Logga in

Visa fullständig version : Morgonrodnad

Bolio
2005-06-19, 07:25
Den stora hälsan. – Vi de nyaste, namnlösaste, svårförståeligaste, vi för tidigt födda av en ännu osedd framtid – vi behöver för ett nytt ändamål också nya medel, närmare bestämt en ny hälsa, en starkare, smartare, segare, våghalsigare, gladare än vad alla hälsor hittills varit.
Den vars själ törstar efter att få uppleva de hittillsvarande värdena och önskvärdheterna i hela sitt omfång, som har kringseglat detta idealiska "Medelhavs" alla kuster, och som ur den egna erfarenhetens äventyr vill veta hur det känns att vara erövrare och upptäckare av ideal, likväl som en konstnär, ett helgon, en lagstiftare, en vis, en lärd, en from, en sanningssägare, en gudomligt avsides av gamla skolan: för den är för det allra första ett nödvändigt, den stora hälsan – en sådan som man inte bara har, utan också ständigt på nytt förvärvar och måste förvärva eftersom man ständigt säljer ut den och måste sälja ut den! ... Och nu, efter att vi länge på detta sätt varit på väg, vi idealens argonauter, kanske modigare än kloka, och ofta skadat oss i skeppsbrott, men som sagt, sundare än man vill tillåta oss att vara, farligt sunda, fortfarande hälsosamma, – nu kommer det att framstå för oss som om vi, som en lön för mödan, står inför ännu ett oupptäckt land, vars gränser ännu ingen kan förutse, någonting bortom alla de hittillsvarande idealens länder och skrymslen, en värld så överrik på skönt, främmande, tvivelaktigt, fruktansvärt och gudomligt, att vår nyfikenhet likväl som vår hagirighet blir helt utom sig – ack, nu kan ingenting mätta oss!
Hur skulle vi, efter sådana utblickar och med en så brännande hunger i vårt samvete och vetande, kunna låta nöja oss med den mest nutida människan? Illa nog: men det är ooundvikligt att vi nu bara genom att kompromissa med vår egen hederlighet, om ens då, kan ta hans mest värdiga mål och förhoppningar på allvar.
Ett annat ideal löper framför oss, ett underligt, experimenterande, farofyllt ideal, vilket vi inte vill övertala någon till, eftersom vi inte inför någon lätterligen kan tillstå den rätt som ligger däri: idealet hos en ande som naivt, det vill säga oavsiktligt och i överflöd, leker med allt som tills nu gällde för heligt, gott, orörbart, gudomligt; för vilken det som folket på sitt billiga vis har värdesatt som sitt högsta skulle ha betytt fara, förfall, förnedring eller åtminstone innebära tillfrisknande, blindhet, tillfälligt självförnekande; idealet hos en mänsklig-övermänsklig väl-varo och välvilja, som ofta kommer framstå som nog så omänsklig, exempelvis när det ställs inför hela det hittillsvarande jord-allvaret, inför alla slags högtidliga åtbörder, ord, tonfall, blickar, moral och uppgifter som vore det den mest handgripligt ofrivilliga parodi – och med vilket trots allt kanske det stora allvaret först framträder, det egentliga frågetecknet först sätts, själens öde förändras, urvisaren slår en ny timme, tragedin börjar ...

rymdrattan
2005-06-19, 11:09
*host*radbrytning*host* :love:

JoelR
2005-06-19, 12:24
Någon som orkat läsa texten ens? ;)

Überbiffen
2005-06-19, 12:33
Är det här som att någon håller upp en tavla med ett motiv och så ska man säga det första man tänker på ? :D

Hur som helst får jag smaken av steroider när jag läser detta.

*popcorn*

Bolio
2005-06-19, 13:24
Alltså, shit vad korkade ni är ibland.

Arne Persson
2005-06-19, 13:33
Den stora hälsan. – Vi de nyaste, namnlösaste, svårförståeligaste, vi för tidigt födda av en ännu osedd framtid – vi behöver för ett nytt ändamål också nya medel, närmare bestämt en ny hälsa, en starkare, smartare, segare, våghalsigare, gladare än vad alla hälsor hittills varit.
Den vars själ törstar efter att få uppleva de hittillsvarande värdena och önskvärdheterna i hela sitt omfång, som har kringseglat detta idealiska "Medelhavs" alla kuster, och som ur den egna erfarenhetens äventyr vill veta hur det känns att vara erövrare och upptäckare av ideal, likväl som en konstnär, ett helgon, en lagstiftare, en vis, en lärd, en from, en sanningssägare, en gudomligt avsides av gamla skolan: för den är för det allra första ett nödvändigt, den stora hälsan – en sådan som man inte bara har, utan också ständigt på nytt förvärvar och måste förvärva eftersom man ständigt säljer ut den och måste sälja ut den! ... Och nu, efter att vi länge på detta sätt varit på väg, vi idealens argonauter, kanske modigare än kloka, och ofta skadat oss i skeppsbrott, men som sagt, sundare än man vill tillåta oss att vara, farligt sunda, fortfarande hälsosamma, – nu kommer det att framstå för oss som om vi, som en lön för mödan, står inför ännu ett oupptäckt land, vars gränser ännu ingen kan förutse, någonting bortom alla de hittillsvarande idealens länder och skrymslen, en värld så överrik på skönt, främmande, tvivelaktigt, fruktansvärt och gudomligt, att vår nyfikenhet likväl som vår hagirighet blir helt utom sig – ack, nu kan ingenting mätta oss!
Hur skulle vi, efter sådana utblickar och med en så brännande hunger i vårt samvete och vetande, kunna låta nöja oss med den mest nutida människan? Illa nog: men det är ooundvikligt att vi nu bara genom att kompromissa med vår egen hederlighet, om ens då, kan ta hans mest värdiga mål och förhoppningar på allvar.
Ett annat ideal löper framför oss, ett underligt, experimenterande, farofyllt ideal, vilket vi inte vill övertala någon till, eftersom vi inte inför någon lätterligen kan tillstå den rätt som ligger däri: idealet hos en ande som naivt, det vill säga oavsiktligt och i överflöd, leker med allt som tills nu gällde för heligt, gott, orörbart, gudomligt; för vilken det som folket på sitt billiga vis har värdesatt som sitt högsta skulle ha betytt fara, förfall, förnedring eller åtminstone innebära tillfrisknande, blindhet, tillfälligt självförnekande; idealet hos en mänsklig-övermänsklig väl-varo och välvilja, som ofta kommer framstå som nog så omänsklig, exempelvis när det ställs inför hela det hittillsvarande jord-allvaret, inför alla slags högtidliga åtbörder, ord, tonfall, blickar, moral och uppgifter som vore det den mest handgripligt ofrivilliga parodi – och med vilket trots allt kanske det stora allvaret först framträder, det egentliga frågetecknet först sätts, själens öde förändras, urvisaren slår en ny timme, tragedin börjar ...

Så mycken text och så liten manslem.......... ;)

Bolio
2005-06-19, 13:37
Är du hungrig, Arne? ;)

Trance
2005-06-19, 13:41
Sluta vara jobbig och bli en Svensson istället.

skaparn
2005-06-19, 13:43

För Svenssons är inte jobbiga eller?

Bolio
2005-06-19, 13:44

Pratar du med mig?

Trance
2005-06-19, 13:45
Pratar du med mig?

Vore det inte trevliga med ett vanligt jobb, en labrador, dricka på helgerna och en volvo? ;)

Bolio
2005-06-19, 13:48
Vore det inte trevliga med ett vanligt jobb, en labrador, dricka på helgerna och en volvo? ;)

Nopes. Inte ett jävla dugg faktiskt, och när jag tänker efter vore det nog det minst trevliga utav allt. Orka leva ett monotont, schemalagt, förutbestämt och trist liv. Jag lever ju förmodligen bara en gång så jag ser till att leva så mycket som möjligt istället. Och jag har modet, styrkan och viljan att göra det på också. ;)

Zozza
2005-06-19, 14:02

Du skämtar va? *screwy*

Fatalist
2005-06-19, 15:18
Jag är ganska otrevlig. Orkar inte läsa, satsradning! *slap*

Bolio
2005-06-19, 15:19
Ni läser aldrig böcker, va? =(

Griip
2005-06-19, 15:24
Inte sett så mycket skit i en post tror jag..

WHITEFOLKS
jag har sett en såndär bok en gång faktiskt. Nää har inte blivit mycket läst på sistone men håller på och betar av "Jungs" - Man and his symbols. Min flickvän är helt lost på Joseph Campbell och hans mytgrejer :)

Herkulez
Nopes. Inte ett jävla dugg faktiskt, och när jag tänker efter vore det nog det minst trevliga utav allt. Orka leva ett monotont, schemalagt, förutbestämt och trist liv. Jag lever ju förmodligen bara en gång så jag ser till att leva så mycket som möjligt istället. Och jag har modet, styrkan och viljan att göra det på också. ;)
:thumbup:

nej läst kanske 2 böcker frivilligt dom sista 10åren :D

Yankeee
2005-06-19, 15:25
Inte sett så mycket skit i en post tror jag..

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=358974

TCOG
2005-06-19, 15:25
bache engad nachab ;)

Kwon
2005-06-19, 15:29
Bolio, meet paragraphs.

Paragraphs, meet Bolio.

fintelligens
2005-06-19, 16:15
För mycket sabzi gurma?

raZmus
2005-06-19, 16:24

Väl talat!

Du måste komma ihåg att endast ungefär 5% av de bland oss är ledare (utan källangivelse :) ), de resterande är följare och kommer förmodligen att ha svårt att ta till sig det du skriver. ;)

Jag håller med dig till fullo.

Trance
2005-06-19, 20:13
Väl talat!

Du måste komma ihåg att endast ungefär 5% av de bland oss är ledare (utan källangivelse :) ), de resterande är följare och kommer förmodligen att ha svårt att ta till sig det du skriver. ;)

Coolt, hur vet jag som följare att du är en ledare?

raZmus
2005-06-19, 22:43
Coolt, hur vet jag som följare att du är en ledare?
It's for me to know and for you to find out. ;)

Trance
2005-06-19, 22:52
It's for me to know and for you to find out. ;)

Men tänk om jag bara går omkring och följer lite vem som helst?

Hur manifisterar sig detta, förutom strävan mot övermänniskan?

aliquis
2005-06-19, 23:05
Varför anstränga sig när det bara är smörja? Kunde ni inte ens ha ögnat igenom det lite lätt?

rymdrattan
2005-06-19, 23:58
Väl talat!

Piece of crap!

Det är varesej följeslagarna eller ledarna som skiljer sig från mängden.
Både och finns det gott av. Det som skiljer sig är inte folk som tar sig
ansträngningen att t.ex. åka till spanien lära sig nya språk kulturer och
sen resa vidare. Eller bilda företag och tjäna en stor slant och åka runt
i fina bilar. Alla dessa är glömda efter ett decennie, give or take.

"En kreativ tanke bildar inte ett kreativt liv." -räven

dvs att bara för att du har en ide så skiljer du inte dig från mängden.

Jag skulle vilja säga att alla dessa ni/du talar om lever ett monotomt
tråkigt enformig, ej unikt, ej skiljelserikt liv som 99,99999% av alla i
alla länder runt om i världen gör.

Varesej du är miljonär eller inte. Högt uppsatt eller inte. Konsum arbetare
eller VD på Business AB.

Dom som skiljer sig från mängden är dom som hela tiden ändrar sin
personlighet. Dom som ständigt utvecklar sig själva. NOTERA
inte lär sig nya saker. Utan utvecklar sin personlighet.

PS. DJÄVLIGT dåligt med punkter i orginal texten.

Bolio
2005-06-20, 00:16
Men allvarligt, ni får gärna dissa innehållet i aforismen, men att dissa språket, formalian och punkteringen tyder ju på en form av masspsykos. Det är skrivet i bokformat, inte anpassat för ett jävla forum på nätet era idioter. Och rymdratten, vad fan snackar du om? =D Du är fett psykos mannen. Det här är 1800-talsfilosofi, sluta försöka förstå dig på det, du är dum. Och töntig. Och klen.

rymdrattan
2005-06-20, 00:20
Men allvarligt, ni får gärna dissa innehållet i aforismen, men att dissa språket, formalian och punkteringen tyder ju på en form av masspsykos. Det är skrivet i bokformat, inte anpassat för ett jävla forum på nätet era idioter. Och rymdratten, vad fan snackar du om? =D Du är fett psykos mannen. Det här är 1800-talsfilosofi, sluta försöka förstå dig på det, du är dum. Och töntig. Och klen.

Måste säga att jag inte läst sånna långa meningar i någon bok.
Även dom svenska lärarinnan tvingade oss att läsa...

1800tals filosofi eller inte. Att försöka förstå är väl iaf det som är menat?
Om du inte hänger med på vad jag försöker förklara för dig så ska jag
försöka bättre. Bara du förklarar vad du inte förstår.

Bolio
2005-06-20, 00:30
Ok, så Goethe var dålig på att skriva? =D Oooook. August Strindberg också, va?

raZmus
2005-06-20, 00:32
*laddar hem två föreläsningar om Nietzsche* :D

Bolio
2005-06-20, 00:35
:love:

rymdrattan
2005-06-20, 00:35
Ok, så Goethe var dålig på att skriva? =D Oooook. August Strindberg också, va?

Sa aldrig att han va dålig på att skriva. Hans filsofi har viss mening i den.
Hans olika filosofiska aspekter ger ett ganska bra perspektiv på vad han
vill komma fram till och ännu bättre vad han va för en person och vad
han hade för synvinkel på livet.

Dock så hade man behövt läsa en eller två till för att ge en fulkommlig
analys på vad som rörde sig i huvudet på honom.

Men om vi återgår till punkten om att ej sätta punkter här å var.
Så JA detta är ett hån mot det svenska språket. (Jag säger inte att
jag är överdrivet bra på svenska heller.) Men just filosofi handlar om
(speciellt i detta fallet) att uttrycka sig. Att ge sin synvinkel på
ett och annat. Att sedan försöka få det att låta mer komplicerat
än vad det är anser jag endast är till för att verka betydelsefull.

Det hade gett en klarare syn på vad han poienterade och inte pointerade
men kanske är det så att han inte ville det, han kanske ville att man
skulle tolka det själv som man ville. Och det va just det jag gjorde
i mitt förra inlägg.

Bolio
2005-06-20, 00:41
Är du på riktigt eller är du bara a figment of my imagination? Snälla säg att du är det senare.

rymdrattan
2005-06-20, 00:44
Är du på riktigt eller är du bara a figment of my imagination? Snälla säg att du är det senare.

Haha, du får håna mig hur mkt du vill, det rinner av mig ändå men om det
senare skulle vara sant. Skulle det inte betyda då att du också är...

Ehm.. citerar

"Du är fett psykos mannen. Det här är 1800-talsfilosofi, sluta försöka förstå dig på det, du är dum. Och töntig. Och klen."

:thumbup:

Bolio
2005-06-20, 00:49
Nej, jag är dum, men inte klen - och definitivt inte ren! HEHE!

rymdrattan
2005-06-20, 00:50
Okej. :thumbup:

Kwon
2005-06-20, 09:15
Eleven -- Gooeeethe var en stoor ...

Läraren -- Nej nej! Det uttalas Ö! Hans namn uttalas med ett ö! O och E tillsammans blir Ö! Försök igen!

Eleven -- Ok, Göthe var en stor pöt.