handdator

Visa fullständig version : PHP-hjälp för bildgalleri...

Jarod
2005-06-09, 16:14
Har ett bildgalleri som är i php och jag undrar hur/om man kan köra nåt form utav "disable rightclick"-script på bilderna.

iNCREDiBLE
2005-06-09, 16:15
Har ett bildgalleri som är i php och jag undrar hur/om man kan köra nåt form utav "disable rightclick"-script på bilderna.

Visst, du får använda dig utav Javascript då.

hampaN
2005-06-09, 16:17
Om du har tänkt att det ska "spärra" folk från att kopiera dina bilder så är det inte lönt. De personer som har xp behöver bara hålla muspekaren över bilden för att sedan trycka på disketten och spara den på sin hdd. *slap*

Yankeee
2005-06-09, 16:22
Eller om man verkligen vill ha dem och om man är glad amatör så "printscreen".

hampaN
2005-06-09, 16:23

old school *flex*

Jarod
2005-06-09, 16:24
javascriptet har jag....men vart infogar jag det?

iNCREDiBLE
2005-06-09, 16:25

Tänkte just skriva att om man högerklickar & vänsterklickar fort ett antal gånger på bilderna så kan man ändå få upp menyn. Så det bästa sättet är ju egentligen att använda flash för att visa bilderna. Då måste användaren använda just printscreen :)

Jarod
2005-06-09, 16:26
Givetvis vet jag att det finns sätt att kringgå det...men det är inte frågan här.

hampaN - *slap* på dig själv...

iNCREDiBLE
2005-06-09, 16:31
javascriptet har jag....men vart infogar jag det?

I huvudet genom att skriva följande
<SCRIPT LANGUAGE="javascript" SRC="spärr.js"></SCRIPT>

Fettecke
2005-06-09, 16:33
I huvudet genom att skriva följande
<SCRIPT LANGUAGE="javascript" SRC="spärr.js"></SCRIPT>

lite onödigt att inkludera en sån liten kodsnutt, om den inte ska återanvändas på andra sidor då...

zanzi
2005-06-09, 17:32
Om du har tänkt att det ska "spärra" folk från att kopiera dina bilder så är det inte lönt. De personer som har xp behöver bara hålla muspekaren över bilden för att sedan trycka på disketten och spara den på sin hdd. *slap*

Eller dra bilden till en anna tab i firefox och sen spara. Har för mig att det också funka.

aliquis
2005-06-09, 17:58
snälla, varför? Låt mig klicka om jag vill, det är inga som helst problem att sno bilderna ändå med eller utan script, sålänge jag kan se dem... och kan jag inte se dem har du ju ingen nytta av dem ;)

Jarod
2005-06-09, 18:07
Att du, jag och många fler kan sno bilderna om vi vill är jag helt med på... Men lamers som tex. din mamma och hampaN lyckar iaf inte... ;-)

aliquis
2005-06-09, 18:30
Vad gör det om min mamma eller hampan snor bilderna då? Lider du av det? :D
Att jag är så negativ beror INTE på att jag inte tycker du får försöka hindra att man kan spara dem, utan på att jag vid något tillfälle ville trycka ner höger knapp av någon annan anledning (ny flik kanske? Vet inte) och fick det inte då heller utan den där förbannade popuprutan.

Dumleman
2005-06-09, 19:01
Att du, jag och många fler kan sno bilderna om vi vill är jag helt med på... Men lamers som tex. din mamma och hampaN lyckar iaf inte... ;-)
Håller med. Jag är tämligen säker på att benägenheten att sno bilder är omvänt proportionellt till kunskapen :). Ett annat "roligt" sätt utan javascript är ju att lägga bilderna som bakgrund via css och lägga genomskinliga gifar ovanpå, eller varför inte båda bara för att vara extra dryg :)?

jwzrd
2005-06-09, 19:03
Tänkte just skriva att om man högerklickar & vänsterklickar fort ett antal gånger på bilderna så kan man ändå få upp menyn. Så det bästa sättet är ju egentligen att använda flash för att visa bilderna. Då måste användaren använda just printscreen :)

Nej då, kolla vad flashet skickar för grejer med http till servern, hämta bilderna med wget. Det _går_ inte att förhindra att någon tankar bilderna. Sluta tramsa med att ta bort högerklicket, ingen kommer att bry sig som inte redan kan ta bilderna. Det blir bara ännu en jävligt irriterande PHP-bajshög. Satsa på allt sånt som verkligen tillför något för användaren.

Kwon
2005-06-09, 21:04
Jarod, rekommenderar Flash istället.

ALLA kan förbigå javascriptet.

Även mamma, pappa o hampan.

Jay-Z
2005-06-09, 21:11
Nej då, kolla vad flashet skickar för grejer med http till servern, hämta bilderna med wget. Det _går_ inte att förhindra att någon tankar bilderna. Sluta tramsa med att ta bort högerklicket, ingen kommer att bry sig som inte redan kan ta bilderna. Det blir bara ännu en jävligt irriterande PHP-bajshög. Satsa på allt sånt som verkligen tillför något för användaren.

Off-topic: Vad_betyder_underscoren_som_används_flitigt?

Jax
2005-06-09, 21:11
Gör en tabell med en cell som är lika stor som bilden och sen lägger du bilden som bakgrund. Då måste man i alla fall gå in i källkoden för att hitta länkadressen. Då sållar du nog bort mer användare än med ett enkelt (och irriterande) skript för att ta bort högerklick.

*edit*
och bakgrunden styr du givetvis via CSS i enlighet med XHTML strict

Jax
2005-06-09, 21:12
Off-topic: Vad_betyder_underscoren_som_används_flitigt?
_understruken text_
eller när möjligheten finns så skriver man:
understruken text

aliquis
2005-06-09, 21:36
Håller med. Jag är tämligen säker på att benägenheten att sno bilder är omvänt proportionellt till kunskapen :). Ett annat "roligt" sätt utan javascript är ju att lägga bilderna som bakgrund via css och lägga genomskinliga gifar ovanpå, eller varför inte båda bara för att vara extra dryg :)?
Eller genomskinliga PNG-bilder så kan inte sidan ses i Internet Explorer :booty: *screwy*

Det är ju så enkelt, om man nu vill att folk skall kunna använda bilderna, ljudet, programmet, ..., lägg upp det på internet.
Om man inte vill det, ge fan i att sprida dem på Internet. Svårt? :D

Dumleman
2005-06-09, 22:03
Eller genomskinliga PNG-bilder så kan inte sidan ses i Internet Explorer :booty: *screwy*

Det är ju så enkelt, om man nu vill att folk skall kunna använda bilderna, ljudet, programmet, ..., lägg upp det på internet.
Om man inte vill det, ge fan i att sprida dem på Internet. Svårt? :D
Håller med men ibland gör man saker för folk som inte begriper bättre och som har makten :). Det blir ju först ett problem när de använder bilderna för annat än privat bruk, det gör ju inget att de sparar dem för privat bruk. Det enda man borde göra är en vattenstämpel men gör man icke överdrivna vattenstämplar är de lätta att skriva över med egna så problemet kvarstår.