Visa fullständig version : läckande njure?
kalle_banan
2005-06-14, 18:02
min kompis har kört cross ett antal år, typ 5. och nu läcker hans njurar säger han, vad fan är det? kan ens njurar börja läcka av vibrationer som ges vid sådan körning? att man kan skada njurarna vet jag, men börjar dom läcka då?
och om det nu är så att de läcker, vad är det som läcker? beschreiben sie das problem bitte!
Lasse Kongo
2005-06-14, 18:11
min kompis har kört cross ett antal år, typ 5. och nu läcker hans njurar säger han, vad fan är det? kan ens njurar börja läcka av vibrationer som ges vid sådan körning? att man kan skada njurarna vet jag, men börjar dom läcka då?
och om det nu är så att de läcker, vad är det som läcker? beschreiben sie das problem bitte!
seriöst...
tror du kolo är rätt ställe att fråga om läckande njurar?
Jo ja hade en polare vars njurar läckte för ett par år sedan liksom...
Njurarna är ett slags filter. De filtrerar ut vatten och salter från blodet genom små "porer" i njurarna. Blir det mekaniska skador på njurarna kommer större molekyler som olika blodproteiner och t o m de röda blodkropparna att läcka ut i urinen. I sin värsta form "kissar man blod" :( då är det röda blodkroppar som går igeom filtret och hamnar i urinen.
kalle_banan
2005-06-14, 18:22
seriöst...
jag är ledsen att min intelligens inte uppnår samma höjder som din *cry*
var ska jag posta denna simpla fråga o nobla mästare? *yourock*
kalle_banan
2005-06-14, 18:24
Njurarna är ett slags filter. De filtrerar ut vatten och salter från blodet genom små "porer" i njurarna. Blir det mekaniska skador på njurarna kommer större molekyler som olika blodproteiner och t o m de röda blodkropparna att läcka ut i urinen. I sin värsta form "kissar man blod" :( då är det röda blodkroppar som går igeom filtret och hamnar i urinen.
:thumbup:
aha, okej, på så vis. inte nyttigt med andra ord.
King Grub
2005-06-14, 18:31
Det trodde du att det kanske kunde vara, vad? :D
Åderlåtning och blodiglar är gamla och beprövade metoder mot alla krämpor :D
Man ska inte förakta blodiglar, vill minnas att de fortfarande har en framträdande roll i den ryska sjukvården, som ska tilläggas håller väldigt hög kvalitet trots begränsade resurser och det faktum att läkare anses vara ett lågstatus-yrke för kvinnor....
Sparrisen
2005-06-14, 20:44
Man kan genom ett enkelt urinprov hos vårdcentralen kolla om "saker" läcker igenom ut i urinen. Jag har en gång gjort ett sådant test.
jag har kört cross i över 10år, läcker mina njurar också då : ;)
Man ska inte förakta blodiglar, vill minnas att de fortfarande har en framträdande roll i den ryska sjukvården, som ska tilläggas håller väldigt hög kvalitet trots begränsade resurser och det faktum att läkare anses vara ett lågstatus-yrke för kvinnor....
Det används (eller har det bara varit på försök?) även i Sverige vid sår som inte vill läka hos patienter med dålig cirkulation, diabetespatienter är ett typfall.
seriöst...
Ja, ty:
;)
jag har kört cross i över 10år, läcker mina njurar också då : ;)
Du har kanske precis som det flesta andra njurskydd? Alla som kört vet ju att de kan kännas obehagligt efter ett tag att köra några varv utan.
Har aldriga nvänt njurbälte och aldrig kännt nått obehag... hur mång är det igentligen som kör med njurbälten?
Du har kanske precis som det flesta andra njurskydd? Alla som kört vet ju att de kan kännas obehagligt efter ett tag att köra några varv utan.
De som är rädda om just njurarna kör med bältet. Sen att man samtidigt har skydd för nedre delen av ryggraden gör ju inte användningen sämre.
njurbältet sitter fast i ryggskyddet, och du måste ha ryggskydd och hjälm för att få köra på en bana i sverige så jag tror att dom flesta använder det :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.