handdator

Visa fullständig version : megamegapixelproblem

hose
2005-06-17, 22:43
har fått prylbegär. denna gång efter en digitalkamera som jag fortfarande inte äger. har då särskilt tittat på "canon ixus 40" och "canon ixus 50". vad jag förstår är enda skillnaden på kamerorna emellan att 50-modellen har 5 mp istället för 4 mp som på 40-modellen (+ att 50 har en annan extra inställning..)

- vad ska man med en extra megapixel till? räcker det med fyra för att få ut snygga, fina, detaljrika bilder på datorn? eller är det sådan stor skillnad?

killen i butiken tyckte att det är bara för nissar som sitter i bildred.prog. som ska bry sig i det där... :MrT:

Cupofcoffee
2005-06-17, 23:04
Killen i butiken vill tömma sina lager.

Jarod
2005-06-17, 23:05
Du klarar dig utmärkt med bara 4mp. Såvida du inte ska ta kort som ska förstoras till A2-format...

Cupofcoffee
2005-06-17, 23:12
Jag har ingen koll alls på Ixus olika generationer, men jag känner Cybershot DSC-P. Det gick knappt ett år mellan DSC-P150 och DSC-P200. Skillnaden mellan 150 och 200 var att 200 hade en större skärm (2.0" mot 1.6"), snabbare autofokus, svenska menyer, fler inställningar (sharp/soft), bättre batteritid samt ett lägre pris.

Som jag ser det så finns det sällan någon anledning att köpa fjolårets teknik.

hose
2005-06-18, 00:25
Du klarar dig utmärkt med bara 4mp. Såvida du inte ska ta kort som ska förstoras till A2-format...

ja tänkte nästan det.
men det är ju någon megapixel-mani som går så fort någon pratar om kameror. *grr27*

- jaha så du har köpt en ny kamera? hur många mp är den på då?!

Piranha
2005-06-18, 09:45
Ja säljaren skall du iaf inte lyssna på.

Sniffa nätet efter proffs reviews på kameran.

www.dpreview.com är en oslagbar site för digitala kameror.

smalisen
2005-06-18, 12:06
Jag hade också prygbegär förra veckan så jag köpte en canon ixus 50 och jag kan verkligen rekommendera den. Bortsett från den höga upplösningen (om man ni behvöer den, vilket få gör men kan vara bra i alla fall) så har den sjukt snabb startuptid och lagringstid (den tid det tar från att fotot tas till att det lagras på minnet). Dessutom är hela menysystemet digitaliserat så du arbetar genom menyer på lcdn o.s.v. Autofokussystemet är också grymt. Är jättenöjd med den.

LexSinner
2005-06-18, 12:37
Ja säljaren skall du iaf inte lyssna på.

Sniffa nätet efter proffs reviews på kameran.

www.dpreview.com är en oslagbar site för digitala kameror.

Det var ju en guld sida.. Jag är sugen på en canon EOS 350D och det fanns en del intressant läsning om den där :hbang:

Tackar Piranha :bow:

aliquis
2005-06-18, 13:11
dcresource är trevlig med.

Gällande ixusarna är det ju alltid en skaplig kamera, och mellan ixus 400 o 500 fanns det få anledningar att välja 500, den hade 1mpx mer och kunde ta film i bättre kvalite, men å andra sidan var den brusigare. Antar att ixus 40 o 50 är uppgraderade versioner av ovanstående och att ungefär samma gäller dem. Kanske snabbare autofokus o så.
Jag skulle köra på ixus 40 om det inte är typ ingen som helst prisskillnad.

Däremot kan du kolla på ixus 700 med, säkert något dyrare, men 7mpx CCDn är riktigt bra, så du får både 7mpx och en bättre CCD (plattan som tar emot ljuset och skapar en bild).

Piranha
2005-06-18, 13:47
Det var ju en guld sida.. Jag är sugen på en canon EOS 350D och det fanns en del intressant läsning om den där :hbang:

Tackar Piranha :bow:

Japps , har spanat på den också.

Men jag överväger en 300D , med sigmaobjektivet 1 gigs cf och stativ , hittat det nytt på ebay för runt 6000.

LexSinner
2005-06-18, 17:06
Japps , har spanat på den också.

Men jag överväger en 300D , med sigmaobjektivet 1 gigs cf och stativ , hittat det nytt på ebay för runt 6000.

6000 är ju riktigt trevligt för ovanstående.. Jag har redan en Canon EOS 300V, så det skulle vara trevligt med en digitalkamera också som kan använda samma objektiv ;)

Så hela digitala EOS serien funkar ju fint, så 300D är ju inte helt ointressant heller, då har man ju chansen att komma ner en del i pris..

Hardcore_pb
2005-06-18, 17:23
6000 är ju riktigt trevligt för ovanstående.. Jag har redan en Canon EOS 300V, så det skulle vara trevligt med en digitalkamera också som kan använda samma objektiv ;)

Så hela digitala EOS serien funkar ju fint, så 300D är ju inte helt ointressant heller, då har man ju chansen att komma ner en del i pris..

Vad jag förstått så är skillnaden på en 300d och en 350d ganska stora 350d har jag också tittat på men lite trist att den hamnar runt 14-15k med alla tillbehör så på det sättet är ju en 300 bättre.

Men tråkigt att köpa en kamera som redan idag känns gammal =/

/Hardc...

LexSinner
2005-06-18, 17:29
Vad jag förstått så är skillnaden på en 300d och en 350d ganska stora 350d har jag också tittat på men lite trist att den hamnar runt 14-15k med alla tillbehör så på det sättet är ju en 300 bättre.

Men tråkigt att köpa en kamera som redan idag känns gammal =/

/Hardc...

Jo skall man ha allt så går det ju på en bra slant. Jag behöver ju bara kamerahuset dock. Resten har jag redan. Så för mig blir det ju mycket billigare.

reinholdsson
2005-06-18, 18:11
killen i butiken tyckte att det är bara för nissar som sitter i bildred.prog. som ska bry sig i det där... :MrT:

Vad är det du säger.. Försökte han inte ens sälja den dyraste till dig? :D

Piranha
2005-06-18, 18:12
Lex upp med lite bilder då som du tagit med 300an. :)

oracas
2005-06-18, 23:45
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=760028

verkar den nå vidare, funderar på att köpa den.. verkar billig, de enda kraven jag har är ju minst 3x optisk zoom iaf, 3megapixlar minst, och kunna filma med ljud, och den där har ju alla dom. eller finns de billigare nån annanstans

LexSinner
2005-06-18, 23:48

300V är ju inte en digi kamera.. Det är en vanlig systemkamera :)

Piranha
2005-06-18, 23:51
300V är ju inte en digi kamera.. Det är en vanlig systemkamera :)

Aha , trodde de var en 300d :)

LexSinner
2005-06-18, 23:52

Men kollade du sample bilderna på dpreview.com tagna med 350D ? riktigt nice bilder ;)

Piranha
2005-06-19, 00:04
Men kollade du sample bilderna på dpreview.com tagna med 350D ? riktigt nice bilder ;)

Mmmmmm. vart lite halvkåt på de här zoomobjektivet också.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=4687&item=7523654485&rd=1

LexSinner
2005-06-19, 00:07
Mmmmmm. vart lite halvkåt på de här zoomobjektivet också.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=4687&item=7523654485&rd=1

Hahahaha. Elakt.. Då kan du fan ta bilder på folk på andra sidan stan.... :hbang:

Fatta vilka sneak pics du kan ta på tjejerna i ditt område dessutom :naughty:

Piranha
2005-06-19, 00:11
Hahahaha. Elakt.. Då kan du fan ta bilder på folk på andra sidan stan.... :hbang:

Fatta vilka sneak pics du kan ta på tjejerna i ditt område dessutom :naughty:

Prexxis .. jeeekligt stadig hand behövs dock.

De roligaste på dpreview är andvändarforumet, där hittar man alltid länkar och kul bilder, Sen Phil Askey där är helt sanöst duktig , men jag hänger inte med ibland på alla termer och fackspråk, då är forumet kul att läsa i där "normala" snackar om prylarna :)

LexSinner
2005-06-19, 00:19
Prexxis .. jeeekligt stadig hand behövs dock.

De roligaste på dpreview är andvändarforumet, där hittar man alltid länkar och kul bilder, Sen Phil Askey där är helt sanöst duktig , men jag hänger inte med ibland på alla termer och fackspråk, då är forumet kul att läsa i där "normala" snackar om prylarna :)

Jo.. Lär ju bli RÄTT suddiga bilder om man försöker fota utan stativ / stöd. Jag får ta och kolla forumet och se om jag hittar nått skoj.. Problemet är bara att man brukara hitta så mycket roliga fotoprylar man vill ha och det kostar ju en del $$$ ;)