Visa fullständig version : Tandhygien - eller hur man håller tandläkaren borta
Eftersom jag med min numera ganska beaktningsvärda ålder får betala mina egna tandläkarbesök, tänkte jag investera lite tid och pengar i att göra dessa besök så få som möjligt (Självklart kontroller). Dock är det svårt att veta vad som är värt att köpa och inte. Vad är bluff och vad funkar av följande:
*Tandtråd
*Munskölj
*Fluortuggummin osv.
Alltså - vilket funkar? Hur ofta använder man de olika grejerna? I vilken ordning? Något jag måste köpa men glömt?
Tack på förhand!
Har inte haft något hål någon gång och jag gör:
Borsta tänderna morgon och kväll.
Tandtråd ca var 18 månad några dagar innan man skall till tandläkaren. Nu har jag nog sagt att jag inte skall bli kallad mer.
Annars rekommenderar väl de tandtråd.
Inte så att någon av dem anses som mirakelprodukter direkt?
Som jag ser det fungerar de allihop, inte så att du rör vid din tand och den blir ren men om man använder det så får man ju bättre hygien. Jag skulle dock föreså en tandborste och tandkräm! :thumbup:
Tandtråd några gånger i veckan.
Tandborstning morgon och kväll.
Fluortuggumin efter varje måltid (helst)
Tandborstning morgon och kväll är en självklarhet.
Vad fyller munskölj för syfte?
rymdrattan
2005-06-14, 00:09
Jag har 13! ja 13! påbörjan till hål som inte blir nått mer om jag håller
det rent. Givetvis så gör jag inte det ;) Har dålig emalj också så kan
vara därför. Men ett hål eller två per år blir det nog iaf.
Jag har även planer på att byta ut en tand om året när jag får lite bättre
ekonomi. kostar ca 6500 inkl utryckningen av tand.
Sen har du en perfekt stenhård kariesfri tand som du rent tekniskt
sätt aldrig kommer behöva borsta ;) titanskruvs tänder håller f.ö.
livet ut. :thumbup:
Eftersom jag med min numera ganska beaktningsvärda ålder får betala mina egna tandläkarbesök, tänkte jag investera lite tid och pengar i att göra dessa besök så få som möjligt (Självklart kontroller). Dock är det svårt att veta vad som är värt att köpa och inte. Vad är bluff och vad funkar av följande:
*Tandtråd
*Munskölj
*Fluortuggummin osv.
Alltså - vilket funkar? Hur ofta använder man de olika grejerna? I vilken ordning? Något jag måste köpa men glömt?
Tack på förhand!Tandborste funkar, tungskrapa funkar säkert, tandtråd funkar, tandpetare är sämre än tandtråd, munskölj är nog mest skit, flourtuggummi kanske har någon effekt, men finns det något tråkigare än tuggummi...
Jag borstar bara, men tandtråd hade ju varit bra att använda oftare.
Eltandborste är bättre än vanlig.
Pepsodent är bättre än colgate.
Själv kör jag dentosal, om det är rätt tänkt vet jag inte.
Flourskölj kanske funkar.
Jag har 13! ja 13! påbörjan till hål som inte blir nått mer om jag håller
det rent. Givetvis så gör jag inte det ;) Har dålig emalj också så kan
vara därför. Men ett hål eller två per år blir det nog iaf.
Jag har även planer på att byta ut en tand om året när jag får lite bättre
ekonomi. kostar ca 6500 inkl utryckningen av tand.
Sen har du en perfekt stenhård kariesfri tand som du rent tekniskt
sätt aldrig kommer behöva borsta ;) titanskruvs tänder håller f.ö.
livet ut. :thumbup:
och så slipper du ju oroa dig över de däringa tjej0rna också.
rymdrattan
2005-06-14, 00:41
och så slipper du ju oroa dig över de däringa tjej0rna också.
Du menar andedräkten ? :D
Självklart så borstar man tänderna ändå, annars skulle även tandköttet
förstöras.
Megatuttarna
2005-06-14, 00:50
Jag borstar bara varje kväll. Tror fan att mer bara sliter på tänderna. Dessutom känns det meningslöst att borsta på morgonen då man ändå inte käkat nåt under hela sömnen?
Använder tandtråd varje dag, det motverkar tandsten och munnen känns fräschare. Munskölj vettefan varför jag använder, det gör att man känner sig fräschare också iaf.
Tigerkotten
2005-06-14, 00:52
Jag borstar bara varje kväll. Tror fan att mer bara sliter på tänderna. Dessutom känns det meningslöst att borsta på morgonen då man ändå inte käkat nåt under hela sömnen?
Använder tandtråd varje dag, det motverkar tandsten och munnen känns fräschare. Munskölj vettefan varför jag använder, det gör att man känner sig fräschare också iaf.
brukar borsta EFTER man ätit frukost :]
plus andedräkten på morgonen kan vara lite eww ibland :)
Kör själv
tandkräm, något munskölj med flour och tandtråd
Megatuttarna
2005-06-14, 00:55
brukar borsta EFTER man ätit frukost :]
plus andedräkten på morgonen kan vara lite eww ibland :)
Kör själv
tandkräm, något munskölj med flour och tandtråd
Vafan då tar man lite munskölj. Sen tuggar man tuggummi och andedräkten är borta.
Och skippa alla tandkrämer som heter "white" och "whitening" m.m, då dessa nöter onödigt mycket på tänderna.
bosse_brutal
2005-06-14, 17:26
snus är ett hett tips, höjer pH i munnen och så lär det väl ta död på en hel del bakterier... sen så är det väl inte allt för bra för andköttet men det är ju en annan sak...
tankte laga mina 12 hal nu har i libanon for 100kr tanden...... hemma far jag lagat tva tander for den summan ............
ja om man bytar tänder mot stift.. känns lite obehagligt i början men sen är det EXAKT samma sak enligt säkra källor
christian
2005-06-14, 17:57
Aldrig haft hål och då är jag ändå 27.
Borstar tänderna morgon och kväll, använder tandtråd när jag kommer på att det behövs.
snus är ett hett tips, höjer pH i munnen och så lär det väl ta död på en hel del bakterier... sen så är det väl inte allt för bra för andköttet men det är ju en annan sak...
Fast sen är det ju jättekul med missfärgade tänder med *screwy*
Fast sen är det ju jättekul med missfärgade tänder med *screwy*
borstar man ordentligt så får man inte det.
Tja, jag borstar tänderna både morgon och kväll. Använder tandtråd på kvällen och tuggar tuggummi efter varje måltid. Detta fungerar bra för mig. Var hos tandläkaren ganska nyligen och gjorde en allmän koll och allt såg bra ut.
jävlar tråden påminde mig :D har tid idag blir det kl 10.20...
Tigerkotten
2005-06-15, 00:32
Vafan då tar man lite munskölj. Sen tuggar man tuggummi och andedräkten är borta.
Tuggummi räcker en kort stund bara tror jag.
En sak för att få bra andedräkt är att borsta tungan och gommen och använda tandtråd, tandtråd för få bort mat mellan tänderna som kan ruttna och stinka annars. Tror det e något sådant :]
Munskölj ska användas såklart med.. :)
rymdrattan
2005-06-15, 00:36
Jag håller även på successiv övertalning på ett antal läkare/tandläkare
att skriva ut ett reseptbelagt tungsvampsläkemedel till mig. :D
Fungizone heter det och är tydligen väldigt starkt och effectivt.
Ungefär som rottuccane eller vad det heter mot finnar.
Min tandläkare tycker att man skall undvika att köpa billighetstandkrämer för 5 kroonro jättetuben på ÖB eller liknande, eftersom lågbudgettandkräm i regel innehåller lågbudgetslipmedel - vilket innehåller större "kulor" och därför sliter mer på tänderna (= slipskador på tandhalsarna). De etablerade märkena, typ Colgate, Pepsodent, Acta, Sensodyne, Zendium etc. skall tydligen alla vara OK; Zendium skall dock visst vara "snällast" (används mycket av folk som har problem med att det ilar i tänderna etc.).
Drar upp denna tråden igen då jag fått intrycket att dålig tandhälsa kan ruinera en när man blir äldre. Några bitar såsom daglig tandborstning och tandtråd är självklara men vad gäller egentligen vid följande?
Munskölj
Tuggummi
Tungskrapa
Borsta tungan
Flour
Har t.ex. för mig att jag läst en del negativt om att munskölj (såsom Listerine) ger missfärgningar och tar kål på de "goda" bakterierna. Något som resulterade i att Tandläkarförbundet var ganska kritiska till det.
shut teh face
2013-11-10, 20:19
Det är ju mycket genetiskt också, exempelvis ph-värdet i saliven, vissa får ju t.ex. tandsten fastän de sköter sina tänder extremt bra medan andra inte får det alls.
Jag personligen hade en massa hål och grejer när jag var barn, iofs så åt jag väl mycket godis. Sen jag börja snusa vid 16 år så har jag inte haft ett hål, dock så får man ju sämre munhälsa på andra sätt. Men tänder håller sig vita om man borstar två ggr per dag, kör tandtråd ibland. :)
Har t.ex. för mig att jag läst en del negativt om att munskölj (såsom Listerine) ger missfärgningar och tar kål på de "goda" bakterierna. Något som resulterade i att Tandläkarförbundet var ganska kritiska till det.
Jo minns också något sådant, men köp munskölj hos tandläkaren så har de bara bra grejer där, eller fråga på apoteket.
R Scarpa27
2013-11-10, 20:27
listerine kan väl döda munnens egna bakterier är väl det.
skulle aldrig köra med sådan själv.
isf använder jag dentan & inte listerine,colgate m.m munsköljar.
går nog lika bra att gurgla med tandkräm =)
borsta aldrig direkt efter man ätit frukt, surt osv.
Grottmannen
2013-11-10, 20:38
Drar upp denna tråden igen då jag fått intrycket att dålig tandhälsa kan ruinera en när man blir äldre. Några bitar såsom daglig tandborstning och tandtråd är självklara men vad gäller egentligen vid följande?
Munskölj
Tuggummi
Tungskrapa
Borsta tungan
Flour
Får för mig att det är dem starkare varianterna av munskölj (Alltså med alkohol i) som ger en bruna tänder, men jag kan nog minnas fel.
Mitt tips är att inte bara borsta på tänderna, utan även på kanten av tandköttet. Lär blöda i början, men det är mycket skit som fastnar däremellan.
KalleBalik
2013-11-10, 20:49
Jag får mycket mindre tandsten sen jag bytte till eltandborste, känns som att den gör rent betydligt bättre kontra vanlig tandborste.
Baskagge
2013-11-10, 20:54
Den bästa investeringen jag gjort för mina tänder är helt klart en eltandborste. Sedan tycker jag att plackers är grymt bra också.
http://www.plackers.se/main.asp?page=plackerstwin
Det här var ju en intressant tråd. Eftersom jag då råkar syssla med munnar och tandvård så kan jag väl ge mina 0.02 euro.
*Tandtråd
*Munskölj
*Fluortuggummin osv.
Tack på förhand!
I princip är det två sjukdomar som du vill undvika. Den ena är karies (hål i tänderna), den andra är parodontit (tandlossning). De är hyfsat olika sjukdomar och hur du motverkar dem skiljer sig lite åt så jag tänkte väl dela upp det.
Karies
Hål i tänder får du av att det är för surt i bakterieplacken på dina tänder. Detta motverkar du primärt genom att inte äta lätt-fermentabla kolhydrater stup i kvarten. Matar du placken ofta med sådant här (godis t.ex.) kommer du att få en urlakning av kalcium- och fostfatjoner från placket pga. upp- och nercyklingen i plack-pH. För dina tänder är detta dåliga nyheter eftersom placken kommer att ligga på (för) lågt pH längre perioder och du kommer att få ett tillstånd som gynnar demineralisering av tänder mer än remineralisering gynnas.
Lösning? Ät inte lättfermentabla kolhydrater ofta. Råkar du även vara kariesaktiv så kan extra fluorbehandling (i form av fluorskölj eller fluortuggummin) vara en mycket god investering då fluoret kommer att bli en del av tänderna och den bildade fluorohydroxyapatiten är mer motståndskraftig mot syraattacker än den hydroxyapatit som yttersta tandlagret (emaljen) oftast består av. Kost är dock A och O.
Paradontit
Det här är då en sjukdom som istället beror på att bakteriebeläggningarna på dina tandytor pytsar ut saker och ting som ditt immunförsvar reagerar på. Detta kommer initialt att ge lite svullet och blödande tandkött. I förlängningen så får du djupa tandköttsfickor och sen att benet som tänderna fäster i börjar brytas ner. Till sist ramlar tänderna ut.
Lösningen här är rengörning, och allra viktigast är ytorna precis vid tandköttskanten. Tandborste är det självklara valet för de flesta ytor, och mellan tänderna fungerar ofta tandtråd eller mellanrumsborstar bra. Tandborsten ska såklart vara (extra) mjuk, och håll inte på med trams som att "borsta på tandköttet för att massera det" som om något kommer att ge dig feta tandköttsskador och blottade tandhalsar. Bra borstteknik och mellanrumsrengörningsteknik är förstås riktigt viktigt.
Oscillerande elborste har visat sig ge lite bättre plackbortagningseffekt, men huruvida det är kliniskt relevant vet verkligen ingen. Mina pengar är på att nej, det gör ingen skillnad om du inte råkar vara något extremfall.
Tandborstning och mellanrumsgengörning två gånger om dagen brukar räcka mycket väl för de flesta. Tillhör du de som likfasiken bildar tandsten så bör du gå och få tandstenen borttagen regelbundet.
Pepsodent är bättre än colgate.
Varför?
borstar man ordentligt så får man inte det.
Missfärgningar har inget med att borsta ordentligt eller inte att göra. Och du kan inte heller borsta bort missfärgningar.
Min tandläkare tycker att man skall undvika att köpa billighetstandkrämer för 5 kroonro jättetuben på ÖB eller liknande, eftersom lågbudgettandkräm i regel innehåller lågbudgetslipmedel - vilket innehåller större "kulor" och därför sliter mer på tänderna (= slipskador på tandhalsarna). De etablerade märkena, typ Colgate, Pepsodent, Acta, Sensodyne, Zendium etc. skall tydligen alla vara OK; Zendium skall dock visst vara "snällast" (används mycket av folk som har problem med att det ilar i tänderna etc.).
Ja, grovt slipmedel är fasiken inget bra att ha i tandkräm. Man får lite rysningar när folk kommer till en och glatt berättar att de brukar borsta med salt *spy*. Själv gillar jag ICA Basic för 7kr / tub.
Det är ju mycket genetiskt också, exempelvis ph-värdet i saliven, vissa får ju t.ex. tandsten fastän de sköter sina tänder extremt bra medan andra inte får det alls.
Jag personligen hade en massa hål och grejer när jag var barn, iofs så åt jag väl mycket godis. Sen jag börja snusa vid 16 år så har jag inte haft ett hål, dock så får man ju sämre munhälsa på andra sätt. Men tänder håller sig vita om man borstar två ggr per dag, kör tandtråd ibland. :)
Jo minns också något sådant, men köp munskölj hos tandläkaren så har de bara bra grejer där, eller fråga på apoteket.
Helt rätt ang. tandsten. Mycket beroende på ens salivsammansättning så bildar vissa tandsten på nolltid.
Snus förhindrar inte karies. Och att snus skulle ge sämre munhälsa på andra sätt gör mig lite nyfiken. På vilka sätt då?
listerine kan väl döda munnens egna bakterier är väl det.
skulle aldrig köra med sådan själv.
isf använder jag dentan & inte listerine,colgate m.m munsköljar.
går nog lika bra att gurgla med tandkräm =)
borsta aldrig direkt efter man ätit frukt, surt osv.
Listerine dödar inte några bakterier. Rent allmänt är Listerine inte direkt bra till något alls (se t.ex. http://www.tandlakartidningen.se/internationell-fackpress/listerine-hjalper-inte-mot-plack-2/).
Dentan är klart mycket bättre alternativ... förutsatt att du är typ kariesaktiv. Annars känns den mest som slöseri med pengar.
Det här om "munnens egna bakterier" som verkar förekomma här i tråden vettifan vad det är för något alltså. Vi har väl då inga bakterier i munnen som inte hör munnen till?
Får för mig att det är dem starkare varianterna av munskölj (Alltså med alkohol i) som ger en bruna tänder, men jag kan nog minnas fel.
Mitt tips är att inte bara borsta på tänderna, utan även på kanten av tandköttet. Lär blöda i början, men det är mycket skit som fastnar däremellan.
Den munsköljen är klorhexidin. Som fungera just genom att döda bakterier. Och kan ge missfärgningar yes. Vanlig munskölj dödar ju då inte bakterier utan tillsätter fluor är tanken.
Och det är superbratips att borsta mot kanten av tandköttet. Det är absolut viktigaste stället. Tricket är ju att ha bra borstteknik. Övriga tandytan kan man i princip låta bli att borsta om man är lagd åt det hållet. Rengörning är ju till för att förhindra tandlossning och då är det liksom ytorna mot tandköttet som räknas. Om något så är stora feta plack på tandytorna bra för att förhindra uppkomsten av hål.
Nej. Snus höjer inte pH i munnen, och det tar inte död på några bakterier. Det finns någon fantastisk myt om att det förhindrar uppkomsten av karies men det är ju inte så. Se t.ex. Hugoson A, Hellqvist L, Rolandsson M, Birkhed D. - Dental caries in relation to smoking and the use of Swedish snus: epidemiological studies covering 20 years (1983–2003). Acta Odont Scand 2012.
Dåligt för tandköttet är det väl dock inte? Vissa får effekten att tandköttet drar sig bakåt en bit och då bör man låta bli... men annars så finns det väl inget dåligt för munhälsan med snus.
En fråga till tlk
Har en sådan här:
http://www.philips.se/c/airfloss/287665/cat/sv/
Duger den som rengöring eller ska det till tandtråd också?
En fråga till tlk
Har en sådan här:
http://www.philips.se/c/airfloss/287665/cat/sv/
Duger den som rengöring eller ska det till tandtråd också?
Periodvis har jag faktiskt försökt hitta något bra vetenskapligt underlag på de här! Men det är ju jättesvårt. Inte heller finns det ett ord om det i socialstyrelsens riktlinjer för tandvård här i landet.
Det finns en del studier ... mest på en liknande (men ändå annorlunda) produkt i form av Waterpik, och även dessa två mot varandra. Jämfört med tandtråd har jag lyckats hitta ungefär en där det då jämförs med just Waterpiken och tyvärr mäter de, imo, lite konstiga saker i studien så resultatet blir intetsägande. T.ex. inte alls hur rent det blir mellan tänderna utan på helt andra ytor. *screwy*
Den mest relevant är nog http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22435320 där man ser 77% plackborttagning mellan tänderna med just Air Flossen. Mätvärdet 77% är lite konstigt värde att förhålla sig till och sätta någon klinisk relevans på liksom. Blödning och millimetrar är vad som är intressant, inte några procent av plack.
Min tanke om det hela är att du egentligen kan prova själv. Tandtråda lite. Blöder du så är det inte tillräckligt rent. Rapportera gärna tillbaka hur det har gått för jag är jäkla nyfiken. :)
Jag får tandsten otroligt lätt känns de som, har sjuka problem o komma igenom med tandtråd också för tänderna sitter så nära varandra typ. De e väl största problemet jag får när jag går till tandläkarn. Även min emalj e paj, drack asmycket vanlig cola tidigare i mitt liv och det verkar inte som att det går o få tillbaka emaljen så jag får höra det varje gång.
Dock skulle det va intressant o höra hur mycket pepsi max eller sockerfri läsk skadar emaljen. Någon som vet något om det?
Jag har en sån metallskrapare som tandläkaren har, plockar bort egen plack med den, samt skrapar ur mellan tänder. förvånansvärt mycket skit samlas där. Tandtråd, och innan körde jag fluortabletter, men slutade då jag inte tror att det är så bra för kroppen. Eltandborste också.
shut teh face
2013-11-11, 06:36
Helt rätt ang. tandsten. Mycket beroende på ens salivsammansättning så bildar vissa tandsten på nolltid.
Snus förhindrar inte karies. Och att snus skulle ge sämre munhälsa på andra sätt gör mig lite nyfiken. På vilka sätt då?
Ja jag tänkte mest på det här att tandköttet "försvinner" under läppen, kanske inte för alla? Min tandläkare sa att man kan se det lite på mig, men inte särskilt mycket.
Det är alltså inte så att snus skyddar mot hål... ok. Det känns annars som ett mönster man ser hos bekanta, snus = sällan hål, men kanske beror på att snus ersätter godiset då. ;)
shut teh face
2013-11-11, 06:38
Jag får tandsten otroligt lätt känns de som, har sjuka problem o komma igenom med tandtråd också för tänderna sitter så nära varandra typ. De e väl största problemet jag får när jag går till tandläkarn. Även min emalj e paj, drack asmycket vanlig cola tidigare i mitt liv och det verkar inte som att det går o få tillbaka emaljen så jag får höra det varje gång.
Dock skulle det va intressant o höra hur mycket pepsi max eller sockerfri läsk skadar emaljen. Någon som vet något om det?
Läsk är väl mest ett problem när man dricker det mellan målen, i samband med ett mål så kan jag tänka mig att det inte gör så stor skada.
Jag har varit en stordrickare av cola (light) och det kunde gå ned 2-3 liter under dagen, självklart utspritt över hela dagen och framförallt mellan målen, kan inte vara bra för tänderna.. :(
Ja jag tänkte mest på det här att tandköttet "försvinner" under läppen, kanske inte för alla? Min tandläkare sa att man kan se det lite på mig, men inte särskilt mycket.
Det är alltså inte så att snus skyddar mot hål... ok. Det känns annars som ett mönster man ser hos bekanta, snus = sällan hål, men kanske beror på att snus ersätter godiset då. ;)
Jo alltså man kan ju få lite fördjupade hålor.. ända upp till ögonen i princip. Också att tandköttet drar sig tillbaka så tandhalsar blir blottade. Får man den sistnämnda effekten så är det väl förvisso inte jättebra. Det är bara lite svårt att hitta studier på att det skulle vara dåligt i sammanhanget snusare då. Det ärinte jättelångt logiskt kliv att tycka att det är dåligt, men det saknas lite evidens tyvärr. Får man inte de där effekterna så hade iaf inte jag oroat mig.
Några tidigare korrelationsstudier på snus och karies visade vissa tecken på att snus hade skyddande effekt. Men senaste rönen (från 2003 förvisso) är att så inte är fallet alls. Det är ju svår grej att göra studie på... många confounders, och någon direkt verkningsmekanismen för hur snus skulle skydda mot hål lyser med sin frånvaro.
Jag googlade lite och hittade pH på 2.35 (eller så var det 2.85) på Pepsi Max. Men.. who cares, right? Det vi pratar om inom tandvården är kritiskt pH, vilket är det pH när något börjar lösas upp. För icke-fluorbehandlad emalj så ligger det runt 5.5 (regelbundet fluorbehandlad något lägre). Alltså kommer dina tänder att sakta lösas upp även av Pepsi Max och du får erosionsskador... som på många sätt och vis är mycket värre än kariesskador, då kariesskador kan läka ut en hel del (via återmineralisering av tanden) men vid erosion så är det ingen möjlighet (som du då har märkt).
Som allt annat så är det "the poison is in the dose". Så länge du har tillräcklig buffringsförmåga i saliv och plack för att ta upp "smällen" av din Pepsi Max så är ju allt frid och fröjd.
Periodvis har jag faktiskt försökt hitta något bra vetenskapligt underlag på de här! Men det är ju jättesvårt. Inte heller finns det ett ord om det i socialstyrelsens riktlinjer för tandvård här i landet.
Det finns en del studier ... mest på en liknande (men ändå annorlunda) produkt i form av Waterpik, och även dessa två mot varandra. Jämfört med tandtråd har jag lyckats hitta ungefär en där det då jämförs med just Waterpiken och tyvärr mäter de, imo, lite konstiga saker i studien så resultatet blir intetsägande. T.ex. inte alls hur rent det blir mellan tänderna utan på helt andra ytor. *screwy*
Den mest relevant är nog http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22435320 där man ser 77% plackborttagning mellan tänderna med just Air Flossen. Mätvärdet 77% är lite konstigt värde att förhålla sig till och sätta någon klinisk relevans på liksom. Blödning och millimetrar är vad som är intressant, inte några procent av plack.
Min tanke om det hela är att du egentligen kan prova själv. Tandtråda lite. Blöder du så är det inte tillräckligt rent. Rapportera gärna tillbaka hur det har gått för jag är jäkla nyfiken. :)
Ja tackar!
Ska börja använda dagligen och se. Har i nuläget en inte helt skön känsla i tandköttet och tenderar att blöda en del, inte minst vid tandborstning. Min tandhygien är helt klart eftersatt.
Järvskan
2013-11-12, 20:59
Min vän som arbetar som tandläkare har sagt att det handlar en hel del om genetik också vem som får hål i tänderna eller ej.
exevision
2018-11-17, 15:46
Min tjej har varit hos en tandhygienist. Hon fick rådet att använda mellanrumsborste istället för tandtråd. Alltså helt sluta med tandtråd.. Anvisningen var att få in borsten mellan tandköttet och tanden. Är detta verkligen rätt? Då jag själv blivit uppmanad av tandläkare att använda mellanrumsborste så har uppmaningen alltid varit att borsta mellan tänderna.
Känns som att borsten och dess metalltråd repar och gör sår i tandköttet om man kör ner den så mycket.
Vad är rätt?
Min tjej har varit hos en tandhygienist. Hon fick rådet att använda mellanrumsborste istället för tandtråd. Alltså helt sluta med tandtråd.. Anvisningen var att få in borsten mellan tandköttet och tanden. Är detta verkligen rätt? Då jag själv blivit uppmanad av tandläkare att använda mellanrumsborste så har uppmaningen alltid varit att borsta mellan tänderna.
Känns som att borsten och dess metalltråd repar och gör sår i tandköttet om man kör ner den så mycket.
Vad är rätt?
Det är ju två helt olika verktyg/redskap, jag är såklart inte tandläkare, men jag skulle nog säga att man inte kan ställa dem helt mot varandra. Lite som att en kratta och en piassavakvast kompletterar varandra för att städa en infart.
Tycker borsten är bättre för att ta bort grejs nära tandköttet och tandtråden är bättre för att få bort grejs som "nypts fast" mellan tänderna längre upp "tuggytan".
exevision
2018-11-17, 16:02
Det är ju två helt olika verktyg/redskap, jag är såklart inte tandläkare, men jag skulle nog säga att man inte kan ställa dem helt mot varandra. Lite som att en kratta och en piassavakvast kompletterar varandra för att städa en infart.
Tycker borsten är bättre för att ta bort grejs nära tandköttet och tandtråden är bättre för att få bort grejs som "nypts fast" mellan tänderna längre upp "tuggytan".
Så resonerar jag också. Att dessutom gå ner med mellanrumsborste hårt i tandköttet går emot alla råd jag själv tidigare fått av tandläkare och även guider jag läser på nätet. Blir ju lite som att trycka för hårt med vanlig tandbortse mot tandköttet, vilket man ju inte ska.
Så resonerar jag också. Att dessutom gå ner med mellanrumsborste hårt i tandköttet går emot alla råd jag själv tidigare fått av tandläkare och även guider jag läser på nätet. Blir ju lite som att trycka för hårt med vanlig tandbortse mot tandköttet, vilket man ju inte ska.
Har vi helt olika typer av mellanrumsborstar? Min är som en tunn jävla ståltråd som hela tiden böjs sönder. Totalt omöjligt att trycka ens lite hårt :d
Kör såna här
https://www.tepe.com/fileadmin/user_upload/New_images_web_update_2017/ProductImage_idb1.jpg
exevision
2018-11-17, 16:14
Har vi helt olika typer av mellanrumsborstar? Min är som en tunn jävla ståltråd som hela tiden böjs sönder. Totalt omöjligt att trycka ens lite hårt :d
Kör såna här
https://www.tepe.com/fileadmin/user_upload/New_images_web_update_2017/ProductImage_idb1.jpg
Det är liknande som den du visar. Men hon fick rådet att den ska flossas/sågas ner mellan tandköttet och tand.
Det är liknande som den du visar. Men hon fick rådet att den ska flossas/sågas ner mellan tandköttet och tand.
Hm.. Du menar ned i "tandköttsfickorna"? Där ska det ju tydligen finnas en del bakterier och grejs, så det kan ju säkert vara vettigt att göra det. Samtidigt känns det som att man kan göra fickan "större" om man tvingar ner eller petar där, så att det lättare finns utrymme för matrester och grejs att komma ner. Som bakterier säkert skulle trivas med.
Tror man får bilda sin egen uppfattning om vad som känns rimligt, allas munnar är ju olika. Personligen hade jag nog inte velat kötta ner något i... tandköttsfickan, utan nöjt mig med att köra ordentligt med vanlig tandborste och sen köra mellanrumsborste eller tandtråd i just mellanrummen eller mellan tänderna.
exevision
2018-11-17, 16:56
Hm.. Du menar ned i "tandköttsfickorna"? Där ska det ju tydligen finnas en del bakterier och grejs, så det kan ju säkert vara vettigt att göra det. Samtidigt känns det som att man kan göra fickan "större" om man tvingar ner eller petar där, så att det lättare finns utrymme för matrester och grejs att komma ner. Som bakterier säkert skulle trivas med.
Tror man får bilda sin egen uppfattning om vad som känns rimligt, allas munnar är ju olika. Personligen hade jag nog inte velat kötta ner något i... tandköttsfickan, utan nöjt mig med att köra ordentligt med vanlig tandborste och sen köra mellanrumsborste eller tandtråd i just mellanrummen eller mellan tänderna.
Ja, och det känns ju helt befängt att helt sluta med tandtråd. Mellanrumsborstarna hon fick går ju inte att använda mellan alla tänder utan att ståltråden sågar i emaljen!
Går liksom emot det som exempelvis står på denna sida: https://www.goteborgtandlakargrupp.se/behandlingar/mellanrumsborste/
Men som i alla yrken så finns det både bra och dåliga utövare.
shadowfire
2018-11-17, 17:01
Mellanrumsborsten nyttjar jag där det är glesare mellan tänderna. Har ett par tänder som har en liten glipa mellan där en vanlig tandtråd inte biter lika bra, så det blir som en "tandborstning" mellan tänderna. Däremot vanlig tandtråd drar jag absolut ner mellan tandkött och tand. Det är ju där som tandstenen börjar byggas upp om man inte rengör mekaniskt.
Min vän som arbetar som tandläkare har sagt att det handlar en hel del om genetik också vem som får hål i tänderna eller ej.
Kom ut nån forskning nu nyligen som sa att de hade med salivproduktion att göra och hur mycket vatten man dricker.
Folk som producerar mycket saliv har mindre hål.
Jag fick många hål i tänderna det året jag gjorde lumpen; drack också lite vatten det året.
Nu försöker jag att skölja ur munnen ordentligt med vatten efter jag har ätit.
shadowfire
2018-11-17, 19:01
Kom ut nån forskning nu nyligen som sa att de hade med salivproduktion att göra och hur mycket vatten man dricker.
Jag fick många hål i tänderna det året jag gjorde lumpen; drack också lite vatten det året.
Mycket saliv kan dock istället orsaka en hel del tandsten vad jag har förstått. Särskilt tänderna nedre raden framför tungan.
exevision
2018-11-17, 19:28
Mellanrumsborsten nyttjar jag där det är glesare mellan tänderna. Har ett par tänder som har en liten glipa mellan där en vanlig tandtråd inte biter lika bra, så det blir som en "tandborstning" mellan tänderna. Däremot vanlig tandtråd drar jag absolut ner mellan tandkött och tand. Det är ju där som tandstenen börjar byggas upp om man inte rengör mekaniskt.
Jo, blir ju betydligt skonsammare med tandtråd.
Jag har alltid hört att de som får tandsten slipper ofta hål och de som får hål slipper ofta tandsten. Och att detta skulle bero på munnens ph-värde.
Men det är från typ 2005-2008 när jag träffade tandläkare väldigt ofta pga tandreglering. Så kan ju ha kommit nya rön sedan dess.
Jag har iafl tandsten som jag tar bort typ var 1-2 år (vet inte om det är "mycket", men jag får alltid bakom framtänderna i underkäken) och har aldrig haft något hål (hittills), så för mig verkar det stämma.
Lipservice
2018-11-17, 22:21
Tror det verkar stämma ganska ofta Bob, jag har massor med saliv och har aldrig haft ett hål.
Tandsten har jag tagit bort en gång och det var under det året jag var snusfri. Sen råkade jag börja snusa igen och då var också tandstenen väck.
Det står till och med på folktandvården i Stockholm
https://www.folktandvardenstockholm.se/fakta-rad/fakta-om-tander/saliv/
Saliven sköljer tänderna och neutraliserar de syror som bildas i munnen när du äter och dricker. Den skyddar tänderna mot bakteriebeläggningar och hål i tänderna, karies.
Också folktanvården Sörmland;
https://www.folktandvardensormland.se/rad--tips/hal-i-tanderna/
Den viktiga saliven
Din saliv är bra att ha av många anledningar. Den underlättar till exempel tuggning, sväljning och tal. Den sköljer rent dina tänder och bidrar till att skydda dem mot karies. Kalcium, fosfat och bikarbonat är viktiga ämnen i saliven. De båda första hjälper till att reparera tidigare kariesskador. Bikarbonatet i sin tur bidrar till att minska syrahalten i bakteriebeläggningen på tänderna. I saliven finns också så kallade antimikrobiella ämnen som hjälper till i försvaret mot munhålans bakterier.
Så verkar ligga något i det.
Jag har också alltid trott att tugga tuggumi är bra för att det är flour i tuggumit typ men det verkar som att man ska tugga tuggumi för att det sätter igång salivproduktionen och att det är det som är det man är ute efter.
Så mycket grejer man önskar man visste om sina tänder för 20 år sedan...
Kan bekräfta det här med saliv och tandsten. Jag måste rensa tandsten minst en gång om året, men får å andra sidan sällan hål.
shut teh face
2018-11-18, 07:54
Skrev här för fem år sen, och fortfarande aldrig haft hål. Jag borstar morgon och kväll, tandtråd inför besök hos tandläkaren vartannat år. :d
Däremot blir mina tänder saktare gulare ... :confused: Dricker endel kaffe...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.