Visa fullständig version : Kolla upp privatperson?
En i min släkt har fattat tycke för en viss person som jag känner anledning att ta mig en lite närmre titt på. Jag började nu med att gå in på "Gula sidorna" och fann adress etc. och alla uppgifter stämmer, telefonnummer och rubbet, men hur går jag vidare för att veta lite mer om personen ifråga?
Jag vet tex. inte exakt ålder på personen ifråga, och hur får jag reda på det enklast? Ringer jag till folkbokföringen(?) eller finns det t.o.m. någon ställe på Internet att kolla upp detta redan inatt? Sedan vill jag ha lite uppgifter om taxeringen, och det är väl Skatteverket som man vänder sig till då?
Ni ser att jag kanske har lite hum om vart jag kan vända mig, men för att förenkla processen och göra den så diskret som möjligt så skulle er hjälp vara fin att få.
"Hejsan, jag ringer på uppdrag av _____, det är så att du har blivit utvald för att delta i en undersökning, om du svarar på frågorna har du chansen att vinna en bil!"
Det är ålder först och främst som jag vill veta, men allt det andra är också viktigt. Jag hoppas då inte att det når personen på omvägar ifall man ringer till folkbokföringen om detta, för det skulle vara fatalt! Men oddsen för det måste ju rimligen vara mycket små..
Det är ålder först och främst som jag vill veta, men allt det andra är också viktigt. Jag hoppas då inte att det når personen på omvägar ifall man ringer till folkbokföringen om detta, för det skulle vara fatalt! Men oddsen för det måste ju rimligen vara mycket små..
Alltås mitt förslag är ju idiotsäkert, ring från skyddat nummer.
Det är säkert olagligt men det är så mycket som är det nuförtiden.
Jag skulle nog ringa till folkbokföringen från ett nummer som verkligen inte kan spåras till dig, skadar ju inte att prova.
Det kanske det är och jag har ringt liknande samtal förut jag också, men det är inte aktuellt i det här fallet, tyvärr. Inga chansningar tas nu inte och hur kan det vara säkert för mig just nu, röstförvrängare(?), be någon annan att ringa, vem? Nejdu, tack för tipset men jag måste göra detta på mitt sätt. Men som sagt, ditt förslag var fint, för all del.
mvda. Så får det ju givetvis bli, fint att du påminde mig.
Man kan få hela personnummret (ink. 4 sista siffror) av folkbokföringen (skatteverket). Du behöver inte säga varför du vill ha dem eller vem du är.
Har gjort detta själv för att sedan använda personnummret för att få reda på skulder hos kronofogden.
En i min släkt har fattat tycke för en viss person som jag känner anledning att ta mig en lite närmre titt på. (...) Jag vet tex. inte exakt ålder på personen ifråga, och hur får jag reda på det enklast? Ringer jag till folkbokföringen(?) ...
Alltså - är den här tråden seriös...?
Hursomhelst: Ja, du kan ringa till folkbokföringen och få reda på personens personnummer. Och när du väl har det kanske du kan ringa till diverse andra ställen och utge dig för att vara den här personen och ställa mer eller mindre intressanta frågor (du kan dock bespara dig jobbet att ringa till sjukvården för eventuella "diskvalificerande" sjukdomar respektive företagshälsan för sjukfrånvaro). Frågan är varför du egentligen vill göra det? Du har kollat upp adressen och den stämde - ja de flesta personer som inte är efterspanade brukar uppge sin riktiga adress när en person de är intresserade av frågar, så det är ju lite förvånande att du är förvånad, tycker jag ...? Vad gäller åldern kan du ju alltid fråga din släkting; han/hon har förmodligen en ganska bra uppfattning. Stor varning utfärdas för att idka alltför mycket "grävande verksamhet" - även om inte Folkbokföringen kommer att ringa till den person du kollar upp och skvallra brukar så'nt här ha en tendens att komma fram till slut - och då blir det nog lite dålig stämning ...
låter smått kufiskt.. ifall en person i din släkt fattat tycke för någon, varför inte bara låta honom/henne upptäcka ev saker själv? ;)
Denna länk (http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=196289) kan kanske vara användbar :)
John M. Den länken var verkligen informativ, tack. Nu har jag allt jag behöver veta.
jag skulle vara rädd om jag hade en släkting som du som ska kolla upp dom jag träffar.
bäst att vi inte säger för mycket så att ingen kollar upp en ;)
En i min släkt har fattat tycke för en viss person som jag känner anledning att ta mig en lite närmre titt på. Jag började nu med att gå in på "Gula sidorna" och fann adress etc. och alla uppgifter stämmer, telefonnummer och rubbet, men hur går jag vidare för att veta lite mer om personen ifråga?
Jag vet tex. inte exakt ålder på personen ifråga, och hur får jag reda på det enklast? Ringer jag till folkbokföringen(?) eller finns det t.o.m. någon ställe på Internet att kolla upp detta redan inatt? Sedan vill jag ha lite uppgifter om taxeringen, och det är väl Skatteverket som man vänder sig till då?
Ni ser att jag kanske har lite hum om vart jag kan vända mig, men för att förenkla processen och göra den så diskret som möjligt så skulle er hjälp vara fin att få.
vafan har du med det att göra? fan vad jobbig du måste va som person.
Brisk Snu Garvo
2005-06-16, 18:47
Just det vad fan är du för en otäck typ som håller på att kolla upp folk *screwy* , jag skulle fan bli skogstokig om jag fick veta att någon hade kollat upp mej. Vad har du för anledning ?
Nej, jag säger inget mer i den här tråden. Har redan sagt mitt.
Brisk Snu Garvo
2005-06-16, 18:51
Nej, jag säger inget mer i den här tråden. Har redan sagt mitt.
Då medger du att du är OND....... :furious:
Lenny...
I kraft av sin typ undgår ressentimentsmänniskan att 'reagera': hennes reaktion upphör aldrig, den förnims istället för att ageras. /.../
Ressentimentsmänniskan upplever varje väsen och varje objekt som en förolämpning /.../ Skönheten och det goda är för henne av nödvändighet lika stora kränkningar som en smärtsam eller olycklig upplevelse /.../ minnet av spår är hatiskt i och genom sig självt /.../ Detta väsentliga förbund mellan hämnden och minnet av spår är inte helt olikt det freudianska 'anal-sadistiska komplexet'.
Vi missförstår ressentimentet så länge endast ser det som ett begär efter hämnd /.../ Genom sin topologiska princip innefattar ressentimentet ett tillstånd hos verkliga krafter: tillståndet hos de reaktiva krafter som inte längre låter sig ageras, som undflyr de aktiva krafternas aktion. /.../
'Herrens typ' (den aktiva typen) kommer att definieras av förmågan att glömma, liksom av förmågan att agera sina reaktioner. 'Slavens typ' (den reaktiva typen) kommer att definieras genom sitt överutvecklade minne och genom ressentimentets förmåga /.../
ressentimentsmänniskan måste göra olyckan själv till något medelmåttigt som hon kan klandra och vars fel hon kan lägga på andra: hennes tendens är att nedvärdera orsakerna, att göra olyckan till 'någons fel'. Den aristokratiska respekten för olyckans orsaker, däremot, är ingenting annat än omöjligheten att ta den egna olyckan på allvar. Det allvar med vilket slaven betraktar sin olycka vittnar om dålig matsmältning, ett lågt tänkande, oförmögenhet att känna respekt.
'Passiviteten. – För ressentimentet uppenbarar sig lyckan mest 'som narkos, bedövning, vila, frid, sabbat, avspänning, tillåtelse att 'sträcka på benen' – kort sagt: i passivitet". /.../ 'Passiv' betyder inte detsamma som icke-aktiv – icke-aktiv betyder reaktiv – utan 'passiv' betecknar det som inte ageras. /.../ Ressentimentsmänniskan varken kan eller vill älska – men hon vill bli älskad. /.../ ställd inför sin oförmåga att företa sig en serio olika handlingar slår hon fast att den minsta kompensation som hon har rätt till är att belönas just för denna oförmåga. /.../
Tillvitelsen av skuld, fördelningen av ansvar, den eviga anklagelsen. – Allt detta ersätter aggressiviteten: 'Den aggressiva känslan tillhör styrkan lika säkert som hämndbegäret och långsintheten tillhör svagheten' [Ecce Homo] /.../
Vi gissar vad ressentimentsvarelsen önskar: hon vill att andra skall vara elaka, hon har behov av att andra skall vara elaka för att själv kunna känna sig god. Du är ond, alltså är jag god; så lyder den slavens fundamentala formel som uttrycker ressentimentets essentiella typologi.
Metal_boy_
2005-06-17, 12:47
Man kan få hela personnummret (ink. 4 sista siffror) av folkbokföringen (skatteverket). Du behöver inte säga varför du vill ha dem eller vem du är.
Har gjort detta själv för att sedan använda personnummret för att få reda på skulder hos kronofogden.
Det där är lite märkligt. Då skulle folk kunna beställa saker och skriva försäkringar på andra hur som helst?
kal_erixon
2005-06-17, 12:58
vilket land kommer du ifrån?
"det freudianska 'anal-sadistiska komplexet'"? Förklara mer bolio. :D
Det där är lite märkligt. Då skulle folk kunna beställa saker och skriva försäkringar på andra hur som helst?
det är grunden till offentlighetsprincipen.
Alla uppgifter som myndigheter innehar är offentliga om dom inte kan läggas under sekretess enligt ngn § i sekretesslagen.
reinholdsson
2005-06-17, 14:58
Är det en offentlig handling om en person har HIV/AIDS?
Jag tror: Inte (däremot undrar jag om man inte är förpliktigad att underrätta sina eventuella sexpartner om man upptäcker det - om detta stämmer gäller det nog även andra smittsamma könssjukdomar) .
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.