handdator

Visa fullständig version : Extern hårdisk hjälp ! ! !, Datorer

cinema
2005-06-15, 12:21
Hejsna! Har en extern hårdisk här som jag försöker få rätt på, men det vill inte. Problemet är att datorn den inte hittar den. När jag pluggar in den i datorn, så hör men det ljudet (Pluggar in något i usb utag)
Men ikonen finns inte med på den ,här datorn,
Och jag har cd skivor som jag installerat med den vill ändå inte hitta den.
Någon som har erfarenhet av detta problem?

Mvh Andy

adde
2005-06-15, 12:31
Hejsna! Har en extern hårdisk här som jag försöker få rätt på, men det vill inte. Problemet är att datorn den inte hittar den. När jag pluggar in den i datorn så här men det ljudet (Pluggar in något i usb utag)
Men den finns inte med på den ,här datorn,
Och jag har cd skivor som jag installerat med den vill ändå inte hitta den.
Någon som har erfarenhet av detta problem?

Mvh Andy

Har du rebootat datorn?

/adde

Markus H
2005-06-15, 12:34
Jag har lite svårt att förstå din svenska, men om det är de problem jag stött på så beror det på att datorn ofta har svårt att hitta usb grejjor som är i pluggade när datorn startas, prova dra ur och stoppa tillbaka usb kabeln ur datorn (detta medans alla komponenter är påslagna) Det fungerar alltid för mig och min externa.

cinema
2005-06-15, 12:34
Nej *spy*

Provar det nu!

MVH Zach

cinema
2005-06-15, 12:47
Gick inte med att starta om datan :furious:

Men tack ändå för svaret

Mvh Zach

adde
2005-06-15, 13:09
Gick inte med att starta om datan :furious:

Men tack ämdå för svaret

Mvh Zach

Har du andra diskar inkopplade? mp3 spelare? USB-minnen? kameror eller så? Min bärabara kan ibland "tappa" lösa diskar om man stänger ner datorn med dessa inkopplade och sedan startom utan disken i. Då behöver datorn en omstart, eller bättre en nerstängning och en nystart, innan det kan tilldela disken en enhet (dvs den hittar prylen men den får ingen "bokstav").

Eftersom du får ett "ping" så borde det dyka upp en liten grön pil i menyn nere till höger, klicka där och se om enheten finns. Finns den så välj stoppa och koppla ur den. Starta sedan om datorn igen och koppla in disken efteråt.

Kolla också att du gjort i rätt ordning när du installerade enheten. Ofta skall man först installera drivrutinerna och SEDAN koppla in disken, detta för att windows inte skall försöka med sina egna drivrutiner. Testa att avinstallera disken och installera från tillverkarens skiva innan du kopplar in disken igen.

/adde

Gabber
2005-06-15, 13:13
du kanske måste aktivera USB stödet i din BIOS, man vet aldrig.
du kanske inte har stöd för USB 2.0
du kanske måste installera drivrutinerna via Enhetshanteraren och inte från skivan, det har jag varit med om också.

cinema
2005-06-15, 13:33
ok! Men jag vet att ha jag har usb 2.0 Men jag ska prova att installera i enhetshanteraren.

MVH Zach

Markus H
2005-06-15, 13:46
Kolla också att du gjort i rätt ordning när du installerade enheten. Ofta skall man först installera drivrutinerna och SEDAN koppla in disken, detta för att windows inte skall försöka med sina egna drivrutiner. Testa att avinstallera disken och installera från tillverkarens skiva innan du kopplar in disken igen.

/adde

Det var ett bra tips, det bökade för mig när jag skulle ha igång min externa.

tobbeg
2005-06-15, 14:38
Har du formaterat hårddisken?

om inte start->inställningar->kontrollpanelen->prestanda och underhåll->administrationsverktyg->datorhantering->lagring->diskhantering sen får du högerklicka på hårddisken och formatera den

detta om du har win XP dvs.

Hoppas det hjälper.

cinema
2005-06-15, 19:06
Har du formaterat hårddisken?

om inte start->inställningar->kontrollpanelen->prestanda och underhåll->administrationsverktyg->datorhantering->lagring->diskhantering sen får du högerklicka på hårddisken och formatera den

detta om du har win XP dvs.

Hoppas det hjälper.

Ok! Nu börjar det hända lite! Jag ser den externa hårdisken på disk 2. Men det står okänd.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Ska se om jag kan kopiera min bakgrund och lägga ut den.

Mvh Zach

Lillgrabben
2005-06-15, 19:10
Ok! Nu börjar det hända lite! Jag ser den externa hårdisken på disk 2. Men det står okänd.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Ska se om jag kan kopiera min bakgrund och lägga ut den.

Mvh Zach

Troligen är den inte formatterad så du måste göra det själv.

Gör som tobbeg föreslog.

cinema
2005-06-15, 19:18
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Nu håller den på att formateras. Hoppas det går sen. Åter kommer snart

:hbang: :hbang: :hbang: :hbang:

Tack för alla svar (Tobbeg)

cinema
2005-06-15, 19:28
:bow: :bow: :bow:

Nu funkar det. Vet inte hur länge jag har suttit med detta problem :devil:

Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Mvh Zach

[Är det lungt att spara alla sina musik, film, m.m filer på extern hårdisk? Så man inte behöver oroa sig för att det försviner?] :confused: