Visa fullständig version : Göra egna vikter, Fyrkantiga vikter?
Jag tänkte göra lite egna vikter. Först hade jag tänkt mig att köpa en tjock plåt på skroten och låta nån mekverkstad skära ut runda vikter åt mig. Men nu funderar jag på om det inte skulle gå att använda fyrkantiga vikter i stället och på så vis slippa skära bort så mycket vikt för att få dem runda?
Några andra tips? Jag funderar också på att gjuta i betong/cement men då blir de väl så djäulskt stora
Jag tänkte göra lite egna vikter. Först hade jag tänkt mig att köpa en tjock plåt på skroten och låta nån mekverkstad skära ut runda vikter åt mig. Men nu funderar jag på om det inte skulle gå att använda fyrkantiga vikter i stället och på så vis slippa skära bort så mycket vikt för att få dem runda?
Några andra tips? Jag funderar också på att gjuta i betong/cement men då blir de väl så djäulskt stora
Du kan ju gjuta in fyrkantiga stålskivor i dina betongvikter eller så kan du smälta bilhjulsbalanseringsvikter och gjuta av, men då bör du ha god ventilation och gasmask.
Yngve
Betongvikterna blir väl inte större än motsvarande gummivikter? Det kan bli svårt att få till lättare vikter däremot då man nog måste ha en viss tjocklek på vikterna för att de inte ska gå sönder.
Även om begagnade vikter idag är så pass billiga att det nog inte lönar sig om man inte har allt material gratis.
Kolla blocket. Köp några hundra kilo "skolvikter" som ligger och skräpar hos massvis av 40-talisterna. Kör sedan iväg med vikterna, + en smörgåstårta till gubbarna, till den lokala verkstaden som fräser upp de små hålen till rätt mått. Något smidigare än att göra egna i betong....
Markus H
2005-06-16, 10:13
Kolla blocket. Köp några hundra kilo "skolvikter" som ligger och skräpar hos massvis av 40-talisterna. Kör sedan iväg med vikterna, + en smörgåstårta till gubbarna, till den lokala verkstaden som fräser upp de små hålen till rätt mått. Något smidigare än att göra egna i betong....
Det tror jag med var det smartaste allternativet till att köpa beggade med rätt storlek på hålet.. :thumbup:
Kolla blocket.
Ja och gör man det regelbundet, kan man t ex hitta annonser som denna:
http://www.blocket.se/view/4899976.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0
Nu råkar jag veta att just vikterna i denna annons redan är sålda, men ändå - det kan löna sig att hålla utkik där!
//Jim
W-NetAlm
2005-06-17, 12:38
Haha ! . Jag har en polare som var ute på landet i 6 månader och hade inte tillgång till gym . Han gjorde vikter av trä :P han körde till ock med bänkpress med trästock :P . De funkade faktist ganska bra !: )
__________________________________________________ ______________________
[Be Cool, Stay in School motherfuckers.]
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.