handdator

Visa fullständig version : Funderingar angående knäböj..

Erik__
2005-06-08, 20:17
naaw älskar skiten numera :hbang: och vikterna bara rasar på, men, för att förflytta mest vikt står jag vääldigt brett och har ca 90 graders vinkel mellan låren i bottenläget, diskuterat det väldigt mycket med stahlberg, men en sak jag kom att tänka på, förlorar jag något på detta i generell benstyrka? har på något vis kommit fram till att jag använder baksidan väldigt mycket när jag böjer, men borde inte framsidan "må dåligt" av detta? har alltid haft mycket starkare baksidor av någon andledning, och borde väl inte bli bättre av att prioritera baksidan i första övningen? men för tillfället är målet att mata fram så mycket vikt som möjligt, men kan det bli skadligt på något vis?? isf antar jag att träna framsidan mera är det enda??

emmzan
2005-06-08, 20:18
90 graders vinkel mellan låren?

Erik__
2005-06-08, 20:19
90 graders vinkel mellan låren?

sett uppifrån om du förstår hur jag menar, inge duktig på att förklara saker tyvärr..

emmzan
2005-06-08, 20:22
Ah, trodde du menade djupet, du syftar på fotbredd och fotriktning?

Ame
2005-06-08, 20:23
Låter konstigt att du använder baksidan mer när du kör knäböj, den brukar ju ta mer framsidan. Personligen känner jag inte något alls i baksidan, fast sen är jag väl lite oproportionerligt stark...

Du menar att du har benen i 90 graders vinkel, dvs vågrätt med golvet?

Yip_man
2005-06-08, 20:27
Antar att han mena 90graders vinkel mellan benen med andrar ord skrevet som hörna.

Erik__
2005-06-08, 20:28
Låter konstigt att du använder baksidan mer när du kör knäböj, den brukar ju ta mer framsidan. Personligen känner jag inte något alls i baksidan, fast sen är jag väl lite oproportionerligt stark...

Du menar att du har benen i 90 graders vinkel, dvs vågrätt med golvet?

nej, menade 90 grader mellan låren sett uppifrån, det enda jag känner dagen efter är baksidan och röven istortsett, stahlberg nämnde att man använde baksidan mer vid en bred böjstil än en smal, undrar om det på något sätt är skadligt att böja på det sättet när man överallt läser "stå axelbredd eller lite mer"

tossefar
2005-06-08, 20:34
nej, menade 90 grader mellan låren sett uppifrån

vaaa, ser dina lår ut såhär uppifrån när du böjer?

------------
|
|
|
|

Erik__
2005-06-08, 20:35
vaaa, ser dina lår ut såhär uppifrån när du böjer?

------------
|
|
|
|

rätt likt faktiskt, men äh kan fixa fram film så kanske det är lättare att förklara.

asså det är ju typ din reaktion jag menar, verkar ju olikt allt annat, men ändå blir det en hel del extra vikt. Undrar bara om det är skadligt på något vis när alla nybörjarbeskrivningar man hittar beskriver rätt smalt.

Sve
2005-06-08, 20:41
sådär kör jag med nästan.
men jag är ju också tanig.

Sheogorath
2005-06-08, 20:44
Det du känner dagen efter är troligen insida lår, inte baksida (hamstrings). Testa att "fälla" i höften med knäna låsta, men inte i lockout. Då kommer det strama på lårens baksida, och jag kan sätta en spänn på att det inte är här du har träningsvärk.

Erik__
2005-06-08, 20:47
Det du känner dagen efter är troligen insida lår, inte baksida (hamstrings). Testa att "fälla" i höften med knäna låsta, men inte i lockout. Då kommer det strama på lårens baksida, och jag kan sätta en spänn på att det inte är här du har träningsvärk.

Okej, det där verkade rätt logist faktiskt :P tackar :)

z_bumbi
2005-06-08, 20:53
när man överallt läser "stå axelbredd eller lite mer"

Om man struntar i nevrotiska byggare som fått för sig att man bygger mindre utsida om man står bredare. Samt även tar med det faktum att de oftast en tvärhand höga och istället kollar vi på hur det funkar i verkliga livet när man måste anpassa tekniken till kroppen så är din vinkel är inget unikt och jag tvivlar starkt att det skulle vara farligt på något sätt om du ser till att fötterna pekar åt samma håll som knäna genom rörelsen.

Erik__
2005-06-08, 20:56
Om man strunar i nevrotiska byggare som fått för sig att man bygger mindre utsida om man står bredare, de är också oftast en tvärhand höga och då är det inget så svårt att stå smalt för de flesta.
Istället kollar vi på hur det funkar i verkliga livet när man måste anpassa tekniken till kroppen och då är din vinkel är inget unikt och jag tvivlar starkt att det skulle vara farligt på något sätt om du ser till att fötterna pekar åt samma håll som knäna genom rörelsen.

Okej, jag är 99,9% säker att dom har exakt samma vinkel under hela rörelsen.

Men då fortsätter jag på samma sätt :)