handdator

Visa fullständig version : Frågor om kryddor

kirderf
2005-06-13, 12:54
Någon här som vet om olika sorters kryddor innehåller kolhydrater ?
Typ chilikrydda, grillkrydda m.m.
Italiensk salladskrydda m.m.

Frazze
2005-06-13, 12:58
Alla ovan nämnda. Men dock i små mängder så om du oroar dig för det så vet jag inte rikigt vad. En hel kryddburk innehåller väl runt kanske 50-200g toalt, så om du inte käka extrem kryddad mat är det bara fånigt att fundera på.

TrasMannen
2005-06-13, 12:59
Det lär dom göra, men vi snackar ju inte märkbara mängder. hur mycket tror du kryddorna väger som du har på maten?

kirderf
2005-06-13, 12:59
Alla ovan nämnda. Men dock i små mängder så om du oroar dig för det så vet jag inte rikigt vad. En hel kryddburk innehåller väl runt kanske 50-200g toalt, så om du inte käka extrem kryddad mat är det bara fånigt att fundera på.

Ska köra en lågkolhydratdiet ett tag och då måste man ju räkna varje litet gram kolhydrater så det är därför jag frågar..

Frazze
2005-06-13, 13:02
Ska köra en lågkolhydratdiet ett tag och då måste man ju räkna varje litet gram kolhydrater så det är därför jag frågar..
Okej. Peppar, salt,örtkryddor (typ basilika, oregano) innehåller försvinnande lite kolhydrater, även om du kryddar ihjäl dig. Färdiga kryddberedningar, typ grillkrydda, tacokrydda mm innehåller ofta lite tillsatt dextros. Men fortfarande, om du använder 2g grillkrydda till en kycklingfilé kan du väl raäkna med 0,2g kolhydrat eller något sånt...

kirderf
2005-06-13, 13:03
Ok, tack för det .. då är det ganska försumbart med andra ord..

Tolkia
2005-06-13, 13:25
Läs på förpackningen! Innehåller de socker (överlägset vanligaste kolhydraten i kryddor, gissar jag), mjölksocker eller liknande skall det finnas angivet. Vill man (och kör man extrem låhgkolhydratsdiet vill man nog kanske det?) kan man sedan välja bort de blandningar som innehåller socker. Exempel på kryddblandningar som INTE innehålles socker (om förpackningen inte ljuger) är Santa Marias "Allroundkrydda", "Chilikrydda" och vissa av deras grillkryddmixer.

aliquis
2005-06-13, 14:49
En burk örtkryddor, alltså typ persilja, dill eller liknande, har väl sisådär 13-20gram innehåll, så även om du tar halva burken blir det väl max några gram kolhydrater.

Fultjack
2005-06-13, 15:27
starka kryddor ökar väl förbränningen lite också?