handdator

Visa fullständig version : Underarmsproblem vid rodd

Tolkia
2005-06-12, 10:44
Har en känsla av att denna fråga ligger på en närmast pinsam nivå, men det är bara att bita i det sura äpplet (*grimas*):
När jag kör stångrodd (hoppas nu att detta är rätt beteckning - det är "roddar" med en stång i alla fall, men man vet ju aldrig ...) upplever jag att den begränsande faktorn är underarmarna snarare än ryggen, axlarna eller något annat i den regionen. Eftersom rodden skall vara en ryggövning (eller?) antar jag att detta inte är riktigt vad man vill ha och frågan är om det skulle gå att komma runt (eller åtminstone något minska) problemet med rätt/bättre teknik eller om det bara är mer armträning som gäller?

Sheogorath
2005-06-12, 10:53
Om det är så att rodden nu primärt tar på underarmarna så kommer du ju att bli starkare och starkare där ju mer du ror. Förr eller senare är du så stark att de inte utgör flaskhals längre. Det är ungefär som för de flesta när de börjar träna biceps. De känner det bara i armvecken dagen efter (brachialis och brachioradialis fäster här, rätta mig om jag har fel). Efter ett tag har de stärkts upp så mycket att biceps kan börja få sitt också. Jag skulle helt enkelt säga: kör på.

Lyset
2005-06-12, 11:31
Det finns ju ett otal trådar om dragremmars vara eller icke vara vid ryggträning. Själv hör jag till lägret som undrar varför man skulle låta ryggutvecklingen stå tillbaka bara för att man har ett klent grepp.

Fultjack
2005-06-12, 11:45
Det finns ju ett otal trådar om dragremmars vara eller icke vara vid ryggträning. Själv hör jag till lägret som undrar varför man skulle låta ryggutvecklingen stå tillbaka bara för att man har ett klent grepp.

håller med dig, om underarmarna släpar kan man köra dom en annan dag, låt dom inte begränsa din ryggträning

nemd
2005-06-12, 13:32
Ehh det är bara köra på så kommer armarna bli starkare medans du kör... så om kanske 1-2 månader så kommer inte dina underamrar längre hindra dig..

thezet
2005-06-13, 11:43
Gissningsvis använder du dig av en ganska smal fattning. Försök att bredda något. Om du inte har försökt med omvänt grepp är också det ett hyggligt tips.

obesogen
2005-06-13, 15:18
Om det är så att rodden nu primärt tar på underarmarna så kommer du ju att bli starkare och starkare där ju mer du ror. Förr eller senare är du så stark att de inte utgör flaskhals längre. Det är ungefär som för de flesta när de börjar träna biceps. De känner det bara i armvecken dagen efter (brachialis och brachioradialis fäster här, rätta mig om jag har fel). Efter ett tag har de stärkts upp så mycket att biceps kan börja få sitt också. Jag skulle helt enkelt säga: kör på.

Brachialis har du rätt i fäster på processus styloideus ulna.
Brachioradialis däremot fäster mycket längre ner, på processus styloideus radii.

Edit: Anledningen till att man känner i armvecket när man tränat biceps är ju för att biceps och brachialis fäster där och de är de största flexorerna vad gäller armen. Fästena utsätts för högre newton än mitten på muskeln så det är inte så konstigt att man är öm där.

Scratch89
2005-06-13, 15:27
Jag tycker att du ska börja köra med omvänt grepp (handflatorna emot dig) med ett grepp som är utanför låren.

Sheogorath
2005-06-13, 20:30
Brachialis har du rätt i fäster på processus styloideus ulna.
Brachioradialis däremot fäster mycket längre ner, på processus styloideus radii.

Edit: Anledningen till att man känner i armvecket när man tränat biceps är ju för att biceps och brachialis fäster där och de är de största flexorerna vad gäller armen. Fästena utsätts för högre newton än mitten på muskeln så det är inte så konstigt att man är öm där.

Fast min erfarenhet säger mig att det mest var i början av "karriären" som träningsvärken kändes främst (och ofta uteslutande) i armvecken. Numera kan jag (ofta) få träningsvärk rakt på bicepsmuskeln...

Sheogorath
2005-06-13, 20:37
Gissningsvis använder du dig av en ganska smal fattning. Försök att bredda något. Om du inte har försökt med omvänt grepp är också det ett hyggligt tips.

Det blir helt klart tyngre för greppet när man håller smalare. Jag håller överhandsfattning på det oräfflade området, så jag vet :). Ser det som gratisträning för greppet, och ryggutvecklingen är jag nöjd med. Jag tycker man ska vara rätt avancerad och säkert veta att man behöver det för att börja köra med remmar. Jag tror att de flesta nybörjare (-6 års träning kanske?) kan bygga bra med greppstyrka och underarmar och ändå få fullgod ryggutveckling, men det är bara min personliga tro. Har inget annat belägg för det än att jag med mina bebishänder klarat det fint.

obesogen
2005-06-13, 20:51
Fast min erfarenhet säger mig att det mest var i början av "karriären" som träningsvärken kändes främst (och ofta uteslutande) i armvecken. Numera kan jag (ofta) få träningsvärk rakt på bicepsmuskeln...

Kanske för att det tar längre tid för muskelfästen, leder och ligament att hänga med i utvecklingen? Och att det är därför man ska ta det lugnt i början. Muskeln svarar tidigt, medan det andra tar längre tid.

Sheogorath
2005-06-13, 21:17
Kanske för att det tar längre tid för muskelfästen, leder och ligament att hänga med i utvecklingen? Och att det är därför man ska ta det lugnt i början. Muskeln svarar tidigt, medan det andra tar längre tid.

Hmm... Men skulle man inte kunna tolka det precis tvärt om? Att fästena är de som är för klena för den aspirerande byggaren, och det är därför dessa svarar först då de utgär en flaskhals vid bicepsträningen (man får värk i armbågsvecken tidigt) och det är först när fästena stärks upp tillräckligt som muskeln kan börja bearbetas (man får värk i muskelbuken sent)?