Vad det kostar är irrelevant. Och jag vill spela nu. Battlefield 2 hägrar i dagarna, om inte annat.

Det lär inte bli billigare i höst. Det lär kosta minst lika mycket, fast med lite bättre ingredienser. Köper jag den här datorn om ett halvår är det klart att den blir billigare, men då kommer det ju att finnas bättre. Som kostar minst lika mycket som den här gör nu.

Där har du visserligen en poäng.

Och du ska slå på riktiga grejjer finns det väl att fåtag i PPE kort från någon tillverkare.

Piranha
2005-06-19, 14:15

he he he sitter också och väntar på releasen :)

zanzi
2005-06-19, 14:16

Det går att bli rik genom många yrken. ;)

OnT: Som några andra påpekar så kan man kanske lägga pengarna på en annan processor. Sen tycker jag du inte ska vänta, kör hårt! Kommer alltid komma nått som är bättre... jag vet då jag väntat nu i snart sju år på den ultimata "datan". :D

Halldin
2005-06-19, 14:17
Där har du visserligen en poäng.

Och du ska slå på riktiga grejjer finns det väl att fåtag i PPE kort från någon tillverkare.
Det finns väl inte alls? Och om det finns lär det väl inte vara nåt spel som utnyttjar det ännu.

Annars är jag övertygad om att Battlefield 2 flyter på högsta inställningar med din nuvarande dator, men om man nu ska slå på stort så är nog konfigurationen i första inlägget nästan så bra som det kan bli. Just nu.

aliquis
2005-06-19, 14:28
Ok, för dator NU så:
Nätagget om det nu är bra.
Lådan om du nu vill ha den.
DFI Lanparty nforce4 sli moderkort
X2 4800+ om den nu är fetast.
2st 1GB PC3200 så snabbt vad som helst ;)
Ett scsikort
En 15krpm 73GB scsidisk som systemdisk
1-2st 200+GB Samsung Spinpoint P120 7200rpm
2st 6800 ultra
Audigy4-kortet eller något audiofilwannabeljudkort om man nu kan spela med dem :)

Du har inte missat http://www.alienware.com/ ?

Piranha
2005-06-19, 14:37
Ok, för dator NU så:
Ett scsikort
2st 6800 ultra
Audigy4-kortet eller något audiofilwannabeljudkort om man nu kan spela med dem :)

SCSI nörden här igen , 15k scsi diskarna vill ha aktiv kylning , kanske nåt att tänka på vid val av chassi.

Baan
2005-06-19, 14:37
Det går att bli rik genom många yrken. ;)

OnT: Som några andra påpekar så kan man kanske lägga pengarna på en annan processor. Sen tycker jag du inte ska vänta, kör hårt! Kommer alltid komma nått som är bättre... jag vet då jag väntat nu i snart sju år på den ultimata "datan". :D

eller så skiter man investera i bil/fastigheter så kan man lägga riktigt mycket pengar på annat :P

zanzi
2005-06-19, 14:47
eller så skiter man investera i bil/fastigheter så kan man lägga riktigt mycket pengar på annat :P

Tror inte King Grub har problem med bilen/fastigheten. =P

aliquis
2005-06-19, 14:54
SCSI nörden här igen , 15k scsi diskarna vill ha aktiv kylning , kanske nåt att tänka på vid val av chassi.
jäjä, flåt då, jag kör det inte själv, men så har jag inte oändligt med pengar, men om jag hade haft det så =P, och 10krpmdisken är ju som sagt inte dyrare än 10krpm ide, så då ser jag ingen som helst vits med att välja ide.

Chassit jag länkade till har en jäkla massa fläktar från början och är byggt för att man skall kunna ha vattenkylning i det ;), går även att köpa extra hårddiskvaggor med tillhörande fläkt till det om man nu vill ha det ;/

jakke
2005-06-19, 15:07
Varför så lite ram.. Kvitt eller dubbelt

Fatalist
2005-06-19, 15:13
Ok, för dator NU så:
Ett scsikort
2st 6800 ultra

Har spelat på ett Juli@-kort (riktigt audiofil/studio-kort) och det fungerade och lät riktigt jävla väl :thumbup:

Lenny
2005-06-19, 15:49
Nu skall jag ge Grub lite känslor av välbehag igen. Åh, vad imponerad jag är av utav ditt bankkonto! Och jag menar allvar till 100%, det är det fina..

Datorn vet jag dock inte mycket om bortsett ifårn att det var en jäkla massa siffror i beskrivningen.

OBS. Jag är också nyfiken på exakt hur du fått tillgång till dina pengar. Arv, arbete etc? För jag antar att detta endast är 0.01 av dina pengar. Då blir det 42.500*100=Grub är god för minst 4.25 miljoner mitt herrskap!!

Jorgen
2005-06-19, 15:58
Nu skall jag ge Grub lite känslor av välbehag igen. Åh, vad imponerad jag är av utav ditt bankkonto! Och jag menar allvar till 100%, det är det fina..

Datorn vet jag dock inte mycket om bortsett ifårn att det var en jäkla massa siffror i beskrivningen.

OBS. Jag är också nyfiken på exakt hur du fått tillgång till dina pengar. Arv, arbete etc? För jag antar att detta endast är 0.01 av dina pengar. Då blir det 42.500*100=Grub är god för minst 4.25 miljoner mitt herrskap!!
Och exakt vad har detta med ämnet att göra??

//Jörgen

Munter
2005-06-19, 16:32
OBS. Jag är också nyfiken på exakt hur du fått tillgång till dina pengar. Arv, arbete etc? För jag antar att detta endast är 0.01 av dina pengar. Då blir det 42.500*100=Grub är god för minst 4.25 miljoner mitt herrskap!! :laugh:

Lenny
2005-06-19, 16:32
Inte ett jäkla dugg, bara uttråkat snicksnack.

Lenny
2005-06-19, 16:34
Skall försöka skärpa mig, håller klaffen här tråden nu ialla fall till att börja med.

aliquis
2005-06-19, 16:36

Eller så gör han som jag, köper en sak för säg 9000kr fast man egentligen bara har 2000 ;)

Pdaddy
2005-06-19, 16:46
Vi skall precis fixa nytt hem PC paket på jobbet, Skatteverket vill ju sluta med det så de gäller att passa på.

Inte så fet som Grubbens men ok ändå.

Skulle själv inte banga X2 4800+, men när ja såg ca pricet så sprang ja (ca 11000:-)

Får nog bli en 4000+ så länge, då hindrar det ju inte mig ifrån att uppdatera med en X2 senare, då de är samma sockel. Ett fetare powersupply sätter man ju in nu ändå.

Tänkte länge på SLI, men har nu gräft ner dom tankarna, de blir ju dyrt som faan också. Som någon sa, SLI är onödigt, de kommer nya graffa kort hela tiden som kommer slå en SLI konfad burk pga nyare teknik å allt.

Så ja tror det blir et X850XT kort.
Sen 1 eller 2 Gb ram å 2 hårddiskar.

19 tums tft så ja får plats på tatabordet, nu har man ju CRT å det är ju knappt keyboardet får plats framför skärmen :D.

Lite sneek, men vfaan de duger.

Grubben, har du inte tängt vänta på FX 57 proppen ?

M

Intresant läsning om X2 mm på www.tomshardware.com

aliquis
2005-06-19, 16:49
http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld19JRD0xMjc5

aliquis
2005-06-19, 16:50
Skulle själv inte banga X2 4800+, men när ja såg ca pricet så sprang ja (ca 11000:-)
Får nog bli en 4000+ så länge, då hindrar det ju inte mig ifrån att uppdatera med en X2 senare, då de är samma sockel. Ett fetare powersupply sätter man ju in nu ändå.Ujj, jag skulle med köra single-core.. och billigare gfxkort =P

Pdaddy
2005-06-19, 17:18
Ujj, jag skulle mer köra single-core.. och billigare gfxkort =P

? va, har du druckit för mycke sojaprotte nu :D ... Skulel du också köra singel core + ett billigare graffa kort än de ja sa ?? eller ?

M

aliquis
2005-06-19, 17:57
? va, har du druckit för mycke sojaprotte nu :D ... Skulel du också köra singel core + ett billigare graffa kort än de ja sa ?? eller ?
MJag menade att jag tycker inte X2 är värt så satans mycket mer, hela vitsen med den är ju om man kan få dual-core för några procent extra, om det kostar dubbelt så mycket eller mer är det ju inget speciellt så att säga. Hade jag köpt något skulle jag ju köra budget, typ 3000+, 1-2gb ram, nöja mig med enbart spinpoints, 6600gt förr, billigt 6800 nu, osv.

Pdaddy
2005-06-19, 18:54
Jag menade att jag tycker inte X2 är värt så satans mycket mer, hela vitsen med den är ju om man kan få dual-core för några procent extra, om det kostar dubbelt så mycket eller mer är det ju inget speciellt så att säga. Hade jag köpt något skulle jag ju köra budget, typ 3000+, 1-2gb ram, nöja mig med enbart spinpoints, 6600gt förr, billigt 6800 nu, osv.

ahh mkeey..

ME tycker du man ska köra ett 6800 kort !!! e de inte bättre me X850XT, är väll inte så stor prisskillnad
eller ?

M

Baan
2005-06-19, 18:59
Tror inte King Grub har problem med bilen/fastigheten. =P

hade för mig att han inte körde men jag vet inte.

nä det jag menade är, att allmänt om man inte har familj, inte bryr sig om att skaffa villa och inte kör bil så har man inga problem med att köpa dyra leksaker, även om man har ett lagerjobb t ex

aliquis
2005-06-19, 19:32
ahh mkeey..

ME tycker du man ska köra ett 6800 kort !!! e de inte bättre me X850XT, är väll inte så stor prisskillnad
eller ?

M
jag har ingen koll, tyckte 6600gt var bäst/kr innan, o nu finns billiga 6800 i nästan samma prisklass, men kanske finns prisvärda atikort med, ati gör dock sämst linuxdrivrutiner så de är inte aktuella för mig.

zanzi
2005-06-19, 20:03
hade för mig att han inte körde men jag vet inte.

nä det jag menade är, att allmänt om man inte har familj, inte bryr sig om att skaffa villa och inte kör bil så har man inga problem med att köpa dyra leksaker, även om man har ett lagerjobb t ex

Okej, antecknar ner i grub-filen att grub _inte_ har bil. =)
Men det gäller att prioritera. Själv så köpte jag en tv innan jag skaffa mig en säng. Var jobbig att sova på marken men det var lätt värt det för att få se Tina Nordström i widescreen! Nästan som om hon var där framför mig och laga mat åt mig.

Sorry Grub för all OffT.

Trance
2005-06-19, 20:11

Själv antar jag att det är ca. 0.000001 och det gör att han har 4.5 MILJARDER. Så grub är en av de rikaste människorna i Sverige. Hur coolt är inte det.

Officer
2005-06-19, 20:13
Heh, själv antar jag att Grub är vilken annan svensson som helst, det gör han lik oss alla! :D

Pdaddy
2005-06-19, 20:32
jag har ingen koll, tyckte 6600gt var bäst/kr innan, o nu finns billiga 6800 i nästan samma prisklass, men kanske finns prisvärda atikort med, ati gör dock sämst linuxdrivrutiner så de är inte aktuella för mig.

Jo, tror nog också 6800 korten kan va billigare, men X850XT kortet e grymmare :D

M

aliquis
2005-06-19, 21:23
Review av FX-57, X2 osv, http://www.gdhardware.com/hardware/cpus/amd/athlon64/fx57/001.htm

Alcom
2005-06-19, 21:58
Yo!

Låter som en riktigt trevlig burk det där, men varför inte köra på 4* 1gb minne samt en nec 3540(skiljer inte många tior i pris jämfört med 3520) istället?
testkörde en amd 4000+ (icke dual core) med dubbla 6800 ultra i förra veckan...fick 21300-någonting i 3dmark03. :)

Pdaddy
2005-06-19, 22:05
Review av FX-57, X2 osv, http://www.gdhardware.com/hardware/cpus/amd/athlon64/fx57/001.htm

Me like, fan den lär ju dock kosta en förmögenhet :( ..

M

aliquis
2005-06-19, 23:01
Låter som en riktigt trevlig burk det där, men varför inte köra på 4* 1gb minne samt en nec 3540(skiljer inte många tior i pris jämfört med 3520) istället?
testkörde en amd 4000+ (icke dual core) med dubbla 6800 ultra i förra veckan...fick 21300-någonting i 3dmark03. :)
Du har fin avatar.
Specialpris på kompletta Pegasos2or nu, eller om det var tills för 2min sedan. ODW för typ $799 eller vad det var.

Zozza
2005-06-19, 23:29
Fråga på Sweclockers också, dom kommer få orgasm genom att hjälpa dig till en bra speldator - om priset är irrelevant.

=)

wepp
2005-06-20, 00:54
G70 kommer inom några dagar så man kan nog vänta, r520 kommer dock inte ännu på ett tag.

Pdaddy
2005-06-20, 07:32
G70 kommer inom några dagar så man kan nog vänta, r520 kommer dock inte ännu på ett tag.

Vad är det ?

M

aliquis
2005-06-20, 21:40
http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20050620133439.html
nvidias nya drivrutiner skall utnyttja dualcores, så kör på X2.

Pdaddy: nya gpuer från ati o nvidia

Pdaddy
2005-06-20, 21:49
http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20050620133439.html
nvidias nya drivrutiner skall utnyttja dualcores, så kör på X2.

Pdaddy: nya gpuer från ati o nvidia

Så du tycker nu att man skal lsatsa på ett 6800 GT/Ultra kort istället och en AMD X2 4400+ typ..

Frågan är de värt det ?.

Annars blir det

Nån bra å tyst låda me bra me plats.
Sys bd A8NE eller dyligt
AMD 4000+ (939) Sandiego
2 Gb (2x1gb) ddr2 400mhz
X850XT graffa
nån hdd

aliquis
2005-06-20, 22:41
Så du tycker nu att man skal lsatsa på ett 6800 GT/Ultra kort istället och en AMD X2 4400+ typ..

Frågan är de värt det ?.

Annars blir det

Nån bra å tyst låda me bra me plats.
Sys bd A8NE eller dyligt
AMD 4000+ (939) Sandiego
2 Gb (2x1gb) ddr2 400mhz
X850XT graffa
nån hdd
För DIG är det säkert inte värt det, inte mig heller, men för grub som överväger vad som helst, typ X2 eller FX-57, så är det nog värdare med en X2, jag skulle iaf ta den, och hade gjort hela tiden, men så är jag ju ingen gamer :)
x850xt räcker säkert skitlångt, o när det inte duger kan du byta =P, men som sagt, vänta på g70 då om den ändå kommer i dagarna.
ThermalTake Armor är ju bästaste lådan ;/

aliquis
2005-06-21, 06:47
7800 GTX (G70) - http://www.anandtech.com/news/shownews.aspx?i=24429

Pdaddy
2005-06-21, 07:29
7800 GTX (G70) - http://www.anandtech.com/news/shownews.aspx?i=24429

Såg ju inte så super speciell ut !!! Är väll bara minnernas hastighet som är bra , eller.. GPU hastigheten var ju bara 400 nånting

M

aliquis
2005-06-21, 08:42
Jag bryr mig iofs inte om MHz, chippet kan ju vara mer avancerat ändå, men nej, stod inte mycket, dock $599, vet inte vad ett 6800 ultra går på?

Pdaddy
2005-06-21, 08:55
Äshh vafaan, de kommer ju nya saker stup i kvarten, man kan ju inte vänta i månader :D

KAnske bör man köpa ett crossfire moderkort *rolleyes* , eftersom man inhandlar ett vanligt X850XT kort, så e man ju alltid redo tt köpa ett Crossfire 850 kort senare.. faaan va irreterad ja blir, man vet ju inte va man skall ha nu.

M

King Grub
2005-07-01, 15:47
*uppdate* igen!

Nu jag tillbringat dom senaste tre timmarna med att skruva i hårddiskar i den nya datorn och installerat om Windows från början så inget gammalt mög skall ligga och sakta ner saker och ting. Om nu bara inte SP2 tog så lång tid att intalleras så blir det speltest sedan. :hbang:

jwzrd
2005-07-01, 15:49
*uppdate* igen!

Nu jag tillbringat dom senaste tre timmarna med att skruva i hårddiskar i den nya datorn och installerat om Windows från början så inget gammalt mög skall ligga och sakta ner saker och ting. Om nu bara inte SP2 tog så lång tid att intalleras så blir det speltest sedan. :hbang:

Grymt! Så när köper du GeForce 7800GT Ultra i en SLI-konfiguration då? Du kan ju inte sitta med något annat gammalt mög! Blev det X2 eller FX-57 förresten?

Prankie
2005-07-01, 15:53
Med din dator kan jag leva flott i Kina i ett helt år. :D

King Grub
2005-07-01, 15:56
Grymt! Så när köper du GeForce 7800GT Ultra i en SLI-konfiguration då? Du kan ju inte sitta med något annat gammalt mög! Blev det X2 eller FX-57 förresten?

Det är redan gjort. Dom han komma ut innan jag beställde. Jag skrev en tidigare update, men den försvann tillsammans med alla trådan sedan förra serverflytten, när forumet flyttades tillbaka. Och det blev Athlon 64 FX-57 2.8GHz Socket 939, 1MB.

jwzrd
2005-07-01, 15:59
Det är redan gjort. Dom han komma ut innan jag beställde. Jag skrev en tidigare update, men den försvann tillsammans med alla trådan sedan förra serverflytten, när forumet flyttades tillbaka. Och det blev Athlon 64 FX-57 2.8GHz Socket 939, 1MB.

*boing*

(berättar nån annan gång vilket ljud det var).

jwzrd
2005-07-02, 20:12
Kollade genom konfigurationen en gång till. Två minneskretsar ger bättre minnesprestanda än fyra på grund av väntetider och överklockningsmöjligheter. I det senare fallet på grund av att strömförsörjningen inte orkar hålla tillräckligt fin form på fyrkantsvågen vid högre frekvenser.

PopEye2
2005-07-03, 01:50
köp inte så helvetes dyr processor, bara onödigt, kostar mer än vad det ger

jaha det blev en FX, vad kostade den?

King Grub
2005-07-03, 05:47
Jag bryr mig inte om att du tycker att det inte är prisvärt eller "kostar mer än vad det ger". *slap* ;)

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=473741

Lasse Kongo
2005-07-03, 07:31
Haha vissa verkar vara smått avundsjuka, why ooo why?

Kan ni inte unna grub hans nya dator utan o sura ner er *slap*

HenrY
2005-07-03, 10:24
Hhahaha, vissa e så avundsjuka!:D
Känns som man inte kommer se grub så mycket på gymmet tiden framöver!;)

Schture
2005-07-03, 10:26
Hur går battlefield med alla inställningar på max? :)

PopEye2
2005-07-03, 12:48
jag är inte avundsjuk, men de finns datorer man kan plocka ihop för 15000 som klarar alla nya spelen nått år framöver

Yankeee
2005-07-03, 12:52
jag är inte avundsjuk, men de finns datorer man kan plocka ihop för 15000 som klarar alla nya spelen nått år framöver

Det finns bilar för 5000 kr som man kan ta sig från a till med b.

raZmus
2005-07-03, 12:53

Grub spelar ändå inget. Han ordbehandlar mest.

PopEye2
2005-07-03, 12:54
nä de är inte alls samma sak, jag kan plocka ihop en dator för 15000 som flyter lika bra i bf2 som hans system gör du kommer inte märka nån skillnad

men de är ett fint system=) men det är mkt pengar bara om nån månad kommer det nytt nvidia grafikkort sen om ett år har de kommit säkert ett nytt till.. *slap* så de e mkt pengar för att bara spela men ska han ha den till 3d aplikationer mm så

Yankeee
2005-07-03, 12:55
nä de är inte alls samma sak, jag kan plocka ihop en dator för 15000 som flyter lika bra i bf2 som hans system gör du kommer inte märka nån skillnad

Jag kan köpa en bil för 5000 som tar dig lika snabbt mellan a och b som en för 200.000.

PopEye2
2005-07-03, 12:57
ok Yankee de är bra *whatever*

jwzrd
2005-07-03, 13:11
Men vaffan nu får ni kamma er flickor! Har man stålar att köpa det värsta så gör man det. Och flickor: det värsta är snabbast oberoende av hur prisvärt det är. Käften nu. *slap*

Jorgen
2005-07-03, 13:19
Men orka. Lägg ner nu.
Vill han köpa en sådan dator och inte bryr sig om vad det kostar så låt honom göra det.
Har ni inget vettigt att komma med i tråden så skit i att skriva.

PopEye2
2005-07-03, 13:19
ja det är klart, har man 45000 att satsa på en dator så måste man ha mkt stålar :D

King Grub
2005-07-03, 13:20
Jag tror den här tråden har fyllt sitt syfte: att hjälpa mig bestämma mig för vilket datorsystem jag skulle köpa. Tack alla. :thumbup:

Nissinen: Jag fick i alla fall över 12000 i 3DMARK05, helt utan klockning eller ändring av grundinställningarna. Det får inte ditt 15000-kronorssystem. *flex*