Visa fullständig version : Fästingar
Sparrisen
2005-06-14, 20:38
Fick årets första fästing idag (eller snarare upptäckte den idag). I knävecket satt den. Det har kliat där några dagar, och dum som jag är kikar jag inte efter vad det är :smash: . Får hoppas att man klarar sig utan skavanker även denna gång...
Hur är det med er, har ni fått några ännu? *grr27*
Aldrig haft, har dock hundar som haft några miljoner sådana.
Gabriel_
2005-06-14, 20:46
jo fick en skrämmande nära snoppen efter ett par dar ute i skogen.. men tog bort den illa kvickt och så var det inga mer problem med det =)
tror aldrig jag sett en fästing :confused:
Sparrisen
2005-06-14, 20:50
tror aldrig jag sett en fästing :confused:
Men så bor du ju i Norrland... :booty:
Men så bor du ju i Norrland... :booty:
Norrland is the shit :D
I år har jag inte haft någon ännu. Men jag har haft 3 st hittils i livet. En i armhålan, en på halsen och en på armen under klockan. Läskiga jävlar.
Farsan fick en på kuken, på sidan av skaftet om man man säger så. Han fick panik och slet bort den helt brutalt. :MrT:
Som tur är har jag sluppit fästingar än sålänge.
Hatar fästingar, fick alltid årets fästingnojjor på sommrarna när jag var yngre.. Det har lugnat ner sig lite nu =P. Har haft en på vristen en gång.. Usch va jag hatar dom. Så jävla äckliga små odjur.. :whipped:
HookersUnited
2005-06-14, 21:40
Hur tar man bort dom på bästa sätt?
Har haft 2 i år. Brukar väl bli en 20-30 / sommar.
själv är jag en sån där jävla fjolla så jag har gått dom senaste åren o tagit sån där jävla fästingspruta. Vet inte varför men va fan... Man måste ju sponsra vården..... Smidigt o göra samtidigt som man donerar sperma *rolleyes*
Sparrisen
2005-06-14, 22:14
Kostnad? (btw så skyddar det väl bara mot det ena - TBE?)
Fick mitt första och hittills enda fästingbett på arslet för några somrar sen, det kliar till och från än idag ;)
Fick en i knävecket när jag hämtade en fotboll hos grannen. Värt att notera är att hans gräsmatta var tämligen vildvuxen.
High1ander
2005-06-14, 23:15
Fick en fästing för kanske 2-3 år sedan, fick den saten på ryggen och trodde inte att det var en fästing, trodde bara jag hade ett konstigt sår eller nått som klia (satt o kolla på TV så liksom såg aldrig vad som satt där), helt plötsligt kände jag hur jag blev av med den irriterande sårskorpan där på ryggen (som senare visa sig vara en fästing). Sen så märkte jag eftersom jag fatta inte varför jag skadat mig där att det var nå skumt skit med ryggen. Så då fick morsan ta en pincett och leka i ryggen, och trots att hon köta runt i såren så kändes det knappt, dvs fästingens bedövningsmedel var i... Aja, iaf fick inte ut huvudet, fick bort kroppen och några ben från fanstyget, men lite satt kvar. Så man hade en liten knöl på ryggen, undrar om kroppen tagit hand om skiten nu.
Aja, hatar krypen!
Men så bor du ju i Norrland...
Jag bor längre norrut än han och jag har sett dem ... :booty: Äckliga djur, förresten; hur kul är det att klia sin hund bakom örat; hmmm ... upptäcka en vårta; hmmm ... upptäcka att vårtan rör sig ... örk.
TheLoser
2005-06-15, 05:59
Jag bor längre norrut än han och jag har sett dem ... :booty: Äckliga djur, förresten; hur kul är det att klia sin hund bakom örat; hmmm ... upptäcka en vårta; hmmm ... upptäcka att vårtan rör sig ... örk.
En vårta som rör sig? Herregud vilka muterade jättefästingar ni måste ha där uppe :D
Brukar få ca 20-30 varje gång jag är ute och fiskar. Men det är ju bara att plocka när man kommer hem de sitter ju inte så hårt när de är så satans små.
//TheLoser
hangatyr
2005-06-15, 06:16
jag fick borrelia förra året. det var inte så skoj.
ALLA fästingar måste dö!
TheLoser
2005-06-15, 06:23
ALLA fästingar måste dö!
Är inte det lite onskefullt?
//TheLoser
hangatyr
2005-06-15, 06:26
Är inte det lite onskefullt?
//TheLoser
jo, men ack så nödvändigt.
*läses på bred västgötska* "Iblann måste änn knäcka nåre ägg för att göre en omälätt".
TheLoser
2005-06-15, 06:28
jo, men ack så nödvändigt.
*läses på bred västgötska* "Iblann måste änn knäcka nåre ägg för att göre en omälätt".
Hur hade du tänkt att döda dem? Är det massavrättning och sedan bara att tjoffa ner dem i en massgrav?
//TheLoser
hangatyr
2005-06-15, 06:31
Hur hade du tänkt att döda dem? Är det massavrättning och sedan bara att tjoffa ner dem i en massgrav?
//TheLoser
vet inte riktigt. det får lösa sig allt eftersom. de flesta kunde man kanske bara klå upp ordentligt så att de håller sig undan?
TheLoser
2005-06-15, 06:42
Du får föda upp några som går in för att förinta de andra och som sedan begår kollektivt självmord.
//TheLoser
Jag har bara haft en fästing som satt sig fast och det var också i knävecket, äckligt var det. Sedan vi skaffat hund har jag dock blivit lite mer härdad, han drar ju in en hel drös så fort han varit ute. Äckligast är när de suttit ett tag och blivit helt sprängdfylla och sedan släpper och ligger lite här och var på golvet och pöser. Hunden är väldigt lurvig så det är svårt att upptäcka alla fästingar.
Nu när jag börjar bli fästingvan så brukar jag känna när de kryper på mig innan de satt sig fast och så är det bara att plocka bort dem. :)
TheLoser
2005-06-15, 07:23
Köp ett halsband så slipper hunden fästingarna. Finns något på apoteket tror dock att det är receptbelagt men lätt att få ut hos vetrinären.
//TheLoser, Levis (Min lilla tax) har inte haft en fästing sedan dess.
datorjaevel
2005-06-15, 08:06
fick hjärnhinneinflammation som liten av fästing, har varit grymt överkänslig mot mygg sen dess, ganska irriterande då jag aldrig kan vara i naturen.
Köp ett halsband så slipper hunden fästingarna. Finns något på apoteket tror dock att det är receptbelagt men lätt att få ut hos vetrinären.
//TheLoser, Levis (Min lilla tax) har inte haft en fästing sedan dess.
Ja vi hade fästinghalsband förra året fast det var inte receptbelagt. Tycker inte det var så superbra. Kanske kan bero på att vi har en rätt rejäl klump till vovve. Tror att det som är receptbelagt är lite mer anpassat efter hundens vikt så det kanske kan vara värt att försöka införskaffa ett sådant istället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.