Visa fullständig version : Vibrationsträning?
Är det någon som har testat, och vad har ni för erfarenheter? Jag har testat lite, och man får iallafall rejäl träningvärk på kort tid. Tror ju inte det kan ersätta vanlig träning, men det kanske är ett bra komplement?
King Grub
2005-06-11, 08:54
Jag har inte testat själv, men här är en artikel, som gör gällande att det inte bör förkastas.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15651911&query_hl=5
Arne Persson
2005-06-11, 09:00
Jag har inte testat själv, men här är en artikel, som gör gällande att det inte bör förkastas.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15651911&query_hl=5
Det tråkiga är att det lanseras som undermedlet samt att det är duperande dammsugarförsäljare som charmar lekmännen.
King Grub
2005-06-11, 09:03
Precis. Det är väl som det står (In addition, benefits from vibration training may be greater in elite athletes than non-elite athletes), att om man redan är topptränad så kan det vara det där lilla extra. Däremot blir man vare sig topptränad eller elitidrottsman genom metoden.
Nej, något undermedel är det knappast. Det kanske kan jämföras med lättare styrketräning:
http://www.ms-se.com/pt/re/msse/abstract.00005768-200306000-00021.htm;jsessionid=CqhS2EGLHQU242W87jiULhqnEPiGc aL4jT0t71mi67EV473kydV0!-1675635649!-949856031!9001!-1
King Grub
2005-06-11, 10:04
Den där länken såg ju inte så rolig ut.
Nitrometan
2005-06-11, 10:16
Precis, bra sammanfattat av både Grub och Arne. Jag tittade på det för ett par år sen. Men som Arne påpekar stördes jag av "dammsugarförsäljarna". Så jag titade på de undersökningar som har gjorts - de flesta av den forskare som har varit med och tagit fram de första maskinerna - och där de kunde visa riktigt bra resultat var utförsåkare. Terränglöpare och orienterare hade också positiva resultat. I övrigt så hade den effekt - men det var nån procents förbättringar på elitutövare.
Det som var så positivt för utförsåkarna var att de kunde stå på plattan i sin "tävlingsställning" och skaka samma tid som ett lopp tar. Det var samma typ av belastning fast intensivare.
Specificitetsprincipen igen.
Det som var så positivt för utförsåkarna var att de kunde stå på plattan i sin "tävlingsställning" och skaka samma tid som ett lopp tar. Det var samma typ av belastning fast intensivare.
Mitt spontana intryck är att det påminner lite om vad Grub skrev i en annan tråd häromdagen (ungefär): "Gör du 200 armhävningar om dagen så blir du bra på armhävningar."
min farsa sysslar med det pga ett ömmande knä, han sa att det hjälper och att det känns bra!
Arne Persson
2005-06-11, 12:50
JAg testade en kompis på en sådan med knäböj. 160 kg och maskin höll på att klappa ihop. :D
Mccartney
2005-06-11, 16:31
Det tråkiga är att det lanseras som undermedlet samt att det är duperande dammsugarförsäljare som charmar lekmännen.
Håller fullkomligt med dig Arne. Har en erfarenhet av vibrationsplattor...som sagt är man skadad tex hälsene problem m.m är det ett bra sätt att rehabilitera skadan med vibration. Däremot bygger man absolut inga muskler. Skall man bygga muskler på vibrationsplattor krävs det att man INTE HAR NÅGON TRÄNINGSBAKGRUND SOM HELST.
Som komplement går det att använda men jag tycker det är slöseri med tid om man inte är skadad.
På friskis och svettis på ön har dem köt 6-7 stycken sådna apparater...och dem säger att på en kvart hinner man träna hela kroppen.......låter mest som skitsnack...i mina öron. Kör ett set knäböj och du har bra mycket bättre träning.....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.