Visa fullständig version : Vad FAN heter spelen?!
Sheogorath
2005-06-11, 08:51
Två gamla störtsköna lir från Amigan. Båda innehåller vapen och död.
1. Man ser det direkt från sidan, och är någon slags amerikansk kommandosoldat (figurerna är rätt stora). Man kan välja vapen, bl.a. M16 och Kalashnikov. Man kan kravla på marken och gå upp bakom fienden och skära halsen av dem med kniv. Man börjar, om jag minns rätt, utomhus, och kommer sedan in i ett hus lite längre fram på bana ett. Någon som vet vilket spel det här är?
(edit: spelet var "Fire Force")
2. Man är en soldat, ser det uppifrån, gubbarna är rätt små, man kan få minigun och lite andra vapen. Man sprayar rätt friskt med minigunen, och säkerligen kan man spränga grejor genom att skjuta mycket på dem. Ringer det någon klocka?
(edit: spelet var "Dogs of War")
Tråden kan nu övergå till en allmän tråd om Amigaspel, och förfrågningar i stil med om det finns någon som vet vad en gammal trostjänare heter...
cannon fod(d)er? på 2an?
Säger jag som aldrig knappt har spelat amiga :D
Sheogorath
2005-06-11, 08:55
Fan jag tror jag kom på tvåan! Dogs of War! *kollar upp det*
Commando låter bekant...
King Grub
2005-06-11, 08:57
Commando är ett gammalt spel till C64 och ZX-Spectrum. Men det kanske fanns till Amiga också?
http://ep128.hu/Games/pic/C-D/Commando_3.gif
Sheogorath
2005-06-11, 08:59
Commando är ett gammalt spel till C64 och ZX-Spectrum. Men det kanske fanns till Amiga också?
Om man inte kan kravla upp bakom motståndarna och skära halsen av dem med kniv så är det inte det... Men "Commando" eller "Commandos" låter ju som en titel ett flertal spel skulle kunna ha...
Tog bort commando, tänkte på ett annat spel. Vet ju inte vad jag snackar om så :D
Sheogorath
2005-06-11, 09:04
2:an var Dogs of War. Har t.o.m. hittat det... Nu ska jag bara få WinUAE att funka. Fattar aldrig emulatorer *screwy*.
http://amigos.amiga.hu/ancientoys/screenshots/dogsofwar2.jpg
Sheogorath
2005-06-11, 09:15
Måste man ha joystick för att kunna köra spel i WinUAE? Har fan fått igång Dogs of War nu och sitter och njuter av den underbart dramatiska hjältemusiken...
Sheogorath
2005-06-11, 09:24
YEEEEEEEEEEESSSSS!!!!!!!!!!!
Jag liar Dogs of War nu. Fy fan vad fett!
Edit: Fan de gamla spelen var riktigt jävla svåra... Helvete!
Sheogorath
2005-06-11, 10:00
Hmm... Kid Gloves II är ju riktigt skönt också. En liten söt blond, fet pojke som med ett leende på läpparna hugger ihjäl små söta nalle-björnar med kniv. PÄ! PÄ! PÄ! Så blir nallebjörnen en guldpeng. Dom ska fan ha det, jävla nallebjörnar. PÄ! PÄ! På dem med kniven bara...
gargantua
2005-06-11, 10:17
Jag har spelat det första spelet men kommet inte ihåg vad det heter!
Visst kan man kasta granater också?
Sheogorath
2005-06-11, 10:22
Jag har spelat det första spelet men kommet inte ihåg vad det heter!
Visst kan man kasta granater också?
Yepp. Asfett. Låt oss hoppas att någon vet vad det heter. Har ju fått den här emulatorn att funka perfekt och lirar gamla amiga-spel nu. Vad sägs om Moonstone, Desert Strike, Chaos Engine, Last Ninja II... Med flera!
hubbabubba
2005-06-11, 10:23
Edit: Fan de gamla spelen var riktigt jävla svåra... Helvete!
Det är det som är så bäst med alla de gamla spelen (AMIGA/NES/SEGA) ;)
Ta till exempel Rygar till Nintendo 8-bitars, det är ett spel där man kan snacka superextrahardturboimpossible.
Någon som spelat det? :D
//Patrik
henke_in_training
2005-06-11, 10:57
självfallet har man lirat det, vad jag kommer ihåg så var sista bossen nån sorts lejon som var helt jävla omöjlig att klara av...
The persian gulf inferno på ettan?
Bild (http://perso.wanadoo.fr/dazeland/Persian_Gulf_Inferno-2.png)
Yepp. Asfett. Låt oss hoppas att någon vet vad det heter. Har ju fått den här emulatorn att funka perfekt och lirar gamla amiga-spel nu. Vad sägs om Moonstone, Desert Strike, Chaos Engine, Last Ninja II... Med flera!
ujuj fan va sugen man blev nu :) , har försökt att få det att funka förut, med då gick det inte så bra, gör väl ett nytt försök då.
Sheogorath
2005-06-11, 12:25
The persian gulf inferno på ettan?
Bild (http://perso.wanadoo.fr/dazeland/Persian_Gulf_Inferno-2.png)
Nej, det var bra mycket bättre grafik...
Sheogorath
2005-06-11, 13:09
Hittade första spelet! FIRE FORCE! Gjorde en töntsökning på Google, typ "soldier knife crawl cut amiga" och hittade det direkt.
Edit: spelar det nu. Asfett. Men man måste köpa mycket ammo.
racePete
2005-06-11, 15:14
Fan va sjukt! Har under flera år gått och funderat på ett Amigaspel som är ungefär det du beskriver Sheo. Äntligen tänkte jag när jag läste tråden. Tyvärr så känner jag inte igen de spel som kommit upp här. Måste vara nåt annat. Man ser figurerna uppifrån och när spelet startar är det en röst som säger speltiteln. Gahhhhhhhhhh, blir vansinnig!
Najs... Själv försöker jag få igång mitt favoritspel Cyberdogs.
mangemani
2005-06-11, 15:20
Fan va sjukt! Har under flera år gått och funderat på ett Amigaspel som är ungefär det du beskriver Sheo. Äntligen tänkte jag när jag läste tråden. Tyvärr så känner jag inte igen de spel som kommit upp här. Måste vara nåt annat. Man ser figurerna uppifrån och när spelet startar är det en röst som säger speltiteln. Gahhhhhhhhhh, blir vansinnig!
TOTAL CARNAGE!!!
kan det vara det;)?
racePete
2005-06-11, 15:32
TOTAL CARNAGE!!!
kan det vara det;)?
Nix, men tack ändå! Jag har kommit på det! Sheo räknade upp några titlar och helt plötsligt kändes det i maggropen:D Känns som det är Chaos Engine! Har kollat lite screenshots och det känns rätt! Äntligen kan jag somna in...:D
Sheogorath
2005-06-11, 16:11
Nix, men tack ändå! Jag har kommit på det! Sheo räknade upp några titlar och helt plötsligt kändes det i maggropen:D Känns som det är Chaos Engine! Har kollat lite screenshots och det känns rätt! Äntligen kan jag somna in...:D
Skulle precis säga att det nog var Chaos Engine. Finns typ flera olika. I, II, 3D och någon specialversion (SE?). Jag ska själv lira ettan ellet tvåan nu. Tumtidum...
(Den där maggropskänslan känner vi igen. Kolla på en lista över gamla Amiga-spel och den kommer komma flera gånger. Det är typ vad jag gjort hela dagen)
Edit: det spel som fanns i många sequels var Alien Breed, inte Chaos Engine.
Sheogorath
2005-06-11, 18:02
Ok. Ny fråga :)
Två stridsvagnar på varsin sida om en grön kulle. Man ställer in skottriktning på vapnet och hur hårt man ska skjuta (?). Som worms fast utan olika vapen, begränsad rörelsemöjlighet och sämre grafik :D. Om man träffar marken blir det ett stort hål, och man kan inte köra över hålen. Man ska naturligtvis träffa den andra stridsvagnen. Har för mig att det heter "Tanks", men hittar inget på Google...
mangemani
2005-06-11, 18:45
scorcher(vet inte hur man stavar till det)?
Sheogorath
2005-06-11, 19:03
scorcher(vet inte hur man stavar till det)?
Scorched Tanks. Thank you :thumbup:!
Letar efter ett spel som jag lirade med några kompisar för cirka 10-12 år sedan. Tror det var på Amiga men är inte säker.
Man springer i varje fall runt i olika våningar på ett hus. Själva viewen i spelet var från sidan så man såg alla våningar där man sprang runt.
Man möter terrorister i spelat som börjar skrika på arabiska så fort dom ser en. Man har lite olika vapen t.ex pistol, hagelbrakare etc etc
Någon som vet vilket spel det kan vara??
King Grub
2005-06-13, 15:18
Letar efter ett spel som jag lirade med några kompisar för cirka 10-12 år sedan. Tror det var på Amiga men är inte säker.
Man springer i varje fall runt i olika våningar på ett hus. Själva viewen i spelet var från sidan så man såg alla våningar där man sprang runt.
Man möter terrorister i spelat som börjar skrika på arabiska så fort dom ser en. Man har lite olika vapen t.ex pistol, hagelbrakare etc etc
Mission Elevator?
http://www.larwe.com/museum/img/elevatorgame.gif
Nej, det var mycket bättre grafik, plus att man kunde välja på att ha en pistol, hagelgäver. Och om man skulle in i låsta dörrar så kunde man sätta små sprängladdningar på låset.
Det jag kommer ihåg mest är just att när man mötte några av dom så började dom skrika på arabiska och skjuta.
datorjaevel
2005-06-14, 16:58
Det är det som är så bäst med alla de gamla spelen (AMIGA/NES/SEGA) ;)
Ta till exempel Rygar till Nintendo 8-bitars, det är ett spel där man kan snacka superextrahardturboimpossible.
Någon som spelat det? :D
//Patrik
Har ägt det en gång i tiden, tyckte det var mäktigt men grymt jävla svårt.
När jag ändå är igång med inläggen här så kan jag väl påpeka att battle of olympus och shadowgate till 8 bitar är bland det mäktigaste spelupplevelserna.
Hmm... Kid Gloves II är ju riktigt skönt också. En liten söt blond, fet pojke som med ett leende på läpparna hugger ihjäl små söta nalle-björnar med kniv. PÄ! PÄ! PÄ! Så blir nallebjörnen en guldpeng. Dom ska fan ha det, jävla nallebjörnar. PÄ! PÄ! På dem med kniven bara...
Aaha!! :D
mangemani
2005-06-14, 18:46
"the persian gulf inferno" är det.
känner igen beskrivningen så väl och det var till amigan.
Sheogorath
2005-06-14, 21:06
Nej, det var mycket bättre grafik, plus att man kunde välja på att ha en pistol, hagelgäver. Och om man skulle in i låsta dörrar så kunde man sätta små sprängladdningar på låset.
Det jag kommer ihåg mest är just att när man mötte några av dom så började dom skrika på arabiska och skjuta.
Hostage!
Tackar så mycket Mangemani
Persian Gulf Inferno (http://www.gamingeye.com/ovrigt/top100/artiklar/artikel.eye?type=article&id=122&PHPSESSID=9b13fd32497223590b81201d95dfefc5)
Hostage!
Tango, Delta och Bravo? eller hur var man dom olika grupperna.
Bla skulle man klättra upp för ett rep och sedan ta sig in genom ett fönster väl??
Sheogorath
2005-06-16, 17:27
Tango, Delta och Bravo? eller hur var man dom olika grupperna.
Bla skulle man klättra upp för ett rep och sedan ta sig in genom ett fönster väl??
Yes. Man kan plocka terrorister genom fönster med sniper-rifle också.
missade du första sidan :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.