handdator

Visa fullständig version : Blandad proteindrink, hållbarhet?

Popeye
2005-06-15, 18:38
Enkel fråga här.
Hur länge kan man låta en färdigblandad proteindrink stå innan proteinet börjar bli "mindre bra".
Kan man t.ex. med gott samvete blanda en drink före passet, dricka halva och klämma resten efter passet.

Berry
2005-06-15, 18:49
Enkel fråga här.
Hur länge kan man låta en färdigblandad proteindrink stå innan proteinet börjar bli "mindre bra".
Kan man t.ex. med gott samvete blanda en drink före passet, dricka halva och klämma resten efter passet.

Ja, det kan du. Protein är stabilt i vatten, men du ska nog inte heller låta drinken stå framme i sommarsolen om du inte vill att det ska börja leva saker i den tidigare än nödvändigt. Kylskåp är bäst för att undvika bakterietillväxt.

Bjorne
2005-06-15, 19:07
Har läst en timme.

Ulf A Big
2005-06-15, 19:10
Har läst en timme.

vad händer då?

Popeye
2005-06-15, 19:23
Brukar ha ganska korta pass så en timme borde inte vålla några större problem.
Blir förmodligen inte otjänligt efter 65min heller...
Huvudsaken är väl att det inte börjar brytas ned efter en halvtimme eller ngt sånt.
Tackar för svaren. :)

Bjorne
2005-06-15, 19:34
vad händer då?Har för mig att det var de fria aminosyrorna som pajade.

Sverker
2005-06-15, 19:44
Enkel fråga här.

Kör på det. En till en och en halv timme skall nog gå bra, men helst inte längre :(

Proteinet klarar sig. Det händer inget med proteinet.
Problemet är mer eller mindre otrevliga bakterier som kan vakna till liv och växa till i antal. På 90 minuter skall de inte hinna vakna ifall du startar med ren shaker, rent vatten och pulver.

KIRE
2005-06-15, 20:32
Kör på det. En till en och en halv timme skall nog gå bra, men helst inte längre :(

Proteinet klarar sig. Det händer inget med proteinet.
Problemet är mer eller mindre otrevliga bakterier som kan vakna till liv och växa till i antal. På 90 minuter skall de inte hinna vakna ifall du startar med ren shaker, rent vatten och pulver.

På den gamla goda tiden(1900-talet) så brukade jag mot bättre vetande blanda 7st shakers med vasslepulver och vatten på morgonen och lägga i min väska när jag åkte till jobbet. Sedan lät jag den ligga i omklädningsrummet under dagen, sista drinken drack jag vid 17 tiden och då hade proteinet legat ute i värmen sedan 06 på morgonen. Jag blev aldrig sjuk eller upplevde något annat konstigt.
Tror inte drinkarna luktade speciellt konstigt heller. Jag har för mig att jag körde på Eiselt protec på den tiden.

EiseltUK
2005-06-15, 23:45
Det kan nog funka. Allt handlar om hygien.

Nu är ju Protec redan från början alltid kontrollerat på mögelsporer så vi vet att produkten har förutsättningar att klara sig ganska länge i en vätskeform, men t ex om man inte diskar shakern tillräckligt kan påverka bakteritillväxten, liksom temperaturen. Det bästa är nog att försöka dricka proteindrinken så färsk som möjligt för att unvika magproblem

/ Henrik

Davil
2005-06-16, 14:18
Så den enda anledningen till att inte låta en färdigblandad gainer stå en längre tid är pga bakterier ?

Jag vill minnas att jag har läst något om att proteinet "förstörs" mer och mer ju längre tid den står färdigblandad med vätska?

Sverker
2005-06-16, 14:23
Bakterierna ger sig på proteinet och bryter ned det till olika illaluktande föreningar. Den nedbrytningen följer bakteriernas tillväxt.

Fria aminosyror kan spegelvända sig, från sin naturliga L-form till den värdelösa och ibland giftiga D-form. Den vridningen tar dock tid, dagar, veckor eller månader.

Sitter aminosyrorna ihop i peptider eller i protein är denna vridning omöjlig och därför är proteinet stabilt av den anledningen.