Visa fullständig version : För mkt kaffe
Megatuttarna
2005-06-07, 16:34
Vad finns det för problem med för mkt kaffe under en längre tid? Jag är fast som fan, och det blir bara mer och mer koppar.
Vad finns det för problem med för mkt kaffe under en längre tid? Jag är fast som fan, och det blir bara mer och mer koppar.
jag dricker 10+ koppar om dagen och har gjort det i iaf 2 år... märker inget
Man kan bli dålig i magen, få olika sorters smärtor.. Ehm.. vätskebrist ?
nä inte vätskebrist, man driver inte ut mer vätska än vad som är i kaffet. snarare tvärtom enligt mig
Det största problemet jag hade när jag drack mycket koffein och cola var att när jag inte fick mitt koffein/kaffe/cola så fick jag huvudvärk som bara blixtrade till(påminde om migrän) och ledde till att jag fick vara sängliggande i minst 1h för att ens orka stå upp.
nä inte vätskebrist, man driver inte ut mer vätska än vad som är i kaffet. snarare tvärtom enligt mig
Okay, men man kan bliu dålig i magen iaf
Megatuttarna
2005-06-07, 16:38
Kan man få magsår och problem med hjärtat senare i livet p g a koffeinet?
Kan man få magsår och problem med hjärtat senare i livet p g a koffeinet?
Det vet jag faktiskt inte. Vet bara att magen kan fucka sig totalt.
Megatuttarna
2005-06-07, 16:39
Det största problemet jag hade när jag drack mycket koffein och cola var att när jag inte fick mitt koffein/kaffe/cola så fick jag huvudvärk som bara blixtrade till(påminde om migrän) och ledde till att jag fick vara sängliggande i minst 1h för att ens orka stå upp.
Men det går över på en vecka eller nåt.
Men det går över på en vecka eller nåt.
Jo, det försvann på ca 2 veckor.
AFanatic
2005-06-07, 16:49
...Fast du beter dig som en narkoman om du inte får kaffet och går omkring med huvudvärk. Helt värdelöst.
Låter som du pluggar dygnet runt ;)
Krokodil
2005-06-07, 16:50
Jag har för mig att koffein är blodtryckshöjande på kort sikt men blodtrycksänkande på lång sikt.
När jag överdoserar koffein blir jag darrig och får hjärtklappning, dock ganska snabbt övergående.
Megatuttarna
2005-06-07, 16:55
...Fast du beter dig som en narkoman om du inte får kaffet och går omkring med huvudvärk. Helt värdelöst.
Låter som du pluggar dygnet runt ;)
Det är så mkt intressant men så lite tid. Tänk dig ett rum fullt med kladdkakor, hur skulle du göra för att kunna äta upp så många som möjligt?
Megatuttarna
2005-06-07, 16:56
En sjuk grej är att jag ibland blir sömnig av kaffe precis efteråt det jag druckit. Vafan handlar det om? :confused:
Det är så mkt intressant men så lite tid. Tänk dig ett rum fullt med kladdkakor, hur skulle du göra för att kunna äta upp så många som möjligt?
Ekonomi som gäller? Vilken inriktning och hur långt kvar?
Ninjasmurf
2005-06-07, 16:57
Kaffe innehåller en hel del antioxidanter enligt nya studier ialla fall :cool:
En sjuk grej är att jag ibland blir sömnig av kaffe precis efteråt det jag druckit. Vafan handlar det om? :confused:
överdosering. samma som när man äter 30 coffeintabletter.. man blir såsig varm o sömnig
Du dricker kaffe när du är trött och hjärnan kopplar intaget av kaffe till tröttheten? Associationsbanor..
Jag upplever samma sak för övrigt.
AFanatic
2005-06-07, 17:01
:D
Sådär blir jag också...
...men överdosering? Nej, det har jag svårt att tro. Varken starkt eller mkt kaffe dricker jag.
Megatuttarna
2005-06-07, 17:02
Ekonomi som gäller? Vilken inriktning och hur långt kvar?
Juridik! Har dock valt till lite NEK till hösten. Annars går den mesta tiden till massa texter som är sköna. Läser lite böcker av Noam Chomsky just nu. Sånt skit är underbart, men det måsta man tagga ner på innan tentorna vilket är trist.
Vad och var pluggar du?
har aldrig druckit kaffe, jo en gång... I wont do it again
Juridik! Har dock valt till lite NEK till hösten. Annars går den mesta tiden till massa texter som är sköna. Läser lite böcker av Noam Chomsky just nu. Sånt skit är underbart, men det måsta man tagga ner på innan tentorna vilket är trist.
Vad och var pluggar du?
Juridikstudenter är roliga. Är man inne på skolan efter femtiden så finns där bara folk som plugggar juridik, alla andra har gått hem för länge sedan...
Blir finans i Kanada till hösten. Har klämt en bioteknik-examen på Chalmers innan, samt lite FEK, NEK och EH senaste året. Såhär i efterhand hade jag hade jag hellre läst mer NEK än FEK. FEKen är löjligt enkel och ca 75% är i stort sett meningslös, iaf på handels i Göteborg.
jag lyckas få en väldigt frän o stark andedräckt- äcklig som fan, just efter kaffe o endast då....
Så... man måste plugga mkt på jurdik? *blir mindre och mindre sugen på det*
Så... man måste plugga mkt på jurdik? *blir mindre och mindre sugen på det*4 och ett halvt år, hårt pluggande :p
Brisk Snu Garvo
2005-06-07, 18:45
Sömnig blir jag med emelanåt av kaffe men man sover inte så djupt om man somnar. Dra ner på kaffedrickandet om du känner av biverkningar som att du är pissnödig jämt och har ont i magen jämt. Annars tror jag inte det är så farligt i om du inte överdriver drickandet, jag har druckit kaffe i 12år ung och nu har jag fått dra ner lite pga av magsyra, det smakar helt enkelt inte lika gott om jag dricker för mycket....
Megatuttarna
2005-06-07, 18:48
Juridikstudenter är roliga. Är man inne på skolan efter femtiden så finns där bara folk som plugggar juridik, alla andra har gått hem för länge sedan...
Blir finans i Kanada till hösten. Har klämt en bioteknik-examen på Chalmers innan, samt lite FEK, NEK och EH senaste året. Såhär i efterhand hade jag hade jag hellre läst mer NEK än FEK. FEKen är löjligt enkel och ca 75% är i stort sett meningslös, iaf på handels i Göteborg.
Fan vad kul det låter att ta en runda förbi Kanada, hur blir det med den ekonomiska biten när man drar över Atlanten egentligen?
Megatuttarna
2005-06-07, 18:50
Så... man måste plugga mkt på jurdik? *blir mindre och mindre sugen på det*
Vill du ha bra betyg så måste du investera i slit om du inte är nåt supergeni. Det är en allmän princip som är applicerbar på det mesta här i livet. Hehe man kommer ju inte billigt undan s a s. Men du kan trösta dig själv med att man blir van och vill plugga hela tiden efter ett tag. Har du valt rätt så är arbetsbördan inte så tung som den faktiskt låter.
Megatuttarna
2005-06-07, 18:52
jag lyckas få en väldigt frän o stark andedräckt- äcklig som fan, just efter kaffe o endast då....
Haha det är den största jävla biverkningen, att man luktar medelåldersman som jobbar som högstadielärare och fantiserar om småflickor.
Fan vad kul det låter att ta en runda förbi Kanada, hur blir det med den ekonomiska biten när man drar över Atlanten egentligen?
Utlandsstudier är definitivt att rekommendera, ses dessutom som en merit när det blir dags att söka arbete. Blir dock mer och mer konkurrens kring det fåtal utbytesplatser som skolorna har. Men det är ganska enkelt att söka själv utifall man inte kommer in via skolan (eventuellt kan det bli lite tidsbrist om skolan har sen antagning).
Rent generellt så är ekonomin inget problem, man får extra lån av CSN för att betala b.a. resa, försäkring och terminsavgift. Dessutom så brukar skolan ha någon form av stipendium man kan söka, exempelvis så kommer jag att få 10' kr i resestipendium (kombinerat med att jag tar CSN-lån för själva resan). Ekonomiska problem kan dock uppkomma i samband med terminsavgiften, som ofta är större än den maxsumma som man får låna från CSN.
Megatuttarna
2005-06-07, 19:11
Utlandsstudier är definitivt att rekommendera, ses dessutom som en merit när det blir dags att söka arbete. Blir dock mer och mer konkurrens kring det fåtal utbytesplatser som skolorna har. Men det är ganska enkelt att söka själv utifall man inte kommer in via skolan (eventuellt kan det bli lite tidsbrist om skolan har sen antagning).
Rent generellt så är ekonomin inget problem, man får extra lån av CSN för att betala b.a. resa, försäkring och terminsavgift. Dessutom så brukar skolan ha någon form av stipendium man kan söka, exempelvis så kommer jag att få 10' kr i resestipendium (kombinerat med att jag tar CSN-lån för själva resan). Ekonomiska problem kan dock uppkomma i samband med terminsavgiften, som ofta är större än den maxsumma som man får låna från CSN.
Vad är maxsumman som csn pungar ut för att hjälpa en med terminsavgiften? Får man lån och hjälp med försäkring o s v utöver detta maxbelopp eller är allt inräknat i maxbeloppet s a s?
Vad är maxsumman som csn pungar ut för att hjälpa en med terminsavgiften? Får man lån och hjälp med försäkring o s v utöver detta maxbelopp eller är allt inräknat i maxbeloppet s a s?
Lånet till resa, försäkring och terminsavgift är s.k. merkostnadslån. Vet ej vad restriktionerna är på resa och försäkring, men de täcker "normala" utgifter för dessa. Till terminsavgiften tror jag max ligger kring 1350 per studievecka. Själva grundlånedelen varierar även den beoende på vilket land man pluggar i, nån hundring mer i veckan i USA än i Kanada.
Alternativen:
Fixa ansökning och allt annat själv - brukar kunna få lite råd från skolan.
Sök via skolans utbyte.
Sök via nån form av förmedlare - exempelvis www.cis.nu (deras hemsida har en del intressant info).
hangatyr
2005-06-08, 09:18
känner igen det där, kand et bero på att man blivit immun mot skiten?
https://tsampa.org/training/articles/koffein/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein
jag dricker 6 koppar vanligt kaffe, 2 koppar arabiskt och kanske en cappuchino till lunchen eller nåt men jag blir varken piggare av det eller känner av några biverkningar. det enda jag har problem med är att IBLAND om jag skippar kopparna under en dag så kan jag få huvudvärk, men inte alltid, och detta kan jag undkomma också med några glas vatten istället. så det verkar vara individuellt.
morsan får huvudvärk om hon inte dricker kaffe varje timme eller nåt, inte alls kul.
Att kaffe sabbar magen är något av en myt - jag tror att det har mer att göra med vems mage som får ta emot kaffet, d.v.s. hur koffein- och/eller syrakänslig, stressbenägen, magsårsbenägen etc. man är. Om jag jämför mina föräldrar så kan pappa dricka i stort sett obegränsade mängder utan att bli nämnvärt påverkad (å andra sidan verkar han inte bli särskilt påverkad av att inte få sin dagliga dos heller, lustigt nog) medan mamma direkt får magkänningar om hon dricker mer än tre-fyra koppar per dag (påtår inräknat).
Själv antar jag att det säkert inte är BRA, men konsumerar glatt (neurotiskt?) och hoppas att det åtminstone inte är SKADLIGT.
Läste nåt om någon forskning som hade gjorts, koffein hade tydligen någon effekt att man kunde få lättare att somna men ändå blev piggare :confused:
Längesedan jag läste det, om det stämmer eller inte vet jag inte..kommer inte ihåg exakt vad det stod heller så.
Själv brukade jag alltid gå upp och dricka cola light om jag vaknade mitt i natten förut och somnade nästan på en gång efter det och jag har sömnsvårigheter *screwy* så vem vet
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.