handdator

Visa fullständig version : vodka+redbull

Weird
2005-06-10, 13:57
hur e det med den kombinationen har hört at det ska vara farligt?
men det e ju fan gott...

Trance
2005-06-10, 13:58
Du kan dö om du dricker för mycket.

aliquis
2005-06-10, 13:59
Båda är väl vätskedrivande, annars så.. är väl "farligt" att dricka alkohol överhuvudtaget isf.

henke_in_training
2005-06-10, 14:11
jäger + redbull är godare, farligt...tjaaa säger som aliquis

Weird
2005-06-10, 14:27
nja mne om mna bortser från alkoholens negativa sidor. är den kombinatinen mer "farlig" än andra

Piranha
2005-06-10, 14:27
Tror inte de är nån större fara om man är normalt frisk.

Bjorne
2005-06-10, 14:30
Har du inte dåligt hjärta så är det inte mer farligt än någon annan drink.

KyokushinJohan
2005-06-10, 14:33
Det här har livsmedelsverket skrivet:
"Studien visade att kombinationen av att inta energidryck och alkohol i samband med fysisk ansträngning medförde en minskad hjärtrytmvariabilitet hos försökspersonerna under en kortare tid. Studien är dock utförd på enbart 10 friska försökspersoner, och resultaten behöver bekräftas i större studier."

URL:http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10677

Vet inte riktigt vad de menar med fysisk ansträngning. Är det när man står och dansar som en idiot av all alkohol????

Tolkia
2005-06-10, 14:44
Det står väl i studien? Eftersom det är fråga om just en studie gissar jag att de INTE "tokdansade"; det var förmodligen löpband eller träningscykel som gällde.

Annars blir nog etanolen i sig farlig långt innan något som eventuellt är i RedBull:en börjar få betydelse i sammanhanget. En skillnad i HRV betyder ju inte heller något annat än just vad det står: de har spelat in EKG och sett skillnader i hur kurvan ser ut, i spektralfördelning eller något - personerna har inte fallit ihop i hjärtstillestånd och dött.

bear.flowertwig
2005-06-10, 14:44
Det här har livsmedelsverket skrivet:
"Studien visade att kombinationen av att inta energidryck och alkohol i samband med fysisk ansträngning medförde en minskad hjärtrytmvariabilitet hos försökspersonerna under en kortare tid. Studien är dock utförd på enbart 10 friska försökspersoner, och resultaten behöver bekräftas i större studier."

URL:http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10677

Vet inte riktigt vad de menar med fysisk ansträngning. Är det när man står och dansar som en idiot av all alkohol????

Off topic(som fan): Kommer du byta nick till "ShotokanJohan" om du byter stil? :smokin:

KyokushinJohan
2005-06-10, 14:53
Off topic(som fan): Kommer du byta nick till "ShotokanJohan" om du byter stil? :smokin:
Det var ju en annorlunda fråga som jag inte har tänkt på än. *screwy* Men det skulle jag nog göra. Däremot så kommer det nog inte att ske då jag inte är så imponerad av shotokan och semikontakt.

Piranha
2005-06-10, 14:59
Min egna undersökning jag gjort själv säger att 12 st är ingen större hälsofara.

Weird
2005-06-10, 15:07
aa då vet ja . får nog bli lite sånt med ikväll då ... *popcorn*

racePete
2005-06-10, 15:22
Det var ju en annorlunda fråga som jag inte har tänkt på än. *screwy* Men det skulle jag nog göra. Däremot så kommer det nog inte att ske då jag inte är så imponerad av shotokan och semikontakt.

OffT: Jag är inte imponerad av de flesta kuokushinfighters jag sett, men Kuokushinkai som stil har ju inget med det att göra. Det är alltid individen som avgör. Har även sett kuokushinfighters som varit förjävligt duktiga. Samma inom Shotokan. Det jag menar är att man inte kan såga en stil, bara utövare.

OnT: Köpte Lidl`s energidryck, blev lika gott som med Red Bull:)

bear.flowertwig
2005-06-10, 15:27
Det var ju en annorlunda fråga som jag inte har tänkt på än. *screwy*

Trevligt att man kan överraska :D

Griip
2005-06-10, 15:36
Redbull å jaegermeister e bra mycket godare.. farligt vettifan, men vad jag kännt av så har den en lite konstig effekt. Slår snabbt å starkt som fan, kan vara jag som inbillar mig också men vore ju lite logiskt iaf.. eller? xD

s_himself
2005-06-10, 16:01
Min egna undersökning jag gjort själv säger att 12 st är ingen större hälsofara.

Hmm, mina föräldrar har ett litet hotell, och varje visfestival så bor där alltid massa folk som kommer dit för att enbart festa.. på ett rum hitta jag 5L sprit i en dunk och 3 plattor Redbull. 3 dagar senare va det slut och dom va 2 personer. Så det kan omöjligt va farligt om man är frisk :D

palme
2005-06-10, 21:28
Har en poalre som lever på den där drinken. Ofarligt imo.

Weird
2005-06-10, 23:41
aja jag lever nu iallafall kvällen slutade tidigt tyvär *grr*

Edan
2005-06-10, 23:55
Enligt vår bartenderlärare, var det farliga i att om du dricker för mycke alkohol blir du slak för att kroppen inte orkar med mer. Men sen tillför du redbull och du blir pigg igen, när du igentligen borde vilat/deckat (:

Bjorne
2005-06-11, 00:25
Enligt vår bartenderlärare, var det farliga i att om du dricker för mycke alkohol blir du slak för att kroppen inte orkar med mer. Men sen tillför du redbull och du blir pigg igen, när du igentligen borde vilat/deckat (:Låter som en vanlig fundering, från en vanlig människa som talar om det som fakta :p

FinnPower
2005-06-11, 08:12
Jag hittade en liknande energidryck som hette X-Ray på flygfyren i Norrtälje. Smakar precis som Redbull men kostade 111 sek för ett flak (24st) inkl pant.

Läskade in bra många såna igår med vodka... :thumbup:

bosse_brutal
2005-06-11, 11:00
energidryck är nog bland det godaste jag vet att blanda brännvin med, gärna en skvätt sprite i också:thumbup:

att vissa säger att det är farligt, har jag för mig beror på att kombinationen med mycket koffein + alkohol kan bli farligt om man har nått hjärtproblem, men då handlar det ofta om alkoholmängder som skulle va jävligt farliga även om man skippat redbullen..

LunaSpice
2005-06-11, 11:30
Bosse har rätt. Red Bull innehåller också taurin och koffein som båda belastar pumpen ganska rejält. Alkoholkonsumtion gör detsamma och det är det som är risken med just den blandningen.

Bjorne
2005-06-11, 13:25
Jag hittade en liknande energidryck som hette X-Ray på flygfyren i Norrtälje. Smakar precis som Redbull men kostade 111 sek för ett flak (24st) inkl pant.

Läskade in bra många såna igår med vodka... :thumbup:Finns massor av Red Bull-kopior, Lidl (har jag för mig att det var) säljer någon, 2 flak (tot 48st) för 210kr :)

Mikeman
2005-06-11, 20:20
Det är i princip det enda jag dricker när jag är ute på krogen. HAr aldrig blivit dålig eller fått snefylla av det. Sen kan man ju shaka konstant hela natten med! :thumbup: