Visa fullständig version : Äta sött efter maten?
Hej!
Har hört något otroligt! Att man skall äta något sött (exempelvis godis) efter maten för att boosta förbränningen.
Kan detta vara sant?
:smash:
Strongman
2005-06-09, 21:04
Vet ej men jag går lite på känsla... Brukade ta en chokladkaka efter skollunchen för att få lite mer fett på kroppen.. Men lagt ned med det nu..
Tror inte de är någon bra idè..
Vet ej men jag går lite på känsla... Brukade ta en chokladkaka efter skollunchen för att få lite mer fett på kroppen.. Men lagt ned med det nu..
Tror inte de är någon bra idè..
Brukade, som i 10 timmar sedan? :D
W-NetAlm
2005-06-09, 21:26
jag har också hört de men jag tvivlar på det.
Hej!
Har hört något otroligt! Att man skall äta något sött (exempelvis godis) efter maten för att boosta förbränningen.
Kan detta vara sant?
tvivlar jag med
lånar tråden lite
om man kokar ägg i massor, och sedan har dom i kylen, ändras näringen på något sätt, tänkte proteinet eller fettet? någon som vet?
edit
tricce_17
2005-06-09, 22:28
tvivlar jag med
lånar tråden lite
om man kokar ägg i massor, och sedan har dom i frysen, ändras näringen på något sätt, tänkte proteinet eller fettet? någon som vet?
jag vet iaf att om man kokar ett ägg så försvinner ca 15% av proteinet men jag vet inte vad som händer om man lägger dom i frysen.... *uppdate*
Protein eller fett lär inte ändras av att du fryser in dem, men hur smakar de efteråt?
Protein eller fett lär inte ändras av att du fryser in dem, men hur smakar de efteråt?
ops! Frysen! menade kylen såklart! *slap*
Nä tänkte mest på att vi gör så på våran resturang!
christian
2005-06-09, 22:36
jag vet iaf att om man kokar ett ägg så försvinner ca 15% av proteinet men jag vet inte vad som händer om man lägger dom i frysen.... *uppdate*
Samtidigt som det möjliga proteinupptaget ökar från ~50% till ~90% och du slipper salmonella samt vidrig smak. Så det är bara win-win att koka.
För det första har väl inte kalla ägg något att göra med ämnet.
Ontopic:
Jag har hört att sötma efter måltiden är bra för matsmältningen. Jag tror att det kan vara bra, det känns naturligt med lite sötma efter en måltid och det är populärt av någon anledning i de flesta (alla?) matkulturer. Det är dock ingen ursäkt för att äta skräp. Frukt är sött.
För det första har väl inte kalla ägg något att göra med ämnet.
Ontopic:
Jag har hört att sötma efter måltiden är bra för matsmältningen. Jag tror att det kan vara bra, det känns naturligt med lite sötma efter en måltid och det är populärt av någon anledning i de flesta (alla?) matkulturer. Det är dock ingen ursäkt för att äta skräp. Frukt är sött.
Nämen vafan du kan ju läsa vad jag skrev innan, innan du börjar yttra dig! *grr27* *slap*
Ett antagande varför vi vill käka något sött efter en måltid:
Kroppen vill lagra allt den stoppar i sig, därför vill "man" se till att toppa insulinet för att maximera fettinlagring för överlevnad vid svårare tider. Typ biologiskt alltså.
tvivlar jag med
lånar tråden lite
om man kokar ägg i massor, och sedan har dom i kylen, ändras näringen på något sätt, tänkte proteinet eller fettet? någon som vet?
edit
Näringen ändras ej märkbart.
Näringen ändras ej märkbart.
Tack!
Äntligen nån som kan svara!
Nämen vafan du kan ju läsa vad jag skrev innan, innan du börjar yttra dig! *grr27* *slap*
huh? Jag läste dina inlägg igen men förstår inte vad du reagerar på?
Ett antagande varför vi vill käka något sött efter en måltid:
Kroppen vill lagra allt den stoppar i sig, därför vill "man" se till att toppa insulinet för att maximera fettinlagring för överlevnad vid svårare tider. Typ biologiskt alltså.
Verkar rimligt.
Innebär detta att man tvärtemot vad som sagts här bör undvika sötsaker efter måltider? Något med mycket hög andel fruktos kan dock inte vara speciellt effektivt för fettinlagring.
King Grub
2005-06-10, 06:09
Att äta något med söt smak efter mål innebär inte någon ökad förbränning. Lite extra kalorier däremot, om man inte räknat med sötsaken från början.
Markus H
2005-06-10, 06:23
Att äta något med söt smak efter mål innebär inte någon ökad förbränning. Lite extra kalorier däremot, om man inte räknat med sötsaken från början.
Så det har inte ngn negativ effekt heller då?tex att det boostar på fettinlagringen, som ngn sa. (om man bortser från de där extra kcal man får i sig av godisen som man tar på väg ut från kina restaurangen)
Det försvinner inget protein när du kokar äggen. Det blir 65 - 70 grader inuti ägget när du kokat det i 7 - 8 minuter. Vid de temperaturerna förstörs inte aminosyrorna.
King Grub
2005-06-10, 06:57
Så det har inte ngn negativ effekt heller då?tex att det boostar på fettinlagringen, som ngn sa.
Jo, det gör det ju, om det ökar insulinfrisättningen. Och det, i sin tur, är ju vad extra tillägg av energi gör. Särskilt sötsaker (oftast). Har du planerat med den extra energin så läggs det givetvis inte till, av naturliga orsaker. Men planerar du in sötsaksenergi i målen så blir det mindre energi till vettiga saker. Hursomhelst ger det inte något fysiskt positivt.
Så det har inte ngn negativ effekt heller då?tex att det boostar på fettinlagringen, som ngn sa. (om man bortser från de där extra kcal man får i sig av godisen som man tar på väg ut från kina restaurangen)
Klart det har effekt. Söta saker (borträknat sötningsmedel och ren fruktos) innehåller glukos som kommer att höja insulinet. Postprandialt höga insulinnivåer kommer öka fettinlagrinen eftersom det då bildats kylomicroner (och senare VLDL) och insulinet ökar LpL aktiviteten (ffa i adipös vävnad), vidare kommer insulinet att lagra in "alla" NEFA och styra dessa till lagring (som TG i cytosolen) istället för förbränning i mitokondrierna. En annan effekt är att insulin tillsammans med glukos (som ju ofta går hand i hand) är ökad hepatic de novo FFA produktion (men detta sker ju även om man inte äter sötsaker efter maten).
Låter det som en bra idé?
/adde
huh? Jag läste dina inlägg igen men förstår inte vad du reagerar på?
Förmodligen för att du kritiserade vad ägg ämnet har här att göra... Han skrev ju att han skulle låna tråden.
BTW
Allihopa:
Tack för alla svar! :hbang:
Men hallå!! Man brukar låna tråden om det gäller samma ämne som typ en följdfråga, inte om det handlar om något helt annat. Varför startade du inte en ny tråd? Spelar ju ingen större roll, inget att bli upprörd över ialla fall....
Hej!
Kan detta vara sant?
Inte en aning, men förr i tiden åt man ju alltid efterrätt för de ansåg det var bra för något antar jag....
Men hallå!! Man brukar låna tråden om det gäller samma ämne som typ en följdfråga, inte om det handlar om något helt annat. Varför startade du inte en ny tråd? Spelar ju ingen större roll, inget att bli upprörd över ialla fall....
Men orka lägga sig i? Det är MIN tråd & det var JAG som startade den, vilket betyder att om jag inte bryr mig om någon frågar om ngt annat som vidare betyder att alla andra inte heller behöver bry sig!
PUNKT SLUT! *grr*
Knappast något nytt att man ska äta något sött efter maten.
Om det är bra kan väl diskuteras, men man slipper matkoma i alla fall.
Orka bli upprörd själv över att någon blir upprörd?
Säger som Muraja sa, behöver inte kommentera mitt inlägg nåt mer eller ditt, PUNKT
Inte en aning, men förr i tiden åt man ju alltid efterrätt för de ansåg det var bra för något antar jag....
Kan tänka mig att det är bättre att äta efterrätt efter en måltid för det inte får lika stor påverkan på blodsockerhalten som det skulle fått om man äter före? (mat med hög GI på tom mage) "inget godis före maten" har ju mamma sagt några gånger :-p
ingen efterrätt är väl det bästa dock om man inte tycker man kan unna sig det nån gån då o då :)
Orka bli upprörd själv över att någon blir upprörd?
Säger som Muraja sa, behöver inte kommentera mitt inlägg nåt mer eller ditt, PUNKT
Trådskaparen har ingen "makt" att bestämma över riktningen av sin tråd. Sorry.
Trådkapningar/"lånande" av tråd är inte ok på Kollo, såtillvida inte följdfrågan har med ursprungsfrågan eller den efterföljande diskussionen att göra - din kapning var således inte ok. Om du vill fråga en fråga så gör du det antingen i en tråd som rör ämnet ifråga alt. startar en ny tråd. Punkt.
Detta är till för att Kollo i sin storlek och aktivitet/antal inlägg per dag annars skulle bli väldigt svåröverskådligt.
So say I and I am God. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.