Visa fullständig version : Personlighetsstörningar?
Någon som vet mycket om personlighetsstörningar? Jag har försökt "googla" lite på temat, men jag blev inte så mycket klokare.
Vad jag undrar är följande:
När man talar om psykopater brukar man ju säga att de saknar känslor; att de kan inse att andra har det och spela på dessa, men inte själva "känner" (annat än möjligen lust/olust). Nu undrar jag om det finns någon liknande personlighetsstörning där man visserligen har känslor själv (och gärna låter sig styras av dem, typ agerar och reagerar utan att tänka först även i mindre lämpliga sammanhang), men inte känner med andra (kallas det brist på empati?) eller förstår att och hur andra reagerar på saker man gör/säger; att man liksom inte är förmögen att begripa t.ex. att någon kommer att bli sårad/kränkt av ett påhopp, eller att det man säger kommer att upplevas som just ett påhopp. Ett slags känslomässigt styrd psykopat, typ, om det inte vore en paradox?
nåt att läsa där kanske:
http://www.google.se/url?sa=U&start=1&q=http://www.psykiatriomradet.com/ST/2002/kompendiumpersstorn.pdf&e=9711
http://www.infomedica.se/Documents/Sjukdomar_och_skador/Psykos041011.pdf
http://www.apoteket.se/content/1/c4/51/99/Psykiatri2.pdf
http://www.umea.se/download/18.bbd1b101a585d704800078062/Dubbeldiagnos-en_studie_om_psykiskt_sjuka_missbrukare.pdf
http://www.sos.se/FULLTEXT/107/2003-107-13/utlatande.pdf
http://www.esh.sssd.se/bibliotek/skondal/u2002/C-upps~B-I_Movall.pdf
Tror jag är Daniel Bernhardt ibland!
Eller Alex Cardo i Bloodsport 2!
http://www.jameshong.com/jhtempwm/1996%20Bloodsport%202.jpg
Lasse Kongo
2005-06-15, 11:50
Tror jag är Daniel Bernhardt ibland!
Eller Alex Cardo i Bloodsport 2!
http://www.jameshong.com/jhtempwm/1996%20Bloodsport%202.jpg
fan, undra om bilden är copyrighted, hur tar man reda på det?
Låter som du beskriver aspergers (aspberger? asberger?) syndrom. Det finns flera symptom, men ett är att man visserligen har känslor själv, men att man har svårt att förstå och tolka andras känslor.
Vet du Tolkia, jag tror att det kanske finns ett annat sätt att se på den där saken. Vi tar ju oftast för givet att en "psykopat" begår de hanlingar som hon begår för att hon har "brist på empati", men tänk om det inte är det som är grejen? Tänk om psykopaten visst förstår att offret ifråga såras utav hennes handlingar men helt enkelt inte ser det som någon anledning till att inte begå dem? Nu kanske det inte var svar på din fråga, men jag tror att det ändå kan vara ganska intressant att ha det i åtanke eftersom vi allt för ofta tar för givet att elakheter härrör ur brist på "medkänsla". Men krävs det inte liksom just medkänsla för att kunna avgöra vilka elakheter som sårar mest?
Tror jag ente
Nej det ser du väl att allt är rätt!
Och kan ni lägga ner era korkade offtopic-kommentarer? Har ni inget att tillföra i det här ämnet så kan ni åtminstone respektera Tolkia och starta en egen tråd. Särskilt du Myten, du börjar bli ganska jobbig med dina trista oneliners.
Vet du Tolkia, jag tror att det kanske finns ett annat sätt att se på den där saken. Vi tar ju oftast för givet att en "psykopat" begår de hanlingar som hon begår för att hon har "brist på empati", men tänk om det inte är det som är grejen? Tänk om psykopaten visst förstår att offret ifråga såras utav hennes handlingar men helt enkelt inte ser det som någon anledning till att inte begå dem? Nu kanske det inte var svar på din fråga, men jag tror att det ändå kan vara ganska intressant att ha det i åtanke eftersom vi allt för ofta tar för givet att elakheter härrör ur brist på "medkänsla". Men krävs det inte liksom just medkänsla för att kunna avgöra vilka elakheter som sårar mest?
Yo; sup; hi. Jag tror du har rätt. Er.. känner någon som vet hur det där fungerar.
Yo; sup; hi. Jag tror du har rätt. Er.. känner någon som vet hur det där fungerar.
:D:D:D
Vet du Tolkia, jag tror att det kanske finns ett annat sätt att se på den där saken. Vi tar ju oftast för givet att en "psykopat" begår de hanlingar som hon begår för att hon har "brist på empati", men tänk om det inte är det som är grejen? Tänk om psykopaten visst förstår att offret ifråga såras utav hennes handlingar men helt enkelt inte ser det som någon anledning till att inte begå dem? Nu kanske det inte var svar på din fråga, men jag tror att det ändå kan vara ganska intressant att ha det i åtanke eftersom vi allt för ofta tar för givet att elakheter härrör ur brist på "medkänsla". Men krävs det inte liksom just medkänsla för att kunna avgöra vilka elakheter som sårar mest?Tror absolut att det skulle vara så. Om man vet hur den enda känner, så är det ju inte mycket till anledning att inte utsätta personen för det, så länge man inte tror att risken finns att man själv blir utsatt för det. Psykopater har kanske bara bra självförtronde.
Och kan ni lägga ner era korkade offtopic-kommentarer? Har ni inget att tillföra i det här ämnet så kan ni åtminstone respektera Tolkia och starta en egen tråd. Särskilt du Myten, du börjar bli ganska jobbig med dina trista oneliners.
Som sagt Bolio, you have not payed your dues!
Tror absolut att det skulle vara så. Om man vet hur den enda känner, så är det ju inte mycket till anledning att inte utsätta personen för det, så länge man inte tror att risken finns att man själv blir utsatt för det. Psykopater har kanske bara bra självförtronde.
Psykopater är bäst!
Psykopater är bäst!
Okej, kanske skulle formulerat mig lite annorlunda, för bra självförtronde.
Någon som vet mycket om personlighetsstörningar? Jag har försökt "googla" lite på temat, men jag blev inte så mycket klokare.
Vad jag undrar är följande:
När man talar om psykopater brukar man ju säga att de saknar känslor; att de kan inse att andra har det och spela på dessa, men inte själva "känner" (annat än möjligen lust/olust). Nu undrar jag om det finns någon liknande personlighetsstörning där man visserligen har känslor själv (och gärna låter sig styras av dem, typ agerar och reagerar utan att tänka först även i mindre lämpliga sammanhang), men inte känner med andra (kallas det brist på empati?) eller förstår att och hur andra reagerar på saker man gör/säger; att man liksom inte är förmögen att begripa t.ex. att någon kommer att bli sårad/kränkt av ett påhopp, eller att det man säger kommer att upplevas som just ett påhopp. Ett slags känslomässigt styrd psykopat, typ, om det inte vore en paradox?
Autister passar in lite på den beskrivningen, dvs de saknar förmågan att tänka sig in i andra människor(Asperger är en form av autism) fast autister brukar väl vara ganska fredliga tror jag.
Jason Gardner har gjort en model över de olika intelligenstyperna(8st har jag för mig) där han hade med både interpersonel och intrapersonel intelligens, och där behöver man nödvändigvis inte ha högt på båda. Så man kan alltså enligt honom ha god förtåelse för sig själv utan att kunna fungera ihop med andra och ha förståelse för dem. Fast jag tror psykopater är lite mer komplicerade än så. Får skriva mer sen om jag kommer på något.
Autister passar in lite på den beskrivningen, dvs de saknar förmågan att tänka sig in i andra människor(Asperger är en form av autism) fast autister brukar väl vara ganska fredliga tror jag.
Jason Gardner har gjort en model över de olika intelligenstyperna(8st har jag för mig) där han hade med både interpersonel och intrapersonel intelligens, och där behöver man nödvändigvis inte ha högt på båda. Så man kan alltså enligt honom ha god förtåelse för sig själv utan att kunna fungera ihop med andra och ha förståelse för dem. Fast jag tror psykopater är lite mer komplicerade än så. Får skriva mer sen om jag kommer på något.
Har du någon intressant länk i bakfickan om det där? Ska googla på Jason Gardner och se vad jag kan hitta.
asperger är en väldigt lindrig form av autism, man kan oftas fungera i samhället men inte helt smärtfritt.
Människor med autism är inte alls alltid fredliga. Men att likställa dom med psykopater är helt fel. Dom har inte förmågan att manipulera med känslor och situationer på så sätt som en psykopat har. Jag har jobbat med autistiska barn och flera av dom var väldigt agressiva men det beror ju på att dom inte kan kommunisera. Har man inget språk är det svårt att uttrycka sig och blir lätt frustrerad och det är bara att titta på stan hur det fungerar. När orden tar slut tar nävarna vid. Ett sätt att få ut sin ilska. Men det handlar inte om det psykopater gör.
Har ni ngngång utsatts för en psykopat så är det allt annat än roligt och handlar inte heller om bra självförtroende. Även om dom ofta har det så har deras handlande inte med det att göra. Där man kan likställa dom med de som har asperger så är det väl i bristen att kunna dra gränser och att inte överträda gränserna.
Det finns ju ett test som man kan göra för att fastställa om en person är psykopat eller inte. Tror det är 30 punkter eller så och uppfyller man x antal av dom får man diagnosen psykopat.
hangatyr
2005-06-15, 14:00
asperger är en väldigt lindrig form av autism, man kan oftas fungera i samhället men inte helt smärtfritt.
Människor med autism är inte alls alltid fredliga. Men att likställa dom med psykopater är helt fel. Dom har inte förmågan att manipulera med känslor och situationer på så sätt som en psykopat har. Jag har jobbat med autistiska barn och flera av dom var väldigt agressiva men det beror ju på att dom inte kan kommunisera. Har man inget språk är det svårt att uttrycka sig och blir lätt frustrerad och det är bara att titta på stan hur det fungerar. När orden tar slut tar nävarna vid. Ett sätt att få ut sin ilska. Men det handlar inte om det psykopater gör.
Har ni ngngång utsatts för en psykopat så är det allt annat än roligt och handlar inte heller om bra självförtroende. Även om dom ofta har det så har deras handlande inte med det att göra. Där man kan likställa dom med de som har asperger så är det väl i bristen att kunna dra gränser och att inte överträda gränserna.
Det finns ju ett test som man kan göra för att fastställa om en person är psykopat eller inte. Tror det är 30 punkter eller så och uppfyller man x antal av dom får man diagnosen psykopat.
det här testet: går det att få tag på på ngt vis?
Hehe, ja var finns det?
ja, jag hade det tidigare men vet inte vart det är nu
leg psykologer säger dock att det inte är ett test som kan göras av gemene man utan endast av professionell personal.
men det är ganska kul att titta igenom och pricka av folk i sin omgivning.
Har du någon intressant länk i bakfickan om det där? Ska googla på Jason Gardner och se vad jag kan hitta.
Han namn ar HOWARD GARDNER (http://www.pz.harvard.edu/PIs/HG.htm)
Lanken ar hans hemsida, lite intressant lasning, han lanserade sin teori om multipla intelligenser 1983.
Dock publiserade Thorndike (1920) en teori om intelligens som paminner lite om den sakallade Emotionella Intelligensen - han kallade den Social Intelligens. Thorndike presenterade tre relativt breda dimensioner av intelligens: "Mechanical" - hur val man organiserar ex. mekanismer, "Abstract" - organisera och forsta symboler och "Social" - hur val man forstar andra manniskor, hur val man hanterar andras kanslor.
Thorndike, E.L. (1920). Intelligence and its uses. Harper's Magazine, 140, 227-235
Tror nog att ni tanker pa detta testet: Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) (http://www.pearsonassessments.com/tests/mmpi_2.htm)
370 items...som sagt, liter mer validitet an 30 items *innocent*
Mycket intressant kommentar, har du last boken: Den tunna hinnan - Ludvig Igra.
Minns en fraga jag fick en gang: Om du fick valja en bodel att tortera dig, skulle du vilja ha nagon som var sympatisk eller empatisk? :D
Han namn ar HOWARD GARDNER (http://www.pz.harvard.edu/PIs/HG.htm)
Ops, pinsamt, var helt säker på att han hette Jason... ;)
Ops, pinsamt, var helt säker på att han hette Jason... ;)
Hehe, man blandar latt ihop de dar nissarna. Har last om honom ratt nyligen i en kurs, darav minns jag namnet val.
Finns ratt mycket inom just amnet - intelligens just nu, EQ/IQ osv. Alla verkar ha sin del av kakan (Las: pengar for bockerna de skriver).
Hej!
Idag använder man väldigt sällan termen "psykopat" eller "sociopat" vid diagnosticering i Sverige, utan antisocial-personlighetsstörning.
Denna term tycker jag också är ganska konstig då människor med antisocial-personlighetsstörning oftast kan kopiera och känna av människors komplexa emotionella och sociala mönster, men skiter helt enkelt i dem. Deras inre verklighetsuppfattning skiljer sig oftast från våran, trots att det kan ha en bibehållen yttre verklighetsuppfattning.
Oftast är förmågan att hantera stress mycket sämre och deras känslor styrs väldigt mycket av impulser och såkallade "primitiva försvarsmekanismer".
Eftersom människor med en sämre förmåga att hantera stress oftast har en bräcklig personlighetsstruktur, så finns det en tendens att dessa människor har lättare att utveckla psykoser.
Det finns fortfarande ingen framgångsrik Terapimodell för människor som har antisocial-personlighetsstörning.
Angående autism( som är en neuropsykiatrisk/medfödd störning) så finns det ett väldigt brett spektrum av autism.
Människor med Aspebergers kan träna upp sin empatiförmåga och oförmågan att tolka det sociala spelet.
För att läsa mer om diagnoskriterier för olika psykiska funktionshinder så är DSM IV och ICD 10 en bra början.
EDIT: nothing
EDIT2: Bra förstapost Otränad :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.