handdator

Visa fullständig version : Moderkorts frågor...

Fettecke
2005-06-11, 13:30
har köpt lite grejjer som jag ska bygga ihop...

inga värstinggrejjer direkt, men sempron 3000+, 512ddr osv...

Problemet är att chassit jag använder är rejält gammalt...
och därav kommer lite problem tror jag...

på moderkortet så ska det in 1 liten sladd i panelen längst ner, "power sw"... power switch dvs... stoppar jag in den, så lyser ingenting, händer inget...

men då finns en till sladd som heter "sp sw", vilket jag tolkar till System Power Switch ?, stoppar jag in den, så lyser moderkortet och ser bra ut... men försöker jag starta, så händer inte ett piss heller...

En sak jag har funderat på är... ifall nu rätt sladd är instoppad, så kanske nätagget inte är så vettigt som det borde, 230w... minimum rekomenderat av Asus för moderkortet var 300w... kan det va därför det inte startar ?

nån som har lite pejling ?

Dumleman
2005-06-11, 15:12
Hur du ska stoppa sladdarna står i manualen, RTFM :). Har du många tillbehör som t.ex. hårddiskar eller fläktar? Om du har det så lär nätagget vara problemet. Lättast är att helt enkelt testa mobot med nått annat nätagg/chassi. Antar att powerknappen är hel :).

reinholdsson
2005-06-11, 15:17
prova att vända på kontakterna också, så du inte råkat stoppa in dem upponer.

Bjorne
2005-06-11, 15:23
har köpt lite grejjer som jag ska bygga ihop...

inga värstinggrejjer direkt, men sempron 3000+, 512ddr osv...

Problemet är att chassit jag använder är rejält gammalt...
och därav kommer lite problem tror jag...

på moderkortet så ska det in 1 liten sladd i panelen längst ner, "power sw"... power switch dvs... stoppar jag in den, så lyser ingenting, händer inget...

men då finns en till sladd som heter "sp sw", vilket jag tolkar till System Power Switch ?, stoppar jag in den, så lyser moderkortet och ser bra ut... men försöker jag starta, så händer inte ett piss heller...

En sak jag har funderat på är... ifall nu rätt sladd är instoppad, så kanske nätagget inte är så vettigt som det borde, 230w... minimum rekomenderat av Asus för moderkortet var 300w... kan det va därför det inte startar ?

nån som har lite pejling ?230watts nätaggreagat? Trodde inte ens att man tillverkar sådana, min personliga gissning är att det inte kommer gå något vidare, 230watt är strömen som nätdelen max klarar att leverera under en viss tid, med tanke på vad nyare system drar i "march-läge" så luktar det som nätdelen inte kommer palla det speciellt många timmar, om ens över huvudtaget, vid uppstart drar datorns hårdvara mycket ström...

Annars kan du ju kör den gamla godningen och leta upp i manualen vilka piggar man ska koppla startknappen till, sedan bara sluta de två med en skruvmejsel, eller gör som oss riktiga män och bara dra en skruvmejsel över alla piggarna :)

Bjorne
2005-06-11, 15:24
prova att vända på kontakterna också, så du inte råkat stoppa in dem upponer.På start knappen spelar detta igången roll, sluten som sluten, moderkortet märker ingen skillnad.

reinholdsson
2005-06-11, 15:26
På start knappen spelar detta igången roll, sluten som sluten, moderkortet märker ingen skillnad.

tänkte även på de andra, har för mig jag satte reset sw fel eller någon liknande, och fick då inte igång datorn.

Edit: Dessutom tror jag du får mycket svårt att få datorn att gå på 230W.. Du kanske får igång den, men ska du göra något mer krävande kommer den nog starta om.

Fettecke
2005-06-12, 01:21
ok, jag har felsökt lite... och kommit fram till följande:
trycker jag in knappen konstant, så går datorn igång, fläkten snurrar osv, men jag vågar inte hålla in den någon längre tid pga att jag inte vet vad som händer... släpper jag knappen så dör datorn

samt att på nyare moderkort(inkl. detta) så ska det drivas med en 20-pin och en 4-pin kontakt, som mitt nätagg inte har(4--pin), så den sladden är inte instoppad.

sedan så spelar det ingen roll ifall det är "power sw" eller "sp sw" jag använder, då de båda sladdarna går till en egen knapp på chassit... trycker jag på rätt knapp så aktiveras rätt sladd...

sedan ang. nätagget... så läste jag nu att rekomenderat var 350w...
just nu sitter det i en 160gb, 36x cdrom, sempron 3000+, en ny cpu fläkt, gfx kort... inget mer... så det är inte överdrivet tungdrivet...

Men, jag tror nog att det är nätagget som är för slappt, då chassit m. nätagg är från 1998... köpte lite delar bara för att uppgradera datorn, då chassit fortfarande kunde funka (trodde jag utan att täkna på nätdelen)

Fettecke
2005-06-12, 01:23
230watts nätaggreagat? Trodde inte ens att man tillverkar sådana, min personliga gissning är att det inte kommer gå något vidare, 230watt är strömen som nätdelen max klarar att leverera under en viss tid, med tanke på vad nyare system drar i "march-läge" så luktar det som nätdelen inte kommer palla det speciellt många timmar, om ens över huvudtaget, vid uppstart drar datorns hårdvara mycket ström...

Annars kan du ju kör den gamla godningen och leta upp i manualen vilka piggar man ska koppla startknappen till, sedan bara sluta de två med en skruvmejsel, eller gör som oss riktiga män och bara dra en skruvmejsel över alla piggarna :)

tror inte de va :D
har redan sabbat runt 4 moderkort, 2 processorer osv... varav 1 moderkort med en skrubmejsel :D

ska igentligen inte röra innehållet på en dator *slap*

tossefar
2005-06-12, 01:34
230watts nätaggreagat? Trodde inte ens att man tillverkar sådana, min personliga gissning är att det inte kommer gå något vidare, 230watt är strömen som nätdelen max klarar att leverera under en viss tid, med tanke på vad nyare system drar i "march-läge" så luktar det som nätdelen inte kommer palla det speciellt många timmar, om ens över huvudtaget, vid uppstart drar datorns hårdvara mycket ström...

*bs*

Det är inte alla tillverkare som bara skriver maxvärden. Watt spelar ingen större roll när det gäller nätaggregat, det som spelar roll är hur många Ampere / lina det kan ge. Jag driver barton 3200+, radeon 9700, moderkort och 2 diskar på ett 250watts-agg utan problem. Ta reda på märket på nätaggregatet. Jag testade med ett 500w q-tec innan, klarade sig inte ens förbi POST.

aliquis
2005-06-12, 01:43
samt att på nyare moderkort(inkl. detta) så ska det drivas med en 20-pin och en 4-pin kontakt, som mitt nätagg inte har(4--pin), så den sladden är inte instoppad.
du har ett moderkort som vill ha ett atx 2.0 nätverksaggregat, finns adaptrar.
Men om du bara har 230w nätagg kanske man lika gärna kan byta det helt.

(en del bootar utan de sista 4, en del inte, i vilket fall som helst MÅSTE det inte vara ett 2.0 nätagg utan adapter funkar, tanken med 2.0 är annars att man skall ha två st 12volt(?)-linor, typ en för diskar o grejer o en för moderkort och saker på det.

Fettecke
2005-06-12, 08:11
Är du trött nu eller heter det verkligen "nätverksaggregat" ?

skaparn
2005-06-12, 09:32
Är du trött nu eller heter det verkligen "nätverksaggregat" ?

Är du trött, eller är det verkligen moderkortet som har frågor och inte du?