Visa fullständig version : Deff, mjölk och II
Topworker
2005-06-10, 10:28
För ett tag sedan skapade jag en post och undrade om det kanske inte var bra med större mängder mjölk/kesells under deff.
Jag tror vi kom fram till att det inte var någon fara då grunden var in-ut kalorier.
Nu hittade jag en tråd i "best of" som behandlar just II och mjölkprodukter.
Här kan man läsa att många mjölkprodukter höjer insulinet markant och skulle således vara väldigt dåliga under deff när man vill ha insulinkänslighten på topp. Hur är det igentligen? Bör jag byta ut min kessella/mjölk/vassle drink på morgonen? (och till VAD??!! med samma fina närningsvärde...)
Vad finns för bra proteinkällor som _inte_ get en massa II?
Kött?(Kyckling file) eller?
Var i katsingen finns ordentliga listor på II??! Har bara en liten kass lista...
LunaSpice
2005-06-10, 17:01
För ett tag sedan skapade jag en post och undrade om det kanske inte var bra med större mängder mjölk/kesells under deff.
Jag tror vi kom fram till att det inte var någon fara då grunden var in-ut kalorier.
Nu hittade jag en tråd i "best of" som behandlar just II och mjölkprodukter.
Här kan man läsa att många mjölkprodukter höjer insulinet markant och skulle således vara väldigt dåliga under deff när man vill ha insulinkänslighten på topp. Hur är det igentligen? Bör jag byta ut min kessella/mjölk/vassle drink på morgonen? (och till VAD??!! med samma fina närningsvärde...)
Vad finns för bra proteinkällor som _inte_ get en massa II?
Kött?(Kyckling file) eller?
Var i katsingen finns ordentliga listor på II??! Har bara en liten kass lista...
Mjölk är inte dåligt under deff...för mkt mjölk är dock sämre under deff än under "normala" förhållanden. Anledningen är just dess höga II. Vad man bör ta hänsyn till är att 1-2 insulintoppar/dag (morgon och efter träning) är positivt ur uppbyggnadssynpunkt och försämrar inte deffen (om du fortfarande hamnar under ditt kcalbehov). Om du däremot häver i dig massvis med kesella, mjölk och yoghurt flera ggr/dag så ökar fettinlagringsmöjligheterna och insulinresistensen markant. Drick ditt vassle, mjölk och kesella på morgonen och vassle efter träning samt försök att hålla nere intagen under resten av dagen så kommer det gå finfint.
blekfet2
2005-06-10, 17:36
om man äter t.ex 2 frukter, 100g lätt kesella +10gram rapsolja som mellanmål....2 ggr daligen....ger det nån större insulintoppar som påbörjar inlagringen av fett?!?
Men mjölkprodukter ska ju va BRA under deff! FInns ju massa trådar om det.
King Grub
2005-06-10, 19:17
Ja, kalciumet har fettförbrännande effekter, kalciumet i mjölkprodukter i synnerhet. Varför är oklart, men det är möjligt att vassleproteinet i mjölken samverkar med kalciumet på något sätt.
"Several of the previously reviewed studies suggest that calcium from dairy products affects weight loss more than calcium derived from dietary supplements. Preliminary data point to some other component in dairy products, possibly whey protein, effecting the weight-loss effect of calcium"
Dietary Calcium Intake and Obesity, The Journal of the American Board of Family Practice 18:205-210 (2005).
Och proteinet i mjölkprodukter, kaseinet i synnerhet, ger synnerligen bra proteinbalans.
blekfet2
2005-06-10, 21:07
låter bra!
Ger inte all kost som innehåller kasein/vassle-protein insulintoppar?
King Grub
2005-06-10, 21:15
Insulinutsöndring i alla fall. II är satt efter energimängd (240 kcal), och 100 gram kesella, för att ta exemplet ovan, ger bara 75 kcal och alltså motsvarande mindre insulinutsöndring. 100 gram pasta påverkar insulinfrisättning mer än 10 gram druvsocker...
Topworker
2005-06-13, 07:12
Insulinutsöndring i alla fall. II är satt efter energimängd (240 kcal), och 100 gram kesella, för att ta exemplet ovan, ger bara 75 kcal och alltså motsvarande mindre insulinutsöndring. 100 gram pasta påverkar insulinfrisättning mer än 10 gram druvsocker...
Aha, baseras på kcal och inte vikt?
Och GI baseras på vikt va?
Kan ju förklara en del funderingar man har....II borde ju då vara ett mycket bättre "mått" om man vill minimera insulinspikarna. Jag menar, man måste ju ändå ha i sig X antal kcal/dag.
Och så, vilket protein skulle vara lämpligt som mellanmål för att inte "spika" isulinet???
(Nej, jag kan inte äta vad och när jag vill på jobbet).
Har en MPR som inte innehåller så mycket vassle utan något annat "långsamt" protein. Kommer inte ihåg vilket, har länget trott att vassle inte är så bra att hälla i sig i tid och otid, sägs ju att proteinets mussklebesparande effekt inte varar så länge om man intar bara vassle...Kanske jär ag på rätt spår...
King Grub
2005-06-13, 07:35
Ja, II är väl ett bättre mått om du vill ha koll på just insulinsvaret.
Kasein räknas som det protein som ger bäst proteinbalans till både mellanmål och som måltidsprotein. Vassle är underlägset, men kan göras mer "anabolt" genom att äta det som protein i en måltid, tillsammans med kolhydrat och fett. Men kasein är bättre, om vi jämför mjölkproteinerna. Du får ingen "spik" genom en normal proteinmängd från kasein i ett mål. För dom flesta är inte proteindelen den mest energigivande delen i målet.
Att dricka mer än en liter mjölk om dagen är således dåligt?
Topworker
2005-06-13, 10:39
Ja, II är väl ett bättre mått om du vill ha koll på just insulinsvaret.
Kasein räknas som det protein som ger bäst proteinbalans till både mellanmål och som måltidsprotein. Vassle är underlägset, men kan göras mer "anabolt" genom att äta det som protein i en måltid, tillsammans med kolhydrat och fett. Men kasein är bättre, om vi jämför mjölkproteinerna. Du får ingen "spik" genom en normal proteinmängd från kasein i ett mål. För dom flesta är inte proteindelen den mest energigivande delen i målet.
Ungefär vad jag misstänkt länge...
Har för mig att min nya MPR innehåller kassein, ska kolla när jag kommer hem...Skulle ju vara bra...
Fattar inte vaför det finns diet MPR;s som bara innehåller vassle och kolhydrater, de skryter med långsamma kolhydrater men slänger in vassle.. *suck*.
Har förresten för mig att det fanns några fibrer eller cellolosa i min MPR som skulle göra att allt tas upp långsammare, skulle detta sänka II på proteinet ytterligare?
BTW, kreatin ska ju tas med lite snabba kolhydrater för bra upptag, detta beror väll på att man vill spika insulinet, då skulle det ju gå fint med en liten vassledrink med? eller tom mjölk?
Förresten, hur ligger det till med ren glutamin? Tänker på mina morgonprommenader, tar ju alltid en vassledrink före, vilket inte borde vara så bra med tanke på II. Men man kanske ska försöka spara lite musskler genom slänga lite gluttamin i vattenflaskan som man drar i sig under prommenaden?
Eller ska man traska med en svag shaker vassle? (Är så jädra rätt om min lilla muskelmassa...)
King Grub
2005-06-13, 10:46
Aktivitet före frukost innebär inte negativ proteinbalans under dygnet.
Tro inte att det är antingen proteinnedbrytning eller proteinsyntes som sker.
Så är det inte. Det pågår alltid proteinnedbrytning och proteinsyntes, och är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans.
Under aktivitet, som t ex morgonlöpning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.
Nu är inte proteinbalansen under en timme viktig, utan det är tjugofyratimmarsbalansen som är av intresse. Och den är positiv förutsatt att man äter någorlunda vettigt sammansatt kost och tillräckligt med protein. Särskilt som proteinnedbrytningen i vila minskar efter konditionsträning, dvs proteinnedbrytning efter passet är lägre än om man inte hade kört något kondispass. Där är det en skillnad i jämförelse med styrketräning: efter belastningsträning är muskelnedbrytningen fortsatt förhöjd, men det är även proteinsyntesen, så pass att proteinbalansen blir positiv, om essentiella aminosyror och kolhydrat tillförs.
Glutamin:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=45738
Topworker
2005-06-13, 14:54
Aktivitet före frukost innebär inte negativ proteinbalans under dygnet.
Tro inte att det är antingen proteinnedbrytning eller proteinsyntes som sker.
Så är det inte. Det pågår alltid proteinnedbrytning och proteinsyntes, och är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans.
Under aktivitet, som t ex morgonlöpning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.
Nu är inte proteinbalansen under en timme viktig, utan det är tjugofyratimmarsbalansen som är av intresse. Och den är positiv förutsatt att man äter någorlunda vettigt sammansatt kost och tillräckligt med protein. Särskilt som proteinnedbrytningen i vila minskar efter konditionsträning, dvs proteinnedbrytning efter passet är lägre än om man inte hade kört något kondispass. Där är det en skillnad i jämförelse med styrketräning: efter belastningsträning är muskelnedbrytningen fortsatt förhöjd, men det är även proteinsyntesen, så pass att proteinbalansen blir positiv, om essentiella aminosyror och kolhydrat tillförs.
Glutamin:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=45738
För att sammanfatta, man behöver inget protein innan, bara man får i sig det +mat efter så har man "bara" bränt fett?!? Eller?
Edit: Förresten, har hört att en del tar en extra proteindrink _till_ maten, inte imellan maten. Skulle detta vara bra på något vis? Tänker på att du skriver att de anabola egenskaperna förbättras om man tar det mad mat?
King Grub
2005-06-13, 14:55
Skall jag skriva det en gång till? :(
Att dricka mer än en liter mjölk om dagen är således dåligt?
Nej.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.