Visa fullständig version : Skorpioner i badrummet?
Jag har vid två tillfällen sett en skorpion i mitt badrum. De är ca 3 mm långa med klor som är ca 1,2 mm långa. Först trodde jag att nå´n hade skorpioner i lägenheten och att dessa skaffat ungar som rymmt till mitt badrum. Men nu har jag hört från säker källa att det finns en svensk skorpion som inte blir större än ca 3mm som gillar badrum. Som tur är har den här arten ingen pisksnärtsvans med gadd och heller inget gift. Har nå´n mer sett denna skorpion? Vet nå´n mer om den?
Yngve
Hmm.. har nog också sett fanskapen i gamla lägenheten!
rymdrattan
2005-06-09, 22:41
Hum.. säker på måtten?
Jag har haft en scorpion liknande art i våran källare.
Den va svart räfflat pansar horisontellt ganska tjock svans
och va ca 2cm lång inkl. svans och ca 1cm bred inkl. ben.
Är du säker på att det inte ät "tvestjärtar" ?
Hum.. säker på måtten?
Jag har haft en scorpion liknande art i våran källare.
Den va svart räfflat pansar horisontellt ganska tjock svans
och va ca 2cm lång inkl. svans och ca 1cm bred inkl. ben.
Ja max 3 mm långa.
Det va ett läskigt kryp du fått in. *spy*
Yngve
Är du säker på att det inte ät "tvestjärtar" ?
Helt säker, tvestjärtar har inte klor i framändan.
Yngve
rymdrattan
2005-06-09, 22:50
Ja max 3 mm långa.
Det va ett läskigt kryp du fått in. *spy*
Yngve
Har bara sett det en gång faktiskt va för två år sen på sommaren.
Ska försöka kolla upp det då. :D
Den viftade typ med svansen mot mig, eller iaf reste den så den stod
rakt upp.
Tror det finns nån slags insekt i kära Svea Rike som är väldigt lik en skorpion.
Tror det finns nån slags insekt i kära Svea Rike som är väldigt lik en skorpion.
Menar du Tveskjärtar?
jag fick in en 45kilos sak.. typ 50 i mank, stora bruna ögon, ljus päls i min lägenhet.. fick reda på senare att det inte va ngt farligt och att rasen hette ngt med guld, guld eller golden
Pratar den Afrikaan? Heter den Gulden så borde den härstamma från Sydafrika. Fråga om han gillar kaffers.
Pratar den Afrikaan? Heter den Gulden så borde den härstamma från Sydafrika. Fråga om han gillar kaffers.
ja det kan stämma, för han pratade ngt afrikanskt språk
hangatyr
2005-06-10, 06:27
hur mkt tar ett 3mm stort skorpiondjur i bänk?
King Grub
2005-06-10, 07:01
Sådana små rackare har jag också sett. Ofta kryper dom fram på somrarna. Och det är inte tvestjärtar, utan små skorpionliknande kryp, med jättelika klor i förhållande till kroppen.
Sheogorath
2005-06-10, 07:06
Det finns en barnbok som handlar om någon som tror att det är en skorpion i gardroben, men så är det bara en sån här liten gynnare. De käkar papper och förstör böcker och är inte särskilt nära beslältade med skorpioner. Ska kolla upp dem närmare och skriva en rad om dem när jag varit och böjt.
/Hannes, biologstuderande
Sheogorath
2005-06-10, 07:14
Äsch. Kunde inte hålla mig. Chelifer cancroides, bokskropion; tillhör trots namnet inte skorpionerna utan klokryparna.
Mer info här: http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/ryggradslosadjur/klokrypare.4.18fc9baff6275048180001574.html
http://www.biology.ualberta.ca/bsc/news24_1/chelifer.jpg
pocoloco
2005-06-10, 07:38
Fan va lebbigt! Nån som stött på några ormar än i "sommar" då?
jag fick in en 45kilos sak.. typ 50 i mank, stora bruna ögon, ljus päls i min lägenhet.. fick reda på senare att det inte va ngt farligt och att rasen hette ngt med guld, guld eller golden
HAHAHAHAHAHHA!!! Ditt luder, jag skulle ju sitta och sura idag :D
Äsch. Kunde inte hålla mig. Chelifer cancroides, bokskropion; tillhör trots namnet inte skorpionerna utan klokryparna.
Mer info här: http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/ryggradslosadjur/klokrypare.4.18fc9baff6275048180001574.html
http://www.biology.ualberta.ca/bsc/news24_1/chelifer.jpg
Cool liten rackare!
Menar du Tveskjärtar?
Nej.
Arne Persson
2005-06-10, 14:00
Finns även en sk vattenskorpion.
Arne, hur vet du så jäkla mycket om småkryp osv? är du "påläst" inom området eller är du bara intresserad? :)
Arne Persson
2005-06-10, 15:15
Arne, hur vet du så jäkla mycket om småkryp osv? är du "påläst" inom området eller är du bara intresserad? :)
Relativt påläst.
Det blir väl så när man installerar gym i Skansen!
Arne Persson
2005-06-10, 15:18
Det blir väl så när man installerar gym i Skansen!
He he! Lite ovanför mitt normala distrikt! :D
He he! Lite ovanför mitt normala distrikt! :D
Men du kan inte förneka att du förläser för en annan grobian!?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.