Visa fullständig version : Säng
Hej!
Jag har funderingar på att köpa en ny säng. Min nuvarande avlastar inte min rygg och jag känner mig stel när jag ska gå upp. Så nu tänkte jag be om lite tips på bra sängar (gärna under 10 000 kr).
Man spenderar ju trots allt cirka en tredje del av sitt liv i sängen...
*flex*
hur stor ska den vara?
Svenssons i Lamhult har just nu rea på en duxsäng 90x200 för strax under 8 000 kr. Kostar i vanliga fall ca 16 000 kr så typ halva priset. Kanon kvalitet tycker jag. Alltid ursköna. funderar på att köpa 2 stycken.
hur stor ska den vara?
Svenssons i Lamhult har just nu rea på en duxsäng 90x200 för strax under 8 000 kr. Kostar i vanliga fall ca 16 000 kr så typ halva priset. Kanon kvalitet tycker jag. Alltid ursköna. funderar på att köpa 2 stycken.
Dux fick tyvärr dåligt betyg av DN tror jag det var, sök på DN;s hemsida:
www.dn.se
www.dn.se
Den kanske fick dåligt betyg om den jämfördes med sängar i 15'000-20'000klassen.
Men om den kostar 8'000 kanske betyget är ett helt annat.
Vad vet jag, men pris har ofta stor betydelse i tester!
/Andreas
reinholdsson
2005-06-12, 18:01
Den kanske fick dåligt betyg om den jämfördes med sängar i 15'000-20'000klassen.
/Andreas
Samtidigt måste man känna sig lurad om man köper en som är "värd" 16 000, men som har väldigt dåligt betyg där, för 8000 kr. Är den värd 16 000 kr ska den nog motsvara kraven på sängar i 16 000 kr's klassen. Tycker jag iallafall.
/Andreas
Nej, så var det absolut inte. Här är länken:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=270144
"Är Hästens dyra, blåvitrutiga säng lika fantastisk som i tevereklamen? Hur står sig en Dux för 20.000 kronor jämfört med en från Ikea för 2.795 kronor? DN har testat åtta olika märken i skilda prisklasser. Slutsats: att köpa en dyrare säng lönar sig inte."
Efterföljande artikel om testets trovärdighet:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1060&a=272536
"DN Konsuments test av sängar fick stort gensvar. Av olika slag. Sängfabrikanten Dux har hårt kritiserat testmetoderna efter ett resultat som inte var smickrande för tillverkaren. Var testen felaktigt utförd? Analysföretaget Consumer Content anser inte det."
Dux är kanon, men jag vet inte om jag tycker att det är värt att köpa deras billigaste modell (1001).
Om jag var du skulle jag börja på IKEA. Deras bästa modell Svandal tror jag är ett väldigt prisvärt alternativ. Jensen är också bra men lite dyrare. Håll dig borta från Hästens.
Korta tips, fråga om du har fler funderingar.
grisen din jävel, sno mina länkar ;)
Det lär mer handla om placebo än något annat när man sover i en säng för 20.000. Det är ju uppenbarligen ingen skillnad på grejerna.
Sängen behöver inte vara så värst stor men snäppet större än 90cm tackar jag inte nej till ifall jag hittar, men annars duger 90 fint.
Vad tror ni om sängar från Tempur? De har lite annorlunda madrass som de verkar vara ensama om.
:sleep:
grisen din jävel, sno mina länkar ;)
Det lär mer handla om placebo än något annat när man sover i en säng för 20.000. Det är ju uppenbarligen ingen skillnad på grejerna.
Vadå sno? Jag läste om länken i en pappers DN, till skillnad från dig som snål läser på internet.
Jag tänkte faktiskt skriva, om ni vill ha länken skicka ett pm till Yankeee.
Vadå sno? Jag läste om länken i en pappers DN, till skillnad från dig som snål läser på internet.
Jag tänkte faktiskt skriva, om ni vill ha länken skicka ett pm till Yankeee.
:D
Nedräkning till att grub ska rekomendera och bravera med sin hästens
5
4
3
2
1
... :D
yowazzupwannamakeout
2005-06-12, 19:36
5
4
3
2
1
Jodu, någon admin tog bort mitt inlägg där jag stod bredvid en rutig säng...
Jodu, någon admin tog bort mitt inlägg där jag stod bredvid en rutig säng...
Det får finnas gränser för tramset! Vilket medlemmarna också tyckte.
allan
5
4
3
2
1
Killen ville ha tips på slafar som kostade under 10 laxar. Själv sover jag i en säng för 1500 spänn och det funkar jättebra!
allan
www.dn.se
kan vara så men jag sover enormt bra i dux-sängar. Har ingen just nu men hade en hela min uppväxt och har sovit i massa andra.
håller dock med Mini vilket gör att jag tvekar med inköpet från Svenssons. Vet inte om jag skulle satsa på den enklaste versionen men även den är skönt. Sen handlar det om att välja rätt hårdhet också.
Yankee, var inte en sån gnällspik!!!!! *hehehee*
Lasse Kongo
2005-06-12, 20:01
hästens :hbang:
Om du inte har problem med ryggen finns det många bättre alternativ än Tempur.
kan vara så men jag sover enormt bra i dux-sängar. Har ingen just nu men hade en hela min uppväxt och har sovit i massa andra.
håller dock med Mini vilket gör att jag tvekar med inköpet från Svenssons. Vet inte om jag skulle satsa på den enklaste versionen men även den är skönt. Sen handlar det om att välja rätt hårdhet också.
Du kanske bara inbillar dig att du sover bra för att du inte har något att jämföra med, ryggsmärtan kommer snart som ett brev på posten.
Lackar ju fan när folk är så lättlurade.
Du kanske bara inbillar dig att du sover bra för att du inte har något att jämföra med, ryggsmärtan kommer snart som ett brev på posten.
läs om och läs rätt!
Lackar ju fan när folk är så lättlurade.
varför då?
om dom är lyckliga så?
själv håller jag inte med testet för jag har provat både ikea, dux och andra sängar och det är en stor skillnad men det är min åsikt och om andra sover gått i ikeasängar så är väl det kanon.
Kolla in Wonderland eller Carpe Diem.
Båda krossar DUX (och Hästens för den delen)
rymdrattan
2005-06-12, 23:03
Själv har man en Jensen 220x140 madrass plus toppmadrass.
Kostade 2000 beroende på att min moster jobbar på ett hotell
som köper in saker hela tiden. Skulle vanligtvis ligga på ca 4000.
Väldigt skön säng! Dock så är jag lite för lätt så jag sjunker inte
ner så mkt som jag hade velat. :cryout:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.